جمعه, مارس 29, 2024
خانهنقد و یادداشتنقد فیلم ابرقهرمانی اونجرز اندگیم

نقد فیلم ابرقهرمانی اونجرز اندگیم

اخبار هنری: مارول پس از حدود 11سال برنامه ریزی و ساخت 21 فیلم سر انجام آماده بود تا گل سر سبد فیلم های خود را به دیده دنیا بذاره. فیلم شماره 22!

فیلمی که ثابت کرد یک شخصیت ابرقهرمانی هم می‌تونه دچار پیچیدگی شخصیتی شه و یک فیلم علمی تخیلی هم ‌می تونه پیچش هایی به اندازه فیلمهای ژانر درام داشته باشه.

فیلمی که کارگردان بزرگی مثل تارانتینو(کارگردان اثرهای حرامزاده‌های لعنتی.بیل را بکش ۱و۲.پالپ فیکشن و…)را مجبور کرد که تمام ۲۱ فیلم خط زمانی فیلم های مارول تا رسیدن به اونجرز ا.گ تماشا کند. نکته:فنای تارانتینو جز کسایی هستند که عمدتاً فیلم هایی که ذهنی و تخیلی باشه رو چرت و بی ارزش خطاب می کنند.

به ندرت میشه که فرانشیز(مجموعه فیلم های به هم پیوسته مثل هری پاتر)رو پیدا کرد که امتیاز های فیلم های اولش کمتر از فیلم های جدیدتر مجموعه باشه. یکی از ویژگی های دیگه اونجرز اینه که بلوغ فیلمنامه ای بسیار بالایی داره.
(Rotten tomatoes)(imdb)
اونجرز1 8.0 92%
The Avengers

اونجرز عصر اولتران. 7.3. 75%
Avengers Age Of Ultron

اونجرز جنگ ابدیت 8.5 85%
Avengers Infinity War

اونجرز پایان بازی. 8.7. 94%
Avengers End Game

اینها همه مقدماتی بود تا اطلاعاتی در رابطه فیلم داشته باشید و حالا به درون مایه فیلم می پردازیم.

شروع فیلم با سکانسی است شبیه به پایان فیلم اونجرز اینفینیتی وار و انت من و وسپ تا هم داستان رو به ما یاد آوری کنه و هم بیان کنه چرا شخصیت هاکای در قسمت قبلی حضور نداشته و هنوز فیلم شروع نشده دوباره اون احساسه شک شدنو به ما القا می کنه.

در قسمت که تونی استارک ویدئویی برای دوستان خود ضبط می کنه دو نماد سازی اتفاق می افته
یک ابرقهرمان بازنده ای که دست از کارو تلاش بر نمی داره در عین حال دوست نداره بمیره و می ترسه.
دو مارول منجی دنیای خود را به نمایش میذاره و اون کسی نیست جز کاپیتان مارول.در کل طول فیلم؛ کاپیتان مارول برای اونجرز نقشی ناجی گرو ایفا می کنه.

در یک دیالوگ فلسفه ‌پیدایش انتقام جویان زیر سوال میره .چرا ما انتقام جویانیم چرا اول باید کاری انجام بشه تا ما جوابشو بدیم (چرا دنیارو اول زره پوش نکردیم). و این اوج ضعف ابر قهرمان ها در تاریخچه این ژانر به حساب میره.

و میرسیم به پلان که کل فیلم اونجرز اینفینیتی وار منتظرش بودیم مرگ تانوس!
که روی این پلان بسیار بحث است.
یکی که تانوس هیچ کدام از کارها رو برای خودش انجام نداد.و الان ارتشی هم کنارش نیست در یک مزرعه زندگی می‌کنه و در حالی که می تونست سنگارو برای خودش نگه داره نابود کرد تا نصف جمعیت دنیا رو که از بین برده به همان شکل باقی بمانند
حال یک سوال بسیار جالب پیش می آید تانوس می دونست که اونجرز دنبالش میان پس چرا سنگارو نابود کرد؟!
تا دنیا به همون شکل که درست کرده باقی بمونه قبول. اما اون که می دونست با این کار بی دفاع میشه و میمیره پس چرا دست به همچین عملیاتی زد؟
نظم جهانی!
اینجاست که متوجه میشیم پیچیده ترین شخصیت داستان ویلن اصلی ما یعنی تانوس است.
لازمه که یک توضیح درباره این بحث نظم جهانی بدم.
هالیوود درباره این بحث فیلم و سریال های زیادی داره و احساس میشه که به نوعی دارند انسان هارو برای شاید طرح واقعی آن آماده می کنند
در سریال واکینگ دد تقریباً بیشتر از نصف جمعیت می میرند اما انسان های باقیمانده هم قوی تر شده اند و هم باهوش تر و به قول سریال به جایگاه خودشون رسیدند اما بخاطر مرگ بیشتر از نصف جمعیت!!
در سریال صد نیز این بحث به گونه‌ای دیگه در سریال گیم او ترونز با قتل عام های متعدد و …
اما برگردیم بر سر اونجرز اند گیم که کاملاً در تضاد با بقیه فیلم ها این داستان را نقل می کند.
پنج سال از آن واقعه گذشته شهر کاملا خاکستریت و تقریباً بیشتر مردم از این داستان عبور نکردند و کل داستان برای برگشت به زمان قبل تلاش میکنند و برگرداندن نصف جمعیت رفته.

و نکته ای برای دفاع از اوجرز
خیلی ها این بحث رو پیشکش کردن که چرا وقتی به زمان گذشته بر میگردند و تغییراتی که انجام میدن یا با گذشته خودشون روبرو میشند رو زمان حالشون تاثیر نداره( مثل سریال فلش و فیلم سفر در زمان). دو دلیل برای این بحث
یک. یک فرضیه با توجه به آینده مارول است که به احتمال زیاد این وقایع آینده رو تغییر میدن
دو.در دیالوگ بین تونی استارک و اسکات لنگ این سوال رو تونی جواب میده و میگه فضای کوانتومی بسیار متفاوته و با فضای زمانی که در فیلم سفر در زمان نشون میدن فرق داره و فضای کوانتوم قوانین خودشو داره.

علی تهرانی

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط