چهارشنبه, آوریل 24, 2024
خانهنقد و یادداشتنقد فیلم ویلایى ها ساخته منیر قیدی

نقد فیلم ویلایى ها ساخته منیر قیدی

اخبار هنری : ویلایی ها روایتگر زندگی شیرزنان قهرمان ایرانی است كه در شهركی میان خط مقدم جبهه و شهر اهواز زندگی می كنند و در انتظار دیدار همسرانشان روزگار می گذرانند

نقد فیلم ویلایی ها

تاریخ قهرمانانه هشت سال دفاع مقدس پر از اتفاقات حماسی و جذابی است كه بدون نیاز به كوچكترین تغییری قابلیت ارائه در قالب رمانی پر كشش و گیرا را خواهد داشت. داستان ویلایی ها از جمله این اتفاقات است كه با وجود مجال اندك خیال برای خودنمایی، توانسته روایتگر زندگی قهرمانان صبر و مقاومت تاریخ این كشور در سال های دفاع مقدس باشد.
سركار خانم منیر قیدی بیشترین سابقه فعالیت خود را در جایگاه منشی صحنه تجربه كرده اند و در این عرصه آثاری چون آواز گنجشك ها، ارتفاع پست و فرش باد حضور داشته اند.ایشان همچنین در فیلم خیلی دور خیلی نزدیك با جناب میركریمی در مقام دستیار كارگردان همكاری داشته اند. بی شك سابقه سال ها حضور در پشت صحنه و استفاده از تجربیات بزرگانی چون مجید مجیدی، ابراهیم حاتمی كیا و كمال تبریزی بزرگترین یاور خانم قیدی در ساخت اثری خوش ساخت و منسجم بوده است.
ویلایی ها از داستانی پر حادثه و پرآشوب برخوردار نیست ، با این وجود به دلیل نمایش دقیق روابط میان شخصیت ها و قدرت در جلب حس همذات پنداری به راحتی می تواند مخاطب را تا پایان فیلم با خود همراه كند. تمركز بر مقاومت زنان و روایت زندگی بی آلایش آن ها در كنار یكدیگر باعث شده مخاطب بیشتر شاهد روحیه قهرمانی یك ملت در برابر دشمن باشد تا دغدغه های جزئی تر هر یك از آن ها. این نگاه در تغییر رفتاری شخصیت اصلی داستان در برابر خبر شهادت همسر خانم خیری و نحوه پایان بندی اثر بیشتر رخ نمایی كرده است. ادامه روایت از منظر هر یك از شخصیت های داستان در پایان بندی می توانست دغدغه جمعی و پیرنگ همدلی و مقاومت را قربانی مسئله فردی نماید و فیلم را به اثری زنانه و رمنس تبدیل نماید. توجه به این نكته ظریف نشان از اشراف خانم قیدی به مدیوم سینما دارد.
مهمترین ویژكی ویلایی ها یكدستی تمام اجزا و خوش نشستن آن ها در كنار یكدیگر است. شاید فیلمنامه، فیلمبرداری، تدوین،بازی ها و موسیقی هیچ كدام شاهكاری ماندگار در تاریخ سینمای ایران نباشند اماهمگی به شكل مطلوبی توانسته اند گلیم خود را از آب بیرون بكشند؛ هرچند ضعف هایی هم در موارد مذكور وجود دارد . از جمله این ضعفها می توان به استفاده بی مورد از هلی شات ها در صحنه های ابتدایی فیلم، استفاده از نمادهای كهنه برای معرفی برخی شخصیت های فرعی مانند الیاس و بازی تكراری شخصیت هایی مانند حاجی خیری اشاره كرد.
موسیقی فیلم هم با وجود حضور كمرنگ خود توانسته به وظیفه اصلی خود عمل كند. موسیقی بصورت تم باقی می ماند و ملودی عرصه ای برای رخ نمایی نمی یابد و همین عامل باعث می شود جدای از اثر شنیده نشود .این نوع موسیقی مطلوب ترین موسیقی برای ویلایی ها است. البته بیشترین استفاده از موسیقی در سكانس های فرار به سوی جان پناه و صحنه های پر تحرك بوده است و طبعا تم های خشن برای انتقال حس وحشت به كار گرفته شده است. این اتفاق می تواست برای صحنه های حسی فیلم هم بیشتر به کار گرفته شود كه شابد كارگردان برای پرهیز از ورود به فضای رمنس از آن پرهیز نموده است.
پتانسیل داستان هایی اینچنین به قدری زیاد است كه می توان نمونه های خیلی بیشتری از آن را در یك سال تبدیل به اثری سینمایی كرد.داستان های مغفول مانده كه بسیاری از آن ها فقط در سینه بزرگمردان و شیر زنان این سرزمین آرمیده، ممكن است زمان زیادی برای بازگو شدن نداشته باشند و پس از آن به باد فراموشی سپرده شوند. فیلمسازان و نویسندگان ما هر چه زودتر می بایست به سراغ این گنج مغفول مانده بروند و پیش از آوار فراموشی بر آن ها یاور نگهداری از تاریخ شفاهی سال های دفاع مقدس این سرزمین باشند. این اتفاق مگر با همت جوانان تازه نقس میسر نخواهد بود. البته یادمان باشد لازمه تحقق این امر، حمایت مدیران ارشد فرهنگی بویژه در بخش پژوهش چنین آثاری است.
یادمان باشد هزینه برای حفظ روحیه مقاومت مردم سرمایه گذاری برای حفظ آینده این كشور است.

 

حمید توران پور

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط