شنبه, آوریل 20, 2024
خانهنقد و یادداشتوظیفه ذاتی بنیاد فارابی چیست،حفظ و اشاعه فرهنگ یا...؟!

وظیفه ذاتی بنیاد فارابی چیست،حفظ و اشاعه فرهنگ یا…؟!

اخبار هنری : بنیاد فارابی از نهادهای مهم زیرمجموعه سازمان سینمایی است که بخش اعظم بودجه این سازمان را می بلعد. بنیاد فارابی در فیلم های بسیاری مشارکت داشته یا از آنها حمایت کرده است.
از وظایف مهم این بنیاد که در اساسنامه آن نیز آمده است،کمک به ساخت فیلم هایی است که اشاعه دهنده فرهنگ دینی و ملی باشند.
روزهای آغاز کار فارابی بیشتر سرمایه گذاری های این بنیاد روی ساخت چنین آثاری متمرکز بود،اما کم کم همه چیز تغیر و این بنیاد راه خویش را گم کرد یا خواستند گم کند!
حمایت های اخیر این نهاد از برخی فیلم ها که نه کیفیت لازم را دارند و نه به اشاعه فرهنگ کمک می کنند،نشانه و دلیل روشنی از کج شدن راه فارابی و انحراف از مسیر اصلی است.
در شفاف سازی های صوری سازمان سینمایی کاملا مشخص است که این بنیاد دیگر متعهد به اساسنامه خویش نیست و راه جدیدی را در پیش گرفته است.هدر دادن بودجه کلان و حاتم بخشی های این سازمان از کیسه خلیفه آن قدر واضح است که گفتن دوباره آن تکرار مکررات خواهد شد.
اخیرا در خبرها آمده بود بنیاد فارابی قرار است در دو فیلم پرهزینه مشارکت کند،یکی پروژه «یعقوب لیث صفاری» و دیگری «اقبال لاهوری».این دو شخصیت در تاریخ و ادبیات ایران جایگاه ویژه و مهمی دارند.پرداختن به زندگی چنین شخصیت هایی از اهم واجبات در سینما و تلویزیون ایران است. به ظاهر این پروژه ها فرهنگی هستند و همگان نیز این مهم را باور دارند،اما اهدافی که بنیاد فارابی برای ساخت این دو فیلم عظیم(البته فقط از لحاظ بودجه،نه کیفیت) در سر دارد مهم است. در سینمای ایران ساخت فیلم از روی زندگی شخصیت های مهم ایرانی کمتر به چشم آمده است،نه اینکه ساخته نشده باشد،بلکه اغلب آنها از کیفیت لازم برخوردار نبوده اند،چراکه نویسندگان و کارگردانان این گونه آثار توانایی لازم را نداشته و ندارند،حتی در حوزه سینمای دفاع مقدس نیز ضعف چنین فیلم هایی،آسیب های جدی به شخصیت قهرمانان ایران زده است.
قرار است «یعقوب لیث صفاری» را مسعود جعفری جوزانی بسازد و «اقبال لاهوری» را بهرام توکلی قبول زحمت کند!همان فردی که تهمت ناروای خودکشی را به جهان پهلوان و قهرمان ایران و ایرانیان زد.برای همین مردم نیز از فیلم او استقبال نکردند و به شدت زمین خورد.
یعقوب لیث صفاری پهلوان و قهرمان سیستانی،شخصیتی خاص در تاریخ دارد.برای همین برداشت های متفاوتی از این شخصیت بزرگ در بین تاریخ نگاران و برخی از مردم وجود دارد،به عنوان مثال گروهی او را فردی مخالف اسلام تصور کرده اند که نادرست است.بنابراین ساخت فیلم درباره این شخصیت راه رفتن روی لبه تیغ است که به هیچ وجه از عهده جعفری جوزانی برنخواهد آمد.هرچند که فارابی با وی قرارداد بسته و پیش پیش مبلغ کلانی را نیز به حساب وی واریز کرده است.
اقبال لاهوری،فیلسوف و ادیب پاکستانی که بیشتر اشعارش به فارسی است،مورد احترام ایرانیان و اهالی شبه قاره هند است،در حقیقت شخصیتی جهانی است و تاثیر گذار.کسی که می خواهد درباره چنین شخصیت بزرگ و موثری فیلم بسازد، باید اندیشمند بزرگی باشد و از همه مهم تر ادبیات ایران را شناخته و با مولانا و آثارش آشنا هم باشد،زیرا اقبال لاهوری از چشمه شفاف ادب و عرفان مولوی نوشیده است.
بهرام توکلی هنوز خیلی مانده است تا به کارگردانی حتی متوسط تبدیل شود،فیلم هایی که با بودجه های کلان دولتی ساخته گواهی صادق بر این ادعاست.وی ضعف شدیدی در شخصیت پردازی داشته و با سیمای قهرمان در سینما اصلا آشنا نیست،اگر آشنا بود هرگز دست به تخریب قهرمان ملی ایران غلامرضا تختی نزده و درباره وی دروغ پردازی نمی کرد تا دل ملتی را به درد آورد،حتی پیش از انقلاب نیز کسی از ترس مردم جرات نکرد شخصیت جهان پهلوان را این گونه ضعیف ترسیم کند که از ترس دست به خودکشی بزند،آن هم جوانمردی که ایمانی قوی داشت و عشق به مردم در رگ هایش می جوشید.
متاسفانه بنیاد فارابی در این بی احترامی به جهان پهلوان ایرانی شریک است و متهم ردیف اول محسوب می شود.این نهاد و برخی نهاد های دیگر و افرادی خاص،هماهنگ با یکدیگر قصد تخریب قهرمان ملی ایران را داشتند تا ابهت وی را در جامعه شکسته و او را از عرش به فرش بیاورند که با همت مردم غیرتمند و تعدادی روزنامه نگار مستقل و غیر وابسته،تیر شان به سنگ خورد و رسوای عالم شدند.
گویا مدیران فارابی کارگردانی فیلم «اقبال لاهوری» را به عنوان دستخوش تخریب جهان پهلوان تختی به بهرام توکلی داده اند!
تمام بنیاد فارابی را اگر حتی با چشم مسلح نیز بگردید فردی توانمند و هنرشناس پیدا نمی کنید که شایستگی آن را داشته باشد تا سره را از ناسره تشخیص دهد. اگر توانایی داشتند ساخت این پروژه های مهم را به امثال خسرو سینایی و ناصر تقوایی می دادند،نه….
مطمئنا اگر پاکستان در این پروژه شریک شود،بعد به شدت پشیمان خواهد شد!

سیدرضا اورنگ

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط