جمعه, آوریل 26, 2024
خانهنقد و یادداشتنقد سریال ?...What If | قسمت اول

نقد سریال ?…What If | قسمت اول

اخبار هنری:

قسمت اول سریال ?…What If که داستان تبدیل شدن پگی کارتر به ابرسرباز را نشان می‌دهد، اگرچه ریسک زیادی نمی‌کند، اما بهترین مثال برای توضیح کارکرد مولتی‌ورس در دنیای سینمایی مارول است.

ادامه نقد ممکن است بخش‌هایی از داستان قسمت اول سریال What If و همچنین پایان سریال Loki را فاش کند

بالاخره قسمت اول از فصل اول سریال What If روز گذشته از دیزنی پلاس پخش شد که طبق انتظار در این قسمت شاهد ارائه داستانی متفاوت از فیلم Captain America: The First Avenger هستیم. درواقع سریال و شخصیت واچر با صداپیشگی جفری رایت همان ابتدا از شما می‌پرسد که چی‌ می‌شد به‌جای استیو راجرز، شخص دیگری سرم ابرسرباز را تزریق می‌کرد.

پس از پایان فصل اول سریال Loki و تصمیم بحث‌برانگیز سیلوی در پایان سریال که باعث آغاز مولتی‌ورس در دنیای سینمایی مارول شد، بسیاری در مورد نحوه کارکرد مولتی‌ورس در MCU سؤال می‌کردند که در قسمت اول انیمیشن What If به شکلی ساده اما کامل به آن جواب داده می‌شود. درواقع واچر همان اول نشان می‌دهد حالا که دیگر سازمان TVA قرار نیست با متغییرها و همچنین تغییرات در خط زمانی مقدس مقابله کند، پگی کارتر تصمیمی متفاوت نسبت به آن چیزی که در فیلم Captain America: The First Avenger دیدیم، می‌گیرد و این تنها آغازی برای تغییر داستان این فیلم است.

واچر با صداپیشگی جفری رایت در انیمیشن ?What If

قسمت اول انیمیشن What If بهترین و ساده‌ترین تعریف از نحوه کارکرد مولتی‌ورس در دنیای سینمایی مارول را ارائه می‌کند

در طول قسمت اول انیمیشن What If شاهد تغییراتی در روند اتفاقات قسمت اول فیلم کاپیتان آمریکا هستیم و درنهایت اتفاقاتی متفاوت نسبت به فیلم در آن رخ می‌دهد. به‌طور مثال حالا شاهد هالک‌باستر یا هر اسمی که روی آن گذاشته‌اند هستیم که با قدرت تسراکت کار می‌کند که در طول داستان توسط کاپیتان کارتر از نیروهای نازی گرفته می‌شود.

همچنین برخلاف فیلم، باکی قرار نیست از قطار سقوط کند و بازو خود را از دست دهد و سرنوشت متفاوتی دارد. علاوه‌براین، برخلاف پایان فیلم، در پایان سریال رد اسکال به‌جای اینکه نیویورک و آمریکا را نابود کند، نیرویی فراطبیعی را فرا می‌خواند که درنهایت پگی وارد یک پورتال می‌شود و پیش از اتفاقات فیلم Avengers شاهد خروجش هستیم که دقیقا خلاف سقوط استیو راجرز در اقیانوس یخی و در کما رفتنش هستیم. درواقع ما در طول قسمت اول سریال What If شاهد یک توضیح ساده از چیزی که مارول برای مولتی‌ورس مدنظرش است، هستیم.

این خود یک نکته مثبت و یک نکته منفی است. بخش مثبت ماجرا این است که این قسمت باعث شد تا ما درک بهتری از مولتی‌ورس دنیای سینمایی مارول داشته باشیم و به خوبی به سوالات ما پاسخ داده شد. پس ما الان درک بهتری از یکی از نظریه‌های مولتی‌ورس داریم و احتمالا باید شاهد مدلی مشابه برای فیلم Doctor Strange 2 نیز باشیم و حالا می‌دانیم که در هر فیلم یا سریال MCU می‌توان شاهد تغییری در روند داستان کلی آن باشیم و البته حالا دید بهتری از اتفاقات انیمیشن What If به ما داده شده است.

اما نکته منفی قسمت اول سریال What If این بود که کمی سازندگان حداقل در این قسمت محافظه‌کار بوده و تغییرات چشمگیری در خط داستانی کاپیتان کارتر ایجاد نکرده‌‌اند. توضیح بهترش این است که پگی هم مثل استیو تا بخشی از داستان در سایه قرار دارد و سپس با یک فرصت وارد میدان نبرد می‌شود. همچنین سازندگان تنها تغییراتی در بخش‌هایی از داستان فیلم ایجاد کردند و به‌طور مثال درنهایت پگی هم خودش را فدا می‌کند و قرار نیست تصمیمی متفاوت‌تر از استیو راجرز در قسمت اول فیلم کاپیتان آمریکا بگیرد.

فرود استیو راجرز با هالک باستر جلوی کاپیتان کارتر در قسمت اول سریال What if

قسمت اول انیمیشن What If ریسک زیادی نمی‌کند و بیشتر بخشی از اتفاقات فیلم Captain America: The First Avenger را تغییر می‌دهد

شاید این موضوع را بتوانیم به این حساب بگذاریم که سازندگان در ابتدا می‌خواستن تا بینندگان درک بهتری از داستان‌هایی که قرار است جلوتر ببینند، داشته باشند و در ادامه داستان‌هایی پیچیده‌تر و پر چالش‌تری را به تصویر بکشند. بااین‌حال، بدون شک انیمیشن چه می‌شود اگر؟ پتانسیلی فراتر از این دارد که سازندگان صرفا بخش‌هایی از داستان یک فیلم را تغییر دهند و مشخصا انتظار داریم داستان‌های متفاوت‌تری را در هفته‌های آینده مشاهده کنیم تا اینکه تنها بخش‌هایی از داستان فیلم‌های سه فاز اول دنیای سینمایی مارول تغییر کرده باشند.

درکنار ارجاعات جالبی که در طول این قسمت شاهد بودیم، یکی از سوالاتی که از الان برای من ایجاد شده این است که آیا قرار است درنهایت شاهد گردهمایی گروه اونجرز در پایان سریال What If باشیم یا این یکی از خط‌های داستان آن است؟ البته قبلا در تریلر این انیمیشن هم شاهد داستان اونجرز با شخصیت‌های متفاوت بودیم، اما باید دید فصل اول تا چه اندازه‌ای قرار است داستان سه فاز اول را پوشش دهد.

یکی از نگرانی‌هایی که پیش از تماشا قسمت اول این انیمیشن داشتم، این بود که آیا مدت زمان آن برای پرداختن به یک داستان کافی است یا نه. هرچند اکثر سریال‌های انیمیشنی مدت زمانی در حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای دارند، اما اولین انیمیشن دنیای سینمایی مارول نشان داد که نگرانی‌های من حداقل در قسمت اول بیهوده بوده و درواقع محتوا و زمان آن کاملا منطبق با هم بودند. قسمت اول انیمیشن What If زمان اضافه‌ای ندارد و خیلی سریع به اصل داستان می‌پردازد و بدون اینکه آن را طولانی کند، به آن خاتمه می‌دهد.

این نکته مثبتی در این انیمیشن است که انتظار دارم در قسمت‌های آینده نیز شاهد چنین موضوعی باشم؛ اگرچه شاید در قسمتی خاص شاهد زمانی طولانی‌تری هم باشیم و تنها برخی از قسمت‌ها مدت زمانی ۳۰ دقیقه‌ای داشته باشند. یکی دیگر از نقاط چشمگیر قسمت اول سریال What If طراحی شخصیت‌ها، آرت استایل و سبک انیمیشنی آن است. شاید در نگاه اول این طراحی و سبک نه چندان جالب و ارزان به‌نظر برسد، اما واقعیت این است که مارول توانسته اجرای خوبی داشته باشد و شاهد انیمیشن‌های با کیفیتی باشیم.

پگی کارتر و باکی بارنز به‌همراه نیروهایشان در حال مبارزه با هایدرا و نازی‌ها در قسمت اول سریال What if

تغییر صداپیشگان برخی از شخصیت‌های دنیای سینمایی مارول و تفاوت آن با صدای اصلی شخصیت در قسمت اول سریال What If کاملا قابل حس است

البته مشکلاتی هم وجود دارد و در طول قسمت برخی مواقع احساس می‌کردم شاهد مشکل ناهماهنگی صدا و حرکات لب شخصیت‌ها هستیم، اما مشخصا این اولین تجربه مارول است و باید دید مارول مانند لوکاس‌فیلم سبک انیمیشنی منحصربه‌فرد خود را ادامه و کم کم بهبود می‌دهد یا در هر انیمیشنی که پس از سریال What If عرضه خواهد شد، شاهد آرت استایل و سبک متفاوتی خواهیم بود.

درواقع یک مثال خوب سریال انیمیشنی Clone Wars است که در فصل‌های اول شاهد کیفیت جالبی نیستیم، اما کم کم کیفیت کار این انیمیشن محبوب جنگ ستارگان بالا رفت تا جایی که کیفیت بالا و فوق‌العاده‌ای را در فصل هفتم این سریال شاهد بودیم. حالا این موضوع در انیمیشن Bad Batch هم ادامه پیدا کرده و درواقع مارول می‌تواند انیمیشن‌های لوکاس‌فیلم را الگو مناسبی برای خود قرار دهد و به مرور کیفیت کار خود را افزایش دهد.

در هر حال انیمیشن What If اولین تجربه مارول استودیو است، اما همین الان کیفیت کار خوبی را شاهد هستیم که بدون شک در آینده می‌توان انتظار بهبود عملکرد تیم انیمیشن مارول را داشت. یکی از نکاتی که قبل از پخش سریال What If متوجه شدیم، استفاده از صداپیشگانی متفاوت برای برخی از شخصیت‌های دنیای سینمایی مارول بودیم. درواقع می‌دانیم که کریس ایوانز برای صداپیشگی استیو راجرز یا رابرت داونی جونیور برای صداپیشگی تونی استارک در این انیمیشن بازنگشته‌اند و حالا در همان ابتدا کار شاهد تفاوت بین صداها هستیم.

صد البته کار صداپیشه استیو راجرز قابل قبول و خوب است و به‌نظرم اجرای خوبی در طول قسمت اول داشت، اما واقعیت این است که باز هم این اجرای خوب باعث نشد تا تفاوت تن صدا و نحوه صحبت کردن او با کریس ایوانز را متوجه نشوم یا تفاوت کمی احساس کنم. این موضوع به خودی خود نکته منفی بزرگی نیست، اما شاید عادت کردنش برای طرفداران قدیمی MCU کمی سخت باشد.

مبارزه کاپیتان کارتر با شمشیر با هشت پا در قسمت اول سریال What if

اگرچه قسمت اول سریال What If ریسک زیادی به خرج نمی‌دهد و بیشتر شاهد تغییراتی در داستان فیلم Captain America: The First Avenger هستیم، اما بهترین توضیح از نحوه کارکرد مولتی‌ورس دنیای سینمایی مارول را به طرفداران ارائه می‌کند و جوابی ساده و بدون پیچیدگی را در طول این قسمت دریافت می‌کنیم. بدون شک این تنها گاز کوچکی از سیب مولتی‌ورس و همچنین اتفاقات انیمیشن What If است و بدون شک پتانسیل بالایی در ادامه وجود خواهد داشت، اما شاید مارول و سریال باید این سؤال را از خود بکنند که این انیمیشن قرار است چه جایگاهی در آینده MCU داشته باشد و آیا این اتفاقات درنهایت قرار است به موضوعی مهم در این مجموعه تبدیل شود یا ما صرفا قرار است داستان‌های متفاوتی از فیلم‌های سه فاز اول دنیای سینمایی مارول را مشاهده کنیم؟

جوابی که انتظار داریم در قسمت‌های بعدی به آن پاسخ داده شود. البته قسمت اول سریال What If این موضوع را هم یادآوری می‌کند که شخصیت پگی کارتر چقدر پتانسیل بالایی داشت و متاسفانه از آن استفاده نشد و حتی حالا مارول سریال Agent Carter را نادیده گرفته است! همچنین برخی همین الان اعتقاد دارند که قهرمان هایدرا همان Shuma-Gorath است و او احتمالا شخصیت شرور و منفی اصلی فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness و احتمالا مولتی‌ورس خواهد بود. البته این تنها یک نظریه است و باید دید ملاقات دکتر استرنج با کاپیتان کارتر در انیمیشن What If چقدر در آینده این دو شخصیت تاثیر خواهد داشت.

نویسنده: مسیح کریمی
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط