پنج‌شنبه, آوریل 18, 2024
خانهسردبیربرای موفقیت در جهان سینمای ایران، باید هم جایزه بگیرد و هم...

برای موفقیت در جهان سینمای ایران، باید هم جایزه بگیرد و هم جایی در باکس آفیس داشته باشد

اخبار هنری : سینما نیز مانند دیگر هنرها برای مخاطبان اثر خلق می کند. در حقیقت بدون مخاطب هنری نیز وجود نخواهد داشت، زیرا مورد ارزیابی قرار نگرفته است. کسانی که آثاری را تولید می کنند، اما مخاطب یا منتقدی ندارند، هرگز اثرشان ماندگار نخواهد ماند. ممکن است کسی اثری را تولید کند و این اثر در جشنواره ای کوچک یا بزرگ توسط چند داور مورد تقدیر قرار بگیرد، اما بدون داشتن مخاطب، دیر یا زود این اثر همراه با جایزه اش در ویترین خاطرات دفن خواهد شد. اثری ماندگار و تاثیرگذار خواهد بود که از طرف مخاطبان مورد قبول واقع شود.
گرفتن جایزه نشان دهنده موفقیت صاحب اثر نیست، موفقیت زمانی حاصل می شود که مخاطب آن را دیده و ارزیابی کرده باشد. سینمای ایران از زمانی که آغاز به کار کرده، به ویژه بعد از انقلاب از لحاظ گرفتن جایزه موفقیت های زیادی داشته، از جایزه اسکار گرفته تا جایزه جشنواره های ناشناخته! گاه برخی از کارگردانان، تهیه کنندگان، بازیگران و دیگر دست اندرکاران، جایزه هایی را ادعا می کنند گرفته اند که نام آن جشنواره یا حتی شهری که در آنجا برگزار شده به چشم آشنا نمی آید! معلوم نیست به چه علتی چنین کاری را انجام می دهند!
گرفتن جایزه، نه تنها بد نیست، بلکه بسیار هم خوب و پسندیده است، اما باید دید این جایزه چه تاثیری بر سینمای ایران دارد و چه اتفاق هایی را رقم می زند. فیلمسازانی که فقط برای جشنواره های کوچک و بزرگ فیلم می سازند، هرگز موفق نبوده و نخواهند بود، زیرا فیلم خود و ایده خویش را جلوی دوربین نمی برند، بلکه طبق سلیقه آن جشنواره فیلمسازی می کنند که این یعنی فاجعه. فیلمسازی که نتواند ایده های خود را بسازد، در کارش شکست خواهد خورد، اگر موفقیتی نیز به دست آورد زود گذر خواهد بود. مانند بسیاری از فیلمسازان ریز و درشتی که در اطراف خود دیده و می بینیم.
جایزه اسکار یک ویژگی خاص دارد، فیلمی که می خواهد در این جایزه معظم حضور داشته باشد، باید حتما اکران شده باشد. این یعنی مخاطب مهم تر از هر چیز دیگری است. برای همین است که سینمای هالیوود سرآمد همه سینماهای جهان است، زیرا آنها به مخاطب اهمیت خاصی می دهند. آنها می دانند که بی مخاطب سینمایی وجود نخواهد داشت. کارگردانی موفق است که دیدگاه خود را در فیلم پیاده کند، نه دیدگاه های جشنواره های مختلف را.
فیلمساز حرفه ای برای گرفتن جایزه فیلم نمی سازد، بلکه برای جذب مخاطب این کار را می کند. او می داند در سینما باید تماشاگری حضور داشته و به تماشای فیلم اش بنشیند تا بتواند حرفش را بزند، بدون تماشاگر حرفش به در و دیوار خواهد خورد!
سینمای ایران از لحاظ گرفتن جایزه موفق بوده، اما هرگز فیلم هایش اکران جهانی نداشته و در باکس آفیس ثبت نشده است. تا زمانی که فیلم های ایرانی توانایی حضور در باکس آفیس جهانی را پیدا نکنند، نمی توان سینمای ایران را قدرتمند و موفق دانست.
کارگردانان بزرگ دنیا، با ساختن فیلم های خوب، هم جشنواره ها را وادار می کنند به آنها جایزه دهند، هم مخاطب را جذب کرده و هم در اکران جهانی موفق هستند و نام شان بر جریده باکس آفیس ثبت می شود. هم و غم سینمای ایران، اگر می خواهد پیشرفت کند، باید این باشد که با ساخت فیلم های خوب و با استانداردهای جهانی، هم مخاطبان ایرانی را جذب کند و هم تماشاگران غیر ایرانی را. تا زمانی که فیلمسازان ایرانی چشم به جشنواره ها داشته یا فیلم های نازل و بی کیفیت برای مصرف داخلی تولید کنند، هرگز سینمای موفقی نخواهیم داشت. سینمای ایران، زمانی موفق خواهد بود که هم جایزه بگیرد و هم جایی را در باکس آفیس اشغال کند.
باکس آفیس،آرزوی سینمای ایران است،اما آرزویی دست نیافتنی که تا ابد حسرتش بر دل خواهد ماند!

سیدرضا اورنگ

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط