جمعه, آوریل 19, 2024
خانهسردبیراسطوره خاطره ساز سینما درگذشت جیمزباند، فقط شون کانری

اسطوره خاطره ساز سینما درگذشت جیمزباند، فقط شون کانری

اخبار هنری : سینما هنری است که هم خاطره ها را به تصویر می کشد و هم خودش خاطره ساز می شود.بسیاری از فیلم هایی که روی پرده رفته و مردم آنها را به تماشا نشسته اند،اکنون به خاطراتی تلخ و شیرین تبدیل و ماندگار شده اند.
بی شک خاطره انگیزترین بخش سینما،بازیگران هستند و نقش هایی که مقابل دوربین بازی کرده اند.این هنرمندان خاطره ساز همواره در ذهن و دل علاقه مندان سینما باقی مانده و خواهد ماند.بسیاری از این بازیگران دوست داشتنی دار دنیا را رها کرده و رفته اند،اما یاد و یادگارشان همچنان زنده است.چه کسی می تواند،همفری بوگارت،جان وین،مارلون براندو،جیمز استوارت،سوزان هیوارد،کاترین هپبورن،اسپنسر تریسی،چارلی چاپلین،اورسن ولز،چارلتون هستون،اینگرید برگمن،آنا مانیانی،پل نیومن،جو ون فلیت و ده ها هنرمند خاطره ساز دیگر را به دست فراموشی بسپارد؟هرگز چنین اتفاقی نیفتاده و نخواهد افتاد.
بازیگر توانا،جذاب و دوست داشتنی،یعنی شون کانری اسطوره ای آخرین بازیگر خاطره سازی بود که دیروز خبر درگذشت اش در همه رسانه ها منتشر و سینمادوستان را دچار بهت و غم کرد.
این هنرمند بزرگ نیز مانند دیگر اسطوره های سینما جایگاه ویژه ای در نزد علاقه مندان داشت.دوستداران،هم هنرنمایی اش روی پرده نقره ای را دوست داشتند و هم چهره و شخصیت منحصربه فردش را.
وقتی شون کانری در فیلم «دکتر نو» ساخته ترنس یانگ در نقش جیمزباند روی پرده ظاهر شد،همگان بازی اش را ستودند و تاکید و تایید کردند که ستاره درخشان دیگری در آسمان پر ستاره سینمای جهان ظهور کرده است.
وی 7 بار در فیلم های مختلف در قالب جیمز باند ظاهر شد و هر بار سیل تماشاگران را به سالن های تاریک سینما کشاند.شخصیت جیمزباند توسط شون کانری جذاب،جان گرفت و نامش بر سر زبان ها افتاد.
وقتی این بازیگر بزرگ نقش جیمزباند را رها کرد،بازیگران مطرح دیگری آن نقش را به عهده گرفتند،هرچند بازی های شان قابل قبول بود،اما هرگز نتوانستند سایه شون کاری را از روی سر جیمزباند محو کنند.هنوز وقتی نام جیمز باند مطرح می شود،تصویر جذاب شون کانری در اذهان خودنمایی می کند،به خصوص برای نسل های گذشته که هنرنمایی این بازیگر را روی پرده های عریض سینما دیده اند.
کسانی که شون کانری را در قامت جیمز باند دیده اند،همیشه گفته و می گویند:جیمزباند،فقط شون کانری.این حقیقتی است انکار ناکردنی.
هرچند شون کانری با جیمز باند نامش بر سر زبان ها افتاد و شهره آفاق شد،اما هرگز خودش را در این نقش محدود نکرد و در ژانرهای مختلف بازی و با کارگردان مطرح هر دوران همکاری کرد،فیلمسازان بزرگی چون:آلفرد هیچکاک،ادوارد دیمیتریک،برایان دی پالما،استیون اسپیلبرگ و…او در نقش های مختلف ظاهر شده و آنها را خاطره انگیز کرده است،از کاراکتر یک دزد گرفته تا نویسنده و پلیس.
قدرت بازیگری و جاذبه شخصی شون کانری، چنان بود که هر کارگردانی دوست داشت برای یک بار هم که شده وی در فیلم شان بازی کند.
او در فیلم هایی بازی کرده که بازیگران بزرگ دیگری نیز در آن نقش آفرینی کرده اند،اما به محض اینکه چهره جذاب وی روی پرده سینما ظاهر می شد،همه جذب او شده و بازی اش را دنبال می کردند.
هرچند که مرگ را باور داریم و آن را حق می دانیم،اما باور کردن مرگ اسطوره هایی مانند شون کانری بسیار سخت است،چون همیشه چهره شان مقابل چشمان مان است و بازی شان همچنان روی پرده خودنمایی می کند.
مرگ شون کانری که از آخرین بازمانده های سینمای کلاسیک بود،دوستداران سینما را دچار بهت و حیرت کرده است،چون دوست ندارند چنین اخباری را درباره آنان بخوانند و بشنوند.
سینمای امروز،با وجود بهره بردن از تکنولوژی های پیشرفته،هرگز نتوانسته و نمی تواند مانند سینمای کلاسیک خاطره سازی کرده و بازیگران خاطره انگیزی مانند شون کانری را به عالم سینما معرفی کند.
شاید نسل امروز که عادت دارد فیلم هایی ببیند که فقط متکی به تکنولوؤی هستند و فاقد حس تاثیرگذار،نسل گذشته و عاشقان سینما که مدام از سینمای کلاسیک و بازیگران بزرگ حرف می زنند را درک نکند،اما این حقیقت را نمی توانند منکر شوند که اکثر فیلم های بزرگ و تاثیر گذار تاریخ سینما در دوران کلاسیک ساخته شده و بازیگران اسطوره ای از دل این سینما برخاسته و جهانگیر شده اند.
همان گونه که کسی نتوانست و نمی تواند جای بازیگران بزرگ سینمای کلاسیک را پر کند،مطمئنا کسی نیز هرگز پا به عرصه سینما نخواهد گذاشت تا قدرت آن را داشته باشد که در هنر بازیگری شانه به شانه شون کانری بساید.

سیدرضا اورنگ

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط