پنج‌شنبه, مارس 28, 2024
خانهسردبیرمجری و مفسر برنامه فوتبالی باید کلاس داشته باشد!

مجری و مفسر برنامه فوتبالی باید کلاس داشته باشد!

اخبار هنری:

برنامه های تلویزیونی ورزشی در سراسر دنیا طرفداران بیشماری دارد، به خصوص فوتبالی.اکثر کشورهای صاحب فوتبال و حتی دیگر ممالک دنیا برنامه ای درباره این ورزش جذاب و پرطرفدار دارند،از انگلستان و ایتالیا گرفته تا برزیل و…
رمز موفقیت یک برنامه،به خصوص ورزشی و فوتبالی،علاوه بر محتویات حرفه ای و جذاب،داشتن یک مجری کاربلد،حرفه ای و دوست داشتنی است.زیرا اگر مجری نتواند روی مخاطب تاثیر خوب بگذارد،آنان از برنامه استقبال نمی کنند.
در ایران نیز از گذشته های دور،برنامه های ورزشی و فوتبالی وجود داشت که مفسران،ورزشکاران و حتی گزارشگران ورزشی نیز در آنها حضور داشتند.
برای نسل ما و پیشتر که صدا و سیمای مفسر و گزارشگر توانایی چون زنده یاد استاد عطاءالله بهمنش را دیده و شنیده ایم،مجریان، مفسران و گزارشگران ورزشی امروز، چندان به چشم نیامده و نمی آید.
شاید بسیاری عادل فردوسی پور را مجری و مفسر توانایی بدانند،اما برای ما چنین نبوده و نیست،زیرا افراد توانمند تری را دیده ایم و می دانیم یک مفسر،گزارشگر و مجری خوب باید دارای چه ویژگی هایی داشته باشد.
اگر زنده یاد استاد بهمنش ،حتی گزارش فوتبال بین دو روستای دور افتاده را گزارش می کرد،همه گوش مان را به رادیو می چسباندیم، گویی که تیم آژاکس و اینتر میلان دارند فینال جام باشگاه های اروپا را برگزار می کنند. ضمن احترام به تمام گزارشگران فوتبال امروز تلویزیون،باید بگویم که گزارش شان اصلا به دل نمی نشیند و گاهی آن قدر آزار دهنده است که یا از خیر بازی فوتبال می گذرم و یا صدای تلویزیون را می بندم.کار گزارشگران دهه 60 و 70 تا حدودی قابل قبول بودند،اما هرچه زمان گذشت،گزارش ها و تفسیرها ضعیف و ضعیف تر شدند.
بعد از برنامه «نود» و حاشیه هایی که برایش پیش آمد،برنامه ای روی آنتن شبکه سه تقریبا در همان زمان رفت به نام«فوتبال برتر» با اجرای محمدحسین میثاقی که پیش از آن با عادل فردوسی همکاری کرده و برای برنامه «نود» گزارش می گرفت.وی بعدها اجرای برنامه «فوتبال 120» که آن هم تهیه کنندگی اش با فردوسی پور به عهده داشت.
قصد تخریب میثاقی یا کس دیگری را نداریم،مهم کلاس اجرا و داشتن توان است.مطمئنا کار اجرا بسیار سخت تر از بازیگری است.بسیاری از هنرپیشه ها خواستند وارد این عرصه شوند که اکثر خودشان متوجه شدند کارشان نیست و رفتند.
مجری یک برنامه فوتبالی بودن فاکتورهای زیادی دارد که عادل فردوسی پور،محمد حسین میثاقی و غیره دارای حداقل آن بوده و هستند.اولین اصل در برنامه ها احترام به مخاطب است که باید توسط مجری منتقل شود.محترم داشتن مهمان های برنامه نیز اصل مهم دیگری است که باید رعایت شود.
متاسفانه در برنامه های فوتبالی،از «نود» گرفته تا «فوتبال برتر» این دو اصل مهم رعایت نشده و نمی شود.
اجرای راحت، این نیست که هرچه دل مان می خواهد جلوی دوربین بگوییم یا با پرسیدن سوال های خاص از مهمان برنامه قصد تخریب او را داشته باشیم.نام این هرچه می تواند باشد غیر از اجرای حرفه ای.
گاهی نیز در برنامه «فوتبال برتر» شوخی هایی با مهمان ها می شود که بسیار برخورنده است.طنز در هر برنامه ای خوب است،اما مجری باید،هم معنی و حدود طنز را بداند و هم شان مهمان را حفظ کند.
در گفت وگو با مربیان،مدیران باشگاه ها،کارشناسان و فوتبالیست ها نیز هنگام سوال و جواب باید احترام را حفظ کرد.وسط حرف مهمان آمدن و جاروجنجال بیهوده راه انداختن که نامش چالش نیست.
وقتی یک مهمان به برنامه می آید یا ارتباط تلفنی و تصویری برقرار می کند،به این معنی است که به مخاطبان و مجری احترام گذاشته است.آیا با چنین فردی باید غیر محترمانه برخورد کرد؟!
معنی برنامه چالشی این نیست که با مهمانان دهان به دهان شد و گریبان آنان را گرفت!چالش باید همراه با احترام باشد تا به نتیجه برسد.
کدام چالشی را در «نود»،«فوتبال برتر» یا دیگر برنامه ها دیده اید که به نتیجه رسیده باشد؟وقتی زبانم لال نیت مجری کم کردن روی مهمان است،مطمئنا او نیز جبهه می گیرد،زیرا نمی خواهد اعتبارش زیر سوال رود.
با این حساب مجریان فوتبالی ایران راه را به خطا رفته و به جاده خاکی زده اند.
اگر مرحوم بهرام شفیع با برخی از مهمانان شوخی ملایمی داشت برای این بود که اولا طنز در ذات او بود،دوما احترام طرف مقابل را داشت و مهم تر اینکه خودش آدم بزرگ و سرشناسی بود و جایگاهش از خیلی از مهمانان بالاتر بود.
محمدحسین میثاقی یا هر مجری تازه کار دیگری،برای اینکه بتواند یک اجرای معمولی داشته باشد،باید بسیار تلاش کرده و کسب تجربه کنند.
میثاقی خیلی زود به اجرای یک برنامه فوتبالی رسید.برای همین جایگاه خود را فراموش کرده است.شاید هم مانند خیلی ها امر بر او مشتبه شده.
میثاقی و دیگر مجریان باید به کلاس مورد نظر دست پیدا کنند تا بتوانند مقابل دوربین موفق باشند.

سیدرضا اورنگ

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط