پنج‌شنبه, مارس 28, 2024
خانهاخبار«پوران درخشنده» تهیه کننده و کارگردان

«پوران درخشنده» تهیه کننده و کارگردان

اخبار هنری : «پوران درخشنده» کارگردان سینما گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان سالی یک بار برگزار ‌‌می‌شود و همواره استقبال خوبی از آن شده است. به نظر می‌رسد باید بودجه‌ بیشتری به این جشنواره اختصاص داده شود و به جای اینکه صورت مسئله را پاک کنیم، باید فضای بهتری را برای پیشرفت سینمای کودک و نوجوان ایجاد کنیم.
کارگردان فیلم «بچه‌های ابدی» درباره برگزاری جشنواره به صورت آنلاین توضیح داد: این اتفاق را به فال نیک خواهیم گرفت، این نسل با فضای آنلاین و مجازی ارتباط بهتری دارند و ما باید برایشان بستری را فراهم کنیم تا بتوانند آثار بیشتری را ببیند و خواسته‌هایشان را مطرح کنند. این بار می‌توانیم به خاطر شرایط موجود تمام بچه‌های ایران را در این رویداد سینمایی داشته باشیم‌.
درخشنده در ادامه درباره ویژگی‌های سینمای کودک توضیح داد: درساخت فیلم برای کودکان باید به دو موضوع توجه داشته باشیم، هم درباره کودکان و معضلات‌شان تولید کنیم و هم برای کودکان و دنیای‌شان فیلم بسازیم. طبیعتا برای اینکه بتوانیم برای کودکان کار تولید کنیم، نیازمند این هستیم که دنیای کودکان را بشناسیم. هیچ‌وقت کسی که از دنیای کودکی خودش فاصله گرفته نمی‌تواند، فیلمی برای کودکان تولید کند‌. تولید فیلم برای سینمای کودک کار بسیار سختی است.
او افزود: ساخت فیلم کودک مستلزم توجه به روانشناختی و جامعه‌شناختی دنیای آنهاست‌. فیلمساز باید بداند برای برای کدام قشر و کدام سن کار تولید می‌کند. هرکدام از کودکان و نوجوانان در طیف‌های مختلف سنی نیازمندی‌های خودشان را دارند. برای مثال اگر فیلمی را برای کودک پنج ساله تولید می‌کنیم، باید فیلم را مناسب سن او بسازیم. وارد شدن به دنیای کودکان روانشناسی خودش را دارد. اگر دنیای آن‌ها را نشناسیم و برایشان کار تولید کنیم، دنیای بی‌غل وغش آن‌ها را خراب خواهیم کرد.
این کارگردان درباره ساخت فیلم بر اساس مقتضیات کودک و نوجوان از نسل امروز، توضیح داد: دیگر نمی‌توانیم فیلم‌هایی را که برای کودکان دهه شصت تولید می‌کردیم، برای کودکان این دهه نمایش دهیم. کودکان این نسل به خاطر مواجهه با دنیای دیجیتال بسیار جلوتر از ما هستند. آن‌ها با یک کلیک ساده می‌توانند به دنیای دیجیتال جهان وصل شوند و ما نمی‌توانیم از آن‌ها عقب بمانیم. فیلم‌هایی که یک زمانی برایمان اهمیت داشت و سینمای ما با آن فیلم‌ها در جوامع بین‌المللی جایزه می‌گرفت و مطرح می‌شد، مختص همان زمان است؛ در برهه زمانی که همه‌چیز آنلاین است، نباید با ویژگی‌های آن دوران فیلم ساخت.
کارگردان فیلم «رابطه» با تأکید بر اینکه کسی که برای کودکان فیلم می‌سازد، باید آن‌ها را دوست داشته باشد، توضیح داد: ساخت فیلم کودک مستلزم شناخت آن‌هاست و این کار به تحقیقات میدانی درباره نیازهای آن‌ها محتاج است. تا نیازهای آن‌ها شناخته نشود، کار خوب برایشان ساخته نخواهد شد. یک فیلمساز باید جلوتر از دنیای کودکان حرکت کند. دنیای کودکان هنوز شفاف است و نمی‌شود به آن‌ها دروغ گفت، برای این دنیا باید عاشقانه برنامه ریزی شود.
درخشنده ادامه داد: فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» درباره یک کودکی است که نمی‌تواند راجع‌به دنیای پیرامون خودش صحبت کند و همه‌ چیز را سیاه می‌بیند. در این فیلم یک معلم می‌بینیم که می‌آید و سعی می‌کند دنیای این کودک را درک کند. ما در وجود این معلم، عشق را می‌بینیم. یا فیلم «خانه دوست کجاست» مرحوم کیارستمی، دنیای بدون سیاهی کودکان را به‌خوبی به تصویر می‌کشد تا جایی که حتی مخاطب بزرگسال نیز مجذوب این فیلم می‌شود. این فیلم متعلق به زمان و مکان خاصی نیست و هرزمانی می‌توانیم مخاطب این فیلم باشیم.
او در پایان متذکر شد: برای برخورداری از سینمای کودک و نوجوان بهتر از امروز، باید فیلمسازانی که انگیزه‌شان را از دست داده‌اند، به میدان برگردانیم.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط