سه‌شنبه, آوریل 16, 2024
خانهاخبار ویژهتسلیت به سینمای ایران»

تسلیت به سینمای ایران»

اخبار هنری :

فرشته طائرپور متولد بهمن ۱۳۳۱ و فارغ‌التحصیل کارشناسی ادبیات انگلیسی بود. او مدتی را به عنوان نویسنده و عضو هیئت تحریریه در مجله زن مشغول به کار شد و در سال‌های بعد ضمن مدیریت مرکز نگارش ویرایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (۱۹۹۱–۱۹۸۲) با گروه‌های کودک و نوجوان شبکه‌های اول و دوم سیما در مقام مشاور و نویسنده همکاری کرد.

طائرپور به دنبال فعالیت ادبی در حوزه کودکان و نوجوانان از سال ۱۳۶۶ در زمینه سینمای کودک نیز به فعالیت پرداخت. خانه ادبیات و هنر کودکان و نوجوانان که طائرپور مدیرعامل آن است تاکنون بیش از ۱۰ فیلم سینمایی و حدود ۲۰هزار دقیقه آثار ویدئویی تهیه کرده‌است.

فعالیت حرفه‌ای او در سینما از سال ۱۳۶۷ با تهیه‌کنندگی فیلم ماندگار «گلنار» آغاز شد.

پس از آن تهیه‌کنندگی آثاری دیگری همچون «پاتال و آرزوهای کوچک» (۱۳۶۸)، «مدرسه پیرمردها» (۱۳۷۰)، «نان و شعر» (۱۳۷۲)، «پسر مریم» (۱۳۷۷)، «یکی بود یکی نبود» (۱۳۷۹)، «وقتی همه خواب بودند» (۱۳۸۴)، «زن دوم» (۱۳۸۶)، «نیلوفر» (۱۳۸۷)، «نخودی» (۱۳۸۸)، «آینه‌های روبرو» (۱۳۸۸)، «خداحافظ دختر شیرازی» (۱۳۹۷) و «سازهای ناکوک» (۱۳۹۸) را برعهده داشت که در این آثار با عناوین دیگری از جمله مدیرتولید،‌ نویسنده فیلمنامه و مشاور فیلمنامه نیز حضور داشته و مجری طرح چهار فیلم «ایلیا، نقاش جوان» (۱۳۷۰)، «سایه‌های هجوم» (۱۳۷۱) «بابا عزیز» (۱۳۸۲) و «زمستان است» (۱۳۸۴) بوده است.

او نخستین داور جشنواره فیلم‌های کودکان در جشنواره‌های فرانکفورت، قاهره و حیدرآباد و نخستین سینماگر ایرانی است که در پنجاه سال گذشته توانسته به عضویت هیئت رئیسه سازمان بین‌المللی فیلم سازان کودک وابسته به یونسکو (سیفژ) درآید.

فرشته طائرپور در سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۱ به عنوان نخستین تهیه‌کننده زن، به عنوان رئیس هیئت مدیره خانه سینما انتخاب و مشغول به کار بود.

فرشته طائرپور مادر غزل شاکری (بازیگر) و همسر منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما) است.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط