پنج‌شنبه, آوریل 18, 2024
خانهنقد و یادداشترییس و مدیران ریز و درشت صداوسیما همه «رد» داده اند؟!

رییس و مدیران ریز و درشت صداوسیما همه «رد» داده اند؟!

اخبار هنری : ضعف روز افزون برنامه ها و سریال های تلویزیونی بیشتر از هر عامل دیگری به مدیران صداوسیما برمی گردد،زیرا اگر مدیران کارآمد و کاربلد باشند،هرگز نگذاشته و نخواهند گذاشت تا برنامه ها و سریال های شان به آفت ضعف مفرط دچار شده و هر لحظه بیش از پیش مخاطبان خود را از دست بدهند.
روزگاری نه چندان دور،مدیران شبکه های مختلف تلویزیون ایران با یکدیگر نوعی رقابت سالم داشتند برای جلب حداکثری مخاطب و هرکس موفق تر بود،صدایش نیز رساتر بود،اما مدتی است که متاسفانه مدیران تلویزیون برای از دست دادن مخاطب بیشتر با هم رقابت می کنند!هر شبکه ای بیش از دیگران مخاطب از دست بدهد از همه عزیزتر می شود!
محدودیت های صداوسیما همیشه بوده است و خواهد بود،اما چرا در گذشته تعداد برنامه ها و سریال های بهتری ساخته می شد و مخاطب نیز از آنها استقبال می کرد؟ موفقیت ها بیشتر به خاطر افراد کاربلدی در حوزه تهیه کنندگی،کارگردانی و غیره بوده است که روی مدیران هم تاثیر مستقیم داشتند.در آن زمان توانایی هنرمندان مدیران را وادار می کرد تا بیشتر به کیفیت بنگرند تا کمیت.مدیران نیز اگر سوار کار نبودند از افراد با دانش و تجربه مشاوره مفید می گرفتند تا کارشان زیر سوال نرود.
امروز،مدیران کاربلد و حتی حرف گوش کنی در صداوسیما یافت نمی شود.تهیه کنندگان و کارگردانان کاربلدی نیز وجود ندارند تا مدیران از آنان بیاموزند و مشورت بگیرند.وقتی مدیری با سفارش سر کار آمده باشد،بی شک عوامل سفارشی را نیز با خود خواهد آورد.وقتی مدیری توانایی نداشته باشد،هرگز فرد قدرتمندی را به کار دعوت نمی کند،زیرا وجود این افراد ضعف مدیر مربوطه را آشکار می کند.بنابراین افراد ضعیف و کارنابلد را وارد این عرصه می کنند تا ضعف شان بیش از پیش آشکار نشود!
سریال های مادون ضعیفی که در طی این سال ها در تلویزیون تولید شده و می شود،نشان از کارنابلدی مدیران و ضعف و بی سوادی شوراهای مختلف صداوسیما دارد.مگر می شود مدیران کارآمد بر مسند کار باشند و شوراهای قوی بر امور نظارت کنند و این همه ضعف وجود داشته باشد؟
واقعا اعضای کدام شورایی راضی می شوند مجوز تولید به سریال های مادون ضعیفی مانند:«کامیون»، «دوپینگ»،« میانبر»، «زیرخاکی» و به خصوص «سرباز» را داده و بدهند؟چه جذابیت یا نکات محتوایی و فرمی در این آثار دیده اند که نظر مثبت نسبت به ساخت آنها داده اند؟!
با این اوصاف، چرا نباید به توانایی اعضای این شوراها شک کرد؟چرا نباید ضعف مدیران را فریاد کرد؟
شورای نظارت بر صداوسیما ناظری بی منظور است یا واقعا عملکرد تلویزیون را زیر نظر دارد؟!چرا نتیجه این نظارت دیده نشده یا تاثیر معکوس دارد؟
تولید و پخش سریال های بی کیفیت و حال بهم زن «زیرخاکی» و «سرباز» طاقت مان را طاق و ما را وادار کرد این سوال را بلند فریاد بزنیم : آیا رییس صداوسیما و مدیرانش همه «رد» داده اند که چنین سریال هایی در آن تولید شده و می شود؟!
در اینجا گله ای از منتقدان جوان و ریش سفید دارم که چرا از چنین سریال های ضعیفی تعریف کرده و یا از بازی های بسیار ضعیف برخی از بازیگران تمجید می کنند؟!چه حسنی در این سریال های بی کیفیت و بازی های ضعیف دیده اند؟منتقدان گرامی واقعا دیدگاه شان این است؟ ملاحظه خاصی وجود دارد؟ آیا ضعف ها را می بینند و نمی نویسند؟هر کدام از این موارد که دخیل باشد،باید جیغ بنفش کشید که ای وای بر حال و روز حوزه نقدنویسی ایران!

 

سید رضا اورنگ

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط