پنج‌شنبه, آوریل 25, 2024
خانهنقد و یادداشتنقدی بر فیلم ماجرای نیمروز 2

نقدی بر فیلم ماجرای نیمروز 2

فیلم ماجرای نیمروز 2 ( رد خون ) ساخته ی محمد حسین مهدویان مانند سری اول آن، موضوع سیاسی به همراه چاشنی عاطفی دارد. این اثر در جشنواره فیلم فجر 37ام یکی از جمله فیلم های سیاسی و اجتماعی است، که مخاطبین خاص خود را دارد. ماجرای نیمروز2 ( رد خون) ادامه ی قسمت اول و ماجرای آن است که به حمله ی منافقین به ایران و عملیات مرصاد و حواشی آن میپردازد. بازیگران و عوامل آن اعم از گروه فیلم برداری و تدوین و صحنه همان هستند. تنها جایگزینی آن مربوط به بازیگران آن است. مثلا احمد مهران فر و مهرداد صدیقیان از بازیگرانی هستند که در فیلم اول حضور داشتند و در این سری غایب میباشند.

 

نقد فیلم ماجرای نیمروز 2 ( رد خون )

در این فیلم مشاهده میکنیم که  گروه اطلاعاتی سری اول، بعد از گذشت 7 سال و پس از پایان جنگ تحمیلی ایران، منافقین به خاک ایران حمله میکنند و این گروه عملیات جدیدی را آغاز میکنند. ماجرای نیم روز2 عاطفی و خانوادگی نیز هست. در فیلم زنانی را مشاهده میکنیم که با توجه به تفکرات سازمانی و شستشوی مغزی وظایف عاطفی و مادرانه خود را انکار نمیکنند. در این فیلم به حضور و نقش زنان، در سازمان مجاهدین خلق به خوبی پرداخته است. ماجرای نیمروز2 خشن تر و با صراحت است. در فیلم به نمایش صحنه های اعدام پاسداران، قتل عام مردم اسلام آباد و آتش زدن جنازه ها توسط این گروهک پرداخته شده است.

فیلم ماجرای نیمروز2 ، محمد حسین مهدویان یک درام تاریخی نیست و با آن تفاوت های بسیاری دارد. سکانس های اصولی این فیلم باعث جذب مخاطب میشوند. یاد آوری حقایق تکان دهنده و مهم پس از جنگ به همراه کاراکتر هایی که هرکدام مهم و موثر هستند. داستان روندی مشخص دارد و بسیار تاثیر گذار است.

در این اثر تمام کاراکتر های مثبت اثر از هم مجزا هستند و تحت یک محوریت نیستند. هر یک از شخصیت های مرد و زن داستان ویژگی منحصر بفرد خود را دارند، یا جنگجو و حساس اند و یا درونگرا و سیاستمدار یا با هر عقیده و تفکری، تنها اهمیتشان مختص خانواده و عاطفه است. محمد حسین مهدویان ساخت این دست از فیلم ها را خیلی خوب بلد است و همانطور که ذکر شد، از پس ساخت و روایت این فیلم به خوبی برآمده است.

مهمترین ویژگی سکانس های فیلم واقعی بودن آن است. اینکه کارگردان سعی کرده است تا احساسات چندین سال پیش را به مخاطب القا کند و تنها یک روایت داستانی از آنچه که رخ داده است را تماشا نخواهید کرد.

عده ای معتقدند که، این ساخته ی محمد حسین مهدویان برای جشنواره فیلم فجر 37ام، ادامه ی لاتاری است و شخصیت ها همان هایی هستند که در ساخته ی قبلی این کارگردان، با میزانسن ها و نماهای تکراری درگیر شده اند، و اینکه این ساخته ی محمد حسین مهدویان که با ساخته ی قبلی و قوی اش، مانند ایستاده در غبار ابدا قابل مقایسه نیست.

در فیلم ماجرای نیمروز2 با توجه به آنچه که گفته شد و با توجه به ویژگی های مثبت و منفی موجود ساخته ی محمد حسین مهدویان، در جشنواره فیلم فجر امسال؛ کارگردان خط مشی سیاسی خود را یافته است و از پس انتقال مفهوم داستان برآمده است. ماجرای نیمروز2 سعی کرده است تا گذشته های دوری را به تصویر بکشد که بر زندگی مردم تاثیر فراوانی گذاشته است.

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط