پنج‌شنبه, مارس 28, 2024
خانهنقد و یادداشتنقد و بررسی سریال Raised by Wolves: یکی از بهترین سریال‌های علمی...

نقد و بررسی سریال Raised by Wolves: یکی از بهترین سریال‌های علمی تخیلی ۲۰۲۰

اخبار هنری : یکی از اولین دیالوگ‌های سریال جدید Raised by Wolves «بزرگ شده توسط گرگ‌ها» محصول HBO Max نشان می‌دهد آیا این درام علمی‌تخیلی، به تهیه‌کنندگی اجرایی و کارگردانی ریدلی اسکات (Ridley Scott) برای شما مناسب است یا خیر. دو اندروید شبه انسان که خود را مادر (آماندا کالین (Amanda Collin)) و پدر (ابوبکر سلیم (Abubakar Salim)) می‌نامند، به تازگی وارد یک سیاره دورافتاده شده و پس از ایجاد یک سرپناه، شروع به نصب تجهیزات و اتصال لوله‌های نازکی به شکم مادر می‌کنند. در نقد و بررسی سریال Raised by Wolves با آریامووی همراه باشید …

پدر می‌گوید: “آغاز سه‌ماهه اول بارداری”، و اینجاست که شما حواستان را بیشتر به سریال جمع می‌کنید. کسانی که از داستان‌های علمی تخیلی عجیب خوششان می‌آید و سریال را در همین لحظه رها نمی‌کنند، پس از این شاهد خطوط داستانی نیمه‌آشنایی خواهند بود که به روش‌هایی غیرمنتظره ارائه می‌شوند. این سریال روش داستان‌سرایی پرآشوبی دارد، اما عمدا این‌چنین طراحی شده تا توجه مخاطب را به خودش جلب کند.

من همیشه اقدام استودیوها و شبکه‌ها و استریمرهایی را تحسین می‌کنم که به جای بازسازی یا ادامه داستان‌های قدیمی، به سراغ داستان‌های اریجینال می‌روند، و Raised by Wolves دقیقا چنین چیزی است، اگرچه شباهت‌هایی با دیگر آثار اسکات دارد: ربات‌ها، فضا، زنان سرسخت، و کشمکش‌های مذهبی. این جنبه آخر باعث می‌شود این سریال نسبت به بقیه سریال‌های مشابهش تازه و متفاوت به نظر برسد – مذهب همیشه موضوع حساسی در تلویزیون است، مخصوصا در سریالی به این پیچیدگی. اما این سریال همچنین از آزادی کامل برای ساخت دنیایی منحصر به فرد سود می‌برد، با طراحی دکوری پر از جزئیات تازه و رویکردهای جدید به مفاهیمی مانند سفر فضایی و ربات‌ها.

این سریال سبک داستان‌سرایی خاصی دارد، با هیجان اضافی ناشی از چیزهایی که درباره آینده‌ای می‌فهمیم که آرون گوزیکوفسکی (Aaron Guzikowski) سازنده این سریال برای ما ترتیب داده است. اگر جزئیات را توضیح بدهم جذابیت تجربه آن توسط شما از بین می‌رود، اما در مرکز این داستان یک جنگ مذهبی به بهترین شکل ممکن قرار دارد: بی‌خداها در مقابل خداپرستان، جنگی که پیامدهای خونین زیادی درپی دارد.

درک نکات و جزئیات این آینده یکی از عوامل مهم در علاقمند شدن به سریال است، مخصوصا در پایان فصل اول، جایی که تازگی سریال کمی کاهش پیدا می‌کند. این مشکل در دو قسمت اول وجود ندارد، که اتفاقا اسکات کارگردانی آن‌ها را برعهده داشته است. او طی چندین سال گذشته از طریق استودیوی اسکات فری خودش، سریال‌های تلویزیونی زیادی را تولید کرده است، اما از دهه ۱۹۶۰ تاکنون کارگردانی اپیزودی در تلویزیون را برعهده نداشته است.

خوشبختانه، دو قسمت اول کاملا اپیزودیک به نظر می‌رسند، مانند بقیه اپیزودها به کارگردانی لوک اسکات (Luke Scott)، سرجیو میمیکا گزان (Sergio Mimica-Gezzan)، الکس گباسی (Alex Gabassi)، و جیمز هاوز (James Hawes). اما همان‌طور که گفتم، سریال در ادامه کمی جذابیت خودش را از دست می‌دهد، با سوالاتی درباره نحوه بقا در یک سیاره خشک و دورافتاده مثل این، و همچنین وفاداری‌های پیچیده شخصیت‌ها، که منجر به کشمکش‌هایی می‌شوند که جذابیتی ندارند.

در حالی که مولفه انسانی سریال روی دوش تراویس فیمل (Travis Fimmel) بازیگر سریال Vikings قرار گرفته، کالین ستاره اصلی این سریال است، اگرچه مجبور شده یک لباس چسبان سراسری بپوشد. برخی از بهترین لحظات شش اپیزود اول در اختیار اوست، شخصیتی که بین نیروهای نهفته در برنامه‌نویسی خودش و ضروری برای وجودش گیر افتاده است.

سلیم تا حدودی در حاشیه قرار گرفته است، اما همچنین مطمئن می‌شود که رابطه مادر و پدر، با وجود مصنوعی بودنش، یکی از بزرگ‌ترین جذابیت‌های عاطفی سریال است. البته جای تاسف است که شخصیت‌های انسانی به اندازه شخصیت‌های اندروید خوب نوشته نشده‌اند.

این سریال شدیدا از مشکل ریتم کُند رنج می‌برد، اما وقتی Raised by Wolves جنبه‌های اریجینال‌تر خودش را بررسی می‌کند، جسارت آن کاملا آشکار می‌شود – جسارتی که باعث می‌شود بخواهم فصل را دوباره به صورت کلی تماشا کنم، تا ببینم داستان چطور تکامل پیدا می‌کند. یکی از بهترین تعریف‌هایی که می‌توانم از هر سریال جدیدی بکنم این است: چه سریال عجیب و غریبی. و Raised by Wolves واقعا سریال عجیب و غریبی است.

مقاله قبلی
مقاله بعدی
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط