جمعه, آوریل 19, 2024
خانهنقد و یادداشتنقد و بررسی انیمیشن Abominable

نقد و بررسی انیمیشن Abominable

اخبار هنری : انیمیشن Abominable «نفرت انگیز»‌ اولین همکاری مهم بین دریم‌ورکس و پرل استودیوی چین کار خاصی برای سنت‌شکنی در اینگونه فیلم‌ها انجام نمی‌دهد، اما آن‌قدر جذاب و ستودنی است تا در مدت زمان ۹۰ دقیقه خودش شما را سرگرم کند. فیلم با یک فرار از زندان شروع می‌شود، جایی که نمای دید یک موجود بزرگ در حال فرار از یک آزمایشگاه تا رسیدن به فضای شهری در چین را مشاهده می‌کنیم. وقتی این موجود یک بیلبورد تبلیغاتی درباره سفر به کوه اورست می‌بیند متوجه می‌شویم او یک یتی است – البته نه یک یتی معمولی، بلکه گونه‌ای پرقدرت که گاه و بیگاه قدرت‌هایش را بروز می‌دهد.

این موجود زشت اما دوست داشتنی – ترکیبی از موجودات استودیوی گیبلی و یک سگ، اما با رفتارهای بی‌دندان سری How To Train Your Dragon «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» – بالاخره به پشت‌بام خانه یک دختر جوان می‌رسد. یی (با صداپیشگی کلوئی بنت (Chloe Bennet)) پس از مرگ پدرش هنوز نتوانسته با این اندوه کنار بیاید. او تا جایی که ممکن است خودش را مشغول کارهای مختلف می‌کند تا مجبور نباشد با مادر و مادربزرگ بیش از حد مراقب خودش کنار بیاید، و به جای آن در حال کار در چند شیفت مختلف است تا پول کافی ذخیره کند و به سفری در سرزمین چین برود، آرزویی که پدرش نتوانست به آن برسد. او همچنین در پارکور مهارت داشته و نابغه ویالون است.

او در ابتدا نسبت به این موجود بدبین است، اما مثل الیوت با ای‌.تی. یا هیکاپ با بی‌دندان، او هم تحت تاثیر ذات دوست داشتنی موجودی قرار می‌گیرد که تصمیم گرفته آن را اورست صدا بزند. وقتی دانشمندانی که اورست را برای انجام آزمایش اسیر کرده بودند برای پیدا کردن او به خانه یی می‌آیند، او تصمیم می‌گیرد اورست را به خانه‌اش در کوه اورست برگرداند تا در کنار خانواده خودش باشد. همراهان او در این ماجراجویی دوستان یی یعنی جین (با صداپیشگی Tenzing Norgay Trainor) که شدیدا در اینستاگرام مشهور شده و پسرعمویش پنگ (با صداپیشگی Albert Tsai) هستند. اگرچه آن‌ها کمی بهتر از کلیشه‌های همیشگی اینگونه داستان‌ها هستند (بچه‌های ماجراجو و خوش‌قلب که با یک موجود جادویی دوست می‌شوند و شدیدا مطیع قانون هستند) گروه بازیگران احساسات و انرژی زیادی وارد نقش خود کرده‌اند که گاهی باعث می‌شود آن‌ها را به عنوان شخصیت‌های واقعی باور کنید.

نویسنده و کارگردان جیل کولتون (Jill Culton) یکی از معدود کارگردانان زن انیمیشن که در حال همکاری با استودیوهای بزرگ است، Abominable را پر از احساسات جذاب کرده است. متاسفانه این داستان کاملا شبیه آثار قبلی در این زمینه است و اشتراکات زیادی با استاپ موشن Missing Link «لینک گمشده» محصول لایکا دارد و حال و هوای آن خیلی شبیه فرنچایز تازه به پایان رسیده How To Train Your Dragon محصول دریم‌ورکس است، البته بدون اینکه هویت و شخصیت هیچکدام از آن دو فیلم را داشته باشد. با وجود نمایش مناظر جذاب چین که همان کاری را برای این کشور می‌کنند که Lord of the Rings «ارباب حلقه‌ها» برای نیوزلند کرد، Abominable هیچ کار جدیدی با قالب انیمیشنی خودش انجام نمی‌دهد. هیچ آزمون و خطایی در این فیلم وجود ندارد، و حتی سعی نشده از قابلیت‌های این مدیوم برای خلق چیزی که در فیلم زنده قابل ساختن نیست استفاده شود، که نتیجه آن یک فیلم ساده و تکراری با اتفاقات سطحی و تکراری است که البته مخاطب هدف خودش را سرگرم خواهد کرد، چون نقش اصلی آن یک موجود بامزه و دوست داشتنی است که قطعا مخاطبان عاشق آن خواهند شد.

Abominable در تلاش برای خلق شخصیت‌های شروری که برای کودکان ترسناک نباشند، چندین شخصیت احمق ساخته که کاملا قابل فراموش شدن هستند. ادی ایزارد (Eddie Izzard) نقش رهبر آن‌ها را بازی می‌کند، آن هم در صورتی که فقط نقش خود واقعیش را بازی می‌کند. حتی انتخاب سارا پلسون (Sarah Paulson) در نقش دکتر زارا که شخصیتی چندلایه ارائه می‌کند خیلی دیر به کمک فیلم می‌آید. با این وجود، فیلمنامه پر از شوخی‌های کوتاه است که باعث خندین مخاطبان تمام سنین خواهد شد.

Abominable قطعا مورد توجه مخاطبان کوچکتر قرار خواهد گرفت، اما کسانی که متوجه می‌شوند فیلم فقط تلاش می‌کند با تکرار نکات موفقیت آمیز دیگر فیلم‌ها بتواند به سطح آن‌ها برسد آرزو خواهند کرد کاش به جای این انیمیشن تکراری، آن فیلم‌های بهتر را دیده بودند. حتی انتخاب آهنگ محبوب Fix You از Coldplay تلاشی برای کپی کردن از کار Jónsi در فرنچایز Dragon است. خلاصه اینکه مقدار لذت شما از Abominable به این بستگی دارد که بتوانید از بی‌هویت بودن آن چشم‌پوشی کرده و داستان احمقانه و بامزه آن درباره رفاقت یک دختر با یک یتی را بپذیرید.

 

منبع : آریامووی

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط