شنبه, آوریل 20, 2024
خانهاخباربرترین فیلم های علمی تخیلی یک دهه اخیر سینما!

برترین فیلم های علمی تخیلی یک دهه اخیر سینما!

اخبار هنری : همانطور که ما به پایان دهه دوم قرن بیست و یکم نزدیک می شویم ، شگفت آور است که فکر کنیم چند فیلم خارق العاده در ده سال گذشته بر پرده سینما به نمایش گذاشته شده است. و شاید محدود کردن چنین لیستی به ده یا پنج فیلم نیز راضی کننده و ساده نباشد. اما ما به هر حال این کار را انجام داده ایم. و البته تصمیم گرفته ایم که یک قدم جلو برویم و چندین لیست برتر در ژانر های مختلف در اختیار خوانندگان خود در پایگاه خبری آریافیلم قرار دهیم، زیرا فیلم های بسیار خوبی در یک دهه اخیر وجود دارند که باید در شاخه خاص خودشان به آن پرداخته شود. بنابراین ، به پرونده زیر نگاهی بیندازید و موارد دلخواه خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید!

لیست امروز تمام و کمال در مورد فیلم های علمی تخیلی است. این لیست شامل نخستین برخورد بشر با یک گونه بیگانه، مبارزه برای زنده ماندن در سیاره سرخ و دنباله یکی از بزرگترین فیلم های علمی تخیلی همه دوران است. لطفاً توجه داشته باشید که این لیست بهترین یا بدترین را شامل نمی شود، بلکه ما یک لیست الفبایی از آنچه که فکر می کنیم ده فیلم برتر علمی تخیلی دهه گذشته است ارائه کرده ایم. همچنین نگران یا ناراحت نباشید اگر برخی از موارد دلخواه خود را در این لیست مشاهده نکردید، زیرا ما تصمیم گرفته ایم که شاید برخی از فیلم ها حضورشان در لیست ژانر های دیگر مناسب تر باشد، زیرا بسیاری از فیلم ها در ژانرهای مختلفی قرار می گیرند. (به عنوان مثال، در حالی که MAD MAX: FURY ROAD یک داستان علمی تخیلی است، اما اکثراً این فیلم را در گروه اکشن قرار می دهند.) بنابراین اجازه دهید بعد از دیدن لیست دست از دعوا، بحث و کتک زدن هم بکشیم، و به جای فریاد زدن به هم دیگر، با توجه به همراهی و نظرات شما به لیست جالبی برای فیلمبازان حرفه ای و عاشق سینما برسیم.

 

(ANNIHILATION (2018

فیلم اسرار آمیز، علمی تخیلی و رمز آلود کارگردان الکس گارلند، در سال ۲۰۱۸ و با ستارگانی چون ناتالی پورتمن، تسا تامپسون و اسکار آیزاک به نمایش در آمد. این فیلم بر اساس یک سری رمان نوشته جف وندرمِیر تولید شده و شامل داستانی عجیب و خوفناک است. فیلم پس از اکرانی محدود در ایالات متحده آمریکا و کانادا توسط نتفلیکس در سراسر جهان پخش گردید. داستان فیلم از این قرار است که بعد از سقوط یک شهاب سنگ در یک منطقه، آن مکان خاص دچار حوادث غیرعادی می شود، و به همین منظور عده ای از دانشمندان به رهبری یک زیست شناس سلولی به نام لنا با بازی پورتمن وارد آن منطقه می شوند تا از نزدیک شاهد تغییرات آن مکان باشند، اما…! این فیلم با استقبال بسیار خوبی از جانب منتقدان روبرو شد اما در مقابل یک شکست تجاری بود و حتی قادر به جبران بودجه متوسط ۵۵ میلیون دلاری خود نشد. با این وجود ، ANNIHILATION اثبات می کند که یک سفر جذاب با تیم بازیگری عالی و هیجان های بصری خاص است. فیلم علمی تخیلی گارلند هم تاریک است و هم وحشتناک، و به طور کلی ANNIHILATION فیلمی است که نمی توانید چشم خود را از آن دور کنید. این اثر همچنین یک بررسی دقیق و متفکرانه از تأسف و پشیمانی و معنای انسان بودن است.

 

(ARRIVAL (2016

اولین فیلم از دو فیلم دنیس ویلنو در این لیست، ARRIVAL در سال ۲۰۱۶ به موفقیتی مهم در باکس آفیس بدل شد. این اثر در همان سال در هشت شاخه اسکار که شامل بهترین فیلم و بهترین کارگردانی نیز می شد، نامزد دریافت جایزه شد. ویلنوو برای تولید یک فیلم علمی تخیلی سالها به دنبال داستانی جالب و خاص بود تا در نهایت داستان کوتاهی به نام “داستان زندگی شما” مورد توجه او قرار گرفت، و بر اساس آن، او فیلم ARRIVAL را ساخت. ستارگان این فیلم امی آدامز، جرمی رنر و فارست ویتاکر هستند، و داستان فیلم پیرامون اولین برخورد بشر در طول تاریخ با گونه های بیگانه است که به زمین آمده اند. امی آدامز در نقش یک زبان شناس به نام لوئیز بنکس یکی از بهترین نقش های عمر هنری خود را سپری کرده است. مانند همه داستان های علمی تخیلی بزرگ، داستان این فیلم نیز خیلی بیشتر از اولین تماس بشر با نژاد بیگانه است. این یک فیلم دو ساعته در مورد زبان ، مقابله با اندوه و نیاز ناامیدانه بشر به شنیدن و مهمتر از همه درک آن است. همچنین فیلم این سؤال را مطرح می کند ، اگر می دانیم افراد نزدیک به ما یک روز خواهند مرد ، آیا خوشحالی که ما هنگام زنده بودن آنها تجربه می کنیم ارزش درد نهایی را دارد؟ این اثر احتمالا برای بیشتر دیده شده به زمان نیاز دارد.

 

(BLADE RUNNER 2049 (2017

فیلم برجسته ریدلی اسکات در سال ۱۹۸۲ BLADE RUNNER نه تنها یکی از بهترین فیلمهای علمی تخیلی تا کنون بلکه یکی از بزرگترین دستاوردهای تاریخ سینما محسوب می شود. بعد از فیلم اسکات چندین رمان و کتاب در قفسه مخصوص کتاب های ما قرار گرفت، ولی خبری از دنباله آن فیلم نبود. در دوره ای بحث سر این بود که دنباله این فیلم توسط کریستوفر نولان ساخته شود، بعد دوباره نام خود اسکات بر سرزبان ها آمد. اما در نهایت ریدلی اسکات تصمیم گرفت فقط دنیس ویلنوو پشت دوربین فیلم قرار بگیرد. در این فیلم شاهد بازگشت فیلمنامه نویس اصلی BLADE RUNNER ، همپتون فانچر بودیم که فیلمنامه را با مایکل گرین به طور همزمان نوشتند. در نسخه جدید نیز دوباره شاهد حضور هریسون فورد در نقشش بودیم اما نقش اصلی رایان گاسلینگ بود. فیلم BLADE RUNNER 2049 دقیقاً مانند نسخه اورجینال خود، یک سرمایه معنوی برای مخاطبان خاصش بود و تنها ۲۶۰٫۵ میلیون دلار در سراسر جهان با بودجه ۱۸۵ میلیون دلاری فروش کرد. تصاویر استادانه توسط راجر دیکینز (که سرانجام پس از سیزده بار نامزد شدن برای فیلمبرداری برنده یک اسکار شد) ، موسیقی بی عیب و نقص توسط هانس زیمر و کارگردانی عالی ویلنوو ، BLADE RUNNER 2049 را به فیلمی عالی تبدیل کرد.

 

(EDGE OF TOMORROW (2014

اگرچه ستاره نام آشنای سینمای اکشن، یعنی تام کروز در دهه گذشته به طور کامل در فرنچایز MISSION IMPOSSIBLE مجسم شده است ، اما نمی توانید از اکشن علمی تخیلی او در سال ۲۰۱۴ EDGE OF TOMORROW غافل شوید. این فیلم به کارگردانی داگ لیمن بر اساس یک رمان ژاپنی به نام All You Need Is Kill ساخته شده است، که پیرامون سفر در زمان و حمله موجودات بیگانه به زمین است. داستان فیلم این گونه است که، کروز نقش شخصیت ویلیام گاگ را بازی می کند که در یک حلقه زمانی گیر کرده است و در آنجا مجبور است همان روز را بارها زندگی کند، آن هم با یادآوری تمام تجربه های گذشته اش. منتقدان فیلم را به خاطر طرح و فیلمنامه جذاب، شوخ طبعی و بازی های جالب ستایش کردند، اما فیلم در گیشه موفق به فروش ۳۸۰ میلیون دلاری شد که درآمدی متوسط محسوب می شود. اگرچه می توانید مقایسه ای بین EDGE OF TOMORROW و بازی های ویدئویی مانند Halo و Titanfall داشته باشید، ولی فیلم هرگز اثری تکراری یا کسل کننده نمی شود. نکته پایانی این است که EDGE OF TOMORROW فقط یک اثر هیجان انگیز، شیک و پر از اکشن است، که دارای یک طرح و فیلمنامه جالب و یک قلب دلپذیر است.

 

(INTERSTELLAR (2014

کارگردان کریستوفر نولان در طی بیست سال گذشته طیف وسیعی از فیلمهای خاص و عامه پسند را به مخاطبان تحویل داده است، در لیست فیلم های او همه چیز دیده می شود از تریلر رمز و راز مانندی چون INSOMNIA گرفته تا فیلم کمیک بوکی با بودجه بزرگ مانند THE DARK KNIGHT یا شوالیه تاریکی. این فیلم و فیلمنامه ابتدا توسط استیون اسپیلبرگ و چند فیزیکدان در حال توسعه و پیشرفت بود، و در حالی که زیر نظر کمپانی پارامونت بود اما در نهایت به دلیل پاره ای از مشکلات توسط شرکت برادان وارنر و شخص کریستوفر نولان تولید گردید. این فیلم با ستاره اش متیو مک کانهی، تلاش های بشر برای یافتن خانه ای جدید پس از تغییر بر روی کره زمین را بررسی می کند. نولان برای تولید این فیلم چنان شیفته مسائل علمی شده بود که برای ساخت فیلمش از NASA و Space X بازدید کرد. این اثر فیلمی است که وسعت گسترده ای دارد اما بیننده هنگام دیدن آن هرگز احساس سردی و خستگی نمی کند. در واقع ، یک قلب و طنین احساساتی در INTERSTELLAR وجود دارد که نمی توان نادیده اش گرفت. به جرات می توانم بگویم سکانسی که در آن شخصیت کوپ فیلم های فرزندانش را که در زمین هستند تماشا می کند، خیلی از شما را بغض آلود و احساسی کرده است. در مجموع باید گفت این فیلم از نظر بصری فریبنده است، و همچنین تفسیری قابل توجه در مورد قدرت پایدار عشق و ایثار است. همچنین این فیلم موسیقی باورنکردنی و غیرقابل باور دیگر از آهنگساز هانس زیمر را در اختیار دارد و حاوی برخی از بهترین کارهای سینمایی در امر فیلمبرداری توسط Hoyte van Hoytema است.

 

(LOOPER (2012

ریان جانسون قبل از ورود به جهان جنگ ستارگان فیلمی علمی تخیلی و جذاب را ساخت، آن هم با موضوعیت سفر در زمان که اکثر فیلم های علمی تخیلی به سراغ آن می روند. داستان اصلی فیلم که در سال ۲۰۴۴ اتفاق می‌افتد، دربارهٔ گروه تبهکاری است که برای افرادی از آینده کار می‌کنند. در این زمان مسافرت در زمان هنوز ناممکن است اما در آینده‌ای نه چندان دور، یعنی سال ۲۰۷۴ مسافرت در زمان ابداع خواهد شد، برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی از این ابداع البته در همان زمان بلافاصله ممنوع می‌گردد. همچنین بنا به ابداعات صورت گرفته از بین بردن رد جسد مردگان در آینده غیرممکن خواهد شد. به همین دلیل گروهای تبهکار افراد مورد نظر خود را انتخاب و به صورت غیرقانونی دست بسته به زمان حاضر (۲۰۴۴) می‌فرستند تا توسط مزدورانی به نام لوپر که در این زمان استخدام نموده‌اند فرد قربانی را از بین ببرند. به این ترتیب قربانی خود به خود از چرخه اتفاقات آینده حذف می‌شود، دستمزد آن‌ها نیز به صورت شمش‌های نقره یا طلا در داخل لباس قربانیان جاسازی می‌شود. جو فردی است که در این میان به دنبال بستن این چرخه است. این فیلم با بودجه متوسط ۳۰ میلیون دلاری توانست به فروش ۱۷۵ میلیون دلاری دست پیدا کند که رقم خوبی است. همچنین فیلم در ابعاد فنی مورد توجه منتقدین نیز قرار گرفت. فیلم شامل بدلکاری های جالب و بازی های خوبی توسط جوزف گوردن لویت و بروس ویلیس نیز هست. کارگردان ریان جانسون می خواست فیلم LOOPER کمتر روی پیچیدگی های سفر زمانی تمرکز کند و بیشتر به نحوه برخورد شخصیت ها با موقعیت هایی که سفر در زمان به وجود می آورد، توجه کند. گذشته از یک ماجراجویی القا کننده آدرنالین ، LOOPER همچنین می تواند نگاهی بازتابنده به سرنوشت ، اراده آزاد و پیامدهای آن داشته باشد.

 

(THE MARTIAN (2015

فیلم مریخی ریدلی اسکات یک اثر سرگرم کننده و جالب است. فیلم داستان فضانوردی است که در جریان یک حادثه در مریخ دچار جراحت می شود، و مجبور است برای بقا به تنهایی با فضای مریخ مبارزه کند. پس از فیلم های فاجعه بار EXODUS: GODS AND KINGS و THE COUNSELOR مریخی یک بازگشت باشکوه واقعی را برای اسکات رقم زد، و همچنین این فیلم توانست در گیشه به فروش موفقیت آمیز ۶۰۰ میلیون دلاری در سراسر جهان برسد. این فیلم توانست نامزد دریافت جوایز فراوانی در آکادمی اسکار و گلدن گلاب شود، که از جمله آن می توان به برنده شدن فیلم در شاخه بهترین کمدی موزیکال در گلدن گلاب اشاره کرد. از نکات قابل توجه این فیلم کارگردانی استادانه ریدلی اسکات است که توانسته زندگی یک انسان را در مریخ به شکل زیبایی به نمایش بگذارد. هرچند این فیلم پُر از نکات علمی است، اما هرگز در این زمینه زیاده روی نمی شود، بلکه از علم نیز برای روایت یک داستان برجسته بقا محور که نشاه دهنده پیروزی روح انسان است استفاده می کند. مت دیمون در قامت نقش مارک واتنی یک رابینسون کروزو قرن بیست و یکمی است، که با وجود مشکلات فراوان او تجربه کسب می کند، و مدام از تجربه هایش استفاده می کند. همچنین فیلم یکی از بهترین گروه های بازیگری ممکن را در اختیار دارد که همگی نمایش های به یاد ماندنی را ارائه می دهند.

 

(PREDESTINATION (2015

من فکر نمی کنم کسی انتظار داشته باشد فیلمی علمی تخیلی، تحریک آمیز و فکری از کارگردانان DAYBREAKERS در این لیست ببیند، اما این دقیقاً همان چیزی است که بینندگان باید به آن احترام بگذارند و قبول کنند که اثری مهم است. این فیلم با محوریت سفر در زمان و لحنی کاملا پر سرو صدا و فعال، که دارای درون مایه صمیمی نیز است، یکی از برترین آثار علمی تخیلی یک دهه اخیر است. ایتان هاوک، در این فیلم نقش یک مأمور آژانس تمپورال را بازی می کند که وظیفه دستگیری و ممانعت از سفر در زمان مجرمان و انجام اقدامات ناشایست را دارد. این فیلم در زمان اکرانش بدون توجه و شلوغ کاری خاصی به نمایش در آمد و شاید چیزی که حقش بود را به دست نیاورد. با این حال، منتقدین عاشق این فیلم شدند، به گونه ای که آن را حماسه عجیب سفر درزمان نامیدند. جدای از این که فیلم یک اثر علمی تخیلی خوش ایده در زمینه سفر در زمان است، نگاهی صادقانه به مفهوم سرنوشت و هویت متعالی نیز دارد. بهترین بخش از PREDESTINATION اما پایان آن است، چرا که یک داستان علمی تخیلی با مسائل ذهنی و فکری پیچیده است. در مجموع فیلم تقدیر جواهر پنهانی است که سزاوار یک جا در این لیست می باشد.

 

(SNOWPIERCER (2013

اگرچه کارگردان بونگ جون هو یکی از معتبرترین کارگردانانی است که امروزه در صنعت سینما کار می کند (آخرین فیلم او PARASITE در حال حاضر یکی از مهم ترین آثار فصل جوایز است)، اما اولین فیلم انگلیسی زبان او با نام SNOWPIERCER که در سال ۲۰۱۳ اکران شد، شاید توسط خیلی ها ناشناخته باشد. این فیلم علمی تخیلی به رهبری کریس اوانز به عنوان ستاره اصلی در آینده ای نه چندان دور قرار دارد که تلاش برای مقابله با گرم شدن کره زمین به طرز فاجعه آمیزی اشتباه انجام می شود و در نتیجه عصر یخبندان دیگری رخ می دهد. معدود بازماندگان بشر در یک قطار بزرگ و یخ شکن قرار دارند که سالانه به دور کره زمین در چرخش است. فیلم داستان شخصیتی به نام کورتیس است که به واسطه فاصله طبقاتی غیر منصفانه دست به رهبری یک انقلاب در قطار یخ شکن را می زند. کارگردان مطرح کره ای ابتدا می خواست فیلم را به شکل کامل در کشور و محیط بومی خودش کره فیلمبرداری کند، اما مسائل مربوط به فضا و آب و هوا کارگردان را وادار کرد که فیلم در جمهوری چک فیلمبرداری شود. این فیلم بزرگترین سرمایه گذاری سینمای کره تا آن زمان بود و بودجه فیلم چیزی حدود ۴۲ میلیون دلار تخمین زده شد. البته این فیلم به خاطر اقدامات ناامید کننده و دخالت جویانه هاروی واینستین که با مخالفت و امتناع بونگ جون هو روبرو شد، در اکران ایالات متحده دچار تأخیر هایی شد. این فیلمِ تلخ اما هیجان انگیز با ظرافت خاصی به زندگی انسان ها در آینده پیش رو پرداخته است، و به نقد زندگی طبقاتی و پر ظلم پرداخته است. اوانز که بیشتر به خاطر نقش خود به عنوان کاپیتان آمریکا شناخته می شود، در این فیلم عملکردی دلچسب و دلهره آور ارائه می دهد که نشان از استعداد باورنکردنی او دارد. علاوه بر این، SNOWPIERCER یک بررسی عالی از شرارت و خوبی بشر است.

 

(UPGRADE (2018

فیلم UPGRADE یک جانشین شایسته برای ROBOCOP پل ورهوئن است، یکی از آن فیلم هایی که از ناکجا آباد سر از تاپ ده برتر بسیاری از منتقدین در سال ۲۰۱۸ درآورد. این فیلم کوچک از منظر بودجه توانست با سه میلیون دلار بیش از پنج برابر بودجه اش بفروشد. این فیلم ساخته لی وانل استرالیایی است که قبل از این تنها یک اثر بلند دیگر ساخته بود، اما عمده دلیل سرشناسی او به خاطر وظایف نویسندگی اش در فرنچایز اره است. این فیلم نمایش کنترل انسان توسط هوش مصنوعی است. نمایشی از کنترل کامل هوشی فرانسانی بر ذهن و جان انسان. شخصی به نام «گری تریس» با بازی لوگان مارشال-گرین (Logan Marshall-Green) به همراه همسرش «آشا» توسط چند فرد ناشناس دستگیر شده و بلافاصله همسر او کشته شده و خودش در اثر اصابت گلوله فلج می‌شود. ماه‌ها بعد در گردن او تراشه‌ای بسیار هوشمند (هوش مصنوعی) کار گذاشته می‌شود. «گری» به کمک این هوش مصنوعی به راحتی توان راه رفتن و استفاده از دستانش را پیدا می‌کند. اما این هوش مصنوعی بیش از اینها توانمند است. این فیلم تفسیری درباره رابطه انسان با فناوری است که به عنوان تلنگری ترسناک نیز عمل می کند ، همچنین این فیلم خطوط بین انسان و ماشین را محو می کند. این فیلم در شهر بومی وانل در ملبورن استرالیا فیلمبرداری شده است و دارای چندین صحنه مبارزه و اکشن به یاد ماندنی است و دارای یک پالت رنگی قرمز مشخص است که برخی از کارهای خیره کننده سینمایی از استفان دوسیو را برجسته می کند.

منتظر دیگر پرونده های برترین های یک دهه اخیر در ژانر های کمدی، اکشن، درام، ابرقهرمانی، وحشت و انیمیشن به لطف استقبال شما از این مطلب باشید!

 

آریامووی

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط