پنج‌شنبه, آوریل 25, 2024
خانهنقد و یادداشتنقد و بررسی سریال Creepshow: ادای احترامی عالی به ژانر وحشت سنتی

نقد و بررسی سریال Creepshow: ادای احترامی عالی به ژانر وحشت سنتی

اخبار هنری: هنوز نمی‌توان درباره گرگ نیکوترو (Greg Nicotero) به عنوان یک داستان‌سرا نظر دقیقی داد، اما چیزی که باعث شده او یکی از بهترین فیلمسازان دوران کنونی باشد این است که توانسته ترس و وحشت را به صورت عملی و کاربردی به تصویر بکشد. این روش که نیکوترو اولین بار در فیلم Day of the Dead «روز مردگان» ساخته جرج رومرو (George A. Romero) آن را اجرا کرد، باعث شده سریالی مثل The Walking Dead «مردگان متحرک» حتی وقتی داستانش جذابیتی ندارد مخاطبان زیادی را جذب خودش کند. این نکته را می‌توان در سریال Creepshow «نمایش مورمور» بازسازی فیلم ترسناکی محصول ۱۹۸۲ به نویسندگی استفن کینگ (Stephen King) و کارگردانی جرج رومرو هم مشاهده کرد. این دو نفر جزو ماهرترین استادان ژانر وحشت هستند و رقابت با آن‌ها کار دشواری است، اما با توجه به اپیزودی که سرویس Shudder در اختیار منتقدان قرار داده، نیکوترو خیلی روی نکاتی که فیلم اصلی و دنباله آن را جذاب کرده بود تکیه کرده، و ادای احترامی جالب به تصاویر آزاردهنده آن دو فیلم ارائه داده است. هنوز نمی‌دانم مخاطبان چه برخوردی با سریال‌های آنتولوژی دارند – سریال عجیب Twilight Zone «منطقه گرگ و میش» امسال برگشت و طرفداران از آن استقبال مناسبی کردند – اما برای طرفداران یک فیلم درجه ۲ مثل Creepshow این سریال قطعا راضی کننده است.

اپیزود اول این سریال شامل دو داستان ترسناک است. اولین آن‌ها به نام Gray Matter اقتباسی از داستان کوتاهی نوشته استفن کینگ به کارگردانی نیکوترو و نویسندگی Byron Willing و Philip de Blasi است. در این داستان توبین بل (Tobin Bell) و جیانکارلو اسپوزیتو (Giancarlo Esposito) نقش دو پلیس شهری را بازی می‌کنند که در حال بازرسی پرونده مردی هستند که نوشیدنی آلوده‌اش او را به چیزی وحشتناک و عجیب تبدیل کرده است. داستان دوم به نام The House of the Head اقتباسی از داستانی کوتاه نوشته جاش مالرمن (Josh Malerman) نویسنده Bird Box «جعبه پرنده» است که خودش فیلمنامه را نوشته و جان هریسون (John Harrison) کارگردانی آن را برعهده دارد. این بخش داستان دختر جوانی را دنبال می‌کند که خانه عروسکی او مورد حمله یک سر جداشده قرار می‌گیرد که وقتی کسی به او نگاه نمی‌کند همیشه در حال حرکت است و در انتها کارهای بدتری می‌کند.

من بین این دو داستان از Gray Matter بیشتر خوشم آمد، اما این حرف را به عنوان طرفدار سرسخت کینگ می‌زنم – و در این داستان شاهد ایستراگ‌های زیادی هستیم که می‌تواند بین فصل‌های Castle Rock «کسل راک» سر طرفداران کینگ را گرم کند. حالت خاص موضوع اصلی باعث شده نیکوترو از تمام مهارت خودش در بخش جلو‌ه‌های عملی بهره ببرد که باعث ایجاد تصاویر زننده جذابی شده است. همان‌طور که گفتم داستان خیلی زود برای مخاطب فاش می‌شود اما کاملا احساس می‌شود قصد تیم سازنده تولید سریالی با داستان قوی نبوده، بلکه قصد داشته‌اند همان حال و هوای فیلم درجه ۲ رومرو را تداعی کنند. اسپوزیتو و بل هردو عالی هستند و از مهارت نمایشی خودشان برای ایجاد لحظات جذابی استفاده می‌کنند.

حتی با وجود ضعیف بودن داستان دوم نسبت به داستان اول، از تفاوت زیاد این دو داستان خیلی خوشحالم که نشان می‌دهد Creepshow هم مثل بهترین آنتولوژی‌های کنونی، شامل داستان‌های متنوعی خواهد بود. برخلاف داستان اول، در House of the Head شاهد لحظه خونین و ناگواری نیستیم. این داستان بیشتر شبیه یک اپیزود کلاسیک از سریال Twilight Zone است که فقط با حرکت دادن یک سر عروسکی تنش زیادی در داستان ایجاد می‌کند. متاسفانه این تنش نتیجه خاصی ندارد. پایان این داستان آن‌قدر توخالی بود که مجبور شدم سراغ داستان کوتاه اصلی بروم تا ببینم آیا آن داستان پایانی دارد یا خیر.

البته این سریال قطعا طرفداران ژانر وحشت سنتی را راضی خواهد کرد، مخصوصا کسانی که فیلم Creepshow را دوست داشتند. نکته جالب اینکه شخصیت Creep هم دوباره به عنوان میزبان داستان در سریال حضور دارد. او یک عروسک واقعی و جذاب است و ما هم چاره‌ای جز دوست داشتن او نداریم.

با فقط یک اپیزود در دسترس منتقدان نمی‌توان نظری کلی درباره سریال داد، اما لحن و فضاسازی نیکوترو قطعا برای طرفداران ژانر وحشت راضی کننده است. در ادامه فصل شاهد نام‌های بزرگ دیگری در سریال خواهیم بود: تام ساوینی (Tom Savini) متخصص جلوه‌های ویژه کارگردانی اپیزودی را به نویسندگی جو هیل (Joe Hill) پسر استفن کینگ برعهده دارد. شاهد اقتباسی از داستان The Companion نوشته Joe R. Lansdale خواهیم بود. جفری کومبز (Jeffrey Combs) افسانه‌ای در اپیزود Bad Wolf Down نقش یک نازی را بازی خواهد کرد. این‌ها همه عالی به نظر می‌آیند و اگر اپیزودهای آینده هم بتوانند فضای آزاردهنده و عجیب و غریب اپیزود اول را حفظ کنند، Creepshow قطعا پناهگاه بسیاری از طرفداران ژانر وحشت خواهد بود.

پخش سریال Creepshow از ۲۶ سپتامبر (۴ مهر) از سرویس استریم Shudder آغاز خواهد شد.

 

منبع : آریامووی

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط