پنج‌شنبه, آوریل 18, 2024
خانهنقد و یادداشتنقد و بررسی سریال See: نقش‌آفرینی جیسون موموآ در سریال اکشن حماسی...

نقد و بررسی سریال See: نقش‌آفرینی جیسون موموآ در سریال اکشن حماسی اپل

اخبار هنری: از زمان معرفی سرویس استریم اپل‌ تی‌وی+ اطلاعات زیادی درباره آن منتشر نشده بود. به جز معرفی چندین سریال و ارائه برخی برنامه‌های کلی، نقشه آن‌ها برای آینده یک علامت سوال پرستاره است. اما چیزی که سرویس استریم اپل از همان ابتدا آن را به وضوح نشان داده این است که قصد دارد سریال‌های با بودجه بالا و در سطح سینمایی تولید کند. هیچکدام این سریال‌ها بهتر از See «دیدن» این نکته را آشکار نمی‌کند، سریال علمی تخیلی فانتزی و پساآخرالزمانی درباره تمدن بشریت در آینده که بینایی خود را از دست داده‌اند.

سریال See توسط استیون نایت (Steven Knight) سازنده Peaky Blinders «پیکی بلایندرز» و نویسنده فیلم Eastern Promises «قول‌های شرقی» با همکاری فرانسیس لارنس (Francis Lawrence) کارگردان فیلم‌های Constantine «کنستانتین» و The Hunger Games: Catching Fire «بازی‌های گرسنگی: اشتعال» ساخته شده است. جیسون موموآ (Jason Mamoa) در اینجا نقش بابا واس رهبر جنگجوی دهکده آلکنی را بازی می‌کند. این سریال در فضای چندین نسل پس از اینکه بشریت بینایی خودش را از دست داده، ما را وارد یک تغییر تاریخی مهم می‌کند، جایی که دوقلوهای بابا واس با قدرت بینایی به دنیا آمده و ممکن است ساختار اعتقادی کل جامعه را تحت تاثیر قرار دهند.

See اطلاعاتی که لازم است بدانیم را به صورت خلاصه به ما می‌گوید: یک بیماری مرگبار در قرن ۲۱ باعث شد فقط ۲ میلیون نفر از ساکنان کره زمین زنده بمانند که بینایی خود را هم از دست داده بودند. حالا قدرت دیدن به یک افسانه تبدیل شده و کسانی که حتی درباره آن صحبت کنند به آتش شکارچیان ملکه گرفتار می‌شوند. این دنیایی است که بابا واس و معشوقه‌اش ماگرا (با بازی هرا هیلمار (Hera Hilmar)) دوقلوی خود را در آن به دنیا می‌آورند.

See زمانی را تلف نمی‌کند و ما دقیقا همزمان با دوقلوها وارد این دنیا می‌شویم، دوقلوهایی که حین یک حمله به دهکده آلکنی به دنیا می‌آیند. در حالی که بچه‌ها در حال زاده شدن هستند، نیروهای ملکه وارد کوهستان‌هایی می‌شوند که ساکنان آلکنی نسل‌هاست آن را خانه خود می‌دانند و ما با دنیا و فرهنگ آن‌ها آشنا می‌شویم، از حقوق ابتدایی آن‌ها تا سنت‌های مبارزه‌شان، که به موموآ اجازه می‌دهد ریشه‌های هاوایی بودن خودش را دوباره در صحنه به نمایش بگذارد.

علاوه بر بابا و ماگرا با این شخصیت‌ها هم آشنا می‌شویم: پاریس (با بازی آلفری وودارد (Alfre Woodard)) رهبر روحانی این قبیله که با جغدها حرف می‌زند و آینده را در رویاهای خودش می‌بیند؛ گتر بکس (با بازی موژان آریا‌ (Mojean Aria)) خائنی به ساکنان آلکنی که معتقد است خیانتش درست بوده؛ و تاماکتی جون (با بازی کریستین کارماگو (Christian Carmago)) ژنرال شکارچیان ملکه که تعقیبی بی‌رحمانه برای پیدا کردن شخصیت مرتدی به نام جرلامارل (با بازی جاشوا هنری (Joshua Henry)) را رهبری می‌کند که ادعا کرده قدرت بینایی دارد و پدر واقعی دوقلوهای بابا و ماگرا هم هست.

در همین حین که ماگرا نوزادانش را به دنیا می‌آورد بابا رهبری آلکنی در نبرد علبه ملکه کین (با بازی سیلویا هوکس (Sylvia Hoeks)) را برعهده دارد (موموآ همچنان در صحنه‌های نبرد حضور پرابهتی دارد) و در اینجا با عناصر فانتزی داستان آشنا می‌شویم – Scentierها که بو و صدا را از فواصل دور متوجه می‌شوند و آیوراها که می‌توانند احساسات و حقایق روحانی دیگران را درک کنند. See خیلی سریع دنیایی را معرفی می‌کند که هم از نظر بقا و سیاست واقع‌گرایانه است و هم رگه‌هایی از فانتزی در خودش دارد.

در سریال شاهد هنرنمایی‌های خوبی از بازیگران هستیم که یکی از بهترین آن‌ها سیلویا هوکس در نقش ملکه کین است که نسخه متفاوتی از آن چیزی که او را در فیلم Blade Runner 2049 «بلید رانر ۲۰۴۹» ترسناک کرده بود را به نمایش می‌گذارد. اما این دنیاسازی See است که آن را به یک سریال خیره‌کننده و جذاب تبدیل کرده است. کاملا مشخص است نایت و تیم سازنده روی شکل و ظاهر دنیای پساآخرالزمانی خود خیلی دقت به خرج داده‌اند؛ از مناظر شگفت‌انگیز مثل سد متروکی که ملکه آن را قلعه خود می‌داند تا دوچرخه‌های رهاشده که حالا بخشی از درختان شده‌اند، تا مناظر کاملا نوآورانه و مبتکرانه. See از نظر معماری و ارتباطات تا ساختار اقشار مختلف و مذاهب، آینده‌ای پیچیده و قابل باور برای بشریت متصور شده و جزئیات را با آشکارسازی‌های خوش‌ساختار برملا می‌کند.

اپل تی‌وی پلاس فقط سه اپیزود از See را در اختیار منتقدان قرار داده، که نمی‌توان سریال را با آن قضاوت کرد، اما همین مقدار برای جذب مخاطب کافی است. کاملا مشخص است این سریال قصد دارد فضای درام فانتزی رهاشده توسط Game of Thrones «بازی تاج و تخت» را پر کند، اما حتی اگر به اندازه آن سریال قدرتمند نباشد، می‌خواهد دنیای فانتزی بزرگی مخصوص خودش را خلق کند. بین تمام محتواهای اپل تی‌وی See تنها موردی است که مرا ترغیب می‌کند اشتراک ماه‌های آینده این سرویس را هم خریداری کنم. این سریالی جذاب و درگیرکننده با یک داستان حماسی فانتزی قابل قبول است که در آن شاهد صحنه‌های نبرد تحسین‌ برانگیز و آینده‌ای قابل باور هستیم که در سطح فیلم‌های سینمایی بزرگ تولید شده تا ارزش مخاطبان را پایین نیاورد.

این سریال همچنین گاهی احمقانه و عجیب می‌شود، البته بیشتر اوقات همین هم جذاب است. See قصد دارد از تکراری شدن خودش حین جنگ بین سرویس‌های استریم جلوگیری کند تا مخاطبان متنوعی را به خودش جلب کند. قطعا این حالت سریال مورد رضایت تمام مخاطبان قرار نمی‌گیرد، اما من از آن خوشم آمد. وقتی اپیزود سوم را به پایان رساندم دوست داشتم زودتر اپیزود بعدی را تماشا کنم که این همیشه نشانگر یک سریال کاملا جذاب برای من است. به هر حال See تنها سریال امسال است که در آن یک جیسون موموآی نابینا با یک خرس درگیر می‌شود و همین صحنه حال و هوای کاملا جدی و در عین حال احمقانه سریال را به تصویر می‌کشد.

آریا مووی

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط