چهارشنبه, آوریل 24, 2024
خانهسردبیرساخت فیلم بر اساس زندگی قهرمانان ارتش،سپاه و بسیج،کاری است بسیار مشکل...

ساخت فیلم بر اساس زندگی قهرمانان ارتش،سپاه و بسیج،کاری است بسیار مشکل که خیلی آسان گرفته شده است!

اخبار هنری : دوران دفاع مقدس و دفاع مردم سلحشور میهن پرست در برابر دشمنی وحشی و مجهز که جز نابودی ایران بزرگ به چیز دیگری نمی اندیشید، یکی از مهم ترین برهه های تاریخ ایران زمین است.به همین دلیل ساخت فیلم درباره این موضوع و قهرمانانی که در آن دوران دلاوری کردند،کاری بسیار مشکل و حساس است و هرکسی از عهده آن برنیامده و نخواهد آمد.
جنگ با دشمن تا بن دندان مسلح بعثی که با تمام قدرت سعی داشت نام ایران کهن را از روی نقشه جغرافیا بردارد،کاری سخت و سترگ بود که عزمی ملی و بزرگ می طلبید و بسیج عمومی که این اتفاق افتاد و دشمن کینه جوی ایران،بدون اینکه حتی یک وجب از خاک مقدس ایران را به چنگ آورد،ذلیلانه مجبور به عقب نشینی شد.
دلاوران ارتش،شجاعان سپاه،دلیران بسیج و بزرگ مردان و بزرگ زنان ایرانی،همه در این دفاع قهرمانانه و پیروزی شرافتمندانه دخیل بودند و هیچ کدام به تنهایی نمی توانستند مقابل این هجوم وحشیانه دفاع و خاک ایران زمین را از گزند دشمنان حفظ کنند.
حماسه حمله 140 عقاب ایرانی به مواضع دشمن بعثی،پس از گذشت تنها چند ساعت از هجوم خفاشان عراقی به ایران،کاری بود کارستان که نمونه آن دیده نشده و شاید نشود.هزیمت و شکست کامل نیروی دریایی عراق توسط دلاورمردان نیروی ایرانی در همان روزهای اولیه جنگ،نشان از همت والا و توان بالای نظامیان کنام شیران داشت.
دفاع جانانه شجاع مردان ارتش در روزهای آغازین جنگ که غافلگیرانه بود،توانست حرکت ارتش بعثی را کند کرده و زمینگیر کند.دلیران سپاه پاسداران و بسیجیان جان برکف نیز در کنار نظامیان غیور و شجاع توانستند در ادامه دشمن را زبون کرده و به خاک ذلت بنشانند. بنابراین هیچ کس و هیچ گروهی نمی تواند افتخارات دوران مقدس را به خود منتسب کند.
همان گونه که دلاورمردان و فرماندهان بزرگ و مومنی در ارتش وجود داشتند و دارند،در سپاه نیز وجود داشته و دارند،حتی میان بسیجی ها که عده ای از آنان به مقام فرماندهی رسیدند.همه این نیروها دارای قهرمانان بزرگی در دوران دفاع مقدس بوده اند که باید درباره شان نوشت و فیلم ساخت،منتها نه هر نوشته و فیلمی.
سینمای ایران و صداوسیما،هنوز به آن قابلیت و توانایی نرسیده اند که بتوانند درباره قهرمانان دوران دفاع مقدس،حتی قهرمانان ملی ایران از آغاز تا امروز فیلم و سریال بسازند.این مهم بارها اثبات شده است،بنابراین بهانه خطا و آزمون فقط برای فرار کردن از واقعیت است.
می شود فیلم ها و سریال هایی راجع به داستان های دفاع مقدس ساخت،اما درباره قهرمانان و فرماندهان جنگ،هرگز،چون آمادگی و توانایی وجود ندارد.این مهم را حقیر بارها تذکر داده و تا زمانی که توانی داشته باشم،تذکر خواهم داد، چون وظیفه انسانی و رسانه ای است.
سال ها پیش وقتی خبری منتشر شده که قرار است درباره بزرگ مرد ایران،شهید مصطفی چمران فیلمی ساخته شود،پیش از حتی شروع پیش تولید،مطلبی نوشته و منتشر کردم که هرگز چنین کاری نکنید،زیرا ساخت این فیلم و فیلم های مشابه درباره بزرگان این سرزمین و دوران دفاع مقدس،به جای اینکه مقام والای این قهرمانان را بالا ببرد،به خاطر ضعف فیلم ها پایین خواهد آورد.فیلم «چ» ساخته و اکران شد،همگان دیدند که چه تصویری از شهید چمران و شهید سرلشگر فلاحی به نمایش درآمد.آیا ساخت و نمایش این فیلم جایگاه این دو بزرگوار را بالاتر برد یا پایین آورد؟آیا در ذهنیت مردم درباره این دو شهید تشکیک ایجاد نکرد؟
دریادار شجاع و کاربلد،حبیب الله سیاری حق دارد گله کند،همان گونه که فرماندهان سپاه و مردم نیز حق دارند گله کنند، چرا در فیلم ها و سریال ها،به جای ارتقای جایگاه این بزرگان،آن را تنزل می دهند؟!
ساخت فیلم بر اساس زندگی قهرمانان ارتش،سپاه و بسیج،کاری است بسیار مشکل که متاسفانه خیلی آسان گرفته شده است! انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس،سازمان سینمایی،صداوسیما،بنیاد فارابی و حتی ارتش،ساخت فیلم درباره دفاع مقدس و قهرمانان آن را به چشم یک کار اداری و بیلان کاری نگاه می کنند که این دیدگاه اشتباه است و آسیب زننده،همان گونه که تا کنون آسیب زده است.اگر جلوگیری نشود باز هم آسیب خواهد زد.برای همین است که سینمای دفاع مقدس بسیار کمرنگ شده است.تا زمانی که فقط خودی بخواهند فیلم سریال درباره قهرمانان و اتفاقات دفاع مقدس بسازند،این افول ادامه خواهد داشت.
در اخبار آمده است درباره شهید صیاد شیرازی نیز قرار است سریالی ساخته شود،ارتش به جای حمایت از آن باید اجازه ساخت ندهد،چون سازندگانش ظرفیت ساخت چنین سریالی را ندارند.
قرار است درباره چند نفر دیگر از فرماندهان سپاه و ارتش نیز سریال هایی ساخته شود که بی شک همه آنها بعد از ساخت و پخش به جایگاه این بزرگان آسیب خواهند زد و باید از این کار جلوگیری شود تا ظرفیت ساخت پیدا شود.

سیدرضااورنگ

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط