جمعه, مارس 29, 2024
خانهسردبیر«درايور»؛راندن در خيابان هاي بي انتها

«درايور»؛راندن در خيابان هاي بي انتها

اخبار هنری  : فيلم هاي زيادي هر روز بر پرده سينماها رفته يا در قاب تلويزيوني خودنمايي مي‌كنند، اما همه آنها در خاطر مخاطبان ماندگار نمي مانند. در دهه های40، 50، 60 و 70 ميلادي تعداد فيلم هاي تأثير گذار و ماندگار بسيار بيشتر از دهه هاي اخير بود، زيرا در آن زمان بيشتر فيلم ها قصه گو بوده و كارگردان نيز تمام تلاش خود را به كار مي برد تا با روايتي زيبا و باورپذير مخاطبان را به فیلم جلب كند. عنصر مهم ديگري كه باعث اقبال فيلم شده و آن را در اذهان تماشاگران باقي نگه می داشت و مي دارد،بازيگران كار بلد و محبوب هستند. اين درست است كه فيلم هاي محبوب متكي به فيلمنامه و كارگردان هستند، اما هيچ فيلمي بدون بازيگري قوي كه از عهده نقش برآيد و بر مخاطب تأثير بگذارد، نمي توانست و نمي تواند موفق باشد.
تعداد فيلم هايي كه در ژانر پليسي، به خصوص تعقيب و گريز ساخته شده اند بسيار زياد است، اما تعداد معدودي از آنها توانسته اند در يادها باقي بمانند. يكي از اين فيلم ها «درايور» ساخته والتر هيل و با هنرنمايي درخشان رايان اونيل، بروس درن و ايزابل آجاني است كه سال 1978 ساخته و روي پرده رفت.
«درايور» داستانی ساده، اما گيرا دارد.راننده اي توانا و خونسرد كه به كابوي معروف است با گروه هاي سارق همكاري کرده و از اين راه كسب درآمد مي‌كند. توانايي هاي اين راننده ماهر و محتاط بودنش باعث شده به دام پليس نيفتد. كارآگاهي نيز كه نقش آن را بروس درن بازي مي‌كند، راننده را رقيب خود فرض كرده و سعي دارد به هر قيمتي شده وي را دستگير كند تا به يك آرامش دروني برسد. در حین يك سرقت، راننده براي اولين بار اشتباه مي‌كند. همين اشتباه باعث مي‌شود تا او توسط دختري كه نقش آن را ايزابل آجاني بازي مي‌كند شناسايي شود. كارآگاه پليس مي داند راننده در اين سرقت حضور دارد، اما مدركي عليه اش ندارد،بنابراین سعي مي‌كند با شناسايي او توسط شاهدان به دامش بيندازد، اما دختر كه راننده را شناخته از شناسايي او نزد پليس خودداري مي‌كند. كارآگاه پليس (بروس درن) از اين موضوع ناراحت مي‌شود، حتي دختر را نيز تهديد مي‌كند، اما نتيجه اي نمي گيرد.
براي همين، تنها راه براي دستگيري راننده را دام گذاري براي وي مي داند . تمهيدات لازم را با همكاري يك گروه سارق فراهم مي آورد، اما در نهايت شكست مي خورد.
«درايور» فيلمي است خوش ساخت كه كارگردان توانسته با توانايي خود و استفاده از تمام عناصر آن را به يك اثر خوب و دیدنی تبديل كند. اين فيلم گرچه در ژانر پليسي است، اما از درگيري هاي آنچناني در آن به چشم نمی آید، حتي صحنه هاي تعقيب و گريز آن نیز اغراق آميز نيست. براي همين مخاطب آن را دوست دارد و تأثير بيشتري روي او مي گذارد. درگيري كارآگاه و راننده تماشاگر را همواره در تعليق نگه مي دارد و كسي نمي تواند حدس بزند پايان فيلم چگونه رقم خواهد خورد.
موفقيت اين فیلم باعث شد در سال های اخیر با استفاده از داستان آن ، فيلم ديگري نيز ساخته شود، اما هرگز به حد و اندازه هاي «درايور» نرسيد.
به غير از قصه و كارگرداني، بي شك بازي زيبا و تأثيرگذار رايان اونيل يكي از دلايل موفقيت اين فيلم بود، هر چند كه نبايد از بازي خوب بروس درن در نقش كارآگاه به راحتي گذشت.
بروس درن همان بازيگري است كه تماشاگران نسل جديد او را با فيلم «نبراسكا» مي شناسند، اما نسل قديم ، بازي هاي او را در بسياري از فيلم هاي پليسي ديده اند، بازيگري كه در اكثر فيلم ها نوعي خشونت و جنون را به تماشا مي گذارد.
ايزابل آجاني هم از بازيگراني بود كه در دهه 70 از شهرت مناسبي برخوردار بود و در اين فيلم نيز هنر خود را به تماشا گذاشت.
يكي از فاكتورهاي مهم موفقيت «درايور» بي شك حضور رايان اونيل و بازي گيراي او بود. وي نقش راننده معروف به كابوي را به خوبي ايفا كرد. اونیل با چهره جذاب، اما سرد همراه با خونسردي فوق العاده اش توانسته بود از عهده نقش به خوبي برآيد و بر تماشاگر تأثير بگذارد. شايد بتوان به جرأت گفت اگر كسي جز رايان اونيل اين نقش را بازي مي كرد، اين فيلم از جذابيت لازم برخوردار نبود. اهالي سينما نقش او را در فيلم «دزدي كه براي شام آمد» و «قصه عشق» فراموش نمي كنند. در آن دوران فيلم «قصه عشق» با هنرنمايي رايان اونيل و الي مك گرا، به يكي از پرتماشاگرترين و معروف ترين فيلم ها تبديل شد. استنلي كوبريك بزرگ هم نقش اصلي فيلم خود «باري لنگدون» را به او سپرد، زيرا توانايي هايش را مي شناخت.
براي نقش اول «قصه عشق» رايان اونيل از بين 300 بازيگر انتخاب شد. اين نشان از قدرت بازيگري و جذابيت او دارد.
ديدن فيلم هايي نظير «درايور» براي تماشاگران و دست اندركاران سينماي امروز جهان، به خصوص ايران ضروري است، هر چند كه در كشورهاي صاحب سينما هميشه به اين گونه فيلم ها پرداخته مي‌شود.

سيد رضا اورنگ

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط