جمعه, مارس 29, 2024
خانهجشنواره هاجشنواره فیلم اسکاراسکار ۲۰۲۰ و ۲۷ فیلم فوق‌العاده که در هیچ رشته‌ای نامزد نشدند

اسکار ۲۰۲۰ و ۲۷ فیلم فوق‌العاده که در هیچ رشته‌ای نامزد نشدند

اخبار هنری: فهرست نامزدهای نودودومین دوره جایزه اسکار در سال 2020 مدتی قبل اعلام شد و فیلم‌هایی همچون «مرد ایرلندی» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی، «1917» اثر هنرمندانه سم مندس، «جوکر» به کارگردانی تاد فیلیپس، «روزی روزگاری در هالیوود» به کارگردانی کوئنتین تارانتینو و «داستان ازدواج» ساخته نوآ بامباک همانطور که انتظار می‌رفت در چند بخش نامزد دریافت جایزه شدند. مثل همیشه، امسال هم چند مورد از بهترین فیلم‌های سال از نگاه رای‌دهندگان آکادمی پنهان ماندند. ناامیدکننده است که فیلم‌هایی همچون «میدسامر»، «وداع»، «بوی او»، «پرتره دوشیزه‌ای شعله‌ور»، «بوک اسمارت» و «جواهرات تراش‌نخورده» در هیچ شاخه‌ای نامزد دریافت جایزه نشده‌اند.

اسکار، فقط یک جایزه است و هرسال فیلم‌های فوق‌العاده‌ای نادیده گرفته می‌شوند. وب‌گاه خبری ایندی‌وایر در گزارش سالانه خود به معرفی فیلم‌هایی پرداخته است که در هیچ دسته‌ای شانس حضور در فهرست نامزدهای جایزه اسکار 2020 را پیدا نکردند. در معرفی ۲۷ فیلم فوق‌العاده که در هیچ رشته‌ای نامزد دریافت جایزه اسکار نشدند، با اخبار هنری همراه باشید.

۱- «جواهرات تراش‌نخورده» با عنوان اصلی «Uncut Gems»

«جواهرات تراش‌نخورده» یکی از بهترین و موفق‌ترین فیلم‌های مستقل سال 2019 است. فیلم، با بودجه‌ای کمتر از ۲۰ میلیون دلار توانست حدود ۵۰ میلیون دلار در گیشه آمریکا فروش داشته باشد؛ اما بااین‌حال، آکادمی تصمیم گرفت فیلم‌های مطرح‌تری همچون «مرد ایرلندی» و «روزی روزگاری در هالیوود» را به مراسم دعوت کند. «جواهرات تراش‌نخورده» در تعطیلات کریسمس اکران شد و نسبت به دیگر آثار، زمان کمتری برای دیده شدن داشت. با وجود این، آدام سندلر با بازی کم‌نظیر خود مستحق حضور در بین نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول مرد بود. او پس از برنده شدن جایزه هیئت ملی بازبینی فیلم، تهدیدی جدی برای سایر رقبا محسوب می‌شد. برادران سفدی نیز پس از برنده شدن جایزه بهترین کارگردانی از حلقه منتقدان فیلم نیویورک و جایزه بهترین فیلمنامه از هیئت ملی بازبینی فیلم، شانس زیادی برای برنده شدن جایزه اسکار 2020 داشتند اما داوران، فیلم آنها را به‌طور کامل نادیده گرفتند. فیلمبرداری داریوش خنجی، حس اضطراب را به خوبی به مخاطب القا کرده است و او نیز شایسته حضور در جمع نامزدها بود.

۲- «وداع» با عنوان اصلی «The Farewell»

لولو وانگ (کارگردان فیلم «وداع»)، امسال پای ثابت جشنواره‌های فیلم در سرتاسر دنیا بوده است. فیلمنامه او شانس بالایی برای حضور در میان نامزدهای اسکار 2020 داشت اما بخت، فقط با کوئنتین تارانتینو، نوآ بامباک، ریان جانسون، بونگ جون-هو و هان جین وون، سم مندس و کریستی ویلسون-کیرنز یار بود. «وداع»، داستان خانواده‌ای چینی را روایت می‌کند که دور هم جمع می‌شوند تا در آخرین روز‌های عمر مادربزرگشان کنار او باشند، اما مسئله این است که مادربزرگ از وخامت بیماریش خبر ندارد. آکوافینا که برای بازی در فیلم «وداع» برنده جایزه گلدن گلوب شده بود نیز فرصت رقابت با دیگر بازیگران زن را پیدا نکرد. این فیلم، حتی می‌توانست در رشته بهترین بازیگر نقش مکمل زن نماینده داشته باشد ولی داوران آکادمی، ژائو شوژن را نادیده گرفتند.

۳- «پسر عزیز» با عنوان اصلی «Honey Boy»

آلما هارل، کارگردان فیلم «پسر عزیز» یا «هانی بوی» امسال توانست در رشته بهترین فیلم بلند نامزد دریافت جایزه انجمن کارگردانان آمریکا شود اما از همان ابتدای فصل جوایز، احتمال حضورش در میان رقبای شاخه بهترین کارگردانی بسیار اندک بود. شاید اگر آکادمی اسکار برای اولین فیلم بلند کارگردانان، جایزه‌ای در نظر داشت آلما جزو رقبای شاخص امسال بود. فیلمنامه «پسر عزیز» توسط شایا لباف نوشته شده است. فیلمنامه جسورانه لباف، داستان پسری را روایت می‌کند که در کنار مسئولیت‌های یک بازیگر خردسال باید با مشکلات پدر معتاد به الکل خود نیز کنار بیاید. «هانی بوی» هیچگاه حواشی موردنیاز برای جلب‌توجه اسکار را نداشت و به همین دلیل، بازی لباف در نقش کاراکتری بر اساس پدرش به خوبی دیده نشد. خوشبختانه لباف فصل جوایز را با ناامیدی مطلق ترک نکرد؛ او و نوآ جوپ در جشنواره فیلم‌های مستقل «ایندیپندنت اسپیریت» نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل شدند و هارل نیز در شاخه بهترین کارگردان با نامزدهای دیگر رقابت کرد.

۴- «آخرین مرد سیاهپوست در سان فرانسیسکو» با عنوان اصلی «The Last Black Man in San Francisco»

اولین فیلم بلند جو تالبوت، «آخرین مرد سیاهپوست در سان فرانسیسکو» اولین بار در فستیوال فیلم ساندنس به نمایش درآمد و توانست جایزه بهترین کارگردانی فیلم درام آمریکایی را بدست آورد. این جایزه و محبوبیت فیلم میان مردم و منتقدان، نویدبخش حضور تالبوت در میان نامزدهای جایزه اسکار 2020 بود اما این اتفاق رخ نداد. با توجه به کارگردانی پرجنب‌وجوش جو تالبوت، بازی احساسی جاناتان ماجورز و فیلمبرداری خلاقانه آدام نیوپورت-برا درخواست زیادی نبود که این فیلم حداقل در یکی از این بخش‌ها نامزد دریافت جایزه اسکار شود. پیش از نادیده گرفته‌شدن توسط آکادمی، «آخرین مرد سیاهپوست در سان فرانسیسکو» در سه رشته بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد، نامزد دریافت جایزه جشنواره فیلم‌های مستقل گاتهام شده بود. این فیلم در فستیوال فیلم‌های مستقل (ایندیپندنت اسپیریت) نیز توانست در شاخه‌های بهترین فیلم اول، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و فیلمساز بااستعداد نامزد دریافت جایزه شود.

۵- «دایان» با عنوان اصلی «Diane»

«دایان» به کارگردانی کنت جونز، برنده بزرگ فستیوال فیلم ترایبکا در سال 2019 بود. این فیلم، در جشنواره فیلم‌های مستقل (ایندیپندنت اسپیریت)، نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر زن برای مری کی پلیس شده بود. «دایان»، داستان زنی را روایت می‌کند که دائماً در حال کمک به دیگران است و سعی دارد با پسر معتادش ارتباط عمیق‌تری برقرار کند. این اثر، جزو نامزدهای دریافت جایزه بهترین کارگردان موفق و بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم‌های مستقل گاتهام قرار گرفت. انجمن منتقدان فیلم لس‌آنجلس، لقب بهترین بازیگر زن سال را برازنده مری کی پلیس دانستند و شاید در دنیایی ایده‌آل شاهد رقابت او برای جایزه اسکار 2020 بودیم.

۶- «شیادان» با عنوان اصلی «Hustlers»

یکی از بزرگترین بی‌اعتنایی‌های اسکار امسال در شاخه بهترین بازیگر نقش مکمل زن اتفاق افتاد؛ جایی که جنیفر لوپز در فیلم «شیادان» به کارگردانی لورین اسکافاریا، علیرغم بازی بی‌نظیرش نتوانست رضایت داوران آکادمی را جلب کند. این فیلم که بر اساس یکی از مقالات منتشرشده در مجله نیویورک ساخته شده است، داستان گروهی از زنان را روایت می‌کند که قصد دارند از افراد پولدار اخاذی کنند. جنیفر لوپز از سوی بسیاری از جشنواره‌ها همچون گلدن گلوب، انجمن گزینش منتقدان و انجمن بازیگران فیلم نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد و این موضوع خبر از بازی خیره‌کننده او می‌داد. تقریباً تمامی اهالی سینما تردیدی نداشتند که لوپز شایسته حضور در جمع نامزدهای نهایی جایزه اسکار 2020 است اما آکادمی بار دیگر همه را شگفت‌زده کرد. امیدواریم روزی شاهد اولین نامزدی جنیفر لوپز در مراسم اسکار باشیم.

۷- «امواج» با عنوان اصلی «Waves»

تری ادوارد شولتز با ساخت فیلم «امواج»، اثری درخور توجه را به مخاطب عرضه کرده است اما شاید این فیلم بیش‌ازحد به نگاه داوران آکادمی نزدیک بود و همین موضوع باعث شد آنها از دیدنش غافل شوند. فیلم «امواج»، داستان یک خانواده حومه‌شهری با پدری خوش‌قلب اما مستبد را روایت می‌کند که پس از اتفاقات ناگوار، درگیر مضامینی همچون عشق، بخشش و اتحاد می‌شوند. کلوین هریسون جونیور در نقش شخصیتی مجروح و زخم‌خورده، یکی از برجسته‌ترین بازی‌های سال را ارائه داده است. کارگردانی شولتز و فیلمبرداری درو دانیلز نیز شایسته حضور پررنگ‌تری در فصل جوایز بودند. دوربین در فیلم «امواج»، آزادانه و بی‌بندوبار حرکت کرده و اثری تازیانه‌وار بر پیکر مخاطب ایجاد می‌کند تا او به‌طور کامل حس کاراکترها را درک کند.

۸- «بوک اسمارت» با عنوان اصلی «Booksmart»

حتی پس از دریافت بهترین نقدهای سال، نامزدی گلدن گلوب برای بنی فلداستین در شاخه بهترین بازیگر زن فیلم‌های کمدی یا موزیکال و نامزدی انجمن نویسندگان آمریکا در شاخه بهترین فیلمنامه اصلی، فیلم کمدی کلاسیک اولیویا وایلد توسط اسکار به‌کلی نادیده گرفته شد. این موضوع، زمانی دردناک‌تر می‌شود که بازی بیلی لورد را یکی از بهترین عملکردهای سال 2019 در نظر بگیریم. «بوک اسمارت» فیلمی طنز با مضمون بلوغ است که داستان دو دختر در آستانه فارغ‌التحصیلی را روایت می‌کند. امی و مولی پس از چند سال تلاش و درس خواندن متوجه می‌شوند که باید بیشتر تفریح می‌کردند و زمان کمتری را به درس اختصاص می‌دادند. حالا آنها می‌خواهند تفریح تمام این چهار سال را در یک شب جبران کنند. اولین تجربه اولیویا وایلد در کارگردانی یک فیلم بلند به اثری پرنشاط و شیرین با بازی درخشان کیتلین دیور و بنی فلداستین تبدیل شده است که شایسته حضور در میان نامزدهای جایزه اسکار 2020 بود.

۹- «میدسامر» با عنوان اصلی «Midsommar»

به نظر می‌رسید آخرین ساخته آری استر، کارگردان فیلم موفق «موروثی» با عنوان اصلی «Hereditary» بیشتر موردتوجه هیئت‌داوران آکادمی اسکار قرار گیرد، اما این اتفاق رخ نداد. «میدسامر» داستان زوج جوانی را روایت می‌کند که برای فستیوال میدسامر به سوئد می‌روند اما با اضافه شدن افرادی عجیب به این مراسم، سفر تفریحی آنها به فاجعه‌ای وحشتناک تبدیل می‌شود. فلورنس پیو در این فیلم بازی تحسین‌شده‌ای ارائه داده است اما او امسال برای بازی در فیلم خارق‌العاده «زنان کوچک» به کارگردانی گرتا گرویگ نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شده است. فلورنس پیو برای بازی در فیلم «میدسامر» در بیست و نهمین دوره جوایز گاتهام نامزد دریافت جایزه شده بود اما بازی او در این فیلم توجه اسکار را جلب نکرد.

۱۰- «رحم» با عنوان اصلی «Clemency»

شرکت توزیع‌کننده فیلم نئون (Neon) امسال مسئول پخش یکی از بزرگترین مدعیان اسکار، یعنی فیلم «انگل» با عنوان اصلی «Parasite» به کارگردانی بونگ جون-هو است؛ اما «پاراسایت» تنها فیلم این توزیع‌کننده در سال 2019 نبود و «رحم» به کارگردانی چینونی چاکو نیز توانست در فستیوال فیلم ساندنس، جایزه بزرگ هیئت‌داوران در شاخه فیلم‌های درام آمریکایی را دریافت کند. «رحم»، داستان زنی به نام برنادین (با بازی الفری وودارد) را روایت می‌کند که مسئول اجرای حکم اعدام زندانیان است؛ ماجرا زمانی آغاز می‌شود که او برای اعدام یکی از زندانیان دچار مشکلات روانی و احساسی می‌شود. بازی الفری وودارد به جرئت شایسته رقابت در میان نامزدهای اسکار 2020 بود. وودارد در جشنواره فیلم‌های مستقل و بیست و نهمین دوره جوایز گاتهام نامزد دریافت جایزه شد اما آکادمی اسکار نسبت به او بی‌اعتنا بود. فیلم «رحم» در جشنواره ایندیپندنت اسپیریت نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم سال شد اما نتوانست آن را تصاحب کند. بازی حیرت‌انگیز آلدیس هاج نیز شانس زیادی برای حضور در میان نامزدهای بخش بازیگر نقش مکمل مرد داشت.

۱۱- «پرتره دوشیزه‌ای شعله‌ور» با عنوان اصلی «Portrait of a Lady on Fire»

آخرین ساخته سلین سیاما، کارگردان فرانسوی فیلم‌هایی همچون «دختربچگی»، «تام‌بوی» و «نیلوفرهای آبی»، توانست جایزه بهترین فیلمنامه را از سوی جشنواره فیلم کن دریافت کند. «پرتره دوشیزه‌ای شعله‌ور»، یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های سال 2019 است اما متأسفانه کشور فرانسه تصمیم گرفت فیلم «بینوایان» را برای رقابت در اسکار انتخاب کند. «پرتره دوشیزه‌ای شعله‌ور»، داستان زنی به نام ماریان در قرن هجدهم را روایت می‌کند که وظیفه دارد سیمای زنی جوان در مراسم عروسی را نقاشی کند. اگرچه این فیلم شانس حضور در میان رقبای بخش بهترین فیلم بین‌المللی را پیدا نکرد اما مستحق نامزدی در شاخه‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلمبرداری و بهترین بازیگر زن بود. افسوس که آکادمی اسکار نسبت به نامزد کردن فیلم‌های خارجی‌زبان در شاخه‌هایی غیر از فیلم بین‌المللی تردید دارد. بااین‌حال، امسال می‌توان خوشحال بود که فیلم «انگل» در چند شاخه نامزد دریافت جایزه شده است.

۱۲- «بلبل» با عنوان اصلی «The Nightingale»

«بلبل» به کارگردانی جنیفر کنت برای رأی‌دهندگان اسکار بیش‌ازحد بی‌رحمانه است اما بازی اشلینگ فرنچوسی مستحق توجه بیشتری بود. فرنچوسی نقش زنی را ایفا می‌کند که پس از کشته‌شدن شوهر و فرزندش توسط سربازان در زمان اشغال استرالیا سعی دارد انتقام خون آنها را بگیرد. او با بازی احساسی‌اش به اعماق قلب مخاطب نفوذ می‌کند و یکی از برجسته‌ترین بازی‌های سال را ارائه می‌دهد. پیشرفت غیرمنتظره اشلینگ در امر بازیگری پس از ایفای نقش لیانا استارک در سریال «بازی تاج‌وتخت» باعث شد داوران جایزه گاتهام او را لایق نامزدی برای دریافت جایزه بهترین بازیگر زن بدانند.

۱۳- «یک زندگی پنهان» با عنوان اصلی «A Hidden Life»

فیلم «درخت زندگی» با عنوان اصلی «Tree of Life» به کارگردانی ترنس مالیک در سال ۲۰۱۱ توانست در بخش‌‌ بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمبرداری نامزد دریافت جایزه اسکار شود اما آخرین اثر او، «یک زندگی پنهان»، نتوانست به مراسم اسکار راه یابد. «A Hidden Life» داستان یک کشاورز آلمانی را روایت می‌کند که در بحبوحه جنگ جهانی دوم از نبرد برای هیتلر سر باز می‌زند. منتقدان زیادی عقیده دارند که این درام تاریخی مذهبی قوی‌ترین دستاورد مالیک پس از فیلم «درخت زندگی» است. شرکت فاکس سرچلایت پیکچرز، برای این فیلم 14 میلیون دلار هزینه کرد تا تمام توجهات را به سمت آن جلب کند؛ اما این هزینه‌ها نتوانست «یک زندگی پنهان» را وارد مراسم اسکار 2020 کند.

۱۴- «لوس» با عنوان اصلی «Luce»

کلوین هریسون جونیور، یکی از بدشانس‌ترین بازیگران امسال است. بازی او در فیلم «امواج» مورد بی‌اعتنایی آکادمی قرار گرفت و این موضوع، برای فیلم «لوس» نیز رخ داد. فیلم «لوس» به کارگردانی ژولیوس اونا درباره یک نوجوان دبیرستانی به نام لوس است که اگرچه شاگرد اول مدرسه و پسری جذاب و متواضع است اما شک و تردید یکی از معلم‌ها (با بازی اکتاویا اسپنسر) باعث می‌شود با مشکلاتی پیچیده روبرو شود. والدین لوس (با بازی نائومی واتس و تیم روث) او را به فرزندخواندگی پذیرفته بودند و تلاش زیادی برای برقراری ارتباط با او داشتند؛ اما حالا پیش‌آمدن مسائل و مشکلات عجیب‌وغریب، آنها را نگران کرده است. برای بسیاری از منتقدان، کلوین هریسون جونیور یکی از بهترین بازیگران سال 2019 بود و امید زیادی وجود داشت که امسال شاهد حضور این ستاره جوان در میان نامزدهای جایزه اسکار 2020 باشیم؛ اما داوران اسکار نسبت به او بی‌اعتنا بودند.

۱۵- «بوی او» با عنوان اصلی «Her Smell»

تا پیش از اعلام فهرست نهایی نامزدهای اسکار، نام الیزابت ماس به‌عنوان یکی از شانس‌های مسلم حضور در مراسم اسکار نقل محافل بود اما آکادمی، بار دیگر ما را غافلگیر کرد. بازی احساسی او در نقش کاراکتری غوطه‌ور در درد و رنج ما را با فیلمی درام در مورد اعماق روح انسان روبرو کرده است. «بوی او» داستان نوازنده‌ای به نام بکی را روایت می‌کند که رفتارهایش او را به سمت انزوا کشانده و حالا گروه موسیقی‌اش نیز در آستانه نابودی است. الکس راس پری (نویسنده و کارگردان فیلم «بوی او»)، در بازی گرفتن از ماس بسیار موفق عمل کرده است اما متأسفانه آکادمی توجهی به این بازی نداشت.

۱۶- «بطری ساحلی» با عنوان اصلی «The Beach Bum»

هارمونی کورین، کارگردان فیلم «بطری ساحلی» و رأی‌دهندگان اسکار سلیقه‌های یکسانی ندارند، اما تمام فستیوال‌ها در فصل جوایز 2020-2019 مجذوب فیلمبرداری بنوا دبی شده بودند. کورین همانند فیلم قبلیش، «تعطیلات بهاری»، بار دیگر سراغ مضمونی مشابه رفته است و تصاویر نئونی بنوا دبی رنگ‌هایی شفاف و پرنشاط به دنیای دیوانه‌وار او بخشیده‌اند تا مخاطب حس بی‌حدوحصر بودن را درک کند. داستان فیلم «بطری ساحلی» در مورد مردی به نام مونداگ (با بازی متیو مک‌کانهی) است که مطابق با قوانین منحصربه‌فرد خود زندگی می‌کند. بازی متیو مک‌کانهی و مارتین لارنس کاملاً بی‌نقص است و تمام این‌ها نشان‌دهنده شایستگی «بطری ساحلی» برای نامزدی در فستیوال‌های مختلف است.

۱۷- «چمن سبزتر» با عنوان اصلی «Greener Grass»

مطمئناً کمدی حومه‌شهری «چمن سبزتر» به کارگردانی جاسلین دبوئر و داون لوب برای داوران اسکار بیش‌ازحد عجیب‌وغریب و سورئال بود که آن را برای حضور در مراسم دعوت کنند اما این بی‌اعتنایی باعث شد یکی از چشم‌نوازترین طراحی‌های صحنه نادیده گرفته شود. فیلم «Greener Grass» به یک شعر کمدی با سبک توهمی دیوید لینچ شباهت دارد. این هنرنمایی در طراحی صحنه، با توجه به بودجه بسیار پایین فیلم‌های مستقل به‌طور حتم یک دستاورد بزرگ است. «چمن سبزتر»، داستان چند مادر حومه‌شهری را روایت می‌کند که زمان زیادی برای تشویق فرزندانشان هنگام بازی فوتبال صرف می‌کنند. زندگی خصوصی این مادران، رقابتی میان آنها شکل داده است اما فرزندانشان اختلافات خود را در میدان بازی حل‌وفصل می‌کنند.

۱۸- «پرنده بلند‌پرواز» با عنوان اصلی «High Flying Bird»

نمی‌توان نت‌فلیکس را سرزنش کرد که چرا فیلم «مرد ایرلندی» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و فیلم «داستان ازدواج» به کارگردانی نوآ بامباک را به‌عنوان مدعیان اصلی خود در فصل جوایز معرفی کرده است، اما درام ورزشی «پرنده بلندپرواز» به کارگردانی ماهرانه استیون سودربرگ شایسته تبلیغاتی بود که برای فیلم‌های همچون «دو پاپ» و «دولمایت اسم من است» انجام شد. «پرنده بلندپرواز»، داستان یک مدیر ورزشی (با بازی اندره هلند) در رشته بسکتبال را روایت می‌کند که بازیکنی تازه‌کار را به یک بازیکن جنجالی و موردتوجه رسانه‌ها تبدیل می‌کند. خوشبختانه داوران مراسم گاتهام اواردز (Gotham Awards) به‌قدری باهوش بودند که این فیلم را در شاخه بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین فیلمنامه نامزد دریافت جایزه کنند. تارل الوین مکرینی، فیلمنامه نویس فیلم «پرنده بلندپرواز»، پیش‌ازاین طرح اصلی فیلمنامه «مهتاب» با عنوان اصلی «Moonlight» را نوشته بود که درنهایت به برنده شدن جایزه اسکار ختم شد. مکرینی برای برنده شدن جایزه بهترین فیلمنامه در فستیوال فیلم‌های مستقل ایندیپندنت اسپیریت نیز رقابت خواهد کرد.

۱۹- «کوئین و اسلیم» با عنوان اصلی «Queen and Slim»

«کوئین و اسلیم»، به کارگردانی ملینا متسوکس، فیلمی با سبک منحصربه‌فرد است که فیلمبردار آن، تات ردکلیف، بی‌شک شایسته توجه بیشتر بود. همچنین عملکرد موفق جودی ترنر-اسمیت در خلق یکی از چندبعدی‌ترین کاراکترهای اصیل هالیوود می‌توانست مورد بی‌اعتنایی قرار نگیرد. فیلم «کوئین و اسلیم» داستان فردی به نام اسلیم (با بازی دنیل کالویا) را روایت می‌کند که اولین قرار ملاقاتش با کوئین (با نقش‌آفرینی جودی ترنر-اسمیت) پس از متوقف شدن توسط پلیس به مسیری غیرمنتظره کشیده می‌شود.

۲۰- «مونوس» با عنوان اصلی «Monos»

فیلم «مونوس» به کارگردانی الخاندرو لاندس امسال از سوی کلمبیا برای آکادمی اسکار فرستاده شد اما نتوانست به لیست کوتاه نامزدهای شاخه بهترین فیلم بین‌المللی راه پیدا کند. اریک کوهن، منتقد ارشد وب‌سایت ایندی‌وایر، «مونوس» را یکی از بهترین فیلم‌های سال 2019 خطاب کرده است که به‌سادگی باید جزو ۵ فیلم برتر خارجی‌زبان سال قرار می‌گرفت. فیلمبرداری جاسپر وولف و موسیقی متن میکا لویی (میکاچو) جزو رشته‌هایی بود که این فیلم شایستگی زیادی در آنها داشت. «مونوس» داستان گروهی از کودکان مسلح را روایت می‌کند که در کوهستانی دورافتاده از یک گاو شیرده و یک گروگان مراقبت می‌کنند.

۲۱- «گزارش» با عنوان اصلی «The Report»

درام سیاسی «گزارش» به کارگردانی اسکات زد.برنس در فستیوال فیلم ساندنس حواشی زیادی به پا کرد. بازی آدام درایور و آنت بنینگ در این فیلم بسیار برجسته است. شرکت آمازون امسال سال سختی را گذراند و این باعث شد که فیلم «گزارش» را پیش از استریم در شبکه خود، تنها برای دو هفته در سینماها اکران کنند. آنت بنینگ در شاخه بهترین بازیگر نقش مکمل زن نامزد دریافت گلدن گلوب شد اما این برای داوران اسکار کافی نبود تا او را برای دریافت جایزه اسکار نامزد کنند. «گزارش» داستان یک کارمند مجلس سنای آمریکا به نام دنیل جونز را روایت می‌کند که وظیفه دارد در مورد برنامه بازداشت‌ها و بازجویی‌های CIA پس از حادثه ۱۱ سپتامبر تحقیق کند.

۲۲- «رز وحشی» با عنوان اصلی «Wild Rose»

بازی درخشان جسی باکلی در فیلم «رز وحشی» مثال‌زدنی است؛ باکلی به طرزی باورنکردنی نقش یک زن اسکاتلندی را ایفا کرده است که رویای تبدیل‌شدن به یک خواننده سبک کانتری را در سر می‌پروراند. او تمامی آهنگ‌ها را با احساس اجرا کرده است و این نشان‌دهنده استعداد او در خوانندگی است. جشنواره بفتا امسال نتوانسته بهترین آثار را نامزد دریافت جایزه کند اما یکی از شایسته‌ترین انتخاب‌ها، نامزدکردن باکلی در رشته بهترین بازیگر زن است. «رز وحشی» به کارگردانی تام هارپر در بریتانیا بسیار موردتوجه قرار گرفت اما متأسفانه این توجه در مراسم اسکار نصیب فیلم نشد.

۲۳- «گلوریا بل» با عنوان اصلی «Gloria Bell»

بازی شگفت‌انگیز جولیان مور در بازسازی انگلیسی سباستین للیو از فیلم شیلیایی «گلوریا»، چقدر زود برای بسیاری از داوران اسکار فراموش شد. اگرچه «گلوریا بل» مضامینی درام دارد اما جولیان مور مستحق واقعی نامزدی در مراسم گلدن گلوب برای جایزه بهترین بازیگر زن در یک فیلم کمدی بود. اریک کوهن در نقد خود از این فیلم نوشته است: «بازی دلسوزانه مور نقاط قوت فیلم اصلی و قهرمان جهانی فیلم «گلوریا بل» را به خوبی برجسته ساخته است. این فیلم بازسازی‌شده اثبات می‌کند که داستان‌های خوب را می‌توان تا ابد روایت کرد، اما به‌شرط آن که روایتگر مهارت خود را حفظ کند.». فیلم «گلوریا بل» اگرچه تقریباً تمام صحنه‌ها را از فیلم اصلی کپی کرده است اما مضامین کمیک بیشتری ارائه می‌دهد. سباستین للیو داستان زنی را روایت می‌کند که در پنجمین دهه زندگی خود، عشق را در کلوب‌های لس‌آنجلس جستجو می‌کند.

۲۴- «آپولو 11» با عنوان اصلی «Apollo 11»

شرکت توزیع‌کننده نئون، امسال با مستند «سرزمین عسل» با عنوان اصلی «Honeyland» در دو رشته بهترین فیلم خارجی‌زبان و بهترین مستند در میان نامزدهای دریافت جایزه اسکار 2020 قرار گرفته است. نامزدی این مستند همزمان در دو شاخه، امری تاریخی است که در نودودومین مراسم اسکار رخ داد. اما امسال یکی دیگر از مستندهای فوق‌العاده این استودیو با عنوان «آپولو 11» نیز منتشر شد که نتوانست به اسکار 2020 راه پیدا کند. تاد داگلاس میلر ساعت‌ها فیلم بایگانی‌شده از اولین سفر انسان به ماه در سال ۱۹۶۹ که تابه‌حال دیده نشده‌اند را جمع‌آوری کرده تا یکی از صمیمانه‌ترین مستندهای تاریخی جهان را خلق کند. این فیلم شاید نسبت به دیگر مستندهای امسال زرق‌وبرق کمتری داشته باشد (زیرا به‌طورکلی از فیلم‌های واقعی قدیمی ساخته شده است) اما تأثیر دیدن آن، یک تجربه سینمایی واقعی را به مخاطب القاء می‌کند.

۲۵- «ملت تک‌فرزندی» با عنوان اصلی «One Child Nation»

مستند «ملت تک‌فرزندی» به کارگردانی نانفو وانگ نگاهی ویرانگر به سیاست تک‌فرزندی چین از سال 1979 تا 2015 انداخته است. این فیلم، برای اولین بار در جشنواره فیلم ساندنس اکران شد و تحسین منتقدان را برانگیخت. بسیاری از صاحب‌نظران پس از نامزد شدن «ملت تک‌فرزندی» در شاخه بهترین کارگردانی در یک فیلم مستند از سوی انجمن کارگردانان آمریکا بر این عقیده بودند که نامزدی این مستند در مراسم اسکار 2020 قطعی است. اما این قطعیت به واقعیت تبدیل نشد تا شرکت آمازون استودیوز یکی دیگر از شانس‌های خود برای دریافت جایزه اسکار را از دست بدهد.

۲۶- «دولمایت اسم من است» با عنوان اصلی «Dolemite Is My Name»

کارنامه بازیگری ادی مورفی به لطف فیلم «دولمایت اسم من است» بار دیگر شاهد اثری درخشان شده است. این فیلم، درام زندگی یک موسیقیدان، استند‌آپ کمدین و نماد سینمای تجارتی سیاهان به نام رودی ری مور را روایت می‌کند. مورفی برای بازی در این فیلم، نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شده بود و این موضوع شانس او برای حضور در میان نامزدهای جایزه اسکار 2020 را بیشتر کرده بود. او برای بازی در فیلم «دختران رویایی» با عنوان اصلی «Dreamgirls» تنها یک گام با برنده شدن اسکار فاصله داشت اما این افتخار نصیبش نشد. در مراسم اسکار 2007، ادی مورفی رقابت برای دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به آلن آرکین برای بازی در فیلم «میس سان‌شاین کوچولو» با عنوان اصلی «Little Miss Sunshine» واگذار کرد. «دولمایت اسم من است» می‌توانست این طنزپرداز بزرگ را وارد بزرگترین جشنواره فیلم دنیا کند اما داوران آکادمی او را نادیده گرفتند.

«آتلانتیک» با عنوان اصلی «Atlantics»

«آتلانتیک» به کارگردانی متی دیوپ در فستیوال فیلم کن 2019 تاریخساز شد زیرا این اثر اولین فیلمی است که یک کارگردان زن سیاهپوست را وارد رقابت در بخش اصلی جشنواره کن کرد. پس از برنده شدن جایزه بزرگ این جشنواره، نت‌فلیکس با تقویت بودجه تبلیغاتی سعی کرد نگاه‌های بیشتری را به سمت به این فیلم معطوف کند. حلقه منتقدان فیلم نیویورک، «آتلانتیک» را بهترین اثر یک کارگردان فیلم‌اولی در سال 2019 خطاب کرد اما این تعریف و تمجید‌ها نتوانست فیلم را وارد رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار کند؛ اگر این فیلم می‌توانست بلیت حضور در مراسم اسکار را برای خود رزرو کند، به اولین فیلم سنگال در این مراسم بزرگ تبدیل می‌شد.

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط