پنج‌شنبه, مارس 28, 2024
خانهاخبار ویژهبرترین فیلم های اکشن یک دهه اخیر سینما!

برترین فیلم های اکشن یک دهه اخیر سینما!

اخبار هنری : همانطور که ما به پایان دهه دوم قرن بیست و یکم نزدیک می شویم ، شگفت آور است که فکر کنیم چند فیلم خارق العاده در ده سال گذشته بر پرده سینما به نمایش گذاشته شده است. و شاید محدود کردن چنین لیستی به ده یا پنج فیلم نیز راضی کننده و ساده نباشد. اما ما به هر حال این کار را انجام داده ایم. و البته تصمیم گرفته ایم که یک قدم جلو برویم و چندین لیست برتر در ژانر های مختلف در اختیار خوانندگان خود در پایگاه خبری آریافیلم قرار دهیم، زیرا فیلم های بسیار خوبی در یک دهه اخیر وجود دارند که باید در شاخه خاص خودشان به آن پرداخته شود. بنابراین ، به پرونده زیر نگاهی بیندازید و موارد دلخواه خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید!

در دهه های گذشته ستارگان اکشن خاص، خفن و شاخصی بودند که مردم تنها برای دیدن جنگ بازی آنها با سلاح و ابزار مبارزه پای به سینما می گذاشتند. اما حالا شرایط متفاوت ار از گذشته است. ما برای تهیه این لیست آثار ابرقهرمانی را کنار گذاشته ایم تا در بخشی جداگانه به آن بپردازیم و همین یک تعادل در جهت توازن بیشتر برای ارائه و معرفیربرترین آثار اکشن یک دهه اخیر است. ما در این لیست مجبور به ارائه چندین فیلم فرنچایزی با هم شده ایم چرا که نبود یکی از آنها، ظلمی است به دیگر آثار آن فرنچایز. در پایان باید بگویم که طبیعی است برخی از شما با بعضی از فیلم های لیست موافقید و برخی دیگر مخالف، که این کاملاً طبیعی و جالب است. این شما و برترین آثار اکشن یک دهه اخیر سینما!

 

(INCEPTION (2010

در حالی که می توان ادعا کرد که این سال ۲۰۰۰ بود که کریستوفر نولان را در لیست A فیلمسازان محبوب قرار داد، اما همچنین این سال ۲۰۱۰ بود که او را به یکی از مشهورترین کارگردانان عصر ما تبدیل کرد. شاید شوالیه تاریکی یک ورود شگفت انگیز و ماندگار برای نولان بود، اما INCEPTION ثابت کرد که جاه طلبی های نولان محدودیتی ندارد. تلقین یک فیلم پیچیده است، اما به جای اینکه با این واقعیت خاموش شویم، یا گله کنیم بارها و بارها آن را دیده ایم. تصاویری که ذهن را مخدوش می کنند، موسیقی عالی هانس زیمر و اجرای محکم تیم بازیگری از جمله لئونارد دی کاپریو، الن پیج، جوزف گوردون-لویت و به ویژه تام هاردی همه یک نکته را فریاد می زنند که این اثر یکی از نمادین ترین فیلم های دوران خود را رقم زده است. و شایان ذکر است که احتمالاً نولان تنها کارگردانی است که بدون نیاز به برنامه ریزی برای دنباله، فیلم سینمایی اکشن ۸۰۰ میلیون دلاری ساخته است. نولان فیلمسازی است که پیروزی های گذشته به او این اجازه را می دهد در این مقطع هر کاری که می خواهد انجام دهد. این فیلم مثالی از یک اثر همه چی درست است.

 

(HAYWIRE (2011

جینا کارانو یک قاتل مجازات گر عالی در این اثر است(او کماکان یک شریک عالی نیز برای ماندو است). جالب اینجاست که استیون سودربرگ کارانو را از لانگلی محل آموزش و پرورش مامورین مخفی و سازمان امنیت و اطلاعات آمریکا پیدا نکرد بلکه او را از داخل قفس مبارزات MMA کشف کرد. سودربرگ به توانایی های غیر قابل انکار جینا کارانو علاقه مند بود، و همین شد که او فیلمی را در مورد استعداد جسمی جینا ساخت. بیراه نیست اگر بگویم بی استفاده یا Haywire سودربرگ مسیر را برای آثاری چون جان ویک و بلوند اتمی هموار کرد. چنین فیلم هایی نیاز به تمرینات تاکتیکی در سطح بالا را می طلبد. خانم Carano یا جناب Keanu را مجهز کنید و سپس در پشت خط دشمن آنها را رها کنید و در نهایت به تماشای “دموکراتیک کردن” یک ملت کوچک بنشینید. من شک ندارم این جواب می دهد!

 

(FAST FIVE (2011

دشوار است باور کنید که FAST & FURIOUS ابتدا به عنوان یک سری فیلم های B-movies شروع به کار کرده باشد. در فیلم اول همه چی عشق و جنون سرعت بود و نهایت سرقت وین دیزل و تیمش از پخش کننده های DVD بود. اما اکنون، آنها به معنای واقعی کلمه جهان را نجات می دهند. تبدیل شدن این اثر به یک فرنچایز بلاک باستری توسط یونیورسال و جاستین لین، بدون تردید از فیلم خوب FAST FIVE شروع شد. در این فیلم شاهد جبران چشمگیر بودجه بودیم. و همچنین یکی از عوامل مهم درخشش این فیلم شخص Dwayne “The Rock” Johnson بود. این فیلم یک هدیه به مخاطبان بود، چرا که سرشار از تعقیب و گریز های بزرگ، حوادث عظیم و اکشن چشمگیر بود، به خصوص سکانس فراموش نشدنی تعقیب در ریو. از آن زمان همه فیلم های این فرنچایز خوب بوده اند، اما این یکی است که مجموعه فیلم را به یک پدیده جهانی تبدیل کرده است.

 

(THE RAID: REDEMPTION (2011) / THE RAID 2 (2014

دو فیلم THE RAID از ناب ترین آثار اکشن یک دهه اخیر هستند. وقتی قسمت اول این اکشن اندونزیایی آمد کمتر کسی فکر می کرد این فیلم امروزه چنین جایگاهی بین سینما دوستان داشته باشد. مبالغه نیست اگر بگویم این دو فیلم یکی از بزرگترین فیلمهای اکشن در تمام دوران هستند. شاید این دو فیلم در گیشه دیده نشده اند، اما آنها تاثیر زیادی بر همه چیز گذاشتند، از جنگ ستارگان گرفته تا جان ویک. هر دو آنها شاید از نمادین ترین فیلم های دهه اخیر باشند. از نظر من، احتمالاً ایکو اویس بزرگترین نماد فیلم هنرهای رزمی است که از زمان جت لی پدیدار شده است، اگرچه مخاطبان چینی ممکن است مورد جدی وو جینگ را معرفی کنند، که دوست دارم اگر فیلم سومی ساخته شود او نیز در آن باشد. از بین این دو، THE RAID 2 مورد علاقه من است و احتمالاً بزرگترین دنباله اکشن از TERMINATOR 2: JUDGMENT DAY است. تعقیب و گریز ماشین ها در قسمت دوم با کارگردانی حیرت انگیز یکی از برجسته ترین سکانس های اکشن یک دهه اخیر است. من فکر نمی کنم که اکشن بهتر از این شود.

 

(MISSION: IMPOSSIBLE – GHOST PROTOCOL – ROGUE NATION – FALLOUT (2011, 2015, 2018

فرنچایز MISSION: IMPOSSIBLE از همان ابتدا با بهره بردن از ستاره دراماتیک و با استعدادی چون تام کروز در نقش قهرمانی چون ایتن هانت توانست با ایجاد سکانس های اکشن آدرنالین ساز و اکتان بالا تبدیل به یک اثر محبوب بین همه شود. از فیلم پُر از فن آوری و اختراع برایان دیپالما در سال ۱۹۹۶ گرفته تا فستیوال باله و گلوله جان وو در سال ۲۰۰۰ و کنشگر جاسوسی آبرامز در سال ۲۰۰۶ هیچ وقت معلوم نبود که ادامه این فرنچایز به چه سمتی می رود. اما وقتی بِرَد بِرد کارگردان باهوش پیکسار را برای قسمت چهارم آوردند، او یک انرژی مطلق را به فرنچایز تزریق کرد و پروتکل شبح را به یک ادای دین به سینمای اکشن تبدیل کرد. و به معنی واقعی کلمه نام فیلم را نیز به چالش کشید، چرا که ما در این قسمت واقعا شاهد یک عملیات غیر ممکن بودیم. بعد از این فیلم دو قسمت ساخته کریستوفر مک کواری نیز همین مسیر را با ROGUE NATION و FALLOUT ادامه دادند. خوشبختانه فرنچایز زیر نظر مک کواری واقعاً خوب پیش می رود و فیلمهای این کارگردان شایسته ستایش هستند. در مجموع زنده باد تام کروز و دویدن هایش!

 

(SKYFALL (2012

در سال ۲۰۰۶ ما از یک باند جدید به شکل دانیل کریگ استقبال کردیم، یک نمونه اولیه بسیار متفاوت برای این شخصیت، چرا که او کمی با موهای بلوند و تیپ اسپرت تر خود متفاوت تر بود تا سبزه سنتی به سبک بازیگران پیشین. شک و تردید ها بعد از دیدن دنیل کریگ در کازینو رویال به تحسین و ستایش تبدیل شد. البته دو سال بعد از آن ذره ای آرامش تولید شد که کریگش عالی بود اما خود فیلم شاید چنگی به دل نزد. بعد از چهار سال وقفه، SKYFALL تولید و تحویل بینندگان داده شد و کریگ را در یکی از کاملترین، شیک ترین و بهترین باند های تاریخ به نمایش عموم گذاشت. سم مندسِ دراماتیک ساز با اسکای فال یک اکشن جیمز باندی را با تمام چیز هایی که ما در مورد آن دوست داریم به دوران مدرن سینما آورد. همچنین آنتاگونیست این فیلم با بازی خاویر باردم یک شرور جذاب و ماندگار است. این فیلم یک مسابقه شطرنج کامل بین کریگ و باردم است. فیلم اسکای فال یک اثر با ریتم تند، اکشن های مبتکرانه، بازی های جالب و لحظات احساسی زیباست.

 

(KINGSMAN: THE SECRET SERVICE (2014

شاید تولید فیلمی از این داستان کمیک بوکی چیز نبود که به آن فکر کنیم. اما وقتی شنیدیم متیو وان به دنبال تولید فیلمی سینمایی از آن است، این اثر یکی از گزینه های مورد انتظار خیلی ها شد. ما در این فیلم شاهد جوانی سرکش به نام اِگی هستیم که به شکل ناخواسته ای وارد سیستم مخفی بریتانیایی به سبک جیمز باند می شوند که نام آن سیستم مردان پادشاه است. فیلم به لطف فیلمنامه وان تبدیل به یک اثر شیک، خشن و دوست داشتنی شد. شاید چیزی که باعث می شود KINGSMAN: THE SECRET SERVICE از دیگر آثار اکشن هم رده و حتی از دنباله اش THE GOLDEN CIRCLE متفاوت تر به نظر برسد، این است که از هر راهی جهت ارائه یک چیز متفاوت و انفجاری استفاده کرده است. برای مثال سکانس خشن، خوشگل و پُر از تیراندازی در کلیسا را تصور کنید، این صحنه به لطف ریتم موزیکال و کارگردانی عالی وان یکی از متفاوت ترین سکانس های اکشن ساخته شده تا امروز است. جدای از این بازی عالی افرادی چون کالین فرث در قامت یک نقش اکشن مزید بر علت عالی بودن این فیلم می شود. فیلم KINGSMAN: THE SECRET SERVICE با موسیقی عالی هنری جکمن، لحن طنز و جیمز باندی اش، نمونه بارز استفاده درست از ارجاعات سینمایی و تبدیل کردن آن به چیزی جالب و اصیل است.

 

(JOHN WICK – CHAPTER 1-3 (2014, 2017, 2019

شاید باور نکنید اما جان ویک قبل از نمایشش، برای من چیزی معمولی و مخصوص نمایش خانگی به نظر می رسید، چرا که کیانو ریوز دیگر ستاره تاپ اکشن نبود و سالها از سینما کنار بود و همچنین چاد استالسکی و دیوید لیچ نیز نام های ناشناخته ای بودند. اما وقتی فیلم نمایش داده شد و مورد توجه قرار گرفت خیلی ها که آن را جدی نگرفته بودند نیز با دیدنش شوکه شدند. ولی حالا جان ویک یک سه گانه بزرگ و بلاک باستری است که همه، هم آن را خوب می شناسند و هم به شدت عاشق آن هستند. کیانو با این نقش عالی دوباره به صحنه اول سینمای اکشن بازگشت و دوباره اعتبار خود را اثبات کرد، و همچنین افرادی چون دیوید لیچ و استالسکی نیز به کارگردانان محبوبی بدل شده اند که این چند سال وقت سر خاراندن نداشته اند. نکات بارز این سری فیلم جان ویک اکشن سرشار از انرژی، و یک ریوز ویژه و آماده است که از مداد تا سلاح های مختلفی را در نبرد های خونینش به بهترین شکل ممکن استفاده می کند. سبک کارگردانی خاص استالسکی این فیلم ها را به یک اثر حماسی و اکشن بدل کرده است، که شاید بینندگان کم تر شبیه آن را تجربه کرده باشند.

 

(MAD MAX: FURY ROAD (2015

جورج میلر بعد از سه گانه ابتدایی مد مکس با بازی مل گیبسون جهت و تجربه فیلمسازی خود را در ژانر ها و سبک های دیگر ادامه داد، ولی هیچگاه این دنیای سینمایی را فراموش نکرد و در نهایت تلاش کرد پروژه مد مکس را ادامه دهد. گذشت سال های فراوان از سه گانه ابتدایی و برخی از اختلافت بین گیبسون و میلر باعث شد مکس دیوانه به بازیگر دیگری برسد. خوشبختانه شانس تام هاردی شد تا بعد از سی سال در پروژه MAD MAX: FURY ROAD او ژاکت چرمی مکس را بپوشد. اما تام هاردی و مکس تنها ستارگان این فیلم جدید نبودند، بلکه شارلیز ترون با نقش Furiosa به عنوان یک زن مبارز نیز او را همراهی می کرد. با خنون سردی و اطمینان کامل می توانم بگویم مکس دیوانه جاده خشم نه تنها بهترین فیلم اکشن دهه بلکه یکی از فنی ترین آثار یک دهه اخیر سینما است. این اثر با یک داستان ساده و البته مملو از شخصیت های منحصر به فرد و قانع کننده چه در طرف قهرمان فیلم و چه در جبهه شرور اثر همراه است. این فیلم یک اثر بصری با انرژی و پر از احساسات است که پر از اکشن، و CGI خیره کننده است، در حدی که غالباً می پرسید که “آنها چگونه این کار را کردند؟” تدوین عالی، موسیقی جذاب و کارگردانی پویا این اثر یک شاهکار کامل کرده است.

 

(BABY DRIVER (2017

ادگار رایت یک اکشن ساز بزرگ است، فیلمهای او چون HOT FUZZ و SHAUN OF DEAD تا SCOTT PILGRIM همه اکشن های نابی هستند که بیشتر به عنوان کمدی شناخته می شوند. با این حال، در سال ۲۰۱۷ ادگار رایت با BABY DRIVER یک تریلر اکشن محور رانشگر با بازی های آنسل الگورت، جان هام، کوین اسپیسی، جیمی فاکس، ایزا گونازلز و لیلی جیمز به صورت تمام و کمال ساخت. همچنین مانند سایر آثار رایت در این فیلم نیز موسیقی نقش اصلی خیلی از صحنه ها را بازی می کند. اما ستاره واقعی فیلم، انرژی جنبشی مطلقی است که رایت به این فیلم تزریق می کند، همراه با سبک ویرایش سریع و براق او. از بسیاری جهات، BABY DRIVER فیلمی است که می تواند در شاخه های مختلف ژانری جای بگیرد. در فیلمی که می توانست با فرمول ساده فیلم های سرقتی، ماشینی پیش برود، ادگار رایت کاراکترها و پشت پرده ای خلق می کند که همه چیز را سرگرم کننده و قانع کننده تر می کند. جدای از این به شکل جدی شما نمی دانید که چه کسی واقعاً خوب است و چه کسی واقعاً بد است. اگر قصد دیدن یک اکشن سریع و متفاوت را دارید، که پر از شخصیت های دوست داشتنی و حتی منفور است، و همچنین امضای ادگار رایت پای آن خورده است، بدون شک BABY DRIVER بهترین گزینه تا چند دهه آینده است.

 

آریامووی

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط