جمعه, آوریل 19, 2024
خانهنوستالژیسریال‌های تاریخی ماندگار تلویزیون

سریال‌های تاریخی ماندگار تلویزیون

اخبار هنری : ازمیان همه سریال‌ها با ژانرهای مختلف سریال‌های تاریخی و مذهبی طرفداران و مخاطبان خاص خود را دارد در این مقاله سراغ بهترین و ماندگارترین سریال‌های تاریخی رفته و با هم مرور میکنیم.

از میان چندین شاهکار زیبا و ماندگار تاریخی و مذهبی به برخی از آنها نگاهی خواهیم انداخت با ما همراه باشید.

 سریال امام علی(علیه السلام)

 این سریال یکی از سریال‌های پرطرفدار و پرمخاطب و البته بسیار ماندگار تلویزیون که با موضوع تاریخ صدر اسلام روی آنتن رفت. سریالی که بعنوان برترین در لیست کارنامه داوود میرباقری جای گرفت.داستان این سریال از اواخر دوره ی خلافت عثمان بن عفان شروع و تا پنج سال انتهایی و دوران خلافت زندگی علی بن ابی طالب می پردازد.سریال امام علی(ع) به دلیل برخورداری از میزان سن و کارگردانی خوب، بهره گرفتن از تکنیک فیلم سازی، تصویربرداری عالی، چهره پردازی، دکور، جلوه های ویژه، صحنه آرایی خوب و بازی خوب بسیاری از بازیگران، اثری خوش ساخت و شایسته تقدیر است، ولی کاستی ها و نواقص چشمگیری هم دارد.

نویسنده و کارگردان این سریال، با صراحت اعلام داشته: هشتاد درصد این سریال تخیل است که در ارتباط با درک و دریافتم از تحقیقات در تاریخ اسلام به این نتایج رسیده ام. اگرچه بیست درصد مکتوب تاریخی اساس قرار گرفت، ولی چندان بی ربط با تخیلات نیست و منشا آن به اسناد تاریخی برمی گردد. بازیگرانی که در این سریال به ایفای نقش پرداخته‌اند: مهدی فتحی،  بهزاد فراهانی،  داریوش ارجمند، زنده یاد سیروس گرجستانی، ویشکا آسایش، محمدرضا شریفی نیا.

سریال یوسف پیامبر

کارگردانی این سریال بینظیر را فرج الله سلحشور عهده‌دار بودندیوسف پیامبر نیز جزو آندسته از سریال‌هایی است

 که با یکبار دیدن سیرنمیشوید و کمترکسی پیدا میشود که به تماشای این سریال زیبا ننشسته باشد، داستان این سریال: زمانی که یعقوب، مردمان بنی‌اسرائیل را به معبود یگانه عالم فرا خوانده و از پرستش خدایان سرد و سنگی انذار می‌دهد؛  خداوند،  پیامبر بعدی را در نسل او قرار داده و یوسف را به وی عطا می‌کند که در حسن و جمال، بی‌نظیر است. یوسف در کودکی رؤیای عجیبی می‌بیند؛ رؤیایی که در آن خورشید و ماه و ۱۱ ستاره برای او به سجده‌ می‌افتند. یعقوب که این رؤیای عظیم را می‌شنود؛ به او توصیه می‌کند تا آن را از برادران خود پنهان کند. پس از چندی، برادران یوسف که به علاقه پدرشان نسبت به یوسف رشک می‌ورزیدند، او را به چاه می‌اندازند و پس از مدتی کاروانی اورا از چاه در آورده و به عزیز مصر پوتیفار می‌فروشند و پوتیفار اورا به عنوان کنیز به همسرش زلیخا هدیه می‌دهد، اما وقتی زلیخا از او خواست با او وارد بستر شود یوسف فرار کرد، اما پوتیفار فرا می‌رسد و تمام تقصیرات گردن یوسف می‌افتد یوسف به زندان می‌رود و هشت سال آنجا میماند، اما به واسطه‌ی یکی از دوستان خود در زندان که مدت‌ها پیش آزاد شده و پادشاه مصر آمنحوتب خدمت میکند و به کمک قدرت تعبیر خواب خواب فرمانروا را تعبیر کرده و با خرد خود به یکی از عزیزان فرمانروا تبدیل شده و عزیز مصر میشود؛ اما خداوند که اراده فرموده تا به واسطه یوسف، مردم را به راه نجات و هدایت دعوت نماید؛ او را از پستی چاه رهانیده و بلندی مقام و مرتبت عطا می‌نماید .. سرانجام پس از سال‌ها دوری او با کمک خداوند جوانی را به زلیخا باز گردانده و با او ازدواج میکند؛ و بالاخره پس از سی و چند سال دوری پدرش را پیدا کرده و او را به کنار خود می‌برد.

بازیگرانی از جمله:مصطفی زمانی، کوروش زارعی، کتایون ریاحی، محمود پاک نیت، جعفر دهقان، عباس امیری، جهانبخش سلطانی، رحیم نوروزی، الهام حمیدی و… دراین سریال بـه ایفای نقش پرداخته‌اند.مجموع هزینه‌های ساخت این سریال حدوداً ۷ میلیارد تومان بوده‌است.

سریال مریم مقدس

مریم مقدسبه کارگردانیشهریار بحرانی هست. این فیلم محصول سال 1379 می‌باشد که نقش اصلی این فیلم را شبنم قلی خانی ایفا کرده هست.

پیام اصلی این سریال بیان جایگاه و مقام حضرت مریم است که جایگاه او آن طور که شایسته بود نمایش داده نشده‌ است. هم شخصیت مریم و هم شخصیت زکریا در مقایسه با آنچه که در قرآن و تفاسیر آمده تک بعدی است. پیام فرعی این سریال تبیین جایگاه زن در دین مسیحیت است که سریال در الگودهی و پیام‌رسانی فرعی، تا اندازه‏ای موفق بوده‌ است. این سریال سعی داشته‌ که با بیان زندگانی حضرت مریم، اثبات نماید که یک زن می‌تواند به اوج معنویت وانسانیت رسیده و با تمام سختی ها دست و پنجه نرم کند و از تهمت نهراسد.

«مریم مقدس» با بهره گیری از تصاویر عریض سینمایی،  طراحی صحنه و لباس بسیار خوب، همراه دکورهای حجیم و البسه پر زرق و برق کاهنان، باعث ایجاد جذابیت برای تماشاگر می‌شود. مخصوصا که از موسیقی نسبتا متفاوتی استفاده میشود که حس و حال کارهای مذهبی و تاریخی را چندین برابر افزایش میدهد و بیشتر یادآور موسیقی مذهبی قرون وسطی است. بازیگرانی چون شبنم قلی خانی، جعفر دهقان، محسن زهتاب، محمد کاسبی، رویا تیموریان و…در این سریال به ایفای نقش پرداخته اند.

 سریال امیرکبیر

مجموعه تلویزیونیامیرکبیر محصول سال ۱۳۶۴ به کارگردانی سعید نیکپوراست، و از سریال های محبوب دهه شصت محسوب میشود. درخلاصه داستان این سریال تاریخی آمده است: امیرکبیر، یکی از صدر اعظم‌های ایران در دوره ناصر الدین‌شاه قاجار، اصلاحات کشور را اندکی پس از رسیدن به صدارت آغاز می‌ کند. به دستور او مدرسه دارالفنون برای آموزش علوم و فنون جدید در تهران تأسیس می‌ شود و روزنامه وقایع اتفاقیه را راه‌اندازی می‌ کند.
تصمیمات و قوانین وضع شده جدید به مذاق درباریان خوش نمی‌ آید و امیر کبیر با توطئه اطرافیان شاه از مقام خود برکنار و به کاشان تبعید می‌ شود و…

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط