پنج‌شنبه, مارس 28, 2024
خانهنقد و یادداشتنقد و بررسی سریال جنایی و جذاب Criminal

نقد و بررسی سریال جنایی و جذاب Criminal

به گزارش سعید عدالتی نیک از اخبار هنری: وقتی شک دارید، چیزی را ببینید که دیوید تننت (David Tennant) در آن حضور دارد. این فقط یک قانون برای زندگی نیست، بلکه قانونی برای وقتی است که می‌خواهید سریال درام جنایی عمیق Criminal «مجرم» را تماشا کنید. سریال Criminal ساخته جرج کی (George Kay) و جیم فیلد اسمیت (Jim Field Smith) مقیاسی جاه‌طلبانه دارد و در چهار کشور اروپایی روایت می‌شود – بریتانیا، فرانسه، اسپانیا و آلمان – که سهم هر کشور سه اپیزود است. فضای کلی داستان، با وجود تفاوت کشورها یکسان است: یک ساعت با یک مظنون متفاوت سپری کنید و تیم بازرسی را ببینید که سعی می‌کنند از آن‌ها درباره جرم‌هایی که مرتکب شده‌اند حرف بکشند. برای طرفداران فرآیندهای جنایی یا مطالعات شخصیتی که روی موضوع داستان تمرکز کرده و به دنبال سادگی آن نیستند، این همان سریال نتفلیکسی است که منتظرش بودید.

Criminal داستان مجرمان مظنونی را روایت می‌کند که قصد دارند از زیر جرمی که مرتکب شده‌اند قسر در بروند. گروه بازیگران سریال شامل هنرپیشه‌های شناخته شده مثل دیوید تننت، هیلی اتول (Hayley Atwell)، ناتالی بی (Nathalie Baye) و جرمی رنیر (Jérémie Renier) تا بازیگران ناشناخته برای بینندگان بین‌المللی می‌شود. در این دسته آخر شاهد هنرنمایی‌های تحسین برانگیزی هستیم: سارا ژیرودو (Sara Giraudeau) فرانسوی، به عنوان بازمانده بمبگذاری باتاکلان که داستانش به اندازه شخصیتش جذابیت ندارد و ادوارد فرناندز (Eduard Fernández) اسپانیایی که نقش یک مجرم خوش حرف را بازی می‌کند که بازرسان سال‌ها به دنبال او بوده‌اند. تمام بازیگرانی که نقش مظنون‌ها را بازی می‌کنند نقش‌آفرینی خوبی دارند. این از آن دست نقش‌هایی است که یک بازیگر می‌تواند در آن بدرخشد، و وقتی در حال نمایش محدوده وسیعی از احساسات است توجهات را به خودش جلب کند.

نقطه قوت دیگر Criminal فضاسازی آن است؛ این واقعا هوشمندانه ترین حرکت سریال است. اینجا این تصمیم گرفته شده تا همه اتفاقات در یک طبقه از اداره پلیس شهری رخ بدهد. بیشتر اتفاقات در اتاق بازجویی جریان دارد که در یک سمتش تیم بازجویی نشسته و همه چیز را تماشا می‌کنند و منتظر ایرادی در داستان مجرم هستند تا از آن بهره ببرند. تنها چیزی که طی اپیزودهای Criminal تغییر می‌کند چشم‌انداز راهروی ساختمان است، همراه با تغییر مناظر که نشانگر تغییر کشور است. چون دکور در هر کشور یکسان است و بازیگران هر کشور در اپیزود مخصوص خودشان حضور دارند، کیفیتی نمایشی به سریال اضافه شده که به از بین رفتن تنش حین پیشرفت داستان کمک می‌کند – مطمئن باشید همیشه یک پیچش غیرمنتظره در داستان وجود دارد.

با وجود این نقاط قوت، نکاتی تکراری و ناامیدکننده در Criminal وجود دارند، که مهم‌ترین آن‌ها فضای بسته آن است که باعث می‌شود داستان حالت خفقان به خودش بگیرد. به دلیل محدودیت‌ فضا و زمان، که از طرفی باعث شده داستان قابل باور باشد، اتفاقات با سرعتی رخ می‌دهند که به عنوان مخاطب نمی‌توان با شخصیت‌ها ارتباط برقرار کرد. نکته بدتر اینکه، با وجود اینکه این سریالی است که تمرکزش روی شخصیت‌ها و افشا کردن انگیزه‌های روحی و روانی مجرمان و بازجویان است، در هر اپیزود یک مجرم مورد بازجویی قرار می‌گیرد. زمان محدودی که می‌توانیم با هر مجرم سپری کنیم ما را مجبور می‌کند به تمام جزئیات دقت کنیم تا چیزی از داستان را نادیده نگیریم. البته من از سریالی هوشمندانه که بیننده را مجبور به درگیر شدن در داستان می‌کند خوشم می‌آید. اما تماشای ۱۲ اپیزود از فیزیکی‌ترین جنبه یک تحقیقات جنایی – بازجویی شدن مجرمان در اداره پلیس – خیلی خسته‌کننده است مخصوصا وقتی موضوعاتی مثل جنسیت، سیاست و نژاد فقط از طریق دیالوگ در حال بیان شدن هستند. دلیل خوبی برای این وجود دارد که بخش‌های بازجویی سریال Law & Order «قانون و نظم» بیشتر از ۱۰ دقیقه طول نمی‌کشند.

نکته ناامید کننده‌تر زیرداستان‌های سطحی درباره اعضای تیم‌های بازجویی هستند. روایت داستان‌های شخصی بین همکاران جذابیت چندانی ندارد. در فرانسه، مردان تیم رفتار خوبی با زنی که رئیسشان شده ندارند؛ در اسپانیا بازجوی ارشد رابطه نامشروعی با یک همکار جوان دارد؛ در بریتانیا یکی از اعضای تیم به خودش جرات می‌دهد با رئیسش قرار عاشقانه بگذارد. اما چون زمان خیلی کمی برای بررسی این روابط صرف می‌شود، ارتباط برقرار کردن با این جنبه‌های داستان کار راحتی نیست.

با وجود تمام این نکات، Criminal برای عده‌ای از مخاطبان خیلی مناسب است. طرفداران ژانر درام جنایی اوقات خوشی با هر اپیزود دارند که طی آن‌ها فرآیندهای مختلف هر کشور برای محکوم کردن مظنونین بررسی می‌شود. اما این سریالی نیست که بتوان آن را بینج‌واچ کرد (همه آن را پشت سرهم تماشا کرد). اگر زمان زیادی صرف تماشای Criminal کنید قطعا از آن خسته خواهید شد.

تمام اپیزودهای سریال Criminal جمعه ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور) از نتفلیکس پخش خواهند شد.

منبع : آریامووی

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط