جمعه, مارس 29, 2024
خانهنقد و یادداشتدر آستانه پایان فصل هشتم سریال «بازی تاج‌ و تخت»

در آستانه پایان فصل هشتم سریال «بازی تاج‌ و تخت»

چه کسی پیروز «بازی تاج‌وتخت» خواهد بود؟

سریال تلویزیونی حماسی تخیلی که با الهام از کتاب‌های جرج آرآر مارتین ساخته‌شده، به پایان خود نزدیک شده است. از آغاز این سریال در سال ۲۰۱۱، این‌که چه کسی در قاره وستروس فرمانروایی خواهد کرد و به تخت و تاج می‌رسد همه را درگیر خودکرده است. این یکشنبه (۱۹ مه) پس‌ازاین همه‌سال، در بخش نهایی سریال، میلیون‌ها نفر بالاخره درخواهند یافت که چه کسی روی تخت آهنین خواهد نشست.

 

سریال «بازی تاج‌وتخت»

هفته‌هاست که طرفداران این سریال در شبکه‌های اجتماعی مختلف به نیروی تخیل خود اجازه پرواز داده‌اند. در این مطلب احتمالات مختلف را بررسی کرده‌ایم. با محاسبات و بر اساس داشتن اژدها، دنریس تارگرین باید روی تخت بنشیند. دنریس پس‌ازآنکه دریافت در رقابت بر سر محبوبیت با معشوق و برادر‌زاده‌اش جان ‌اسنو شکست‌خورده، تصمیم گرفت اگر نمی‌تواند محبوب قلب‌ها باشد بهتر است کسی باشد که همگان از او بترسند.

او با بی‌اعتنایی به صدای ناقوسی که شکست و تسلیم کینگز لندینگ، پایتختِ هفت‌اقلیم را اعلام می‌کرد، به همراه دروگان، آخرین اژدهایش، با وحشی‌گری تمام شهر را با خاک یکسان کرد و کلی هوادار و طرفدار را از دست داد. البته ممکن است بعضی‌ها بگویند سرسی و عواملش باعث آن شده‌اند. بعضی‌ها هم می‌گویند این چرخش ناگهانی و سریع از نجات‌دهنده بردگان و «گشاینده زنجیر‌ها» به قاتلی آتش‌افروز چگونه اتفاق افتاد. فراموش نکنیم که پدر دنی، ایریس تارگرین دوم هم به «پادشاه دیوانه» معروف بود و در حالی مُرد که فریاد می‌زد «همه را بسوزانید!» درحالی‌که تلاش می‌کرد سرزمین و مردمان خودش را نابود کند.

با همه این‌ها، ملکه اژدها همه کارت‌های برنده برای رسیدن به تاج‌وتخت را در اختیار دارد، حتی رقیب اصلی او جان اسنو هم او را به‌عنوان ملکه قبول دارد، هر‌چند شایعات می‌گوید ممکن است دنریس بر پشت اژدهایش کشته شود، درحالی‌که از فراز دریای باریک میان وستروس و ایسوس می‌گذرد…

جان اسنو به چه فکر می‌کند؟

جان اسنو به نظر سردرگم می‌آید چون شاهد کشتار بی‌دلیل مردم و سوختن و نابودی شهر توسط زنی شده که عاشقش است. او ممکن است پشت سرهم اشتباه کند، اما به وفاداری و انجام‌وظیفه، حتی وقتی پای جانش در میان باشد، مشهور است. البته او خیلی شبیه مردی شده که می‌داند باید کاری برای دنریس و میل شدید او به کشتار کند. ما می‌دانیم که نام او درواقع اگان تارگرین است و او وارث حقیقی تخت آهنین است.

Rehagan la temporada 8 de Juego de Tronos con guionistas competentes Dylan D. started this petition to HBO
سریال «بازی تاج‌وتخت»

آیا او به‌راستی شمشیر فولاد والریانی خود را بر ملکه/ عمه/معشوق خود می‌کِشَد؟ و با اژدهای دنریس چه می‌کند؟ قطعاً تنها راه معقول این خواهد بود که همراه با او به فرمانروایی بپردازد و تلاش کند او را از امیال شرورانه دور نگه دارد.

ممکن است سانسا روی تخت بنشیند؟

سانسا ‌مهارت فراوانی در سیاست‌مداری و شکیبایی و شعور و عقل سلیم دارد. درعین‌حال اگر لازم باشد ابایی از این‌که سگ‌ها را به جان دشمن بیندازد، ندارد. آیا همین‌ها کافی نیست تا از او فرمانروایی شایسته بسازد؟ هرچند او را بیشتر به‌عنوان لیدی وینتر‌فل می‌شناسیم و شاید بهترین فرد برای فرمانروایی باشد، اما ازنظر دودمان و اصل‌و‌نسب احتمال دستیابی او به تخت آهنین خیلی ضعیف است؛ و آیا واقعاً خودش چنین تمایلی دارد؟ خاطراتی که از کینگز لندینگ دارد تلخ و ناخوشایند است. (مثل گردن زدن پدرش)

شاید هم تیریون؟

نقاط مثبتی در سوابق تیریون دیده می‌شوند، هم‌چنین او تجربه خوبی در همراهی با دنی دارد (مباشر ارشد). در تمام هشت فصل سریال بازی تاج‌وتخت مسیری طولانی برای رستگاری این عضو خاندان لنیستر طی شده است، از مرحله هرزگی به شهروندی محترم ارتقا پیداکرده است. با چنین پیشرفت شهاب‌آسایی، عجیب نخواهد بود که تیریون این مقام عالی را تصاحب کند… چیزی که ممکن است به‌سادگی وقتی دیگران همدیگر را به زیر می‌کشند، رخ دهد؛ و او ممکن است در این سِمَت خیلی هم خوب باشد بخصوص اگر با همسر سابق خود سانسا هم دست‌به‌یکی کند. هرچه باشد دو یار سابق در مواجهه با آخر‌الزمان زامبی‌ها در سردابه‌های وینتر‌فل لحظات خوشایندی را تجربه کردند. درست است که سانسا درزمینه شوهر شانس چندانی نیاورده است اما همان‌طور که خودش به تیریون اعتراف کرده است: «تو بهترین (میان آن‌ها) بودی».

سریال «بازی تاج‌وتخت»

شاید هم آریا؟

کشتن و نابود کردن شرور‌ی فرا طبیعی مانند نایت‌کینگ و نجات بشریت باید نتیجه و پاداشی داشته باشد، پس چرا نباید این پاداش تاج‌وتخت وستروس باشد؟ و اگر رقیبان سر راه او قرار بگیرند، مهارت فوق‌العاده‌ای در شمشیر‌کشیدن روی آن‌ها دارد. فقط در این میان مشکل این است که او اصلاً علاقه‌ای به ملکه شدن ندارد. او هیچ موقعیتی را برای این‌که روی این نکته تصریح و تأکید کند از دست نمی‌دهد؛ اما از طرف دیگر … اگر یک نفر بتواند دزدکی از برابر اژدها بگذرد و ملکه بشود، آریا، تک‌خال جنگ‌جویان و دست‌پرورده مردان بی چهره است …

صاحب تاج‌وتخت نمی‌تواند برون باشد؟

برون، اهل‌ زد‌ و ‌بند و کار‌چاق‌کن تا همین جای داستان هم راه درازی را طی کرده و خوب چرا به تخت آهنین نرسد؟ او ثابت کرده است که می‌تواند وارد قلعه‌ محافظت‌شده بشود و از آن خارج شود درحالی‌که جنگ در میان طرفین درگیر است، بدون آنکه صدمه‌ای بخورد؛ و همان‌طور که به پسر‌های لنیستر گفت: «صد نفر را بکشید و آن‌ها شما را لرد می‌کنند، هزاران نفر را بکشید آن‌ها شما را پادشاه می‌کنند».

شاید او تاکنون هزار نفر را کشته‌ باشد، این‌طور نیست؟ ولی اگر خوب فکر کنیم، اژدها حتماً تیر‌و‌کمان را شکست می‌دهد. برون ازلحاظ مقام و مرتبه در شأن تخت آهنین نیست.

سریال «بازی تاج‌وتخت»

برن استارک

او خیلی کم‌حرف می‌زند اما خیلی چیزها را می‌بیند، پس چراکه نه؟ کلاغ سه چشم، متعادل و منصف است، او تقریباً هرچه باید درباره وستروس بداند، می‌داند؛ از گذشته و حال و آینده آن. آیا او خودش را نشسته بر تخت آهنین و در حال فرمانروایی بر مردمانی راضی و خشنود در سرزمین همیشه‌بهار تصور کرده است؟

درست مثل هر کس دیگر ما هم واقعاً نمی‌دانیم چه کسی برنده بازی تاج‌و‌تخت خواهد شد، اما وضعیت دوستانه و آرام، ملال‌آور نیست؟ مگر نه این است که همه ما وستروس نابسامان، خون‌خوار و بی‌رحم و پیش‌بینی‌ناپذیر می‌خواهیم؟ پس خواهش می‌کنیم، اجازه ندهید برن پادشاه شود.

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط