شنبه, آوریل 20, 2024
خانهسردبیرتاخت و تاز باند مدیران بازنشسته تلویزیون در عرصه سریال سازی صداوسیما

تاخت و تاز باند مدیران بازنشسته تلویزیون در عرصه سریال سازی صداوسیما

اخبار هنری : بازنشستگی،امری است طبیعی و اداری که دیر یا زود برای افراد اتفاق می افتد.این در همه جهان عرف است و از اصول مهم اداری است.در کشورهای پیشرفته معمولا بازنشستگان را دعوت به کار نمی کنند،اما از دانش و تجربه آنان به عنوان مشاور استفاده کرده و می کنند،حتی در ژاپن،به خصوص در شرکت معظم سونی هر از چند گاهی با مدیران بازنشسته شان جلسه گذاشته و از تجربه آنان استفاده می کنند.
صداوسیمای ایران نیز از لحاظ اداری عده ای را بازنشسته کرده و از امکانات بازنشستگی آنان را برخوردار ،اما عده ای از مدیران بازنشسته همچنان به سینه تلویزیون چسبیده و مدام در حال دوشیدن آن هستند!
برخی از این مدیران بازنشسته که حتی مدیریت شبکه ها را نیز به عهده داشته اند،امروز در کسوت تهیه کننده و صاحب دفاتر تولید فعالیت کرده و همچنان و بیشتر از همیشه از انبان صداوسیما ارتزاق می کنند.
اگر تعداد آنان محدود بود،شاید چندان تاثیری در روند کار برنامه سازی و سریال سازی صداوسیما نداشت،اما تعدادشان زیاد است و حضورشان بر تمام تلویزیون سایه سنگین انداخته و نفس دیگر تهیه کنندگان کاربلد و آزاد را تنگ کرده است!
این مدیران که برخی از آنان پیش از بازنشستگی نیز با برخی از دفاتر تولید غیر علنی همکاری کرده و هوای آنان را داشتند،امروز یا در همان دفاتر مستقر هستند و یا خودشان صاحب دفتر و دستک شده اند.
طبیعی است هنگامی که این مدیران بازنشسته تهیه کننده شوند،چه به روز تهیه کننده های مستقل و آزاد خواهد آمد،دست شان از همه چیز کوتاه خواهد ماند،حتی ساخت یک مینی سریال کم هزینه!
مدیران تهیه کننده به خاطر داشتن ارتباطات وسیع در سطح بالای صداوسیما و آشنایی کامل با شوراهای این سازمان،بدون هیچ دردسر و بالا و پایین رفتنی طرح شان را تصویب کرده و در کسری از ثانیه کد تولید می گیرند.اگر هم مدیری سد راه شان شود و ایراد قانونی به آنان بگیرد،سریع به مدیر بالا دست او یک پیام فرستاده و مشکل را حل می کنند!
تهیه کنندگان دیگر،به خصوص آزاد با این اوضاع چه وضعیتی پیدا می کنند؟مطمئنا پس از کمی تلاش متوجه می شوند که باید بساط خود را جمع کرده و قید تهیه کنندگی در تلویزیون را بزنند که بسیاری زده اند!
نام این رقابت نیست،زیر پا نهادن حق و حقوق عده ای دیگر است و حق الناس را به دنبال خواهد داشت!
چرا باید مدیران بازنشسته صداوسیما تبدیل به باندی شده و در عرصه سریال سازی تلویزیون تاخت و تاز کنند و کسی هم جرات نکند مقابل آنان بایستد؟این مدیران تهیه کننده با اینکه حقوق بازنشستگی کلانی می گیرند،اما با درآمدی که از راه تهیه کنندگی به دست می آورند قابل مقایسه نیست.عده ای از آنان چنان صاحب مکنت شده اند که می توانند برای خودشان،نه تنها یک شبکه، بلکه یک سازمان عظیم با شبکه های مختلف راه اندازی کنند.
معلوم نیست چرا به برخی از مدیران تهیه کننده این همه امکانات و فرصت داده می شود و حرف شان همیشه پیش است؟سریالی می سازند که همه، حتی خودشان به ضعف های آشکار آن اعتراف می کنند،اما هنوز فصل اول آن تمام نشده مجوز تولید فصل دوم و سوم …را به آنها می دهند!با کدام منطقی چنین کاری را انجام می دهند؟رییس سازمان صداوسیما و مدیر حراست این سازمان چرا با این گروه و کسانی که در تلویزیون با آنان همکاری می کنند برخورد قانونی نمی کنند؟!یکی از علل ضعف بسیار و آشکار سریال های تلویزیون نیز همین است،زیرا این مدیران تهیه کننده هر طرحی را بیاورند مدیران و شوراها چشم بسته تایید و سپس کد تولید می دهند،پس از تولید نیز از لحاظ کیفی آنها را بررسی نکرده یا با دستور مقام بالاتر روی آنتن می فرستند!کجای دنیا چنین می کنند؟!
چرا باید به خاطر تاخت و تاز مدیران تهیه کننده،عده ای کاربلد که سال ها تجربه تهیه کنندگی و تولید سریال را دارند بیکار مانده یا مجبور به ترک شغل خویش شوند؟
اگر این مدیران با دنیای سریال و برنامه سازی آشنایی داشتند،زمانی که هنوز مصدر نشین بودند،طرحی نو در می انداختند تا کیفیت مجموعه ها و برنامه ها بالا برود،چرا آن زمان انجام ندادند؟مطمئنا وقتی مدیر خوبی نبودند،تهیه کننده خوبی نیز نخواهند شد که این موضوع به کرات ثابت شده است!
رییس سازمان صداوسیما باید به این مسئله ورود کند و جلوی این کار غیر حرفه ای و آسیب زننده را بگیرد.اگر واقعا این مدیران بازنشسته توانایی دارند از توان آنان در بخش مشاوره استفاده کنند،نه اینکه عنان سریال سازی تلویزیون را در کف آنان بنهند که به هر کجا و تا هر کجا که دل شان خواست بتازند و کسی هم جلودارشان نباشد!

سید رضا اورنگ

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط