جمعه, مارس 29, 2024
خانهنقد و یادداشتعدم هماهنگی فرم و محتوا در سریال «قورباغه»

عدم هماهنگی فرم و محتوا در سریال «قورباغه»

اخبار هنری:

کامبیزشایان فرد -یک : برای نوشتن یا گفتن درباره یک سریال اول باید تمام شود بعد راجع به آن نظر داد، نه به شیوه پر از تناقض منتقدان برنامه «هفت» که از یک طرف معتقدند یک اثر موجود زنده ای است و از طرف دیگر مرده آن اثر یا ناقض شده آن را نقد می کنند !
دو : مشکل سریال «قورباغه» مشکل ازلی- ابدی فیلم ها و سریال های ایرانی است که می خواهند داستانی تخیلی بسازند: عدم هماهنگی فرم و محتوا . یعنی اینکه در فضای واقعی و رئالیستی معاصر که در اکثر فیلم ها و سریال های مان می بینیم نمی توان چنین داستان تخیلی را گنجاند . درست مثل کارهای فانتزی کودک ما که مثلا در یک جنگل واقعی در شمال می گذرد، اما شخصیت ها عروسکی اند ! (به کارهای جواد هاشمی و حسین قناعت رجوع کنید !)
فاجعه آنجاست که کارگردان سریال «قورباغه» صحنه های داخلی را فانتزی تر می کند و صحنه های خارجی را چون اجازه تغییر ندارد به همان شیوه واقعی و موجود رها می کند. صحنه های فانتزی داخلی هم غالبا نه توسط دکور و لباس ،بلکه از طریق نورپردازی قرار است فانتزی جلوه کند. برای همین ناگهان ما با یک آزمایشگاه رنگی مواجه ایم (محل کار فرانک) ،اما بیرون آزمایشگاه همین تهران خودمان است! یا خانه نوری با رنگ های سبزی که از رنگ قورباغه می آید و در پوستر فیلم هم کار شده نورپردازی می شود ،اما بیرون خانه لواسان خودمان است ! به این می گویند عدم هماهنگی فرم و محتوا که در همه چیز است از فیلمنامه تا بازی ها و …
سه: چه می ماند برای متفاوت جلوه کردن ؟ می ماند یک پیچ و تاپ داستانی پازل گونه که باعث بحث و درگیری شود. اینکه آیا ما یک سیر داستانی واقعی دیدیم ؟ آیا شخصیت رامین (صابر ابر) اصلا در همان قسمت اول مرده بود و تمام چیزهایی که دیدیم ثانیه های آخر مرگ او بوده که در ذهن اش گذشته ؟ که باور کنید همه این مسائل اصلا مهم نیستند، چرا که تا ایراداتی که در بالا گفتم پابرجاست این نکات اساسا بی معناست ؟
چهار : به همه اینها بیفزایید صحنه های بی ربط و بی معنا یا رها شده فراوان فیلم .مثل گذشته هایی که از کودکی رامین می بینیم، اما در آنها خبری از نوری نیست ! در حالی که به نظر، نوری در جای جای کودکی رامین بوده که این طور باعث حسادت و انتقام و … را در رامین پدید آورده .
پنج: واقعیت این است که سریال «قورباغه» ساخته شده تا هنرجویان آموزشگاه هومن سیدی ، سر کاری رفته باشند و آن موسسه به اصطلاح خروجی داشته باشد و بس ! واقعیت قورباغه همین است ، اما از حق نگذریم تمام هنرجویان موسسه بدون شک از صابر ابر و سحر دولت شاهی و خود سیدی قطعا بهتر بازی کرده اند !

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط