چهارشنبه, آوریل 17, 2024
خانهسردبیرگلیم های کوتاه و پای دراز برخی از شبه بازیگران!

گلیم های کوتاه و پای دراز برخی از شبه بازیگران!

اخبار هنری:

هر انسانی در زندگی خصوصی و اجتماعی دارای حد و مرزی است که باید آن را رعایت کند، اگر نکند هم خود را دچار آسیب می کند و هم دیگران را.
قدما که نور به قبرشان ببارد گفته اند: «پایت را به اندازه گلیم ات دراز کن». این سخن بحقی است که برخی پذیرفته اند، بعضی خیر. آنانی که پذیرفته اند، هم خود را در امان نگه داشته اند و هم جامعه و مردم را از آسیب دور. کسانی که نپذیرفته اند، هم خودشان در رنج اند، هم جامعه از آنان در عذاب. قانون برای کسانی که پای شان را از گلیم دراز کرده و می کنند مجازاتی تعیین کرده که خاطی را سر جایش بنشاند. این یک اقدام و پیشگیری است که کم و بیش در تمام کشورهای دنیا اجرا می شود. دزد، کلاهبردار و قاتل از جمله کسانی هستند که پای درازشان از گلیم کوتاه شان بیرون زده و می زند! برای همین قانون پای آنان را کوتاه می کند. در این بین کسانی هستند که پاهای شان از گلیم بیرون زده و می زند، اما قانون برای آنان و این گونه بیرون زدن ها مجازاتی تعیین نکرده است، مانند برخی از دخالت ها در کار مردم و جامعه که جنبه جنایی و کیفری ندارند. عده ای دوست دارند در کار مردم دخالت کنند، گویی در نهادشان جاسازی شده. اکثر این گونه دخالت ها وقتی آغاز می شود که امر به طرف مشتبه شده یا خود را تافته ای جدا بافته بداند. برخی از بازیگران وطنی اینچنین هستند. یعنی جایگاه خود را فراموش کرده اند. فکر می کنند چون مقابل دوربین رفته اند و دستی برای شان خواسته یا ناخواسته زده شده، قیم جامعه هستند و باید به موقع و بی موقع پای شان را از گلیم کوتاه شان درازتر کنند! برخی از آنان خود را بالاتر از هر کس و ناکسی می دانند و در توهم خود خواسته غرقند. آن قدر متوهم هستند که به خود اجازه می دهند در هر کاری سرک بکشند و نظر بدهند، از موضوعات سیاسی گرفته تا اجتماعی. اصلا به این نگاه نمی کنند که در چه جایگاهی قرار دارند و سطح سواد سیاسی یا اجتماعی شان کجاست. این گروه همیشه پای شان از گلیم بیرون زده است. مردم، مدام پای شان را کوتاه می کنند، اما دوباره از گلیم بیرون می زند. می توان عده بسیار معدودی از آنان را دلسوز جامعه دانست، اما اکثر قریب به اتفاق این شبه بازیگران، دچار توهم شده یا به دنبال کسب شهرت هستند. این گروه به جای اینکه به بازیگری خود با مطالعه و ممارست سر و شکل بدهند، در کار جامعه و مردم دخالت می کنند، زیرا ممارست و آموختن راه سختی است برای کسب شهرت و دخالت در امور دیگران، راه آسان.
اخیرا مد شده است که این گروه در هر کار مرتبط و غیر مرتبطی دخالت کنند!
یکی نیست به آنان بگوید به گلیم کوتاه تان قناعت و پای شریف تان را به اندازه طولش دراز کنید! البته بارها و بارها مردم پای شان را برچیده اند، اما از رو نرفته و نمی روند! یکی از این بازیگران که متاسفانه سابقه زیادی در بازیگری دارد، این روزها مدام در هر کاری دخالت می کند و نظر می دهد، به گونه ای که برخی فکر می کنند زبانم لال پیامبر جدیدی مبعوث شده! ای بازیگری که در نقش خودت هنوز حیرانی، تو را چه به دخالت در امور مردم، اگر توانایی داری به رفع عیوب خود و بازیگری ات بپرداز، به مردم و جامعه چکار داری؟ چشم باز کن و نگاهی به بازیگران هالیوودی، اروپایی، آسیایی و آفریقایی بینداز، اگر دقت کنی متوجه می شوی که بیشتر به کار خود مشغول هستند تا دخالت در کار جامعه و مردم. آنان می دانند که باید با هنرشان برای خود جایگاهی باز کنند که کرده اند، نه با دخالت و ایجاد سر و صدا!
آقایان و خانم های بازیگری که پای شما درازتر از گلیم تان است، این را بدانید که بر طول و عرض گلیم های بافته شده هرگز افزوده نخواهد شد، این شما هستید که باید از طول پاهای درازتان بکاهید، لطفا این کار را انجام دهید تا نه خود سکه یک پول شوید و نه مردم از اعمال شما در رنج باشند. مردم کارشان را بلدند و سطح سواد معرفتی و اجتماعی شان از امثال شما بسیار بالاتر است، پس نقش قیم را برای آنان بازی نکنید. بهترین کار این است که سرتان به کار خویش مشغول باشد تا بیش از این از همکاران هالیوودی، اروپایی و غیره عقب نیفتید!
سیدرضا اورنگ

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط