پنج‌شنبه, آوریل 25, 2024
خانهاخباربرندگان سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

برندگان سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

به گزارش حسین سلیمانی از اخبار هنری : اختتامیه جشنواره جهانی فیلم فجر در تاریخ 5 اردیبهشت 98 در سی هفتمین دوره ی خود برگزار شد و در این رویداد فیلم های مختلفی از اقصی نقاط جهان بررسی و داوری شدند. برندگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند و جوایز برندگان در این اختتامیه به آن ها اعطا شد.

جشنواره جهانی فیلم فجر در سی هفتمین دوره ی خود سیمرغ زرین را در دستان «جوان روسی» گذاشت!

جشنواره جهانی فیلم فجر بالاخره در سی و هفتمین دوره ی خود با اهدای جوایز در قسمت های مختلف پایان یافت و سیمرغ زرین خود را به یک فیلم روسی تحت عنوان «جوان روسی» تقدیم کرد.
به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، مراسم اختتامیه این جشنواره جهانی عصر پنج شنبه پنجم اردیبهشت سال 1398 در تالار وحدت با قرائت آیاتی از قرآن مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. در این جشنواره کلیپی جهت پخش قرآن کریم انتخاب شده بود و تصاویری از افراد سراسر دنیا را به همراه ترجمه ی انگلیسی نشان می داد.
در ادامه برنامه، گروه آوازی تهران بر روی سن حاضر شدند و تحت رهبری میلاد عمرانلو به اجرای موسیقی پرداختند. این موسیقی دارای بخش های مختلفی بود که شامل موسیقی انیو موریکونه مربوط به متن فیلم «سینماپارادیزو» به کارگردانی چوزپه تورناتوره، بخش هایی از قطعه های «گنجشک اشی مشی» و «کوچه ها را آب و جارو کردم» و قطعه از فیلم «آبی» به کارگردانی کریشتوف کیشلوفسکی زبیگنیف پرایزنر، بودند.
سپس تصاویری از سکانس های مطرح سینمای ایران و دوره های مختلف جشنواره جهانی فیلم فجر با گویندگی حمید محمدی مجری تلویزیون پخش شد و مورد برنامه های اجرا شده در این رویداد جهانی توضیحاتی نیز ارائه گردید و عوامل دست اندرکار جشنواره نیز معرفی شدند.
در ادامه مراسم جشنواره جهانی فیلم فجر، رضا میر کریمی دبیر این دوره از جشنواره، ضمن خیر مقدم به حضار گفت: در چهار سال گذشته که این جانب مسئولیت جشنواره جهانی فیلم فجر را به کمک همکاران خبره ام در زمینه ی بین الملل سینما بر عهده گرفتم و سعی کردیم در اندازه ی سینمای ایران جایگاه صحیحی را ایجاد کنیم، قصد داشتم سخنرانی خاصی در اختتامیه جشنواره نداشته باشد و امسال نیز این رسم را حفظ می کنم.
میر کریمی افزود: امسال با تحریم هایی یکسویه و غیر عادلانه که علاوه بر اقتصاد، فرهنگ ما را نیز نشانه رفته است، مواجه بودیم ولی با وجود تمام این مشکلات، به علت شان سینمای ایران در دنیا، برگزاری جشنواره ای باشکوه را شاهد بودیم. از این موضوع خوشحالم که بسیاری از دوستان سینمای ایران در سراسر جهان ما را تنها نگذاشتند.
وی با اشاره یک قطعه ترکی که در اجرای موسیقی وجود داشت بیان کرد: بنده با یک بیت از قطعه ترکی که اجرا شده خاطرات زیادی دارم که بدین نحو است «کوچه ها را برای دوستم که از راه می رسد آب پاشی کرده ام تا گرد و خاک او را نیازارد»، ما نیز شهر و کوچه هایش را برای حضور مهمانان گرامی و عزیز از سراسر دنیا مهیا کرده ایم تا در یکی از با سابقه ترین و مهم ترین فستیوال های دنیا در غرب آسیا حضور به هم رسانند.
میرکریمی در انتها با تشکر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر ارتباطات و شهرداری تهران، سازمان سینمایی افزود، همه تمام حامیان در حد توان خود به این حرکت ملی و بین المللی کمک کردند و باید از تمام آن ها کمال تشکر را داشته باشم.
پس از پایان سخنرانی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر، باران نیکراه که به دو زبان فارسی و انگلیسی برنامه را اجرا می کرد، از روحیه صلح طلبی ایرانیان که همواره جهانی پر از صلح و آرامش را می پسندند، سخن گفت و از حضار خواست که پیام صلح طبی خود را با تشویق مهمانانی که در جشنواره حضور دارند، به گوش حاضران برسانند. در این بین صحنه هایی از اماکن تاریخی و مذهبی ایران در پشت صحنه نمایش داده شد.
در ادامه ی جشنواره جهانی فیلم فجر برنامه ی اهدای جوایز شروع شد.
اولین جایزه ای که در جشنواره فیلم فجر اهدا شد مربوط به نت پک بود. ابتدا کلیپی از معرفی اعجاز گل پخش شد و لاتیکا پادگائونکار و سید غلامرضا موسوی داوران این بخش برای اهدای جایزه نت پک روی سن حضور یافتند.
جایزه نت پک در این بخش به فیلم ایرانی «خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست اهدا شد. خوشدست با بغض پشت میکروفن رفت و بیان کرد: از داوران جشنواره در این بخش به خصوص غلامرضا موسوی سپاسگزارم و دوست دارم جایزه را به بچه های کانون اصلاح تربیت اهدا کنمَ؛ زیرا این فیلم را آنان ساختند. در طول ساخت فیلم تمام تلاشم را کردم که دروغ نگویم و با آن ها صادق باشم. تصمیم من در این فیلم پرداختن به معجزه هنر و تئاتر بود. ایشان سپس با تشکر از توماج بهزادی گفت: به تازگی مطلع شدم که دختردار شده ام و بسیار از این موضوع خوشحال و راضی هستم.

جایزه بین الادیان در جشنواره جهانی فیلم فجر

اینیس گیل، داگلاس فالسون و سید محمد حسین نواب در بخش بین الادیان به عنوان داوران جشنواره حضور داشتند و برای اهدای جایزه روی سن رفتند و فیلم «شکستن همزمان بیست استخوان» به کارگردانی جمشید محمودی از کشور افغانستان توانست دیپلم افتخار بهترین فیلم را در بخش «بین الادیان» دریافت کند.
به جای کارگردان این فیلم، نوید محمودی که برای دریافت لوح تقدیم بر روی سن رفته بود گفت: به این علت که فیلم محصول مشترک افغانستان و ایران است، دو نام «شکستن همزمان بیست استخوان» و «رونا مادر عظیم» را مد نظر داشتیم.
وی با اشاره به این که برادرش در جشنواره حضور ندارد و جایزه اش را او دریافت می کند بیان کرد: برای ساخت این فیلم دو سال سخت بر ما گذشت، امیدواریم همانگونه که در دنیا این فیلم بسیار مورد توجه واقع شد، در بین مردم ایران نیز مورد استقبال واقع شود.

جایزه جشنواره جهانی فیلم فجر در بخش منتقدان بین المللی

برای اهدای جایزه منتقدان بین المللی، باربارالوری، روبرت صافاریان و جونیت جبنویان روی سن حاضر شدند. در بخش «جلوگاه شرق» دیپلم افتخار بهترین فیلم بلند، از نظر منتقدان بین المللی به محصول کشور ترکیه و بلغارستان و فیلم «اعلان» به کارگردانی محمود فاضل جوشکون اهدا شد.

جشنواره جهانی فیلم فجر و جایزه صلح

در ادامه مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، رضا کیانیان رئیس کاخ جشنواره و حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی برای اهدای جوایز برندگان در بخش صلح روی صحنه حاضر شدند. جایزه این بخش و دیپلم افتخار صلح به فیلم محصول کشور سوریه به نام «امینه» و به کارگردانی ایمن زیدان اعطا شد. ایمن زیدان ضمن تشکر از عوامل برگزار کننده جشنواره فیلم فجر بیان کرد امیدوارم همه در مسیر صلح جهانی بکوشند.

جایزه محمد امین (ص) در جشنواره جهانی فیلم فجر

در ادامه برنامه رضا کیانیان بیان کرد: بسیار خوشحالم که برای بار چهارم جهت اهدای جایزه محمد امین (ص) روی سن حاضر شدم. این جایزه در اصل جایزه اخلاق است. برای این به اسم محمد امین نامگذاری شده است که پیامبر ما می فرماید من نیامدم بجز برای کامل کردن اخلاق در دنیا. تمام فیلم ها به اخلاق می پردازند حتی اگر دغدغه کوچکی باشد اما این جایزه به فیلمی اعطا می شود که دغدغه ی اصلی آن بحث اخلاق باشد.
دیپلم افتخار بخش جایزه محمد امین (ص) به فیلم هندی با کارگردانی اعجاز خان به نام «حمید» اعطا شد و به جای کارگردان، تهیه کننده ی فیلم روی سن حاضر شد و جایزه را دریافت کرد.

جایزه بهترین فیلم اول در جشنواره جهانی فیلم فجر

غسان سلهب و بهروز شعیبی و عمار هادی العرادی در بخش فیلم های اول داوران جشنواره بودند که در این بخش برای اهدای جایزه روی سن رفتند. تندیس و جایزه ی این بخش به فیلم «جوان روسی» از روسیه ساخته ی الکساندر زولوتوخین اهدا گردید.
مدیر فیلم برداری این فیلم در این بخش به جای کارگردان فیلم، برای دریافت جایزه روی سن حاضر شد. آیرات یامیلوو پس از دریافت جایزه گفت: بابت جایزه از شما تشکر می کنم و امیدوارم سازنده ی این اثر در آینده بتواند فیلم های بهتری بسازد.
کارگردان فیلم نیز پیامی تصویری برای جشنواره ارسال کرده بود و از انتخاب فیلم در این بخش بابت این که توانسته بود نظر داوران و تماشاگران را جلب کند ابراز خوشحالی و تشکر کرده بود. همچنین از این که در این جشنواره حضور نداشت عذرخواهی کرده بود.

جایزه جشنواره جهانی فیلم فجر برای بخش «جلوگاه شرق»

خسرو معصومی و روسودان گلورژیدزه داوران این بخش برای اهدای جایزه روی سن حاضر شدند.
فیلم «قربانی» به کارگردانی مهدی محمد نژادیان از ایران توانست جایزه ی بهترین فیلم کوتاه آسیایی را در این بخش دریافت کند.
کارگردان فیلم پس از دریافت جایزه طی سخنانی گفت: در سراسر دنیا هزاران کودک در معرض خشونت قرار می گیرند. این کودکان به خصوص در جوامع سنتی صدایی ندارند و بنده سعی کردم صدای این کودکان باشم.
تندیس بهترین کارگردان آسیایی نیز به هو منگ برای فیلم “عبور از مرز” اهدا شد. تهیه کننده ی این فیلم پس از دریافت جایزه گفت: جشنواره بین المللی فیلم فجر برای ساخت فیلم بعدی ما انگیزه خوبی ایجاد کرده است. کارگردان فیلم در چین حضور دارد و ما آن جا نیز نمایش فیلم را در حال حاضر داریم.
سپس جایزه بهترین فیلم بلند آسیایی در جشنواره جهانی فیلم فجر به “شکستن همزمان بیست استخوان” فیلمی به کارگردانی جمشید محمودی از افغانستان اعطا گردید.
نوید محمودی پس از دریافت جایزه گفت: من بیش از 34 سالاستکه به عنوان مهاجر در ایران زندگی می کنم. قطعاً شما هم در کوچه و خیابان مهاجران افغانستانی را مشاهده کرده اید. خواهش می کنم هر چقدر می توانید به آن ها محبت کنید؛ زیرا بی سرزمینی درد سختی است. به همه دست اندرکاران فیلم تبریک می گویم و امیدوارم فیلم بعدی ما نیز در جشنواره فیلم فجر داخلی پذیرفته شود.
تندیس بهترین فیلم بلند آسیایی نیز به فیلم “جای خالی دوست” از ایران به کارگردانی و تهیه کنندگی محمد علی طالبی اهدا شد.
محمد علی طالبی در جشنواره حضور نداشت و در کلیپی که برای جشنواره ارسال کرده بود، بیان کرد: ضمن تشکر و قدردانی از برگزار کنندگان جشنواره جهانی فیلم فجر، مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی، هیئت داوران می خواهم این جایزه را به نیلوفر روزبهانی اهدا کنم که به همراه دوستش از یک پل به قصد خودکشی پرید و به صورت معجزه آسایی نجات یافت. همچنین از همه نوجوانان می خواهم به لحظه های شیرینی که در زندگی می تواند باشد بیندیشند مانند همین لحظه ای که می تواند لبخند بر لبان ما بنشیند. جایزه این کارگردان به نیلوفر روزبهانی در فیلم جای خالی دوست اهدا شد. وی گفت: از استاد محمد علی طالبی تشکر می کنم که مرا به این مراسم دعوت کردند تا در خدمت شما باشم.

جایزه جشنواره جهانی فیلم فجر در بخش “سینمای سعادت”

در این بخش از جشنواره، در معرفی فیلم های این بخش کلیپی پخش شد؛ سپس کلیپ معرفی داوران بخش سینمای سعادت که شامل پیتر فلایشمان، وانگ ژیائوشوای، مایک فان دایم، لابینا میتوسکا، مظفر اوزدمیر، نوید محمدزاده و نرگس آبیار بودند نمایش داده شد.
قبل از اعلام جایزه در این بخش از جشنواره جهانی فیلم فجر، وانگ زیائوشوای از داوران خواست تا نام برگزیده اول را خودش اعلام کند. سیمرغ سیمین بهترین فیلم کوتاه به فیلم “افراط منجی ماست” ساخته ی مورگان زیورلا – پتی از کشور سوئد اهدا شد. کارگردان این فیلم در کلیپی که ارسال کرده بود گفت: افتخار می کنم، از داورانی که از فرهنگ های مختلف هستند جایزه دریافت کردم. فیلم افراط منجی ماست برایم بسیار شخصی است، زیرا قصه از خانواده خودم و روستایی که به آن حس نزدیکی دارم برگرفته شده است. از تیم نیز برای همراهی در ساخت فیلم تشکر می کنم و از این که نتوانستم در جشنواره حاضر شوم متأسفم.
همچنین در این بخش سیمرغ سیمین مربوط به جایزه هیئت داوران برای بهترین طراحی لباس به فیلم “پرنده بهاری” به کارگردانی جینگ ژیانگ لی از کشور چین اعطا شد. کارگردان این فیلم روی سن آمد و پس از دریافت جایزه گفت: باعث افتخار من است که این جایزه را دریافت می کنم و این هدیه به من کمک می کند تا رویاهایم را ادامه دهم. جین ژیانگ لی طراح لباس در این فیلم نیز پیامی ویدیویی ارسال کرد و گفت: از دست اندرکاران جشنواره جهانی فیلم فجر تشکر می کنم و همکاری با این گروه فیلم برای من باعث افتخار بود.
در ادامه قبل از اهدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد، نوید محمد زاده گفت: من این سیمرغی را که اینجا اعطا می کنند بیشتر از سیمرغی که خودم گرفتم دوست دارم. آقای میر کریمی از این سیمرغ ها یکی به من بدهید.
سیمرغ این بخش به علی مصفا بازیگر فیلم “جهان با من برقص” ساخته ی سروش صحت اهدا شد تا دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد را از آن خود کند.
مصفا پس از دریافت سیمرغ گفت: ظاهراً کسی آن بالا و کسی در پشت صحنه هوای مرا داشته تا جایزه بگیرم. او از سروش صحت به خاطر همکاری در این فیلم تشکر کرد.
سیمرغ دیگر بهترین بازیکن مرد برای فیلم “پیش از ژاله” به کارگردانی مایکل نویر به جسپر کریستنسن از کشور دانمارک اعطا شد. کارگردان این فیلم روی سن حاضر شد و پس از دریافت جایزه ی بازیگر فوق، مهمانان را به تماشای پیام این بازیگر دعوت کرد. او در این کلیپ گفت: ممنونم که کار ما را در نوع پیام آور صلح دیدید و خوشحالم که توانستیم نشان دهیم ما بیشتر از آن که با هم فرق داشته باشیم به همدیگر شبیه هستیم و دنیایی بهتر می توانیم بسازیم.
در ادامه جشنواره جهانی فیلم فجر مارتینا آپوستولووا برای فیلم «ایرینا» ساخته ی نادژدا کزه‌وا از کشور بلغارستان جایزه سیمرغ سیمین بهترین بازیگر زن را کسب کرد.
تهیه کننده فیلم ایرینا، استفان کیتانوف برای دریافت جایزه بهترین بازیگر زن روی سن آمد و گفت: بسیار سپاسگزارم که این فیلم را تماشا کردید. این فیلم اولین کار مارتینا و کارگردان فیلم است. دریافت این جایزه یک افتخار برای سینمای بلغارستان است.
مارتینا نیز با کلیپی که ارسال کرده بود از دریافت جایزه تشکر کرد. همچنین از خانواده ی خود و تهیه کننده ی فیلم نیز تشکر کرد. وی گفت: ممنونم که سختی هایی را که برای این فیلم و بازی در آن تحمل کردم دیدید، تهران، ایران قدردانی مرا بپذیرید.
استفان کیتانوف، تهیه کننده ی این فیلم در ادامه گفت: تنها چیزی که بین تمام ما مشترک است، عشق ما به سینماست.

سایر جوایز جشنواره جهانی فیلم فجر

در ادامه اهدای سیمرغ بلورین، سیمرغ سیمین بهترین فیلمنامه به اولیور هافنر و گرنوت کرا، برای فیلم “واکرسدوروف” ساخته ی اولیور هافنر از کشور آلمان اهدا شد.
هافنر در جشنواره حضور نداشت و نماینده ی او جایزه را دریافت کرد و گفت سریعاً جایزه را به وی خواهد رساند.
هافنر تا یک روز قبل در تهران بود و در پیامی تصویری به حاضران گفت: من به زودی به تهران برمی گردم. خوشحالم که این جایزه را گرفتم. این فیلم در مورد حقوق مدنی است؛ مسئله ای که همه باید برای آن بجنگند. امیدوارم این فیلم اثری الهام بخش باشد.
در مرحله ی بعد جشنواره جهانی فیلم فجر تندیس سیمین بهترین کارگردانی به سروش صحت از ایران اهدا شد. این تندیس برای فیلم جهان با من برقص بود. صحت پس از دریافت جایزه گفت: از برگزار کنندگان و هیئت داوران جشنواره بسیار سپاسگزارم. در این جند روز بیشتر شنیدم که همه در مورد فیلم می گفتند که حال فیلم خوب است.
فکر می کنم علت این حال خوب این بود که ما همه در زمان ساخت فیلم حال خوبی داشتیم و مسائل را به کمک هم حل کردیم. فکر کنم اگر زمانی هم ما کوچه را برای مهمانان جارو کنیم، با مهاجران بیشتر مهربان باشیم کمی خود، دیگران و حتی افرادی را که با عقاید ما مخالف‌اند دوست داشته باشیم، آنگاه جهان با ما می رقصد.
پل شریدر نویسنده و کارگردان آمریکایی مهمان ویژه جشنواره جهانی فیلم فجر و رضا میر کریمی دبیر جشنواره برای اهدای سیمرغ زرین بهترین فیلم و به همراه داوران بخش سینمای سعادت بر روی سن قرار گرفتند.
فیلم «جوان روسی» به تهیه کنندگی ادوارد پیچوگین و الکساندر سوخوروف و کارگردانی الکساندر زولوتوخین از کشور روسیه هم سیمرغ زرین بهترین فیلم را دریافت کرد. فیلمبردار فیلم جوان روسی، آیرات یامیلوو به نمایندگی از کارگردان این فیلم سیمرغ زرین را دریافت کرد. وی گفت: جا دارد از همه مهمانان و داوران قدردانی کنم. انتظار نداشتم از فیلم این گونه استقبال شود.
کارگردان فیلم نیز در یک پیام تصویری به مهمانان جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: بسیار اهمیت دارد که داستان صادقانه و ساده ساخته شود. من خوشحالم که بینندگان ایرانی این فیلم را فهمیدند و احساس نزدیک با آن داشتند.

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

1 نظر

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط