شنبه, آوریل 20, 2024
خانهنقد و یادداشتنقد و بررسی سریال The Haunting of Bly Manor: وحشتناک، غیرمنسجم و...

نقد و بررسی سریال The Haunting of Bly Manor: وحشتناک، غیرمنسجم و لذت‌بخش

نتفلیکس و فیلمساز مایک فلنگن (Mike Flanagan)، دو سال پیش با انتشار سریال The Haunting of Hill House «تسخیرشدگی خانه هیل» در اکتبر ۲۰۱۸ عاشقان هالووین را خوشحال کردند؛ یک سریال موفق که بیشتر بینندگان خیلی زود عاشقش شدند. همه چیز از ظرافت طبع تا نقش‌آفرینی بازیگران تا ارواح پنهانی که مجبور بودید برای پیدا کردن آن‌ها دوباره سریال را تماشا کنید، به Hill House کمک کردند به موفقیت بزرگی برسد. کاملا مشخص بود نتفلیکس و فلنگن قصد ساخت ادامه آن را دارند و هیچ شکی در این قضیه نبود. این دنباله حالا به شکل The Haunting of Bly Manor «تسخیرشدگی عمارت بلای» منتشر شده است. فصل دوم قطعا با فصل قبلی مقایسه خواهد شد، و اگر آن‌ها را با هم مقایسه کنید کاملا مشخص است فصل جدید از جنبه‌های مختلفی نسبت به فصل قبلی ضعیف‌تر است. البته این فصل به خودی خود سرگرم‌کننده است، اگرچه گاهی اوقات کمی غیرمنسجم است.

The Haunting of Bly Manor براساس رمان The Turn of the Screw نوشته هنری جیمز (Henry James)، داستان زن جوانی به نام دنی کلیتون (ویکتوریا پدرتی (Victoria Pedretti)) را روایت می‌کند که پس از مرگ غم‌انگیز والدین و مراقب قبلی دو بچه انگلیسی، وظیفه مراقبت از آن‌ها را برعهده می‌گیرد. مانند هر داستان خانه تسخیرشده دیگری در تاریخ، اتفاقات زیادی در حال رخ دادن هستند که دنی در ابتدا ‌آن‌ها را درک نمی‌کند، و اسرار این عمارت به تدریج برای ساکنانش نمایان می‌شوند.

هر کسی که در عمارت بلای زندگی می‌کند، مشکلات و ترس‌هایش را با خودش به این خانه آورده که چند زیرداستان جذاب را زمینه‌سازی می‌کنند. دنی وقتی در آینه نگاه می‌کند مدام یک فرد مبهم با چشم‌های گرد و درخشان می‌بیند که به رویدادی ویرانگر در گذشته‌اش اشاره می‌کند. بچه‌ها چند عادت عجیب و غریب دارند. هانا (T’Nia Miller) سرایدار، در میان گفتگوها ناگهان از بحث خارج می‌شود. همه این داستان‌های فرعی ارزش بررسی دارند و همگی زمان لازم برای خودنمایی را به دست می‌آورند. در واقع، شاید زمان زیادی صرف بررسی آن‌ها شده باشد.

مشکل The Haunting of Bly Manor محتوای آن نیست. این یکی از بهترین بازگویی‌ها از رمان جیمز طی سال‌های اخیر است، اما همیشه بهترین یا سرراست‌ترین مسیر به مقصدش را انتخاب نمی‌کند. این فصل هم مثل هانا دوست دارد همیشه از مسیر اصلی خارج شود.

سه قسمت اول The Haunting of Bly Manor جمع‌و‌جور هستند و ریتم تندی دارند. تماشای پشت سرهم این سه قسمت خیلی جذاب است. اما وقتی به نقطه میانی سریال نزدیک می‌شویم، و برخی از خطوط داستانی نیاز به توضیح پیدا می‌کنند، چندین اپیزود به فلش‌بک‌ها و زیرداستان‌ها اختصاص‌ داده می‌شوند. فقط یکی از این اپیزودها را می‌توان به عنوان اپیزود ضعیف توصیف کرد، اما سه یا چهار اپیزود وجود دارند که بیشتر زمان خود را صرف توضیح اتفاقات گذشته می‌کنند. داستان با این اپیزودها به جلو حرکت می‌کند، چون آن‌ها برای نقطه اوج نهایی ضروری هستند، اما کمی خسته‌کننده به نظر می‌رسند. حذف یک یا دو اپیزود می‌توانست تفاوت بزرگی در سریال ایجاد کند.

اینجاست که Bly Manor جلوی Hill House کم می‌آورد. Hill House خیلی عالی دو داستان متفاوت را به طور همزمان روایت کرد: داستان خانواده کرین در زمان حال و در زمان پیرامون مرگ مادرشان. Hill House خیلی خوب آن داستان‌ها را با یکدیگر ترکیب کرد که همیشه مخاطب را درگیر می‌کرد. اما Bly Manor کمی بیش از حد آشفته است. این اپیزودها در نیمه دوم سریال، روند داستان را کُند می‌کنند تا اتفاقات درون خانه را توضیح دهند. این اطلاعات مهم هستند اما در زمان‌های نامناسب آشکار می‌شوند.

The Haunting of Bly Manor همچنین فاقد هرگونه شاهکار فنی است، که در موفقیت Hill House نقش مهمی داشتند. البته هیچکدام از اپیزودها نویسندگی و کارگردانی ضعیفی ندارند. در کل این سریال شاهد فیلمسازی عالی و مطمئن هستیم، اما Hill House در موارد متعددی پا را از این هم فراتر گذاشت. ماه‌ها طول کشید تا مخاطبان، اپیزود مراسم تدفین تک‌برداشته را فراموش کنند. Hill House ریسک‌های بزرگی با سکانس‌ها و ترفندهای فیلمبرداری خودش به نمایش گذاشت، اما Bly Manor تصمیم گرفته در این زمینه کمتر ریسک کند.

Bly Manor حتی با وجود مشکلاتش، چیزهای زیادی برای هیجان‌زده کردن مخاطبان ارائه می‌دهد. تبدیل یک داستان عاشقانه گوتیک به یک پروژه ترسناک ماورایی حرکت جسورانه‌ای است که در اپیزود پایانی به ثمر می‌نشیند. بازی بازیگران از خوب تا فوق‌العاده نوسان دارد و میلر و ایو هنرنمایی برجسته‌ای دارند. حتی لحظات خیلی وحشتناکی در عمارت با حضور زندگان و مردگان وجود دارند؛ مانند Hill House، یک جامپ اسکیر (ترس ناگهانی) وحشتناک در بخش‌های پایانی این فصل وجود دارد.

بزرگترین مشکل The Haunting of Bly Manor این است که مجبور شده دنباله The Haunting of Hill House باشد. حتی اگر آن‌ها را با هم مقایسه نکنید باز هم مشکلاتی وجود دارند، اما وقتی این فصل به پایان می‌رسد بیشتر طرفداران ژانر وحشت را راضی خواهد کرد.

ترجمه : sadeqdk

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط