جمعه, مارس 29, 2024
خانهاخباراهدای نخل طلای افتخاری به آلن دلون

اهدای نخل طلای افتخاری به آلن دلون

آرت نیوز پرس: در جریان برگزاری جشنواره کن ۲۰۱۹ از آلن دلون، بازیگر سرشناس فرانسوی تقدیر به عمل آمد؛ مسئله‌ای که با جنجال‌ و اعتراض‌ همراه شد.

نخل طلای افتخاری هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن، روز یکشنبه ۱۹ مه / ۲۹ اردیبهشت، به آلن دلون، بازیگر بزرگ فرانسوی و یکی از ستاره‌های سینمای جهان در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی، برای یک‌عمر فعالیت هنری‌اش اهدا شد. او پس از دریافت این نخل طلا از دستان دخترش، درحالی‌که اشک می‌ریخت، گفت: «مدت‌ها بود این‌چنین گریه نکرده بودم.»

آلن دلون: مدت‌ها بود این‌چنین گریه نکرده بودم…

مراسم اهدای نخل طلای افتخاری در کاخ جشنواره برگزار شد. هم‌زمان با حضور آلن دلون بر فرش قرمز جشنواره، موسیقی فیلم «دسته سیسیلی‌ها» پخش شد؛ فیلمی فرانسوی در ژانر جنایی، محصول سال ۱۹۶۹ که آلن دلون از بازیگران اصلی آن بود.

در این مراسم آلن دلون پس از دریافت نخل طلای افتخاری، در میان تشویق حضار گفت: «امشب برای من بیش از آنکه پایان فعالیت حرفه‌ای باشد، به نظرم پایان زندگی است. مراسم امشب تا حدودی یک بزرگداشت پس از مرگ است، البته در زمان زنده‌بودن من.» آلن دلون پس‌ازآن افزود: «وقتی من کار بازیگری را آغاز کردم، به من می‌گفتند آنچه در این کار از همه سخت‌تر است دوام آوردن در آن است و من ۶۲ سال دوام آوردم.»

در مراسم تقدیر از آلن دلون که با حضور فرانک ریستر وزیر فرهنگ فرانسه، پیر لسکور رئیس جشنواره فیلم کن و همچنین تیری فرمو مدیر این جشنواره انجام شد و به ابتکار برگزارکنندگان، همه حاضران در این مراسم کارت شناسایی‌ای به گردن داشتند که روی آن، واژه «ستاره» نوشته‌شده بود. این کارت یادآور کارت شناسایی‌ مشابهی بود که آلن دلون در جشنواره کن سال ۲۰۰۷ به گردن انداخته بود و روی آن نوشته‌شده بود: «من یک ستاره هستم.» این بازیگر ۸۳ در ادامه سخنان خود با صدایی بغض‌آلود گفت: «اکنون می‌دانم آنچه بسیار سخت است، رفتن است. چون من هم می‌روم اما نه پیش از آنکه از شما تشکر کنم.» او ادامه داد: «اگر من ستاره هستم، من به مخاطبانم مدیونم و نه به فرد دیگری. برای همین می‌خواهم از شما تشکر کنم.» این بازیگر همچنین گفت: «کسی مجبور نیست با من موافق باشد. ولی یک‌چیز در جهان هست که من به آن اطمینان دارم و به آن افتخار می‌کنم. واقعاً فقط یک‌چیز و آن کارنامه کاری من است. این نخل طلا برای همین سابقه کاری به من اهداشده و نه برای چیز دیگر و به همین دلیل من به آن افتخار می‌کنم.»

آلن دلون که به‌عنوان نماد سینمای فرانسه و یکی از بزرگ‌ترین بازیگران سینمای فرانسه و جهان در سال‌های دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی شناخته‌شده، پیش‌تر هفت بار نامزد دریافت نخل طلای کن شد، اما هرگز آن را دریافت نکرد. او که در کارنامه خود سابقه همکاری با کارگردان شناخته‌شده‌ای چون ویسکونتی، ژان- لوک گدار، ژان- پیر ملویل، میکل آنجلو آنتونیونی و لویی مال را دارد، تاکنون جوایز معتبر سینمایی دیگر ازجمله جایزه سزار را دریافت کرده است.

در روزهای گذشته برخی انجمن‌های فمینیستی به اهدای نخل طلای افتخاری به آلن دلون اعتراض کردند و در طوماری با ۲۵ هزار امضا، این بازیگر را «نژادپرست، همجنس‌هراس و زن‌ستیز» خواندند. اما آلن دلون در کن با ابراز احترام به زنانی که باعث شدند او بازیگر شود، گفت: «آن‌ها زنانی هستند که مرا دوست داشته‌اند و باعث شدند من این حرفه را پیش بگیرم، آن‌ها زنانی بودند که خواستند من این کار را انجام دهم و برای آن جنگیدند.»

آلن دلون: من یک ستاره هستم

آلن دلون اولین بار با فیلم «لذت زندگی» در سال ۱۹۶۱ در جشنواره کن حضور یافت. بعدازآن با فیلم «کسوف» از آنتونیونی در سال ۱۹۶۲ به این جشنواره آمد و جایزه هیئت‌داوران آن سال را دریافت کرد. همچنین فیلم «یوزپلنگ» محصول سال ۱۹۶۳ با بازی آلن دلون برنده نخل طلای این جشنواره شد. فیلم «آقای کلاین» از این بازیگر در جشنواره کن ۱۹۷۶ با برخورد سرد تماشاچیان و داوران مواجه شد. آخرین بار نیز آلن دلون در سال ۲۰۱۳ در مراسم کن حضور یافته بود، اما پیش از آن به مدت ۱۰ سال به دلیل دلخوری از برگزارکنندگان جشنواره در آن شرکت نکرده بود.

آلن دلون در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازیگران سینمای فرانسه و جهان مطرح بود. وی پیش‌تر ۷ بار کاندیدای جایزه نخل طلایی کن شده بود اما هیچ‌گاه موفق نشد یکی از این جوایز را از آن خود کند.

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط