جمعه, مارس 29, 2024
خانهاخبار3 فیلم مورد علاقه‌ی سردار شهید قاسم سلیمانی

3 فیلم مورد علاقه‌ی سردار شهید قاسم سلیمانی

اخبار هنری : سردار شهید قاسم سلیمانی که بامداد دیروز به شهادت رسید، با وجود مشغله‌های فراوان خود در عرصه نظامی و مدیریت تحولات منطقه، با فرهنگ و هنر بیگانه نبود. او با آن که چندان سلیقه فرهنگی و سینمایی خود را بروز نمی‌داد، اما به ویژه در سال‌های اخیر، گوشه چشمی به سینمای دفاع مقدس و مقاومت داشت.

در سال‌های اخیر و پس از بیشتر شناخته شدن حاج‌قاسم که با تحولات سوریه و نقش محوری او در مبارزه با تروریسم داعش اتفاق افتاد، روایت‌هایی از او مرتبط با سه فیلم سینمایی منتشر شده است. امروز به مناسبت شهادت این سردار بزرگ و پرافتخار، به روایت‌هایی کوتاه از این سه اتفاق می‌پردازیم.

۱. بوسه بازیگر «بادیگارد» بر دست حاج‌قاسم

«بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا اولین اثری بود که در سال‌های اخیر، مورد توجه سردار سلیمانی قرار گرفت. پرویز پرستویی بازیگر نقش اصلی و قهرمان فیلم، با چهره‌پردازی جلوی دوربین این فیلم رفت که گفته شد بسیار به فرمانده نیروی قدس سپاه، شبیه است.

حاتمی‌کیا کارگردان فیلم نیز در همان زمان جشنواره، در اظهارنظری، اعلام کرد که شباهت «حاج‌حیدر ذبیحی» به حاج‌قاسم سلیمانی آگاهانه و دلیل آن، علاقه حاتمی‌کیا به شخصیت سردار بوده است. حاج‌قاسم سلیمانی در میانه جشنواره فجر سال ۹۴، همراه با ابراهیم حاتمی‌کیا و پرویز پرستویی، به تماشای فیلم «بادیگارد» نشست و طبق روایت حاتمی‌کیا، در ابتدای این دیدار، پرویز پرستویی به رسم ادب و احترام، بر دست حاج‌قاسم بوسه زد.


۲. نظر حاج‌قاسم درباره «به وقت شام»

فیلم سینمایی «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، دومین اثری بود که در سال‌های اخیر، مورد توجه سردار سلیمانی قرار گرفت. حاج‌قاسم در اظهارنظری ویدئویی درباره این فیلم، از حاتمی‌کیا و دیگر دست‌اندرکاران فیلم تشکر کرد. او در بخشی از سخنان خود در این باره گفت: «من فکر می‌کنم این [فیلم]یکی از دیدنی‌ترین فیلم‌هایی است که تا حالا تقریبا می‌توان گفت که در بخشی از ابعاد، صد درصد نزدیک به واقعیت [بود].

در واقع می‌توان گفت یک مستند واقعی است… آن چیزی که در واقع از صحنه فیلم برای من تداعی صحنه‌های گوناگون را می‌کرد اول، همین صحنه سربریدن بود. در واقع سربریدن‌هایِ جمعی، که من به کرات در عراق و در سوریه [و]در جا‌های گوناگون شاهدش بودم. دوم، صحنه آوارگی و مظلومیتی [بود]که ملت‌های عراق و سوریه با خون گلوی خودشان آن را حس کردند.»


۳. تفقد حاج‌قاسم از «۲۳ نفر» رزمنده نوجوان

سردار قاسم سلیمانی سال‌ها فرمانده لشکر ۴۱ ثارا… کرمان بود؛ همان لشکری که جمع زیادی از ۲۳ نوجوان اسیر، از آن به دفاع مقدس اعزام شده بودند. اواسط مهر ۹۵، احمد یوسف‌زاده نویسنده کتاب مشهور «آن بیست‌وسه نفر» که خودش یکی از این ۲۳ نوجوان اسیر بوده، خبر از نامه‌ای داد که حاج‌قاسم سلیمانی برای ابراهیم حاتمی‌کیا نوشته و از او خواسته بود فیلم نامه‌ای بر اساس این ماجرا بنویسد و آن را بسازد.

هرچند در نهایت ساخت فیلم به حاتمی‌کیا نرسید و مهدی جعفری همکار حاتمی‌کیا و مدیر فیلم برداری «به وقت شام»، که پیشتر مستند سریالی درباره ماجرای ۲۳ نوجوان ساخته بود، کارگردانی فیلم را بر عهده گرفت. سردار سلیمانی روز اول فیلم برداری «۲۳ نفر» در پشت صحنه آن نیز حاضر شد و با بازیگران نوجوان و دیگر عوامل فیلم به گپ‌وگفتی صمیمانه پرداخت. او در بخشی از این دیدار، برای نوجوانان بازیگر از خاطرات دفاع مقدس نیز روایت کرد. حاج‌قاسم پس از انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «آن بیست‌وسه نفر» یادداشتی تحسین‌آمیز خطاب به نویسنده کتاب نوشته بود. سازندگان فیلم بعد‌ها از انرژی فوق‌العاده‌ای گفتند که پس از دیدار با سردار، به دست آورده بودند.

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط