جمعه, مارس 29, 2024
خانهسردبیرمولف مهم نیست ، تالیف مهم است

مولف مهم نیست ، تالیف مهم است

اخبار هنری :

بهزاد عشقی: ما قهرمان‌های زنده خود را می‌کشیم و بعد مردگان شان را می‌ستاییم و از آنها قهرمان می‌سازیم. فردوسی جان و مال و جوانی خود را بر سر شاهنامه گذاشت،اما تا وقتی که بود قدر ندید و در عسرت و رنج و تنهایی در گذشت.

حلاج چون اسرار هویدا می‌کرد مستحق مرگ بود. امیرکبیر با دسیسه بر کنار شد و در حمام فین کاشان مظلومانه به قتل رسید. مصدق از دید سلطنت‌طلبان پیرمرد خرفت و بیماری بود که می‌خواست از زیر پتو حکومت کند. از دید چپ گرایان توده‌ای، عامل آمریکا بود. از دید آمریکایی‌ها سرکش بود و می‌باید حذف می‌شد. مردم نیز با باد می‌رفتند و صبح درود بر مصدق و عصر مرگ بر مصدق می‌گفتند.

صادق هدایت مروج مرگ و نیست گرایی و انحراف جنسی بود و هرکس که آثارش را می‌خواند، از زندگی مایوس می‌شد و خود را می‌کشت!

فروغ فرخزاد شاعر نبود و زن گمراهی بود که شعرهایش را فاسقش ابراهیم گلستان به نامش می‌سرود.

باز هم بگویم؟ تاریخ ایران مملو از نخبه کشی و فرزندکشی و سرنوشت قهرمان‌هایی است که به خاطر تعصب و حسادت و استبداد و عقب‌ماندگی به مسلخ می‌روند.

حالا نوبت اصغر فرهادی است. فرهادی فیلمساز بی خطایی نیست و می‌تواند در موضع گیری‌های اجتماعی خود لغزش هایی داشته باشد و یا کاستی هایی به فیلم‌هایش راه پیدا کرده باشد، یا اصلا به دلایل شخصی و زیبایی‌شناسی و فکری، نوع سینمای او را برنتابیم و دوست نداشته باشیم، اما همین فیلمساز تعدادی از بهترین فیلم‌های سال‌های اخیر را ساخته ، مهم ترین جایزه‌های جهانی را دریافت کرده ، مورد تحسین مهم ترین منتقدان و کارشناسان سینمایی قرار گرفته و در جهان برای مان افتخار آفریده است.

فرهادی صادر کننده ترور و وحشت و مرگ نیست و سفیر فرهنگ است، اما اکنون با این فیلمساز چه می‌کنیم؟

در احوال شخصی و موضع‌گیری اجتماعی و روابط یواشکی و پشت پرده اش سرک می‌کشیم و به قول بهروز وثوقی در فیلم «گوزن‌ها» هر چه دیوار مستراح است بر سرش فرو می‌ریزیم.

بعد کار را به جایی می‌کشانیم که بگوییم فیلم «قهرمان» را از هنرجویش دزدیده است و البته فیلم آن هنرجو به مراتب سرتر از اثر استادش بوده است، واقعا؟

ما با این افشاگری‌های ناصواب به کجا می‌خواهیم برسیم؟ مولف مهم نیست ، تالیف مهم است. هر مولفی ممکن است که در زندگی شخصی و اجتماعی خود خطاهایی داشته باشد، اما آنچه که باقی می‌ماند تالیف است. قهرمان سازی پس از مرگ فایده ندارد، قهرمان زنده را دریابید.

محمدرضا اورنگ

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط