جمعه, آوریل 26, 2024
خانهاخبارتوضیحات امیر پوریا درباره سکانس حذف شده فیلم «متری شیش و نیم»

توضیحات امیر پوریا درباره سکانس حذف شده فیلم «متری شیش و نیم»

اخبار هنری : امیر پوریا منتقد سینما که در میزگرد روزنامه ایران با موضوع «متری شیش و نیم» در گفت‌وگویی با جمال ساداتیان (تهیه‌کننده)، مصطفی اقلیما (رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران) و ماریت قازاریان (رئیس پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی) به بررسی این فیلم پرداخته‌ در باره حذف سکانس مهمی از دومین فیلم سعید روستایی توضیح داد.

او در بخشی از این مصاحبه با اعلام این نکته که حذف این سکانس باعث شده کم رنگ شدن نقش پلیس شده است گفت: ” در نسخه اصلی سکانس بسیار مهمی بعد از اعدام و قبل از سکانس پایانی وجود داشت که شخصیت صمد با بازی معادی رئیس شده و حالا بعد از اعدام ناصر خاکزاد استعفا می‌دهد، حمید به او می‌گوید «اگر صندلی ریاست میخ داره بگو ما هم نشینیم» و او در جواب می‌گوید «نه،موقعی که من به این کار اومدم یک میلیون معتاد به شیشه داشتیم و الان شش میلیون آمار داریم، به چه امیدی بمونم». این بخش را که با عصبانیت تأکید کردند باید حذف شود. در واقع بحث من این است که با این سکانس دایره روایت مربوط به پلیس و کوشش‌هایش بسته می‌شد اما الان ول مانده است.”

دشواری کار با معتادان واقعی و کارتن خواب‌ها

پوریا معتقد است که یکی از دستاوردهای متری «شیش و نیم» دستاورد سندیت جامعه‌شناختی این فیلم است: “البته این دستاورد یک گذشته مهم در سینمای ایران دارد که آن هم فیلم «دایره مینا»ی آقای مهرجویی است که منجر به تأسیس سازمان انتقال خون در سال 56 شد، در آنجا هم همه معتادهایی که می‌بینیم واقعی هستند. در «متری شیش و نیم» هم همه معتادها واقعی هستند تا شاید روزی آقایان مدعی نشوند که اغراق شده است. درنتیجه این فیلم بیش از فیلم‌های مستند این قابلیت استناد را دارد و ما در تاریخ اجتماعی‌مان صاحب فیلمی شده‌ایم که سال‌های بعد اگر خواستیم چشم‌انداز اعتیاد جامعه در اواخر دهه 90 را ببینیم این فیلم تصویر روشنی از طیف‌های سنی و قشرهای مختلف را جلوی چشم می‌گذارد.”
این منتقد سینما در باره دشواری‌های حضور معتادان واقعی و کارتن خواب در فیلم گفته است: “بعضی از بازیگران فیلم که از شاگردان من بودند بعد از فیلم یکسری مشکلات ریوی و پوستی پیدا کردند که نتیجه معاشرت با حجم معتادان واقعی درطول فیلم و حضور در لوکیشن‌های آن بود”

فیلم‌ها گوشت قربانی هستند

او همچنین در بخش‌هایی از این گفت‌وگو با اشاره به مشکلات سازندگان برای ساخت این فیلم گفته است: ” وقتی چنین مسائلی برای «متری شیش و نیم» پیش می‌آید و مجوز دهنده قانونی پای مجوزش نمی‌ایستد و سازندگان فیلم مجبورند با نیروی انتظامی سر و کله بزنند و به قول زن عباس «آژانس شیشه‌ای» این وسط فیلم است که گوشت قربانی می‌شود، در نهایت آب به آسیاب نگاهی ریخته‌اید که فکر می‌کند هر چه نشان ندهید جامعه امن‌تر می‌ماند اما این روش کبکی که اتفاقاً صداوسیما منادی بزرگترش است هیچ فایده‌ای ندارد.”

از انصراف شهاب حسینی تا دشواری‌ها ساخت

سعید روستایی، کارگردان جوانی که خیلی‌ها او را از امیدهای سینمای ایران می‌دانند و نخستین فیلمش رکورددار دریافت سیمرغ بلورین شد، سه سال پس از ساخت «ابد و یک روز» تصمیم گرفت فیلم تازه‌اش را با عنوان «متری شیش و نیم» جلوی دوربین ببرد. فیلم دوم سعید روستایی از همان مرحله درخواست پروانه ساخت با حاشیه همراه بود. در ابتدا فیلمنامه با اسم پیمان معادی در مقام تهیه‌کننده به شورای پروانه ساخت ارائه شد اما سازمان سینمایی اعلام کرد که معادی شرایط تهیه‌کنندگی ندارد و در نهایت پروانه ساخت با نام سید جمال ساداتیان به‌عنوان تهیه‌کننده صادر شد. پیش تولید فیلم در بشرا فیلم شروع شد و شهاب حسینی و پیمان معادی اولین‎هایی بودند که نامشان به‌عنوان بازیگران «متری شیش و نیم» اعلام شد. پس از آن فیلم در سکوت خبری رفت تا زمانی که زمزمه‌های جدایی شهاب حسینی از پروژه به گوش رسید و نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار به ترکیب بازیگران اضافه شدند. سیدجمال ساداتیان درباره چرایی انصراف حسینی توضیح داد که او نگران تأثیر منفی این نقش در ذهنیت مخاطبان و از بین رفتن تأثیر مثبت نقش‌هایی مثل شهید بابایی بوده است. طبق گفته ساداتیان او قرار بوده نقش ناصر خاکزاد را بازی کند و نوید محمدزاده و پیمان معادی دو پلیس فیلم باشند. در نهایت مردادماه سال 97 «متری شیش و نیم» به شکل رسمی کلید خورد و فیلمبرداری تا اواخر آذرماه ادامه یافت. فیلمبرداری در لوکیشن‌هایی چون ستاد مبارزه با مواد مخدر، دادگاه، زندان و… مسیر پیچیده دریافت مجوز برای فیلمبرداری در نهادهای امنیتی و عمومی و حضور ده‌ها کارتن خواب معتاد از جمله دلایل طولانی شدن تولید فیلم بود تا جایی که دشواری‌های دریافت مجوز سازندگان را وادار کرد برای از دست نرفتن زمان دکور بزنند.

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط