پنج‌شنبه, مارس 28, 2024
خانهجشنواره هاجشنواره فیلم فجرقیمت بلیت‌های جشنواره از قیمت بلیت اکران سینماها بیشتر نخواهد بود

قیمت بلیت‌های جشنواره از قیمت بلیت اکران سینماها بیشتر نخواهد بود

اخبار هنری : دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: ما سعی می‌کنیم قیمت بلیت سینماهای جشنواره از قیمت بلیت سینماها در اکران امسال بیشتر نباشد و تلاش می‌کنیم در سینماهای جنوب شهر تهران، از آن قیمت کمتر باشد.

به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، «ابراهیم داروغه‌زاده» دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر صبح امروز با حضور در برنامه زنده «یه روز تازه» شبکه پنج سیما، به پرسش‌هایی پیرامون این دوره جشنواره پاسخ داد.

بر اساس این خبر، مجری برنامه «یه روز تازه» در ابتدا، اعلام فیلم‌های بخش نگاه نو توسط «محمدعلی کشاورز» را یک ابتکار خوب برای جشنواره دانست و آن را برای جوانانی که در شروع فعالیت هستند، دلگرم‌کننده خواند. او سپس پرسش‌هایی درباره انتخاب فیلم‌های بخش نگاه نو مطرح کرد.
دبیر جشنواره فیلم فجر در بخش نخست این گفت‌وگوی تلویزیونی توضیحاتی درباره مهم‌ترین حاشیه رسانه‌ای این‌روزهای جشنواره درباره بخش «نگاه نو» ارائه داد و با تأکید بر کسب مجوز ساخت فیلم اول سینمایی از شورای پروانه ساخت اداره ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی به عنوان مجوز ساخت فیلم اول، گفت: شرایط پذیرفته‌شدن یا عدم پذیرش فیلم‌های اول فیلمسازان بر اساس قوانین سازمان سینمایی و آئین‌نامه جشنواره فیلم فجر صورت می‌گیرد و بارها پیش آمده که فیلم‌ها به دلیل نداشتن پروانه ساخت سینمایی از حضور در جشنواره محروم شده‌اند. امسال هم فیلم‌های پذیرفته شده در بخش نگاه نو، اولین فیلم‌های سازندگان‌شان بوده که دارای پروانه ساخت سینمایی بوده‌اند.بحث حضور فیلم‌اول در جشنواره فیلم فجر، متأثر از قوانین سازمان سینمایی است. در سازمان سینمایی و در خانه سینما هنوز بین فیلم ویدئویی و غیرسینمایی با فیلم سینمایی تفاوت قائل می‌شوند. فیلمساز می‌تواند فیلم ویدئویی با پروانه ساخت ویدئویی بسازد اما وقتی فیلم با پروانه ساخت سینمایی می‌سازد، این فیلم اولین فیلم سینمایی او محسوب می‌شود. اینجا هم بر اساس این که فیلم ارائه شده به بخش نگاه نو دارای پروانه ساخت سینمایی باشد، در جشنواره شرکت می‌کند. چند مورد در فهرست اعلام شده در بخش نگاه نو، پیش‌تر فیلم ویدئویی با پروانه ساخت غیرسینمایی ساخته بودند و جالب آن که برخی از فیلم‌های پیشین این عزیزان به دلیل نداشتن پروانه ساخت سینمایی در جشنواره پذیرفته نشده بود. ما نمی‌توانیم فیلمی که پروانه ساخت ویدئویی دارد را انتخاب کنیم و استاندارد دوگانه در این زمینه وجود ندارد.

«ابراهیم داروغه‌زاده» در ادامه برنامه درباره گام برداشتن جهت شفافیت و سیاست سازمان سینمایی در این زمینه گفت: ما امسال هم بحث شفافیت را خواهیم داشت و در بازه زمانی قبل از عید، به ارائه گزارش در این زمینه خواهیم پرداخت.
او ادامه داد: در دو سه سال گذشته با آن که با افزایش هزینه‌ها و تورم در جامعه روبه‌رو بودیم، اما هزینه‌های برپایی جشنواره نسبت به سال‌های قبل کاهش داشت. سال 96 به نسبت سال 95، هزینه‌ها یک سوم بود و سال پیش هم به همین شکل. در واقع با اینکه با تورم روبه‌رو بودیم و نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در سراسر کشور را در برنامه داشتیم، کار را با مدیریت هزینه‌ها پیش بردیم. امسال هم سعی می‌کنیم مدیریت هزینه داشته باشیم و با رقمی نزدیک به سال گذشته جشنواره را برپا کنیم.
داروغه‌زاده در این گفت‌وگو درباره قیمت بلیت سینمای مردمی در فجر38 گفت: ما سعی می‌کنیم قیمت بلیت سینماهای جشنواره از قیمت بلیت سینماها در اکران امسال بیشتر نباشد و تلاش می‌کنیم در سینماهای جنوب شهر تهران، از آن قیمت کمتر باشد.

دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر درباره برخی اظهارنظرها که درباره رابطه جشنواره فیلم فجر و انقلاب صورت می‌گیرد و عنوان می‌شود این جشنواره، فجر انقلاب نیست، تصریح کرد: از مقطع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، سینمای ما یعنی سینمای انقلاب چرا که سینمای ایران با متر و معیار سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران جلو می‌رود. حال ممکن است بعضی فیلم‌ها به استانداردها، نگاه فرهنگی و خاستگاه انقلاب نزدیک‌تر باشند اما جشنواره فیلم فجر باید دربرگیرنده همه کسانی باشد که در چارچوب نظام، فیلم می‌‌سازند. این چتر، باید گسترده باشد و در این زمینه نباید دوقطبی نگاه کرد.
او گفت: سینما نمی‌تواند متأثر از جامعه نباشد چرا که فیلمسازی در خلاء صورت نمی‌گیرد و سینماگر آسیب‌های اجتماعی را به زبان سینما و هنر بیان می‌کند. آیا می‌توان فیلمی درباره اعتیاد ساخت و امیدبخش و شاد باشد؟ ضمن آن که باید به این نکته توجه کرد که بسیاری از فیلم‌های اجتماعی با استقبال روبه‌رو می‌شوند و این نشان می‌دهد مخاطب با فیلمی که متأثر از جامعه ساخته می‌شود، ارتباط برقرار می‌کند.

«داروغه‌زاده» در ادامه درباره مطالبه اهالی رسانه درباره اعلام سینمای رسانه‌ها در این دوره جشنواره و زمان اعلام گزینه نهایی میزبانی از اهالی رسانه و علت انجام نظرسنجی در این زمینه، گفت: طی سال‌های گذشته، تصور ما بر این بود که پردیس ملت، از جوانب مختلف، از استانداردهای لازم برخوردار است و همه اهالی رسانه و فیلمسازان از برپایی جشنواره در این پردیس راضی هستند، اما پس از این که با مطالبات گروهی از اهالی رسانه روبه‌رو شدیم، درصدد برآمدیم تا ببینیم چه حجمی از اهالی رسانه خواهان بازگشت سینمای رسانه‌ها به برج میلاد هستند و به این دلیل، نظرسنجی را در فرم ثبت‌نام اهالی رسانه اضافه کردیم. روند کار هم به این شکل است که یکی از دو گزینه پردیس ملت و برج میلاد که از سوی «واجدین شرایط دریافت کارت سینمای رسانه» انتخاب شده باشد، به عنوان «سینمای رسانه‌ها» معرفی خواهد شد.

او تصریح کرد: البته باید به این نکته مهم داشت که نظر همه ذینفعان جشنواره برای ما اهمیت دارد و یک بخش مهم از ذینفعان، خود فیلمسازان هستند که توقع دارند فیلم‌شان در یک سالن استاندارد از نظر صدا و تصویر به نمایش دربیاید. همه می‌دانیم که سالن اصلی برج میلاد، سالن مناسب همایش‌هاست و اگر این سالن برای میزبانی از اهالی رسانه رأی بیشتری پیدا کند، حتما باید به دی‌سینما مجهز شود و مذاکراتی انجام شده تا در صورت انتخاب این سالن از سوی اهالی رسانه، اصلاحات لازم انجام شود.

ابراهیم داروغه‌زاده در بخش دیگری از این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی درباره ساخت سیمرغ بلورین در داخل کشور در دوره سی و هشتم، گفت: در سال‌های قبل کریستال یکپارچه وارد کشور می‌شد و در مرحله بعد، حک سیمرغ و آماده شدن نهایی آن در داخل کشور صورت می‌گرفت اما امسال این کار به طور کامل توسط متخصصان ایرانی انجام می‌شود. در واقع سال
گذشته مذاکرات اولیه را انجام دادیم تا قالب طراحی شود و صنعتگران داخلی امسال این کار را انجام رساندند.
دبیر جشنواره فیلم فجر درباره زمان اعلام فیلم‌های بخش سودای سیمرغ این دوره جشنواره گفت: امسال همانطور که می‌دانید استقبال فیلمسازان از جشنواره قابل توجه بوده و تعداد زیادی فیلم به دبیرخانه رسیده که البته 15 فیلم دارای پروانه ساخت ویدئویی بوده است. اما نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که امسال تعداد فیلم‌هایی که آماده شده و به جشنواره رسیده‌اند نسبت به گذشته بسیار جالب بود و همه فیلم‌هایی که در تکاپوی ارائه شدن به جشنواره بودند، به موقع به دفتر جشنواره ارائه شده‌اند. این که تعداد فیلم بالا به دبیرخانه رسیده و نمایندگانی از همه نسل‌های فیلمسازی در جشنواره حضور دارند، کار انتخاب آثار را سخت می‌کند، چرا که هم همه طیف‌ها فیلم دارند، تعداد فیلم‌ها بالا هستند و ما ناگزیر به انتخاب 22 فیلم در بخش سودای سیمرغ هستیم و این رقابت سنگین، کار انتخاب را سخت می‌کند.
او اظهار داشت: 15 دی ماه فهرست نهایی بخش سودای سیمرغ پس از پایان جلسات هیأت انتخاب جمع بندی و اعلام خواهد شد.
داروغه‌زاده همچنین امکان اضافه شدن به تعداد فیلم‌های این بخش را رد کرد و گفت: ما باید به آئین‌نامه جشنواره پایبند باشیم، ضمن آن که هر چه تعداد فیلم‌ها بیشتر شود، داوری سخت‌تر خواهد شد.

دبیر جشنواره درباره انتخاب اعضای هیأت انتخاب و داوری و شائبه‌هایی که بر سر تکراری بودن اسامی در شورای سیاست‌گذاری، هیأت انتخاب و داوری به وجود می‌آید، گفت: ما منتظریم تا اسامی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ اعلام شود و ببینیم کدام فیلم‌ها انتخاب نمی‌شود تا راحت‌تر نسبت به انتخاب داوران اقدام کنیم. یک هفته بعد از اعلام اسامی فیلم‌های سودای سیمرغ، اسامی داوران اعلام خواهد شد. اما درباره آنچه درباره حضور چرخشی اعضای هیأت انتخاب و داوری گفته می‌شود، به نظرم منصفانه نیست. داوران ما هر سال تغییر می‌کنند و بخش سینمایی اعضای هیأت انتخاب هم متغیر است. بخشی که مربوط به حضور نمایندگان سازمان سینمایی و اعضای شوراها در هیأت انتخاب است، از آنجا که نسبت به شرایط صدور پروانه ساخت فیلم‌ها اشراف وجود دارد، لازم است ضمن آن که در این هیأت، 4 نفر از اهالی سینما و سه نفر از سازمان سینمایی هستند.
او درباره تغییر اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره هم گفت: اعضای این شورا نباید در یک دوره یا مقطع تاریخی معین تغییر کند و اتفاقا حضورشان هر چه بلندمدت‌تر باشد، حضورشان جهت سیاستگذاری در جشنواره بهتر و موثرتر است.

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط