جمعه, مارس 29, 2024
خانهاخبار ویژهنقد فیلم جان ویک : بخش سه - Parabellum

نقد فیلم جان ویک : بخش سه – Parabellum

اخبار هنری : سری فیلمهای « جان ویک » موفقیت های دنباله دار غیرمنتظره ای در سینما داشتند. کمتر کسی فکر می کرد که « جان ویک » در سال 2014 اینچنین موفقیت خیره کننده ای در گیشه های سینما تجربه نماید و موفق به جلب درصد بالایی از رضایت مخاطبین شود. « جان ویک » به نوعی بازگشت دوباره کیانو ریوز به سطح اول سینما نیز بود. بازیگر مشهور سری فیلمهای « ماتریکس » که از دوران اوج حضورش در سینما سالها گذشته بود و به مرز فراموش شدن در سینما نیز نزدیک شده بود. اما او بار دیگر با یک اکشن خوش ساخت به سینما بازگشت و حالا سومین قسمت « جان ویک » به اکران درآمده. اکشنی که تماشاگران بسیار بیشتری نسبت به دو قسمت گذشته منتظر اکران آن بودند.

جان ویک ( کیانو ریوز ) پس از اینکه در دو قسمت قبل نصف اهالی شهر را به قتل رساند تا انتقام ماشین و سگش را گرفته باشد، یک اشتباه بزرگ مرتکب شد و آن قتل یکی از اعضای انجمن قاتل های حرفه ای بود، اتفاقی که برای او بسیار گران تمام شد. حالا در این شرایط، جایزه ای برای سر جان تعیین شده که مبلغ آن 14 میلیون دلار می باشد. رقم وسوسه انگیزی که هیچ قاتل مخوفی قصد گذشتن از آن را ندارد و به همین جهت همه آنها به دنبال جان هستند تا بتوانند جایزه را تصاحب نمایند. اما جان به این راحتی ها خیال مردن ندارد و در پی راهی برای فرار از وضعیت کنونی می باشد و..

 نقد و بررسی فیلم جان ویک : بخش سه - پارابلوم ( John Wick: Chapter 3 - Parabellum )

یکی از تفاوت های سری فیلمهای « جان ویک » با سایر آثار اکشن در این نکته بود که فیلم ابداً تمرکزی بر محتوا و جزئیات درام نداشت و قرار بر این بود که مخاطب یکپارچه اکشن دیوانه وار ببیند! در دو قسمت قبلی نیز چنین وضعیتی برقرار بود جایی که نیمی از اهالی شهر به خاطر سگش و ماشین جان ویک راهی دیار باقی می شدند و تکلیف به جای ماندن این حجم از جنازه در سطح شهر هم مشخص نبود! حالا در قسمت سوم ، سازندگان مسلط تر از هر زمان دیگر به نبض مخاطبانشان، می دانستند که باید اکشن جذاب فیلم را زنده نگه دارند و تا حد امکانات خلاقیت هایی هم در اجرای آن به کار بگیرند تا بتوانند درصد رضایت بالای مخاطبینشان را حفظ نمایند و باید گفت همین اتفاق نیز افتاده است.

اگر طرفدار سینمای اکشن باشیم و قصد داشته باشیم به دنبال اثری بگردیم که آدرنالین خون مان را افزایش دهد، قطعا « جان ویک : بخش 3 – پارابلوم » می تواند بهترین انتخاب باشد. در « جان ویک 3 » میزان اکشن به شکل دیوانه واری افزایش یافته است و این اتفاق از همان دقایق اولیه تا انتها با ضرباهنگ بسیار بالایی به مخاطب عرضه می شود. نکته حائز اهمیت در ساخت و رهبری سکانس های اکشن در « جان ویک 3 » ، میزان دقت بالای سازندگان به طراحی و جزئیات صحنه ها بوده که نکته ای قابل ستایش محسوب می شود. به مانند دو قسمت قبلی، در اینجا هم ترجیح سازندگان بر استفاده از زد و خوردهای واقعی در صحنه بوده و تا جایی که امکان داشته از حقه های تصویری برای ساخت مبارزات خودداری شده است. تصمیمی که کمتر می توان در آثار اکشن هالیوودی نمونه آن را یافت.

 نقد و بررسی فیلم جان ویک : بخش سه - پارابلوم ( John Wick: Chapter 3 - Parabellum )

این ویژگی مثبت را باید مدیون کارگردان اثر یعنی چد استاهلسکی دانست. کارگردانی که سابقاً بدلکار خودِ کیانو ریوز در سری فیلمهای « ماتریکس » بوده و حالا تبدیل به کارگردان شده است. استاهلسکی بهتر از هر کارگردان سینما به طراحی سکانس های اکشن تسلط دارد و به راحتی می تواند بر اجرای آن نظاره کرده و بهترین نتیجه را بگیرد. ترکیب مجدد او با کیانو ریوز پس از بیش از یک دهه از ساخت « ماتریکس » ، منجر به خلق اکشن جذابی شده که نمونه با کیفیت آن را به سختی می توان در سینمای هالیوود جستجو کرد. البته ساز و کار ساخت چنین اکشنی سالهاست که در سینمای آسیای شرقی رواج دارد و آثار بسیار با کیفیتی در تولیدات سالیانه آنها رویت می شود، اما در غرب « جان ویک 3 » می تواند یکه تاز باشد.

« جان ویک 3 » البته گاهی از مسیر خود خارج می شود و به این تردید می رسد که شاید نیاز هست تا بخشی هم به عنوان درام و شخصیت پردازی در فیلم بگنجاند. این اتفاق در اواسط قصه رخ می دهد جایی که جان ویک می بایست تصمیمی بگیرد و ما برای دقایق نسبتاً زیادی ( با توجه به ماهیت اثر ) در بطن کش و قوس های روحی این قاتل قرار میگیریم اما سرانجام سازندگان به سنت دیرینه خود باز می گردند و در یک چرخش کامل و ناگهانی و عجیب و غریب، او را به عرصه کشتارگاه انسانی وارد می کنند تا زمان مخاطبین فیلم بیشتر از این گرفته نشود و او را در مکان های گوناگونی از جمله خیابان و منزل و البته حضور با اسب در شهر(!) رویت نماید که به تنهایی در حال ریشه کن کردن نسل بشر است و به سختی می توان قربانیان او را شمارش کرد!

 نقد و بررسی فیلم جان ویک : بخش سه - پارابلوم ( John Wick: Chapter 3 - Parabellum )

کیانو ریوز بار دیگر در نقش جان ویک، حضور موفقی را تجربه کرده و به نظر می رسد که او هم مانند تام کروز مسیر خود را در سینما یافته است! پس از عدم موفقیت بزرگ این بازیگر در عرصه آثار درام و اصولاً غیر اکشن در یک دهه گذشته، حالا تهیه کنندگان نیز به این نتیجه رسیده اند که بهترین جایگاه برای این بازیگر « جان ویک » و آثار مشابه است و البته که باید گفت وی هم در این این زمینه هرگز تماشاگران سینما را ناامید نکرده. در این قسمت یک شخصیت زن نیز به داستان اضافه شده که دقیقاً خودِ جان ویک با تغییر جنسیت می باشد. قاتل حرفه ای به نام سوفیا ( با بازی هالی بری ) که قرار است در کنار قهرمان داستان به روند فرستادن آدمها به دیار باقی او را یاری نماید. حضور این شخصیت در داستان را می بایست نتیجه جنبش های اجتماعی زنان در یک سال اخیر در هالیوود دانست که منجر شده سازندگان این شخصیت زن را در داستان بگنجانند، چراکه « جان ویک 3 » مطلقاً ظرفیتی برای استفاده از این شخصیت در داستان ندارد؛ هرچند که نتیجه کار خیلی هم بد از کار در نیامده.

« جان ویک 3 » آنچه که طرفداران این سری از فیلمها از آن انتظار دارند را با کیفیت بالایی در اختیارشان قرار داده و به احتمال فراوان رضایت کامل آنها را نیز جلب خواهد کرد. « جان ویک 3 » به سینما نیامده که قصه مهمی روایت کند و چالش های گوناگون درام و روابط شخصیت ها را پشت سر بگذارد. در « جان ویک 3 » تفنگ و مشت و لگد حرف اول و آخر را می زند و اگرچه فیلم در بخش هایی از زمان دچار لغزشی می شود اما بطور کلی باید گفت که کیانو ریوز و دوستانش در « جان ویک 3 » به خوبی قابلیت سرگرم کردن تماشاگران را دارند و البته که اصلاً و ابداً نمی بایست انتظار دیگری از فیلم داشت. وظیفه تماشاگر به عنوان مخاطب این فیلم، نشستن در گوشه ای و لذت بردن و خوردن تنقلات و هیجان زده شدن است؛ اینجا جایی برای اندیشیدن نیست و اگر به این بهانه به تماشای فیلم می روید قطعاً بدترین انتخاب ممکن را انجام داده اید!

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

2 نظرات

  1. “قتل یکی از اعضای انجمن قاتل های ”
    دوست من اصلا فیلمو دیدی ؟ کلا اون سیستم مافیایی رو خلاصه کردی در قاتل های حرفه ای ؟ قتل و قاتل فرع بر کاری بود که اونها میکردن
    الان خیر سرت نقد وبررسی بود یا گزارش لحظه ب لحظه فیلم؟

  2. واقعا ساده لوحانه بود .بهتره بگم جان ویک یک داستان کاملا واقعیست،دوم شما ازسیستم صحبتی نمیکنید ،سیستمی که کل دنیارو داره اداره میکنه.سیستمی که هیچ اطلاعاتی ازش در دست نیست ،ولی میلیونها عضو دون پایه در سراسر دنیا حتی ایران داره ولی در فیلم بخوبی داره بهش پرداخته میشه .واینکه فیلم بااجازه خود سیستم ساخته شد برای ضربه زدن به جان ویک واقعی اما برعکس تبدیل شد به یک قهرمان .

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط