جمعه, آوریل 19, 2024
خانهاخبارلودویگ گورنسن: فیلم Tenet حتی پس از چند بار تماشا همچنان میخکوب‌کننده...

لودویگ گورنسن: فیلم Tenet حتی پس از چند بار تماشا همچنان میخکوب‌کننده است

اخبار هنری : لودویگ گورنسن، آهنگ‌ساز برنده‌ی جایزه اسکار که حالا به‌خاطر سریال The Mandalorian نامزد جایزه‌ی امی هم شده است، می‌گوید حتی وقتی برای بار چندم نسخه‌ی نهایی فیلم «تنت» نولان را می‌بیند، بی‌اندازه به وجد می‌آید.

تا امروز آهنگ‌سازهای اندکی قدم به جهان موسیقیایی شگفت‌انگیز خلق‌شده برای «جنگ ستارگان/جنگ‌های ستاره‌ای» توسط جان ویلیامز افسانه‌ای گذاشتند. اما از بین این آهنگ‌سازها یکی از معدود اشخاصی که کاری واقعا متفاوت با آثار ویلیامز را ارائه داد و از قضا به‌شدت مورد ستایش منتقدان و تماشاگرها قرار گرفت، لودویگ گورنسن (Ludwig Göransson)، آهنگ‌ساز سوئدی است. همان هنرمندی که در مراسم اسکار سال ۲۰۱۹ میلادی، این جایزه را از آکادمی علوم و هنرهای سینما دریافت کرد و به‌زودی تولد ۳۶سالگی خود را جشن می‌گیرد.

گورنسن همکاری با جان فاورو، خالق سریال «مندلورین» برای آفرینش یک موسیقی جدید و بیرون‌آمده از دل داستان‌های فضایی، سامورایی‌محور و وسترن را هیجان‌انگیز می‌داند و به‌دنبال چنین تجربه‌هایی می‌گردد؛ پروژه‌هایی که بتواند در آن‌ها به آزمون و خطا بپردازد و از سازهای متفاوت بهره ببرد. این آهنگ‌ساز تحسین‌شده دور شدن از تکنولوژی و غرق شدن در جهان ساخت و ضبط موسیقی بدون توجه به هیچ نکته‌ی دیگری را حرکتی پراهمیت برای بروز خلاقیت می‌داند و می‌گوید از کودکی فیلم‌ها و سریال‌ها را با توجه یکسان به تصاویر و موسیقی‌های آن‌ها دنبال کرده است. وی باور دارد که اکثر موسیقی‌های خوبی که امروز خلق می‌کند، در ۷سالگی به شکل ناپخته در ذهن او نواخته می‌شدند و حالا صرفا می‌توانند تبدیل به آهنگ‌های کامل شوند.

لودویگ گورنسن: «آهنگ‌سازی گاهی برای من دقیقا مثل حل یک پازل است؛ مدام از هر ابزار نواختن موسیقی/قطعه‌ی پازل به سراغ قطعه‌ی پازل بعدی می‌روم تا تصویر کلی شکل بگیرد. به همین خاطر وقتی برخی از آهنگ‌های سریال The Mandalorian را شخصا می‌نواختم، احساس می‌کردم در اوج خلاقیت‌ورزی قرار دارم و مجددا کودک شده‌ام. وقتی پس از یک ماه حبس کردن خود در استودیو سراغ فاورو رفتم و ۵ موسیقی ساخته‌شده را برای او پخش کردم، بهترین اتفاق رخ داد؛ او پس از شنیدن چند ثانیه از آهنگ نوشته‌شده برای خود مندو به من نگاه کرد و گفت: خودش است! موسیقی اصلی سریال دقیقا همین آهنگ است».

لودویگ گورنسن: «آهنگ‌سازی گاهی برای من دقیقا مثل حل یک پازل است؛ مدام از هر ابزار نواختن موسیقی/قطعه‌ی پازل به سراغ قطعه‌ی پازل بعدی می‌روم تا تصویر کلی شکل بگیرد. به همین خاطر وقتی برخی از آهنگ‌های سریال The Mandalorian را شخصا می‌نواختم، احساس می‌کردم در اوج خلاقیت‌ورزی قرار دارم و مجددا کودک شده‌ام. وقتی پس از یک ماه حبس کردن خود در استودیو سراغ فاورو رفتم و ۵ موسیقی ساخته‌شده را برای او پخش کردم، بهترین اتفاق رخ داد؛ او پس از شنیدن چند ثانیه از آهنگ نوشته‌شده برای خود مندو به من نگاه کرد و گفت: خودش است! موسیقی اصلی سریال دقیقا همین آهنگ است».

برای لودویگ گورنسن یکی از مهم‌ترین نکات آن است که موسیقی‌های اثر، دقیقا به بزرگی باقی عناصر آن باشند. به این معنی که اگر یک قصه به موضوعات متعددی می‌پردازد، لوکیشن‌های زیادی دارد و قصه‌ی چند شخصیت را تعریف می‌کند، چنین تنوعی در موسیقی آن هم به چشم بیاید. همچنین وی همیشه می‌خواهد تک‌تک آهنگ‌ها هم در جایگاه خود عالی باشند و هم درکنار دیگر آهنگ‌های آلبوم موسیقی متن اثر، مجموعه‌ای جذاب را شکل بدهند.

البته وی هرگز خود را درگیر مقایسه با بزرگان نمی‌کند و در این‌باره می‌گوید: «هیچ‌کس قرار نیست موفق به خلق موسیقی‌هایی شود که جان ویلیامز بزرگ آن‌ها را تقدیم جهان Star Wars کرد. پس من هم به این فکر نمی‌کنم که چه اشخاصی آهنگ‌های من را با آن آثار بسیار بزرگ مقایسه خواهند کرد. صرفا سعی می‌کنم نسبت به خود سخت‌گیر باشم و از هر آهنگ، انتظارات بالایی داشته باشم. در این مسیر هم باید از تمامی مدل‌های مختلف ساخت موسیقی بهره برد تا نتیجه ایده‌آل از آب دربیاید».

آهنگ‌سازی که انقدر به جزئیات اهمیت می‌دهد و همکاری با یک ارکستر بزرگ را به‌شدت دوست دارد، پروسه‌ی ساخت آلبوم موسیقی متن فیلم سینمایی «تنت» کریستوفر نولان را تجربه‌ای بسیار جذاب می‌داند. البته وی باور دارد که جذاب‌ترین نکته‌ی پروژه برای او شناخت بسیار بالای نویسنده و کارگردان اثر از دنیای هنر موسیقی است:

میزان بالا بودن دانش وی راجع به جهان موسیقی را باور نمی‌کردم. اگر کسی کریستوفر نولان را هنگام صحبت راجع به آلبوم موسیقی متن فیلم Tenet با من می‌دید، فکر می‌کرد او ۱۰ها سال از عمر خود را صرف ساخت موسیقی متن برای فیلم‌ها و سریال‌های مختلف کرده است. راستش را بخواهید، انتظار نداشتم یک روز با کارگردانی مواجه بشوم که انقدر کار من را می‌شناسد و به‌راحتی با اصطلاحات تخصصی خواسته‌های خود از آلبوم موسیقی متن اورجینال اثر را شرح می‌دهد.

او در تعداد بسیار بالایی از جلسات ضبط موسیقی حضور فعال داشت، نظر می‌داد و به گفت‌وگو با همه می‌پرداخت؛ مورد دیگری که تا قبل از «تنت» ندیده بودم. در یکی از جلسات و وقتی که فکر می‌کردم او مشغول صحبت شده است و توجهی به کار ما ندارد، نکته‌ای را به ارکستر گوشزد کردم. ناگهان نولان من را دوستانه خطاب قرار داد و گفت صحبت خود را اشتباه منتقل کرده‌ام. من هم یک بار دیگر چک کردم و دیدم ای وای! درست می‌گوید. درحالی‌که اصلا فکر نمی‌کردم متوجه معنی اصطلاحاتی حاضر در این جمله بشود.

لودویگ گورنسن ساخت موسیقی‌های فیلم Tenet را از بیشتر از یک سال قبل شروع کرد: «نولان یکی از معدود فیلم‌سازهایی است که ساخت آلبوم موسیقی متن فیلم را از مرحله‌ی پیش‌تولید شروع می‌کند تا هم تک‌تک اعضای تیم سازنده به شناخت کامل از آن برسند و هم زمان کافی برای تطابق کامل موسیقی با فیلم وجود داشته باشد. بسیار خوشحالم که کار روی فیلم به موقع تمام شد و تعداد زیادی از تماشاگرها به‌زودی «تنت» را می‌بینند. من همین اواخر که باید آرام‌آرام کار روی موسیقی متن فصل دوم «مندلورین» را شروع می‌کردم، با کار از خانه در پروسه‌ی تکمیل تدوین صوتی Tenet حضور داشتم.

۳ ماه کامل از خانه‌ی خود کارهایی نهایی روی Tenet را انجام می‌دادم و مدام با کریستوفر در ارتباط بودم. باتوجه‌به اینکه بارها در اکران‌های آزمایشی فیلم حضور داشتم، می‌توانم به شما اطمینان بدهم که او حق دارد! این فیلم باید در سینماها دیده شود. فکر می‌کنم دنیا به چنین حرکتی احتیاج داشت؛ به اینکه یک فیلم اکران در تمام بازارهای سینمایی ممکن را شروع کند. آدم‌ها «تنت» را خواهند دید و واقعا مدتی از جهان عادی جدا می‌شوند.

هر مرتبه که این فیلم را می‌بینم، از ابتدا شوکه و میخکوب می‌شوم. زیرا «تنت» لایه‌های فراوانی دارد و با هر بازبینی می‌توان بیش‌ازپیش آن را شناخت و درک کرد. به‌شدت منتظرم تا مردم این فیلم را ببینند».

کریستوفر نولان عاشق خلاقیت‌ورزی است و این را فقط به خود محدود نمی‌کند. موقع ساخت فیلم‌های او، همه‌ی اعضای تیم سازنده اجازه‌ی خلاقیت‌ورزی را دارند. او من را هم بارها به شجاع بودن و نترسیدن از امتحان کردن کارهای عجیب برای ساخت موسیقی متن تشویق کرد. بارها و بارها وی به یک بازیگر، فیلم‌بردار، منِ آهنگ‌ساز و افرادی دیگر اجازه‌ی بروز خلاقیت را داد و نتیجه از نظر همه معرکه از آب درآمد. – لودویگ گورنسن

مطابق جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون ساعاتی قبل پیش‌فروش بلیط‌های فیلم Tenet در بسیاری از کشورهای دنیا شروع شد. تاریخ اکران بین‌المللی اصلی فیلم تنت ۲۶ اوت (۵ شهریور) و تاریخ اکران فیلم در چین و آمریکا ۴ سپتامبر (۱۳ شهریور) است.

زومجی

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط