جمعه, مارس 29, 2024
خانهاخبارانتقاد صریح مازیار میری از نحوه برگزاری جشنواره سی و هشتم

انتقاد صریح مازیار میری از نحوه برگزاری جشنواره سی و هشتم

اخبار هنری : جشنواره فجر یک دورهمی است که بر علیه خودش عمل می‌کند/ انتقادات صریح داور جشنواره فجر از شکل برگزاری جشنواره: دبیر هیچ مسئولیتی قبول نمی‌کند/ جشنواره امسال اگر ادامه پیدا می‌کرد کار نشست‌ها به درگیری فیزیکی می‌کشید!

مازیار میری در بخشی از صحبت‌هایش در کفت و کو با فریدون جیرانی گفت: الان از این جشنواره چه کسی لذت می برد؛منتقدین، داوران و برگزارکنندگان که لذت نمی برند.کسانی که در جشنواره فیلم دارند هم از آن لذت نمی برند.چه اتفاقی برای این جشنواره افتاده است که به اینجا رسیده است.احتمالا یک بخشی از مردم از آن فقط لذت می برند. مشکل چیست؟

این نوع اداره جشنواره و نحوه کلی برگزاری به نظرم دیگر قابل ادامه نیست

اینکه شما هیئت انتخابی می گذارید که در هیچ فستیوال جهان نمونه ندارد.شما درگیر گفت و گو، رودررویی با همکاران خودتان می شوید و دبیر جشنواره هیچ مسئولیتی به عهده نمی گیرد.

معمولا در فستیوال های جهان دبیرجشنواره و مشاورانی که ما نمی دانیم چه کسانی هستند فیلم ها را می بینند و براساس سیستم و نوع نگاهی که برای خودشان تعریف می کنند فیلم ها را انتخاب می کنند.

شما تمام ورود و خروج و ماهیت ادامه کار یک کارگردان و سازندگان فیلم را منوط می کنید به جشنواره فجر، اگر وارد شود به آنجا انگاریک پیروزی بزرگ دارد.از آن طرف برای خیلی ها یک پز می شود که من فیلمم را به این فستیوال نمی دهم.چون اینگونه است و اینطور است.

بنابراین شما از شروع جشنواره یک درگیری را در سینما آغاز می کنید.آنهایی که انتخاب شدند و آنهایی که انتخاب نشدند

در هیچ کجای جهان اینطور نیست که شما با یکبار دیدن باید به بیست مورد جایزه بدهید.شما اولین بار که یک فیلم را می بینید حتما با قصه اش جلومی روید..یکباره از شما سوال می کنند صداگذاری این فیلم چطور بود؟! اصلا قابل تفکیک نیست. امکان ندارد.

در تمام جهان یک رئیس هیئت داورانی انتخاب می کنید که او ترکیب هیئت داوران را می چیند و نسبت به نگاهی که دارد تلاش می کند این داوران در سلیقه اش باشند. این اتفاق هم اینجا نمی افتد.

شما به نشست های شبانه فیلم ها نگاه کنید منتقدان پرسابقه فیلم ها دیگر به این نشست ها نمی آیند.کسانی که فضای مجازی را مدیریت می کنند ورود می کنند.به نظرم می آید این شکل دیگر جواب نمی دهد وبه سینمای ایران در حال ضرر زدن است.

فیلم فجر یک فستیوال است؟یک جورآکادمی است؟ هیچ کدام از اینها نیست.یک دورهمی است که الان این دورهمی برعلیه خودش دارد عمل می کند.

در جشنواره فجر فیلمها تا ۵۰ بار یا ۶۰ بار نمایش داده می شود و در اختیار شما هم نیست.در همه جای جهان اگر بیش از ۳ بار فیلم را نمایش بدهند باید به شما پرداخت مالی کنند.

امروز جشن انقلاب دارد برعلیه انقلاب عمل می کند.یک شکلی شده است که ما اینقدر راجع به آن حرف می زنیم و اینقدر برایش حاشیه می سازیم و سینماگران مقابل یکدیگر می ایستند که اتفاق بدی است و شکل خوبی ندارد.

جشنواره از طرف دیگر برای اکران فیلم ها مسئله درست می کند.وقتی اکران هایی را می گذارید برای جاهایی و ارگان های مختلف می آیند فیلم را ببیند برایش مسئله درست می کنید.

این جشنواره فستیوال کدام فیلم است؟ کمدی؟ اجتماعی؟ یا دفاع مقدس؟ عین هر سال گفتند این سفره را پررنگ کنیم با همه جور آدم. چون ساختاری ندارد ما را با خودمان دچار مسئله می کند.

امسال اگر اتفاقات جلوتر می رفت در شب های بعدی در نشست ها به درگیری های فیزیکی می رسیدیم.

جشنواره فجر دو را پیش رو دارد یا باید جوایز را کم کند یا به شکل جشن و دورهمی هر فیلمی متقاضی هست را با تعداد نمایشی محدود در این مدت رونمایی کند و سیمرغ مردمی بدهد

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط