جمعه, مارس 29, 2024
خانهنقد و یادداشتواکنش منتقدان به فیلم The Dig - حفاری

واکنش منتقدان به فیلم The Dig – حفاری

اخبار هنری : 

مدتی پیش فیلم درام حفاری (The Dig) با بازی کری مولیگان و رالف فاینز به نمایش درآمد؛ اثری که توانست امتیازات خوب و بالایی را از منتقدان مطرح جهانی دریافت کند.

فیلم The Dig یا در زبان فارسی حفاری یکی از جدیدترین آثار درام، تاریخی و بیوگرافی سرویس استریم نتفلیکس (Netflix) است که به‌دست بازیگر، نویسنده و کارگردان بااستعدادی به نام سایمون استون ساخته شده است. لازم به ذکر است که سایمون استون به‌تازگی حرفه کارگردانی خود را آغاز کرده است و این فیلم دومین اثر بلند او محسوب می‌شود. او پیش از این، در سال ۲۰۱۵ فیلم The Daughter (دختر) را کارگردانی و فیلمنامه آن را نوشته بود. در فیلم حفاری، بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند کری مولیگان در نقش ادیث پریتی، راف فاینز در نقش بسیل براون، لیلی جیمز در نقش پگی پیگوت، جانی فلین در نقش روری لوماکس، بن چاپلین در نقش استوارت پیگوت، کن استات در نقش چارلز فیلیپس، آرچی بارنز در نقش رابرت پریتی و مانیکا دولان در نقش می براون و غیره حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم حفاری در تاریخ ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ (۲۶ دی ۱۳۹۹) به‌صورت محدود در یک سری سینماهای خاص و انتخاب شده‌ی ایالات متحده، برای اولین‌بار به نمایش درآمد. علاوه‌بر این، سازندگان در نظر داشتند که این فیلم را در تاریخ ۲۹ ژانویه (۱۰ بهمن) در سرویس استریم نتفلیکس برای مشترکان به نمایش در بیاورند. تا به این لحظه این اثر درام امتیاز ۷۳ را از بین ۳۴ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده مویرا بوفینی بوده است. این هنرمند فیلمنامه این اثر را براساس داستانی که با همین نام و با قلم جان پرستون منتشر شده، نوشته است. در بحث تهیه کنندگی این اثر هم گابریلا تانا، کارولین مارکس بلک وود، موری فرگوسن و الی وود فعالیت کرده بودند. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلفی دریافت کرد که اکثر آن‌ها در بخش متوسط و روبه بالا قرار دارند. اکثر منتقدانی که این فیلم را تماشا کردند، از عملکرد بازیگران خصوصا کری مولیگان و رالف فاینز، ترکیب این دو بازیگر، محیط فیلم‌برداری و همچنین برهه زمانی آن خیلی تعریف و تمجید کردند. آن‌ها معتقد بودند که این اثر درام به‌خوبی توانسته احساس مورد نظرش را به مخاطب منتقل کند. البته منتقدانی مانند منتقد سایت تایمز هم به این موضوع اشاره کرده بود که یک سری شخصیت‌ها مانند پگی پیگوت، آنطور که باید و شاید، درست به تصویر کشیده نشده‌اند. از طرف دیگر هم ۹۶ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر درام را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۸۶ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند.

از آن‌جا که مدتی است فیلم The Dig در سرویس استریم نتفلیکس و سینماهای ایالات متحده نمایش داده شده است، سایت‌های معتبر، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر امتیازهای فیلم The Dig از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

درحالی‌که جنگ جهانی دوم در حال نزدیک شدن است، یک زن بیوه ثروتمند (با بازی کری مولیگان)، یک باستان‌شناس آماتور (با بازی رالف فاینز) را استخدام می‌کند تا تپه‌های تدفینی را که در املاک او قرار دارد، حفاری کند. زمانی‌که آن‌ها به یک کشف تاریخی دست پیدا می‌کنند، پژواک گذشته بریتانیا دربرابر آینده نامشخصی که انتظارش را می‌کشد، طنین‌انداز می‌شود.

جرد مبارک | فیلم استیج

۹۱ از ۱۰۰

این فیلم با بازی فوق‌العاده بازیگران خود، فیلم‌برداری درخشان، تدوین بسیار زیبا و همچنین موسیقی‌های جذاب، یک جذابیت شگفت‌انگیز را به ما نشان می‌دهد که نمی‌توانیم حالا حالاها به‌راحتی آن را از ذهن خود پاک کنیم.

لیندزی بار | اسوسیتد پرس

۸۸ از ۱۰۰

تا حدودی اینطور به نظر می‌رسد که فیلم The Dig، خودش هم یک شیء قیمتی و قدیمی است؛ درست همانند یک فیلم گمشده از آنتونی مینگلا که ۳۰ سال پیش ساخته شده بود و حالا از زیر خاک بیرون آمده است.

رابی کالین | تلگراف

۸۰ از ۱۰۰

درنهایت اینطور می‌توان گفت که شکل این داستان خیلی متعارف است و برخی اوقات می‌توان آشنا بودن آن را هم احساس کرد؛ درست همانند یک سری درام‌های معمولی و آشنا که قصد دارند در قالب ایده‌های بزرگ خود را نشان بدهند. اما درهرصورت، این فیلم در زمان خیلی خوبی به نمایش درآمد؛ زمانی‌که همه ما به یک اندازه از تسلی، خوشی و فرار نیاز داریم.

شیلا اومالی | راجر ایبرت

۷۵ از ۱۰۰

یک سری لحظه‌های احساسی و پیروزی در این فیلم وجود دارد؛ خصوصا زمانی‌که چیزهایی کشف می‌شوند. اما در حالت کلی، مزاج و حالت این فیلم قابل درک، آرام و متفکرانه است.

راجر مور | مووی نیشن

۷۵ از ۱۰۰

مولیگان (یک زن جذاب، رنگ‌پریده و در عین حال سرسخت) و فاینز (یک همه‌چیزدان تنومند و قوی از طبقه کارگر) باعث شدند که فیلم The Dig تبدیل به یک اثر جذاب و قابل‌توجه شود. این فیلم درست به اندازه هر اثر دیگری که با محوریت باستان‌شناسی ساخته شده، جذابیت دارد.

جیمز براردینلی | ریل ویوز

۶۳ از ۱۰۰

اینطور به نظر می‌رسد که فیلم The Dig نسخه فشرده و متراکمی از داستان خود را به تصویر می‌کشد؛ داستانی که اگر فرصت بیشتری به آن داده می‌شد، می‌تواند از لحاظ احساس خیلی تاثیرگذارتر و جذاب‌تر باشد.

ایان فریر | امپایر

۶۰ از ۱۰۰

فیلم حفاری بازیگران خیلی خوبی دارد، خصوصا هنرمندانی که نقش شخصیت‌های اصلی را ایفا کرده بودند و از لحاظ بصری هم بسیار زیبا است. اما این اثر آن آتش و حرارت مورد نظر را ندارد و به‌طرز کنایه‌داری نمی‌تواند به عمق داستان خود وارد شود.

فریده صالحی

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط