جمعه, مارس 29, 2024
خانهسردبیربرگزاری این همه جشنواره برای اعتلای هنر و سینماست ؟!

برگزاری این همه جشنواره برای اعتلای هنر و سینماست ؟!

اخبار هنری : جشنواره، اتفاق جالب و قابل تحسینی است که در عرصه‌های مختلف هنری برپا می‌شود. هر مملکتی، با هر حکومتی برای خود جشنواره‌هایی دارد که در زمان مقرر برپا می‌شود. کشورهای صاحب سینما نیز که تولیدات سالانه آنان بسیار بالاست،هرگز به دنبال راه اندازی جشنواره های گوناگون نرفته و نمی روند،زیرا می دانند برپایی جشنواره های اضافی،نه تنها کمکی به پیشرفت صنعت فیلمسازی نمی کنند،بلکه آسیب های فراوانی نیز به دنبال خواهند داشت. هالیوود با آن عظمت فقط یک جایزه اسکار دارد. حتی با یک حساب سرانگشتی نیز،مشخص می شود تعداد جشنواره هایی که در ایران راه اندازی شده اند،بسیار بیشتر از کشور امریکاست که مهد فیلمسازی است!
پیش از انقلاب جایزه سپاس و جشنواره جهانی فیلم تهران برگزار می شد که خلاصه سینمای ایران و فعالیت های فیلمسازی آن در این دو رویداد به تماشا گذاشته می شد.
پس از انقلاب جشنواره فیلم فجر راه اندازی شد که در سال های آغازین بسیار موفق بود و امروز نیز با وجود کاستی ها و ضعفی که بر آن مستولی شده،هنوز مهم ترین رخداد فیلمسازی ایران محسوب می شود.
در این جشنواره،از فیلم سینمایی گرفته تا فیلم های کودک و کوتاه در معرض تماشا و داوری قرار می گرفتند.
بعد ها بخش های کودک،کوتاه و مستند جدا شدند و بخش بین الملل اضافه شد.جشنواره فیلم فجر جوابگوی تمام فعالیت های فیلمسازی ایران بود و می تواند باشد.متاسفانه چند سالی است که این جشنواره معظم را با عناد و لجبازی به دو پاره کرده اند که بزرگ ترین ضربه بر پیکر سینمای ایران بود و هست.همه کشورهای جهان سعی دارند با تجمیع آثار هنری در یک یا چند جشنواره محدود،همگان را به سمت آنها جذب کنند.در کشور ایران معکوس عمل شده و به جای یکپارچه کردن جشنواره فیلم فجر آن را چند پاره کرده اند!
تعداد جشنواره های ریز و درشت آن قدر زیاد شده که حساب آن از دست همه در رفته است.راه اندازی جشنواره های مختلف در ایران که بودجه عظیمی را می بلعند،نه تنها باعث پیشرفت سینمای ایران نشده،بلکه آن را به سمت قهقرا سوق داده اند!
یکی از وظایف جشنواره ها تاثیر در صنعت فیلمسازی کشور برگزار کننده است و جلب مخاطب حداکثری.کشور بزرگی مانند فرانسه یک جشنواره منحصربه فرد به نام «کن» دارد که شهرتش عالمگیر است.مطمئنا تمرکز روی یک یا چند جشنواره محدود،به بهتر برگزار شدن آن هم کمک می کند.در ایتالیا، آلمان،هندوستان و دیگر کشورهای پیشرفته نیز چنین عمل می کنند،برای همین است که جشنواره های شان شهرت جهانی پیدا کرده اند.
راه اندازی جشنواره های گوناگون در ایران به یک چشم و هم چشمی تبدیل شده است!هر سازمانی که جشنواره ای را علم می کند،دیگر وزارتخانه ها و سازمان ها نیز به دست و پا می افتند تا با راه اندازی یک جشنواره بی کیفیت از قافله عقب نمانند.در حال حاضر وزارت بهداشت نیز جشنواره فیلم دارد،بد تر از آن جشنواره ای جدیدا برای حیوانات راه افتاده به نام «بیطار»!مگر در سینمای ایران چند فیلم باموضوعات پزشکی،دامپزشکی،کودک،ورزشی،شهری و غیره تولید می شود که برای هرکدام از آنها یک یا چند جشنواره راه اندازی کرده اند؟!
اخیرا نیز قرار است جشنواره فیلم «شهر» برگزار شود تا بودجه عظیمی را حیف و میل کند،بدون اینک روی سینمای ایران تاثیری داشته باشد!
مگر شهرهای بزرگ دنیا مانند:نیویورک،پاریس،توکیو و غیره هرکدام جشنواره ای مجزا برای خود دارند که شهرداری تهران هم داشته باشد؟
جشنواره فیلم «کن» با کمک شهرداری این شهر و وزارت فرهنگ فرانسه برگزار می شود.شهرداری تهران نیز به جای ریخت و پاش های آنچنانی می تواند به جشنواره فیلم فجر کمک کند.گاهی، هم به جشنواره فیلم فجر کمک کرده و هم جشنواره خودش را برپا.
دبیر کنونی جشنواره فیلم «شهر» جوانی است که به علت ضعف مدیریت باید چند نفر دستش را گرفته و او را تمشیت کنند!با این حساب برگزاری این جشنواره چگونه خواهد بود و چه تاثیری روی سینمای ایران خواهد گذاشت!
اکثر جشنوارهایی که در ایران برگزار می شود،محفلی است فامیلی و دوستانه که همه از آن فیض ببرند،به جز مردم،سینماگران و علاقه مندان سینما!
تکلیف هنرمندان، علاقه‌مندان و اهالی رسانه با ازدحام جشنواره‌ها چیست؟ آیا با این شرایط لزومی دارد این همه جشنواره در مدتی محدود اجرا شوند؟ آیا این به نفع هنر کشور است یا به ضرر آن؟ هدف نهایی مسوولان عرصه فیلمسازی چیست؟ متاسفانه فقط می‌توان به یک نتیجه رسید: ارائه بیلان کاری و هدر دادن بودجه بیت المال! غیر از این هیچ جوابی متصور نبوده و نخواهد بود. بودجه‌هایی باید خرج شوند که می‌شوند!هیچ مسوولی نیز پیدا نمی‌شود که در برابر سیل سوالات اهالی رسانه پاسخگو باشد!

سیدرضااورنگ

مقاله قبلی
مقاله بعدی
تورج اصلانی کارگردان و مدیر فیلمبرداری تجربه‌گرای سینمای ایران، به همراه هنرمندانی از کشورهای مختلف جهان داوری بخش رقابتی نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «لیلون» در کردستان سوریه را برعهده دارند. از طرف مسوولان نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «لیلون» Leloun در کردستان سوریه، اسامی اعضای هیات داوران بخش رقابتی این رویداد سینمایی معرفی شدند که عبارتند از: «علی احمد بدرخان» Ali Ahmed Badrakhan ـ رئیس هیئت داوران، کارگردان سینما و استاد دانشگاه از کشور مصر، «تورج اصلانی» Touraj Aslani ـ کارگردان، فیلمنامه‌نویس و مدیر فیلمبرداری از کشور ایران، «به‌روژ آکره‌یی» Baroj Akrayi ـ نویسنده، شاعر، مترجم، عکاس و بازیگر از اقلیم کردستان عراق، «حسین حسن» Husain Hasan ـ کارگردان سینما و بازیگر از اقلیم کردستان عراق، «بندتا آرجنتیری»Benedetta Argentieri ـ مستندساز و منتقد سینمایی از کشور آمریکا، «آپو و. بازیدی» Apo W. Bazidi ـ کارگردان و فیلمنامه‌نویس از کشور ترکیه و همچنین خانم «اریک گونزالس فلورس» Erika González Flores ـ محقق و پژوهشگر سینمایی و استاد دانشگاه از کشور مکزیک. جشنواره بین‌المللی فیلم «لیلون» با همت بنیاد سینمایی عفرین و با هدف تبادل فرهنگی ضمن حفظ هویت و حریم شخصی هر فرهنگ، بین ملت‌های مختلف جهان برگزار می‌شود و این کار، از طریق فعالیت‌های فرهنگی بین‌المللی مانند جشنواره‌های هنری و ادبی انجام می‌شود، جایی‌که هر فرهنگ، تعریف خودش را داشته باشد. نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «لیلون» با شعار «تنها با یک گل، گلستان نمی‌شود» و با آثاری از کارگردانان کشورهای مختلف جهان از جمله: ایتالیا، آمریکا، لهستان، فرانسه، دانمارک، ایران، استرالیا، عراق، بلغارستان، اسپانیا، مصر، افغانستان، شیلی، سوریه، مالت، لبنان، هندوستان، یونان، ترکیه، اردن، آذربایجان، تونس، مراکش، هنگ کنگ، ایرلند، ونزوئلا، و اقلیم کردستان عراق در بخش‌های مختلف رقابتی «فیلم‌های بلند سینمایی» شامل 6 اثر، بخش رقابتی «فیلم‌های مستند بلند و نیمه بلند» شامل 6 اثر و همچنین بخش رقابتی «فیلم‌های کوتاه» شامل 26 اثر، محصول سال‌های 2017 تا 2020 دوشنبه 31 شهریور ماه جاری (21 سپتامبر 2020) در شهر عفرین در کردستان سوریه برگزار می‌شود. برای زمان برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم «لیلون»، بر اساس وضعیت بهداشتی جهان تصمیم‌گیری خواهد شد. داور جشنواره بین‌المللی فیلم «لیلون» سوریه شد
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط