پنج‌شنبه, آوریل 18, 2024
خانهجشنواره هاجشنواره فیلم اسکاراز «میدسامر» تا «پرندگان بلندپرواز»؛ فیلم‌های مستقلی که در اسکار 2020 غایب...

از «میدسامر» تا «پرندگان بلندپرواز»؛ فیلم‌های مستقلی که در اسکار 2020 غایب بودند

اخبار هنری : فیلم‌های مستقل سال ۲۰۱۹ مانند «داستان ازدواج»، «جواهرات تراش‌نخورده»، «فانوس دریایی» و «وداع» در کوران فستیوال‌های فیلم، نمایشی قوی و پررنگ داشتند اما برای حضور در میان برگزیدگان اسکار کاری سخت و شاید ناممکن را در پیش روی خود دیدند.
نامزدی هارمونی کورین برای بهترین کارگردانی محقق نشد، اما فیلم‌هایی مانند «ولگرد ساحلی» و «میدسامر» چنان خوش‌ساخت و جالب‌توجه هستند که نام نبردن از آنها در اسکار 2020 را می‌توان چشم بستن بر برخی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۹ دانست. در اخبار هنری ، نگاهی خواهیم داشت به بهترین فیلم های مستقل 2019 که می‌توانستند در بسیاری از بخش‌ها با شایستگی تمام در میان نامزدهای اسکار 2020 بدرخشند.

۱– «آخرین مرد سیاه در سانفرانسیسکو»

جو تالبوت در اولین تجربه کارگردانی فیلم بلندش، یک اثر پرانرژی ساخته است. «آخرین مرد سیاه در سانفرانسیسکو» با عنوان اصلی «The Last Black Man in San Francisco»، به عقیده بسیاری از کارشناسان یکی از درخشان‌ترین آثار جشنواره ساندنس بود. این فیلم، در جشنواره گاتهام در بخش‌های بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نامزد دریافت جایزه شد. به این لیست، نامزدی برای جایزه بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و فیلم برگزیده جشنواره فیلم مستقل اسپیریت را هم اضافه کنید. با توجه به فیلمبرداری خیره‌کننده «آخرین مرد سیاه در سانفرانسیسکو»، هیات داوران اسکار که توسط برخی از منتقدان قدرتمند حمایت می‌شوند، نباید این فیلم را نادیده می‌گرفتند. البته در اولویت قرار دادن «وداع» و «جواهرات تراش‌نخورده» توسط شرکت پخش‌کننده فیلم هم ممکن است که بر ناکامی آن در راهیابی به اسکار بی‌تاثیر نباشد.

۲- «امواج»

فیلم «امواج» با عنوان اصلی «Waves» در جشنواره فیلم تلوراید درخشید و در جشنواره گاتهام، نامزدی بهترین فیلم بلند و بهترین بازیگر نقش مکمل را برای تیلور راسل به‌دست آورد. راسل موفق به دریافت این جایزه شد و در جشنواره فیلم مستقل اسپیریت هم این نامزدی را تکرار کرد. علیرغم توجه منتقدان و جشنواره‌های متعدد، تیلور راسل در جلب‌توجه هیات انتخاب اسکار ناکام ماند. نامزدهای امسال این جایزه، شامل بازیگرانی چون جنیفر لوپز برای فیلم «شیادان» و لورا درن برای فیلم «داستان ازدواج» است؛ اما با توجه به برندگان اخیر این جایزه مانند لوپیتا نیونگو و آلیسیا ویکاندر به نظر می‌رسد که اعضای آکادمی اسکار یک دختر ساده‌تر را برای دریافت این جایزه ترجیح می‌دهند و شاید راسل چندان در این تعریف نگنجد. شاید با نگاهی عادلانه‌تر، فیلم‌برداری هنرمندانه و تدوین عالی فیلم «امواج» نیز می‌توانستند در اسکار امسال حرف‌هایی برای گفتن داشته باشند.

۳- «عطر او»

بازیگر نقش اول فیلم «عطر او» به کارگردانی راس پری، می‌توانست شانس زیادی برای دستیابی به اسکار داشته باشد. الیزابت ماس با بازی در نقش یک خواننده راک به نام بکی سامتینگ، چنان نمایش چشمگیری داشته است که سبک فیلم‌هایی مانند «تایتانیک» را در ذهن تداعی می‌کند. او نامزد جشنواره‌های گاتهام و فیلم مستقل اسپیریت هم بوده است. موضوع جالب درباره این فیلم، نامه سرگشاده کارگردان فیلم به هیات انتخاب اسکار است که در زمان انتخاب نامزدها، بازی درخشان ماس را در نظر داشته باشند! اریک کوهن، منتقد «ایندی‌وایر»، فیلم «عطر او» یا «Her Smell» را یکی از بهترین نوزده فیلم برتر سال ۲۰۱۹ دانسته است. او می‌نویسد: «داستان فیلم، کاملاً عاشقانه نیست؛ اما اغراق نیست اگر بگوییم با که یکی از بهترین فیلم‌ها درباره زندگی یک موسیقیدان راک مواجهیم که با فرم و ساختاری جدید، بسیار قابل‌توجه است.»

۴- «دایان»

ساخته جدید کنت جونز، برنده بیشترین تعداد جوایز از جشنواره فیلم تریبکا بود و در جشنواره فیلم مستقل اسپیریت، برای بخش‌های بهترین فیلم اول و بهترین بازیگر نقش اول زن برای مری کی پلیس نامزد شد. این فیلم در جشنواره گاتهام هم دو نامزدی برای بهترین کارگردانی و بهترین هنرپیشه زن به دست آورد. جای «Daine» در اسکار 2020 خالی بود.

۵- «بوک‌اسمارت»

فیلم مستقل و پرشور اولیویا وایلد که در جشنواره SXSW تگزاس درخشید، در فصل جوایز امسال هم حضوری پررنگ داشت. الیویا وایلد برای بهترین کارگردانی در جشنواره گاتهام و بهترین فیلم اول در جشنواره فیلم‌های مستقل اسپیریت نامزد شد و اگر شرایط به خوبی پیش می‌رفت نامزدی در اسکار 2020 می‌توانست به این فیلم جانی دوباره ببخشد. حضور فیلمی با مضمون کمدی در رقابت جوایز سینمایی کار ساده‌ای نیست اما «بوک‌اسمارت» لیاقت نامزدی برای اسکار را داشت.

۶- « پرنده بلند پرواز»

کمپانی نتفلیکس در اسکار 2020 دو نماینده قدرتمند داشت: «مرد ایرلندی» اسکورسیزی و «داستان ازدواج» نوآ بومباک. اما فیلم جذاب دیگر این کمپانی ساخته استیون سودربرگ با نام «پرنده بلندپرواز» هم می‌توانست مورد لطف بیشتری قرار گیرد. این فیلم، یک درام با موضوعی ورزشی است که در جشنواره گاتهام نامزد جوایز بهترین فیلمنامه برای فیلمنامه‌نویس برنده اسکارسش یعنی آلوین مک کرانی و بهترین هنرپیشه مرد برای آندره هالند شد. مک کرانی مبارزه برای جایزه بهترین فیلمنامه نویس جشنواره فیلم مستقل اسپیریت را هم در پیش رو دارد.

۷- «میدسامر»

جای تاسف است که هنرپیشه اصلی زن این فیلم یعنی فلورنس پیو، به‌جای نامزدی برای اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن، نامزدی بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم «زنان کوچک» را به‌دست آورده است. پیو در جشنواره گاتهام نامزد بهترین بازیگر نقش اصلی زن برای فیلم «Midsommar» ساخته آری استر بود، اما شانس رقابت با رنی زلوگر در فیلم «جودی» و اسکارلت جوهانسون در فیلم «داستان ازدواج» از اوگرفته شد. بازی درخشان او را در نقش دختری غمگین و زجرکشیده، بی‌شک می‌توان یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های سال ۲۰۱۹ دانست.

۸- «بلبل»

جنیفر کنت، سال‌ها پس از ساخت فیلم قبلی‌اش یعنی «بابادوک»، با یک درام خشن انتقام‌جویانه با نام «بلبل» یا «The Nightingale» بازگشته است. ایسیلینگ فرانسیوسی با شایستگی نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره گاتهام شد و بازی خیره‌کننده‌اش به‌عنوان یکی از تاثیر گذارترین بازی‌های سال رتبه‌بندی شده است. اریک کوهن، فیلم «بلبل» را یکی از بهترین‌های سال ۲۰۱۹ می‌داند و معتقد است: «فیلم در نشان دادن خشونت کم نمی‌گذارد، اما درعین‌حال آن را موردانتقاد هم قرار می‌دهد. مصیبت، به‌وضوح در فیلم نشان داده می‌شود اما مفهوم آن برای قربانیان هم کاملاً توسط بیننده قابل‌لمس است. فیلم، در القای بار احساسی خود حتی به سخت‌گیرترین و دقیق‌ترین بینندگان موفق عمل کرده است.»

۹- «یک زندگی پنهان»

ترنس مالیک به دوران اوج خود مانند زمان ساخت فیلم «درخت زندگی» بازگشت است؛ او این بار با درام «یک زندگی پنهان» با عنوان اصلی «A Hidden Life» در جشنواره فیلم کن درخشید. این فیلم، یک درام جذاب با مایه های دینی است که بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده. داستان، روایت یک معترض با وجدان اتریشی است که از جنگیدن برای ارتش نازی در جنگ جهانی دوم سرباز می زند. مدت زمان فیلم و حضور نداشتن بازیگران سرشناس در آن این موضوع را به ذهن متبادر می کند که کمپانی سازنده فیلم امیدی به نامزدی آن در جشنواره‌ها نداشته است؛ اما با توجه به بودجه ۱۴ میلیون دلاری آن، احتمالا به فروش خوبش پس از جشنواره کن امیدوار بودند. «درخت زندگی» محصول سال ۲۰۱۱، سه نامزدی از جمله برای بهترین کارگردانی اسکار را به دست آورده بود و حالا «زندگی پنهان»، یکی از بهترین فیلم های مستقل 2019 و شاهکار غیر قابل انکار دیگری از این کارگردان، توسط آکادمی اسکار نادیده گرفته شد.

۱۰- «لوس»

پس از مورد استقبال قرار گرفتن فیلم «لوس» اثر جولیوس اونا در جشنواره فیلم ساندنس، جشنواره فیلم مستقل اسپیریت هم این اثر را در بخش‌های بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی دیدنی کلوین هارلسون و بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای اوکتاویا اسپنسر نامزد دریافت جایزه اعلام کرد. این فیلم درباره خانواده‌ای است که پس از مورد تهمت قرار گرفتن پسرشان توسط معلم دبیرستانش در آستانه فروپاشی هستند. اگر بازی‌های درخشان بازیگران «Luce» بهتر دیده می‌شد، شاید آن را در جمع نامزدهای اسکار 2020 می‌دیدیم.

۱۱- «کلمنسی»

«Clemency» با وجود دریافت جایزه ویژه داوران جشنواره ساندنس، یکی از غایبان اسکار بود. پس از اکران آن در اواخر ماه دسامبر، به دیده شدن بازی الفری وودارد، به‌عنوان بازیگر نقش اول زن فیلم امیدوار بودیم؛ چراکه او نامزدی بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره گاتهام و فیلم مستقل اسپریت را به‌دست آورده و فیلم هم در این جشنواره‌ها نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم بلند است. اریک کوهن از «کلمنسی» به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های درام 2019 نامبرده و معتقد است: «این فیلم، آن‌قدر در ایجاد دقیقه‌به‌دقیقه تعلیق موفق عمل کرده است و بازی‌ها چنان عالی از کار درآمده‌اند که یک موقعیت ترسناک به‌راحتی به یک صحنه عاطفی تبدیل می‌شود.» البته این فیلم هم از حضور در اسکار 2020 بی‌نصیب ماند.

۱۲- «حیات والا»

بازی رابرت پتینسون در فیلم «فانوس دریایی» ساخته رابرت ایگرز، او را به جمع نامزدهای اسکار نبرد؛ اما خیلی‌ها معتقدند که بازی او در فیلم «حیات والا» شایستگی‌اش را برای نامزدی جایزه اسکار اثبات کرده است. البته ممکن است درک فیلم «High Life» مشکل باشد، اما بازی عمیق و پرمایه پتینسون قطعا جالب‌توجه است. اریک کوهن درباره این فیلم می‌گوید: «این فیلم یکی از فیلم‌های بسیار خوب امسال است. پتینسون تمام هنر خود را در اختیار زیبایی شناسی اغفال‌کننده کارگردان قرار می‌دهد تا ناامیدی درونی شخصیت اصلی فیلم را به‌سوی حس بلاتکلیفی سوق دهد. در زمانی که فیلم‌های علمی تخیلی بین ستاره‌ای دنباله‌دار همچنان ساخته می‌شوند، فیلمی مانند «حیات والا» درنهایت از یک تضاد پرده برمی‌دارد: جنگ ستارگان برای زندگی!»

۱۳- « سوغاتی»

درباره این موضوع که رقابت برای جایزه بهترین کارگردانی اسکار 2020 به‌صورت انحصاری در میان کارگردانان مرد برگزار می‌شود، بسیار صحبت شده است. جای تعجب دارد که جوانا هاگ با فیلم «سوغاتی» که یکی از بهترین فیلم‌های 2019 بود از این رقابت جا ماند. «The Souvenir» درواقع قسمتی از خاطرات هاگ درباره سال‌های اولیه کارش به‌عنوان یک کارگردان جوان و مشتاق است که در ماجرایی عاشقانه و طوفانی گرفتار می‌شود. نتیجه کارگردانی هاگ و اجرای خیره‌کننده آنر سوئینتن بیرن، یکی از بهترین فیلم های مستقل 2019 بود که می‌توانست از مدعیان جدی اسکار باشد؛ درست مثل «مرد ایرلندی» اسکورسیزی، «روزی روزگاری در هالیوود» تارانتینو و دیگران.

۱۴- «پرتره یک بانو در آتش»

فیلم «پرتره یک بانو در آتش» با عنوان اصلی «Portrait of a Lady on Fire»، جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره کن را از آن خود کرد و تحسین‌های پرشوری را برانگیخت. اما فرانسه ترجیح داد فیلم «بینوایان» را به بخش بهترین فیلم بین‌المللی جشنواره اسکار بفرستد. این فیلم قبل از اکران عمومی در سال 2020 می‌تواند جوایز بیشتری را هم کسب کند. فیلم «پرتره یک بانو در آتش» برای بهترین فیلم خارجی نامزد نشد، اما می‌توانست در بخش‌هایی مانند کارگردانی و فیلمبرداری حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

۱۵- «مونوس»

فیلم «مونوس» ساخته الخاندرو لندس که در جشنواره ساندنس خوش درخشید، نماینده کلمبیا برای بهترین فیلم خارجی اسکار بود که در رقابت برای ورود به این بخش ناکام ماند؛ اما بدون شک، کارگردان خوب و فیلمبرداری باکیفیت آن می‌توانست در سایر بخش‌ها دیده شود. همچنین موسیقی ساخته‌شده توسط میکا لوی برای این فیلم، فراموش‌نشدنی است. اریک کوهن این فیلم را هم یکی از بهترین‌های ۲۰۱۹ می‌داند. او می‌گوید: «فیلم «Monos»، پنجره‌ای را به‌سوی بخشی از جامعه باز می‌کند که تشنه خشونت است؛ خشونتی که می‌تواند هرلحظه و هرجا اتفاق بیفتد.»

۱۶- «هانی بوی»

این فیلم داستان زندگی نویسنده‌اش شایا لباف را روایت می‌کند که توسط آلما هارل کارگردانی شده است. «Honey Boy»، یکی از بهترین فیلم های مستقل 2019 بود که شروعی موفق در گیشه داشت و شایا لباف که نقش پدرش را بازی می‌کند، تعداد قابل‌توجهی از آرای هیات‌انتخاب را به‌دست آورد؛ هم به‌عنوان بهترین فیلمنامه نویس، هم بهترین بازیگر نقش مکمل مرد. اما درنهایت، آمازون تصمیم گرفت که فیلم «گزارش» را به‌عنوان نماینده‌اش در اسکار اعلام کند و لباف هم به جمع غایبان بزرگ اسکار پیوست.

۱۷- «گلوریا بل»

بازی درخشان جولیان مور در بازسازی فیلم «گلوریا» توسط سباستین للیو با نام «گلوریا بل» خیلی زودتر از آنچه انتظار می‌رفت فراموش شد. نامزدی او برای جایزه بهترین بازیگر زن در گلدن گلوب آن‌هم در یک فیلم کمدی که بار دراماتیک محسوسی دارد، نتوانست هیات انتخاب اسکار را برای فرستادن او به جمع نامزدهای اسکار 2020 قانع کند. اریک کوهن درباره بازی عالی او می‌نویسد: «اجرای بی‌نظیر جولیان مور، قدرت و اصالت قهرمان داستان را می‌نمایاند. فیلم «گلوریا بل» نشان می‌دهد که چگونه یک داستان با روایت خوب می‌تواند پایان‌ناپذیر باشد.»

۱۸- «ولگرد ساحلی»

می‌توان گفت که کارگردان فیلم یعنی هارمونی کورین و آکادمی موشن پیکچرز آرت چندان هم‌سلیقه نیستند؛ اما قطعاً هر رقابتی درزمینه فیلم‌برداری که بدون حضور بنت دبی برگزار شود، یک مدعی اصلی را نادیده گرفته است. تصاویر خلق‌شده توسط دوربین دبی چنان قاب زیبایی را فراهم کرده است که تمام دیوانه‌بازی‌های کارگردان در آن منظم و کنترل‌شده به نظر می‌آید. در ضمن، از بازی‌های بی‌نقص متیو مک کانهی و مارتین لارنس در «The Beach Bum» هم نباید غافل شد؛ چیزی که این فیلم را شایسته دریافت توجه بیشترمی کند.

۱۹- «نور کورکننده»

«نور کورکننده» با عنوان اصلی «Blinded by the Light» پس از گرفتن بازخوردهای بسیار خوب در جشنواره ساندنس، به یکی از بهترین فیلم های مستقل 2019 تبدیل شد و همزمان در گیشه هم موردتوجه قرار گرفت. بسیاری فکر می‌کردند که این فیلم بیشترین شانس را در بخش بهترین فیلمنامه اسکار خواهد داشت. البته از کار حرفه‌ای کارگردان آن، گاریندر چادا هم نمی‌توان به‌سادگی گذشت؛ او چنان هنرمندانه داستان را از میان آزار و اذیت ناراحت‌کننده بچه‌های مهاجر در مدرسه و تعارضات والدین به‌پیش می‌برد که می‌توان «نور کورکننده» را لذت‌بخش‌ترین فیلم سال ۲۰۱۹ دانست که به‌درستی دیده نشد.

۲۰- «شاهین کره بادام زمینی»

فیلم «The Peanut Butter Falcon» با فروش بیست میلیون دلاری در گیشه، از فیلم اسکاری «وداع» هم پیشی گرفته است. این فیلم، در جشنواره فیلم SXSW بسیار مورد توجه واقع شد و نقدهای بسیار خوبی دریافت کرد. بازی شایا لباف و هنرپیشه تازه کار فیلم زک گات سگن نیز مورد تحسین واقع شد. کمپانی پخش کننده فیلم هم با راه انداختن یک کمپین، به جلب توجه هیات انتخاب اسکار به گات سگن، بسیار امیدوار بود؛ نامزدی او که به سندروم دان مبتلاست برای بهترین نقش مکمل مرد دراسکار 2020 می‌توانست اتفاقی تاریخ‌ساز به شمار آید. آرزویی که هرگزمحقق نشد.

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط