پنج‌شنبه, آوریل 25, 2024
خانهسردبیرآب بستن به سریال به شیوه قانونی!

آب بستن به سریال به شیوه قانونی!

مهدی فرجی: هر قسمت از سریال «ن.خ 2» در زمان پخش حدود ۵۵ دقیقه شد، درحالی که ۱۷ قسمت با احتساب مدت زمانی ۴۰ تا ۴۵ دقیقه در نظر گرفته شده بود.

ملانصرالدین: عمل زشت آب بستن به سریال ها و فیلم های ایرانی از گذشته های دور وجود داشته است،اما در دو دهه اخیر به اوج خود رسیده است.
اعتراف مهدی فرجی تهیه کننده مجموعه «ن.خ 2» به آب بستن به این سریال تا حداقل 10 دقیقه کش بیاید، امر جدیدی است که یا پیش از این اتفاق نیفتاده بود و یا بسیار نادر بود. این عمل یعنی کم فروشی به مردم و تلویزیون،آن هم به صورت به ظاهر قانونی!اگر مدیران تلویزیون از دانش کافی برخوردار بوده و توانایی لازم را داشتند،هرگز نمی گذاشتند چنین اتفاق هایی که پیش از این هم بارها افتاده دوباره رخ دهد.
سوال اینجاست جناب فرجی که به واسطه سابقه اش در تلویزیون با قضیه آب بستن کاملا آشناست،بابت این آب بستن از تلویزیون پول گرفته یا آن 10 دقیقه را هدیه داده است؟بعید می دانم هدیه داده باشد!
تهیه کنندگان، بیشتر قرارداد های شان دقیقه ای است،برای همین اغلب از غفلت و ضعف مفرط مدیران صداوسیما یا ترفند دیگری استفاده کرده و به سریال های شان آب اساسی می بندند تا هنگام تحویل و تسویه حساب،برای هیچ، پول کلان بگیرند.عجیب است که مدیران تلویزیون به جای برخورد با چنین پدیده زشتی از آن حمایت کرده و به کم فروشان پاداش اساسی نیز می دهند!
جای تعجب دارد که مدیران ریز و درشت صداوسیما و اعضای شوراهای مختلف این سازمان عریض و طویل با مقوله «زمان مرده» در فیلم ها و سریال ها آشنا نیستند،از کم سوادی و بی سوادی است یا چیز دیگری؟!
در تمام کشورهای صاحب سینما و تلویزیون «زمان مرده» را عملی غیر حرفه ای دانسته و عاملان آن را کم فروش یا ناآشنا با اصول فیلم و سریال سازی نامیده و می نامند.این پدیده فقط در سینما و تلویزیون ایران دیده شده و می شود و بدتر اینکه به آن دستخوش نیز می دهند!
چون مدیران کارنابلد و شوراهای ناکارآمد در صداوسیما جولان می دهند،برخی از تهیه کنندگان نیز از این موضوع سوءاستفاده کرده و با آب بستن به سریال ها،درآمد شان را دو برابر می کنند.
در همین سریال «ن.خ 2» اگر این 10 دقیقه را نیز با آب بستن اضافه نمی کردند،بیشتر زمانش آب بسته خدایی بود و هست!وقتی یک عده در سکانسی مافوق طولانی جایی دور هم نشسته و مدام حرافی می کنند،یعنی چه؟پس قضیه اتفاق چه می شود؟ در صنعت فیلم سازی و سریال سازی اول تصویر و اتفاق مهم است،بعد دیالوگ،آن هم نه حرافی که در این سریال و دیگر سریال ها به وفور دیده می شود!
کی قرار است در تلویزیون جلوی این کم فروشی ها گرفته شود؟یعنی یک فرد کاربلد در این سازمان وجود ندارد که جلوی هدر رفتن بیت المال مردم را بگیرد؟!
آن قدر وضع خراب شده است که تهیه کننده ای به خود جرات می دهد رسما بگوید 10 دقیقه به سریال شان آب بسته اند!این روزها کرونا بهانه خوبی شده برای کم فروشان!

 

سیدرضا اورنگ

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط