شنبه, آوریل 20, 2024
خانهپارادیزوپارادیزو : بیلی وایدر

پارادیزو : بیلی وایدر

اخبار هنری : شاهدی برای تعقیب یكی از متفاوت ترین و البته قدرتمندترین فیلمنامه‌های مجموعه آثار بیلی وایلدر فقید را داراست. متفاوت از این حیث كه برخلاف بسیاری از آثار پیشین او، موتور محركه درام را پرسوناژهایی بیش از دو نفر از دو جنس مخالف تشكیل می دهند، دو مرد و یك زن. قدرتمند از این حیث كه در اجرای این درام جنایی پرتكاپو، روابط میان شخصیتها با جزئیات و عمقی مضاعف ترسیم شده‌اند و نتیجه، اثری است گیرا در باب پرونده یك قتل مشكوك.

فیلمنامه اثر از یکی از نمایشنامه‌‌های موفق “آگاتا کریستی”، اسطوره بی چون و چرای داستان های جنایی، اقتباس شده است. برخلاف بسیاری از داستان های جنایی، که در آنها چندین نفر مظنون به قتلند و در پایان هم فردی که احتمالا کسی فکرش را هم نمیکرد قاتل از آب در می‌آید، در این اقتباس وایلدر تنها و تنها یک مظنون به قتل وجود دارد که در شرایطی ناعادلانه در تلاش برای یافتن شاهد قابل قبولی است که شهادت به بیگناهی‌اش بدهد. در واقع تفاوت این فیلم با آثار جنایی معمول در این است شک و شبهه مخاطب از فرد مظنون به قتل، به شاهدان آن منتقل میشود. شاهدانی که هر کدام به دلایلی صلاحیت لازم برای اثبات یا رد بی گناهی متهم را ندارند.

البته نمیتوان گفت که فیلم تماما مانند نسخه اصلی نمایشنامه آگاتا کریستی (به همین نام) ساخته شده است. در واقع بیلی وایلدر چند تغییر اساسی در فیلمنامه به وجود آورد که از جمله آنها میتوان به سکته قلبی وکیل و همچنین پرستار نق نقویش اشاره کرد که باعث شده حتی در شرایط استرس زا و پرتنش فیلم هم از دیالوگ هایی که بین این دو کاراکتر رد و بدل میشود بخندیم.

فیلم از جهاتی بی‌شباهت به یک تئاتر نیست. در واقع کل فیلم تنها در چند مکان مشخص و محدود فیلمبرداری می شود که از جمله آنها میتوان به محل زندگی و کار وکیل، دادگاه و خانه زهوار در رفته یک بازیگر کاباره در آلمان اشاره کرد. فیلم، دیالوگ محور است و پیچیدگی چندانی در فیلمبرداری آن دیده نمی شود. هر فاصله گذاری در فیلم به شکلی است که گویی پرده تئاتر صحنه را پوشانده و در ورای آن صحنه بعدی در حال چیده شدن است.

در پایان باید گفت “شاهدی برای تعقیب” یک اثر مثال زدنی در ژانر خود است که در آن میتوانید هم داستانی جذاب را دنبال کنید، هم به دیالوگهای صریحانه وکیل فیلم بخندید و در نهایت هم از پایان بندی فیلم لذت ببرید. نکته جالب فیلم این است که با وجود پیشرفته‌تر شدن سینما در حوزه ساخت آثار جنایی، فیلم همچنان سرحال و تازه است و لحظه به لحظه آن میتواند حس کنجکاوی‌تان را برانگیزد.

?نمرات فیلم در سایتهای معتبر:

▪️IMDB: 8.4
▪️RottenTomatoes: 100%
▪️RogerEbert: ⭐️⭐️⭐️⭐️

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط