شنبه, آوریل 20, 2024
خانهاخبار ویژههرزه گویان بدانند و آگاه باشند! همفری بوگارت، ستاره‌ای است که همچنان...

هرزه گویان بدانند و آگاه باشند! همفری بوگارت، ستاره‌ای است که همچنان می درخشد

اخبار هنری : این مطلب را به خاطر گزافه گویی یک مجری بی ادب و بی سواد که اخیرا و از روی نافهمی نسبت به ساحت همفری بوگارت بزرگ اسائه ادب کرده بود بازنشر می کنم تا هرزه گویان بیش از این هرزه گویی نکرده و تلاش بیهوده به خرج ندهند تا اسطوره های فراموش نشدنی سینمای جهان که مردم را جذب هنرهفتم کردند،کوچک کنند،آنان آینه های تمام قد و عظیمی هستند که با گرد و خاک بپا کردن یک یا چند بی ادب بی سواد،غبار بر چهره درخشان شان ننشسته و نخواهد نشست.
بی سوادان و هرزه گویان،بدانند و آگاه باشند که با کوچک کردن بزرگان هرگز نمی توانند بزرگ شوند و تا آخر عمر حقیر مانده و بر حقارت شان افزوده خواهد شد!

سینما، هنری است جذاب که هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. کسانی که به تماشای فیلم‌ها می‌نشینند، جذب عناصر مختلفی می‌شوند که هر کدام چشم‌نوازند، اما بی‌شک مهم‌ترین عنصری که نظر مخاطبان را به خود جلب می‌کند، بازی بازیگران است، هنرمندانی که با هنرنمایی خود تماشاگران را به وجد آورده و باعث موفقیت و رونق فیلم‌ها می شوند.
اکثر تماشاچیان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای سینما، فیلم‌ها را با هنرپیشه‌ها می‌شناسند. برای آنان بازی بازیگران بیشتر از داستان و دیگر عناصر دخیل در ساخت فیلم مهم و جذاب است. بازیگران آینه‌هایی هستند که تماشاگران خود و زندگی‌شان را در آن به تماشا می‌نشینند. بسیاری از عاشقان سینه چاک سینما، نام بسیاری از کارگردانان را در خاطر ندارند، اما اسم بازیگران در لوح ضمیرشان نقش بسته. بازیگران توانا می‌دانند چگونه بازی کنند تا مخاطبان با آنان همذات‌پنداری داشته باشند. بازیگرانی که این توانایی را دارند، هرگز از ذهن مردم و تاریخ سینما نام‌شان محو نخواهد شد.
همفری بوگارت اسطوره بازیگری، یکی از همین بازیگران توانا و جذاب بود که تماشاچیان به عشق دیدن بازی او روی پرده به سینماها هجوم می‌بردند. بسیاری از بازیگران یا نوع بازی آنان را می‌توان با یکدیگر مقایسه کرد،‌ اما همفری بوگارت تافته‌ای جدا بافته در جمع هنرپیشه‌ها بود، هنرمندی مغرور، محبوب و جذاب که با چهره مردانه‌اش روی پرده چشم و ذهن مردم کولاک می‌کرد.بوگارت از معدود بازیگرانی بود و هست که مخاطبان بازی او در نقش منفی و مثبت را دوست داشته و دارند. برای تماشاگران بازی همفری بوگارت مهم بود، نه نقشی که ایفا می‌کند. او یکی از قهرمانان بنام سینمای کلاسیک بود که مردم بر قدرت قهرمانی‌اش مهر تایید زده‌اند. حدود 60 سال از مرگ این اسطوره سینما می‌گذرد، اما همچنان مردم نام او را به خاطر دارند و با دیدن فیلم‌هایش هیجان زده می‌شوند. هر بازیگری برای موفق شدن باید چهره و بازی‌اش را برای مخاطبان جا بیندازد، اگر توان این کار را نداشته باشد، یا باید از این حرفه کناره‌گیری کند و یا به بازی در نقش‌هایی کم اهمیت دل خوش کند.
فیلم خاطره‌انگیز و ماندگار «کازابلانکا» ساخته ارزشمند مایکل کورتیز که همواره به عنوان یکی از فیلم‌های شاخص سینما مطرح بوده و هست، مطمئنا بدون بازی همفری بوگارت،‌ هرگز به این موفقیت دست پیدا نمی‌کرد.کورتیز کارگردانی کار کشته بود،‌ برای همین می‌دانست که این قصه جذاب را فقط می‌توان با هنرنمایی بوگارت روی پرده برد تا ماندگار شود که همین‌گونه نیز شد. هر چند نباید از بازی زیبای اینگرید برگمن،‌ بازیگر افسانه‌ای و جذاب سینما نیز چشم‌پوشی کرد. بازی زیبای این دو بازیگر توانا در کنار هم «کازابلانکا» را به فیلمی خاطره‌انگیز تبدیل کرد که با گذشت سال‌ها، هنوز جذابیت خود را حفظ کرده. همفری بوگارت در نقش گانگسترهای افسانه‌ای نیز به خوبی ایفای نقش کرده است.

بوگارت با کارگردانان بزرگ سینما همکاری داشته،‌کارگردانانی که هر کدام در تاریخ سینما نامی ماندگار هستند از جمله: مایکل کورتیز، جان هیوستون،‌ هاوارد هاکس، ریچارد بروکس، بیلی وایلدر، جوزف منکیه‌ویچ، ادوارد دیمیتریک، ویلیام وایلر، دلمر دیویس، آرچی مایو، زولتان کوردا و مارک رابسون. هر کدام از این کارگردانان با هنرنمایی همفری بوگارت فیلم‌های ماندگاری را ساخته و روی پرده فرستاده‌اند، فیلم‌هایی که هیچ‌گاه کهنه نشده و نمی‌شوند. فیلم‌هایی که همفری بوگارت در آنها بازی کرده هر کدام ویژگی خاص خود را دارند. اسطوره بازیگری سینما در هر نقشی که ظاهر شد آن را ماندگار کرد‌، از فیلم «شاهین مالت» که در نقش یک کارگاه خصوصی ظاهر شد گرفته تا «ساعات ناامیدی» که در قالب یک زندانی فراری هنرنمایی می کند. همفری بوگارت تنها بازیگری است که هیچ هنرپیشه‌ای نتوانست جای خالی او را پر کند، حتی برای لحظه‌ای. این نشان دهنده قدرت بازیگری وی و جذابیت ذاتی اوست. بسیاری از بازیگران غبطه جذابیت و توانایی او را می‌خوردند و می‌خورند. از همفری بوگارت هر چه نوشته شود باز هم کم است، زیرا نمی‌توان با نوشته‌های مختلف او را، آن گونه که بود معرفی کرد، بوگارت را باید روی پرده دید و شناخت. مردم وی را دوست داشته و دارند، مهم این است. همفری بوگارت ستاره‌ای است که همچنان در آسمان سینمای جهان می درخشد.

سیدرضا اورنگ

 

 

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

1 نظر

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط