سه‌شنبه, مارس 19, 2024
خانهنقد و یادداشتنقدی جامع درباره فیلم سرخپوست

نقدی جامع درباره فیلم سرخپوست

فیلم سرخپوست به کارگردانی نیما جاویدی و تهیه کنندگی سعید مطلبی راهی جشنواره فیلم فجر 37ام شده است، و روایت داستانی در سال 1347 است. بازیگران آن نوید محمد زاده، پریناز ایزد یار، مانی حقیقی و آتیلا پسیانی و .. میباشند.  خلاصه داستان در مورد یک زندان قدیمی در جنوب ایران است که، به دلیل مجاورت با یک فرودگاه در حال توسعه، کل شهر در حال تخلیه بوده و یک سرهنگ که مسئولیت ریاست زندان را بر عهده دارد، به همراه همراهان و مامور هایش در حال انتقال به زندان جدیدی هستند. اما یکی از زندانی ها در خرابه ها مخفی شده است.

نقد فیلم سرخپوست

سرخپوست دومین کار نیما جاویدی بعد از فیلم ملبورن است. وی با ساخت این اثر به خوبی توانسته است خود را اثبات کند و مخاطب را پای فیلم نگه دارد و هیچ نکته ای از قصه از دستش خارج نشود. فیلم سرخ پوست قصه ی جالبی دارد و از مابقی آثار سینمایی که تنها ماجرایی را روایت میکنند اما محتوایی ندارند به دور است. فیلم سرخ پوست  به کارگردانی نیما جاویدی صاحب امتیاز 4 از 5 امتیاز کل، از نگاه مخاطبین شده است. فیلم سرخ پوست فیلم نامه ی خوبی دارد و هرکس به درستی در جایگاه خود قرار گرفته است.

اگر به بازی نوید محمد زاده در این اثر توجه شود، خواهید دید که قدرت بازیگری او به یک نقش و مورد خاص مانند آثار اخیرش متمرکز نمی شود. وی در این فیلم سرخپوست اثبات کرده است که، در هر نقشی و با هر تفاوتی میتواند به بهترین نحو بازی کند. نسبت بازی او در این فیلم که نقش یک سرگرد درون گرا و آرام را بازی می کند، با مابقی نقش های گذشته اش این واقعیت را در ذهن بیننده تداعی میکند که این شخصیت نمیتواند جذابتر از این شود!!

در بازی مابین نقش پریناز ایزدیار که یک مددکار است در مقابل سرگرد مذکور، شخصیت دوگانه ی وی را بروز میدهد. بطور کلی تمامی شخصیت های فیلم سرخپوست، ساده و غیر قابل پیش بینی هستند. همگی در عین انسان های معمولی بودن، برای مخاطب جذاب نیز هستند. اینکه این سرگرد وفادار و سخت گیر، باید در پی پیدا کردن شخصی بنام احمد سرخپوست که یکی از مهم ترین دلایل کشش داستان است،بپردازد؛ یا اینکه به علت انسان دوستی و البته بی گناه بودن وی، او را آزاد سازد! فیلم سرخپوست این کشمش را به تصویر میکشد و بیننده را تا انتها با خود همراه خواهد کرد. بسیاری بر این عقیده اند که انتهای فیلم، پایان بهتری میتوانست داشته باشد و یا درنهایت سادگی تمام نشود. پایان فیلم آنچه را که در میان فیلم، بیننده را مجاب به دیدن ادامه ی آن میکند، پس میگیرد و در کل یک پایان کنایه آمیز را به تصویر میکشد.

نیما جاویدی برای تصویرسازی کاراکتر ها و شخصیت های فیلم سرخپوست سعی کرده است تا قصه ای روایت کند، کاراکترها کلیشه ای نباشند و در عین معمولی بودن، به نقش های تکراری تبدیل نشوند. فیلم نامه به افزایش روند شخصیت کسانی مثل احمد سرخپوستی ها اشاره میکند که در زیر فشار بی عدالتی ارباب ها نابود میشوند.

در کل فیلم سرخپوست در جشنواره فیلم فجر و در خلاصه ی آنچه بیان شد، این فیلم به کارگردانی نیما جاویدی طبق اثر قبلی وی سعی دارد تا ویژگی های انسانی را به چالش بکشد. و در بیان آنچه که میخواسته است تا به نمایش بگذارد ظاهرا موفق هم بوده.

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط