سه‌شنبه, آوریل 23, 2024
خانهنقد و یادداشتنقد فیلم چپک

نقد فیلم چپک

بازیگران:دیپیکا پادوکون

تهیه کننده : دیپیکا پادوکون

کارگردان: مگنا گلزار

کشور : هندوستان

محصول : 2020

مطرح کننده مسئله دردناک :

لاکشمی اگراوال در زندگی واقعی زمانی که دختر نوجوانی بوده توسط یک مرد 32 ساله که از ازدواج با او پرهیز کرده بود مورد حمله اسید پاشی قرار میگیرد . لاکشمی دختر درمانده و قربانی حادثه ناگواری می شود بعد ها او به یک صلیب برای افزایش قربانیان حمله اسید تبدیل می شود. طبق گزارشات بدست آمده از این فیلم کاراکتر مالتی با بازی دیپیکا پادوکون از روی زندگی واقعی لاکشمی الهام گرفته شده است . دیپیکا تنها بازیگر نقش اصلی فیلم نیست بلکه اولین فیلم او در زمینه تهیه کنندگی بوده است و باعث ایجاد حرکت جسورانه او در این زمینه برایش بوجود آمده. گریم او در این فیلم بسیار طبیعی نشان داده شده است به طوری که واقعا چهره او بعد از اسید پاشی به کلی از بین رفته است. در سینما موضوعی که بسیاری از ستاره های سینما را متهم می کند این است که اینگونه نقش ها به شخصیت و یا تیپ آن ها نمی آید و زیبایی و استعدادشان را زیر سوال می برد. اما این طرز فکر درست نیست .

هنرپیشه ای مانند دیپیکا پادوکون با بازی در این نقش ثابت کرد که بازیگری تنها به زیبایی چهره نیست بلکه به استعداد و توانایی است.

این فیلم تنها برای نشان دادن افراد ضعیف جامعه ساخته نشده است بلکه برای افرادی ساخته شده که بعد از هر اتفاق بدی که برایشان رخ داده بتوانند با دیدن آن زندگی خود را نجات دهند به عنوان مثال اگر فیلمی با محوریت تجاوز و خشونت زنان ساخته می شد و بازیگر زن فیلم مورد تجاوز قرار می گرفت و باید تا آخر عمر به خود فروشی در فاحشه خانه ها می گذراند و زندگی سیاه و تاریکی را ادامه می داد یا حتی موضوعی مانند همین فیلم که دختری مورد حمله اسید پاشی قرار گرفته و چهره خود را از دست داده و نمی تواند در جامعه به خاطر این مسئله زندگی معمولی داشته باشد و همه از او می ترسند اما این طرز دید اشتباه است این گونه فیلم ها چه در مورد تجاوز چه اسید پاشی می خواهد به بیننده بگوید که انسان بعد از هر اتفاقی که برایش رخ می دهد باید آنقدر قوی و شجاع باشد که بتواند زندگی خود را بسازد و پوشش دهد و یا موقعیتی بوجود بیاورد تا دیگران مانند او آسیب نبیند.
در فیلم زمانی که اسید بر روی ضورت مالتی پاشیده می شود چهره اش از بین می رود و باعث وحشتناک شدن او می شود حتی در فیلم به موضوع جراحی پلاستیک هم اشاره شده که هزینه بسیاری را به همراه دارد. خوشبختانه مالتی از یک نیروی ثروتمند برخوردار است و همه مانند او خوش شانس نیستند.

این فیلم بازگو کننده نبرد یا جنگیدن برای مجازات سختگیرانه مقصرین است. برای مثال می توانیم کشور خودمان یعنی ایران را نام ببریم که خرید اسید بسیار آسان است اما باید اقدامات لازمی برای این موضوع در نظر گرفته شود تا دسترسی به اسید سخت شود. به همین خاطر دستگاه های قضایی باید بیشترین وقت خود را صرف این موضوع کنند تا بتوانند به نتیجه مطلوبی برسند.

در چنین موارد بیشترین افرادی که در زمینه تجاوز و اسید پاشی اسیب جدی می بینند زنان و دختران هستند که باعث از بین رفتن زندگی آن ها در جامعه می شود . این فیلم تصریح می کند که چنین مواردی باید سریع دنبال شود و حداقل آزار و اذیت از طرف قانون و پلیس به سمت متخلفان منتقل شود.

این فیلم تنها یک درام تاریک در صحن نیست بلکه می خواهد به مخاطب خاطر این موضوع را خاطر نشان کند که دخترانی مانند مالتی مهم است که جلوی احساس قربانی را بگیرند و نباید این اجازه را بدهند که تراژدی بر تمام زندگی آن ها حکم فرما باشد.

در این فیلم شخصیتی با بازی ویکرانت مسی که یک خبرنگاری است که به مالتی می گوید نباید زیاد خوشحال باشد زیرا در مصاحبه ضربه ای به او خواهد زد که نمی تواند خوشبختی خود را مهار کند. به همین خاطر برای مالتی با وجود داشتن توانایی و استعداد در جایی بتواند مشغول به کار شود.

در این فیلم این نکته را هم باید در نظر گرفت به عنوان فردی که در جامعه زنگی می کنیم باید انسان بود و به توانایی های دیگران احترام بگذاریم و نباید به خاطر اینکه زندگی بنا به هر دلیلی تبدیل به جهنم شده بی احترامی کرد.

کارگردان فیلم مگنا گلزار کسی است که با در نظر گرفتن این موضوعات و با وارد کردن دین و مذهب در داستان با حساسیت قاطع در اینجا برخورد کرده. دیپیکا با بازی در این فیلم چالش برانگیز ترین نقش خود را در طول دوره حرفه خود بازی کرده به گونه ای که زندگی را به شکل قاب نشان داده . او در این فیلم نقش پر رزق و برقی را ایفا نمی کند و به همین خاطر باعث می شود که مخاطب به این نکته باور داشته باشد که دارد مشت های یک دختر معمولی از طبقه متوسط جامعه را تماشا می کند.

ویکرانت مسی یکی دیگر از بازیگران خوبی است که تمایل به زیر بنایی شخصیت ها دارد و توانسته نقش خود را به خوبی بازی کند و بازگو کننده فردی است که سازمان غیر دولتی خود را با اشتیاق اداره می کند.
مگنا گلزار با ساخت این فیلم که مبتنی بر علت معمولی بودن زندگی زنان و دختران در جامعه نشان داد که ممکن است با استعداد خود زندگی کرد. آماری که در این فیلم در مورد قربانیان اسید پاشی نشان داده می شود بسیار وحشتناک است و امیدواریم این فیلم بتواند درس هایی به جامعه بدهد تا موجب کاهش این موارد در سال های آینده باشد.

فروش ده روز Chhapaak :

هفته اول: 28.38 کرور/ دومین هفته: جمعه: 75 لاک/ شنبه: 1.25کرور/ یکشنبه: 1.50کرور/
محموع: 31.88 کرور (باکس آفیس ایندیا: 29.25 کرور)
لقب در گیشه (باکس آفیس ایندیا) :Flop ( شکست خورده)

وقتی میبینیم فروش دومین آخر هفته فیلم دیپیکا و مگنا گلزار کمتر از فروش چهارمین آخر هفته گودنیوز بوده، دیگه احتیاجی به توضیح اضافه نیست. چاپاک تا پایان این هفته رو پرده سینماهاست.

شهره سلمانی

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط