پنج‌شنبه, آوریل 18, 2024
خانهسردبیرملتی‌ها و میلادی‌ها - حمید توران پور

ملتی‌ها و میلادی‌ها – حمید توران پور

جنجال بر سر میزبان اهالی رسانه در جشنواره فیلم فجر

اخبار هنری به قلم حمیدتوران پور : این روزها یکی از درگیری‌های اهالی رسانه انتخاب میزبان‌شان در جشنواره فجر است. در این گیر و دار بسیاری تلاش می‌کنند که دیگران را قانع کنند کدام یکی از بین دو نامزد محترم بهتر است:پردیس سینمایی ملت یا برج میلاد؟ اینجا به حواشی و برخی از دلایلی که اهالی شریف رسانه در قانع کردن خودشان و دیگران می‌آورند اشاره می‌شود.

از آنجا که هدف از جشنواره فجر چیزی جز رونمایی از لباس‌های تازه بازیگران مطرح کشور نیست و ما اهالی رسانه وظیفه داریم چنین عکس‌های زیبایی و باشکوه را هرچه سریع‌تر در سایت‌های خبری بارگزاری کنیم پردیس سینمایی ملت گزینه مناسب‌تری است. زیرا این پردیس به پارک ملت نزدیک است و اگر دیدن فیلم و سینما رفتن یک‌سری مزاحم کار ما شد ما می‌توانیم به جایش برویم پارک. اما یکی از دلایل علیه پردیس ملت با این تحلیل شروع می‌شد که باید دید کدام یک از این دو مجموعه توانایی در خود نگه داشتن این همه آدم خاص و از ما بهتران را در خود دارد؟ زیرا هر دو برای شهروندها ساخته شده‌اند و همانطور که می‌دانید اهالی سینما جز مردم عادی نیستند. از آنجا که روز به روز گذر مردم عادی به برج میلاد کمتر می‌افتد برج میلاد گزینه بهتری است. البته بازیگران همه تلاششان را می‌کنند شبیه مردم عادی باشند. مردم عادی هم وقتی برج میلاد می‌روند لباس بهتری می‌پوشند. این تحلیل کننده اشاره کرد اگر یک‌ روز قرار باشد یک موزه در یکی از این دو مکان راه اندازی شود کدام را انتخاب می‌کنید؟ نتیجه طبعا مکان مناسب برای حضور هنرمندان هم است که ما اهالی رسانه فقط باید از آنها عکس بگیریم و سعی کنیم معروف‌تر شوند.

در تلاش برای پیدا کردن دیگر دلایل، نگارنده به وبلاگ شخصی یک اهلی رسانه  برخورد. او به این ایده رسیده بود که چرا حالا که دو تا گزینه داریم از هر دو استفاده نکنیم؟ از آنجا که همه ستاره‌ها و سلبریتی‌ها هرجا هستند طوری رفتار می‌کنند که انگار هر چه سریع‌تر باید از آنجا به جایی دیگر بروند می‌توانند ابتدا به برج میلاد بیایند و بعد از آنجا بلافاصله به پردیس سینمایی ملت بروند تا آنجای دیگری که همیشه می‌روند در دیدرس اهالی رسانه باشند.

یک منتقد عصبی هم در میان جستجوها پیدا شد که می‌گفت من فیلمی را که قرار است درباره اش نقد مثبت بنویسیم پس از دعوت به خانه کارگردان و کلی پذیرایی دیده ام اصلا برای همین باید نقد مثبت بنویسم. اما فیلمهایی که می‌خواهم رویشان نقد منفی بنویسم را هنوز ندیدم. حالا برای پذیرایی از من به جای آنکه کلا نظر مرا بپرسند که کجا بهتر است نظر همکاران مرا می‌پرسند. همین نشان می‌دهد من حق دارم  که نقد منفی روی همه فیلم‌ها بنویسم. او گفت وای به حال فیلم‌هایی که در پردیس ملت نمایش داده شوند چون او برج میلاد دوست دارد. بعد هم گفت اگر نظر مرا میخواستند می‌گفتم برج میلاد چون اساسا من برج دوست دارم. برج مرا در کل یاد برج عاج خودم می‌اندازد.

به زعم بعضی برج میلاد دانشگاه خبرنگاری سینما بود چون بسیاری می‌توانستند خود را خبرنگار جا بزنند و بروند داخل و با فضا آشنا شوند و با توجه به اینکه کشور از خبرنگار و منتقد سینما اشباع شده بهتر است همگی به پردیس ملت نقل مکان کنیم که حراست بسیار سخت‌گیری دارد. آنقدر سختگیر که گه‌گاه شده خبرنگاری کارت داشته اما توانایی پاسخ به سوالاتی قبیل راستی برای چی اومدید فیلم ببینید ؟ جشنواره تموم شد بیاید ! اون موقع سینما خیلی خلوت تره …

بسیاری در دفاع از انتخاب‌شان بیانیه‌ها صادر کردند اما امضا کنندگان بیانیه‌ها شامل گله داران آمریکایی، فروشندگان تجهیزات ماشین بی،ام،و و بسیاری از اشخاص سرشناسی بودند که سال‌های متمادی است به سینما نرفته‌اند. این حرکت هوشمندانه نشان از آن دارد که هیچکس نیست که واقعا رایی ممتنع داشته باشد و اگر در کره زمین این سوال را از هرکس بپرسید با قاطعیت یکی ازاین دو محل را انتخاب می‌کند و هرگز زیر بار پذیرفتن جای دیگری نخواهد رفت. گویا انسان‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: میلادی‌ها یا ملتی‌ها.

اما دلیل دیگری هم مطرح است. درواقع جشنواره فجر برای کارشناسان هنر و منتقدان سینما یکجور فرصت توبه است. درواقع بسیاری با دیدن بازیگران از نزدیک از همه نقدهای منفی خود پشیمان می‌شوند و مطمئن میشوند همه آنها اعجوبه هستند.در این حین بعد از فیلم چراغ‌های سالن خاموش می‌شود و همگی تا صبح فردا به نقدهای منفی خود فکر می‌کنند. چه بسا بهتر است چراغ‌های کل مجموعه خاموش شود. چون روشنایی برج میلاد برای زیبایی شهری اهمیت دارد بهتر است کل ماجرا به پردیس سینمایی ملت انتقال یابد.

اما از طرفی می‌گویند برخی همانجا موقع دیدن عوامل سینما از نزدیک به فکر تغییر شغل می‌افتند و چون برج میلاد دارای امکاناتی از قبیل کاربازی( مجموعه‌ای برای کودکان که در آن فرصت امتحان کردن و از نزدیک دیدن شغل‌های مختلف را پیدا میکنند) دارد محل مناسب‌تری قلمداد می‌شود.

 

حمید توران پور

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط