جمعه, مارس 29, 2024
خانهپارادیزوویم وندرس (بخش اول)

ویم وندرس (بخش اول)

اخبار هنری : 7 نقل قول درباره فیلم‌سازی و سینما ــ بخش اول

1 – «جنسیت» و «خشونت» هرگز مقوله‌های مورد علاقه و توجه من نبوده‌اند؛ من به «ساکسفون» و «ویولن» بیش‌تر علاقه دارم.

2 – فیلم‌سازی در هالیوود به‌مراتب بیش از گذشته به موضوعی درباره قدرت و کنترل تبدیل شده است. واقعاً فقط پای داستان‌گویی در میان نیست؛ این فقط یک بهانه است. جالب است که تفاوت اساسی بین فیلم‌سازی در اروپا و آمریکا در چگونگی پرداخت و برخورد با فیلم‌نامه است. از تجربه‌هایم در فرانسه و آلمان باید بگویم که فیلم‌نامه دائم با فیلمی که از روی آن ساخته شده است، بررسی می‌شود. اما آمریکایی‌ها کاملاًحساب‌شده عمل می‌کنند چون برای آن‌ها فیلم‌نامه حکم طرح و برنامه کار را دارد و باید کاملاً به آن وفادار ماند تا خطر و ترس از شکست فیلم به حداقل برسد. به عبارت دیگر همه‌ی انرژی خلاقه صرف فیلم‌نامه می‌شود و در نتیجه می‌توان گفت که فیلم پیش از آغاز فیلم‌برداری روی کاغذ شکل گرفته و ساخته شده است. در این صورت خودانگیختگی از بین می‌رود. اما فکر می‌کنم در آلمان و فرانسه، فیلم‌سازی بیش‌تر به عنوان یک ماجراجویی و کشف پیگیری می‌شود.

3 – حالا اصالت به‌ندرت در سینما یافت می‌شود و ارزش تلاش و تقلا برای رسیدن به آن را هم ندارد چون اغلب آثاری که به دنبال آن می‌روند در نهایت فیلم‌هایی خودپسندانه و متظاهرانه از کار درمی‌آیند. لذت‌بخش‌ترین موضوع درباره سینما این است که می‌شود به‌سادگی با زبان کلاسیک فیلم‌سازی کار کرد و به اثری رسید که همه با آن ارتباط برقرار کنند و آن را بفهمند. من اصلا و ابدا علاقه‌ای به نوآوری در زبان سینما و افزایش جنبه‌های زیبایی‌شناسانه‌اش ندارم. من عاشق تاریخ سینما هستم و شما هم بهتر است از فیلم‌های کلاسیک بیاموزیدکه شیفته‌شان هستید.

4 – من همیشه فیلم‌های خودم را تهیه هم می‌کنم تا دست به دامن پخش‌کننده نشوم. اگر می‌خواهید کنترلی روی سرنوشت فیلم‌تان داشته باشید باید تهیه‌کننده هم باشید. در غیر این صورت، فیلم متعلق به فرد دیگری است که هر کاری دلش بخواهد با آن می‌کند. فقط یک بار این وضعیت را تجربه کردم و دیگر هرگز به آن تن ندادم و نگذاشتم دوباره تکرار شود.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط