شنبه, آوریل 20, 2024
خانهسردبیرآفرین به بازیگران و سینماگران هالیوودی...

آفرین به بازیگران و سینماگران هالیوودی…

اخبار هنری:

آفرین به بازیگران و سینماگران هالیوودی که همیشه دست خیرشان نوازشگر نیاز نیازمندان است

– جورج کلونی، دان چیدل، کری واشنگتن، میندی کیلینگ، ایوا لونگوریا و تعداد دیگری از بازیگران شناخته ‌شده یک مدرسه آموزش فیلمسازی برای افراد محروم تاسیس می‌کنند.

– قابل توجه آقایان و بانوانی که گاهی ادعا می کنند سینمای ما از هالیوود بهتر و والاتر است و فیلم های مان نکات اخلاقی دارد!
وقتی قلمفرسایی کرده و حنجره می دریم که برای پیشرفت سینمای یک کشور،فقط تولید فیلم مهم و موثر نیست،دقیقا یکی از دلایل آن بر می گردد به همین کار خداپسندانه و حرفه ای جرج کلونی و دیگر بازیگران هالیوود.
چنین اتفاقات خوبی را کی و چند بار در ایران با چشم دیده یا با گوش شنیده ایم؟ عوامل سینمای ایران،به خصوص برخی از تهیه کنندگان و بازیگرانی که درآمد های نجومی و میلیاردی دارند،چقدر از سرمایه ای که از راه سینما به دست آورده اند را به خود سینما تزریق کرده اند؟تقریبا هیچ!
ثروتمندان سینما چند مدرسه فیلمسازی برای بچه های محروم تاسیس کرده اند تا استعداد ها شکوفا شده و همه از نعمت این هنر برخوردار شوند؟
خدا می داند چه استعدادهای درخشانی در گوشه و کنار کشور وجود دارد که مانند الماس هایی درخشان خاک می خورند و دست نخورده باقی می مانند تا در ورطه فراموش دست و پا بزنند.
جرج کلونی و هنرمندانی مانند او،هم بخشی از درآمد خود را وارد چرخه تولید فیلم کرده و می کنند و هم بارها دست به کار خیر زده و می زنند.
در ایران چند سینماگر را سراغ دارید که چنین کرده باشد؟کدام شان به مناطق محروم سفر کرده وامکانات آموزش برای محرومان فراهم کرده اند؟
همه کارها را که نباید دولت انجام دهد.سینما باید با سرمایه سینمایی ها آباد شود،نه با پول بیت المال.عده ای از سینمایی ها که از ثروت زیاد نمی دانند چه کنند؟،مدام گوشه ای روی گنجینه خود نشسته اند و مظلومانه می گویند دولت به ما کمک کند!با ثروتی که دارید، این شما هستید که باید به دولت کمک کنید،نه دولت به شما!
وظیفه دولت در قبال سینما و هنر مشخص است و بیشتر جنبه اجرایی و حمایتی دارد،مانند ساخت سالن های سینما،تئاتر،نمایشگاه و… یا کمک به ارائه آثار در چارچوب قانون مدون،نه سلیقه های شخصی.
در دوران رکود سینما که بخشی از آن متوجه ویروس کروناست،بسیاری از عوامل سینما گرفتار بیماری وبیکاری شدند.دولت هم به جای کمک به قشر آسیب پذیر عرصه سینما،بیشتر بودجه را به ثروتمندان سینما داد!
خدا می داند اگر عده ای از سینمادارانی که ثروت شان سر و ته ندارد، فقط بخش کوچکی از حجم حساب بانکی خود را صرف کمک به همکاران گرفتار و آسیب پذیر خویش می کردند،هیچ سینماگری گرسنه و بیمار نمی ماند و از درد بی پولی و بیماری در عزلت نمی مرد و خانواده شان این همه دچار مصیبت و نداری نمی شدند.
جرج کلونی و دیگر بازیگران و سینماگران، حتی کیم کارداشیان که معرف حضور همه هست نیز،بارها به نیازمندان کمک کرده و خرج آموزش بسیاری از افراد ندار جامعه خودشان و حتی دیگر کشورها را به عهده گرفته اند.چند نفر از بازیگران و سینماگران ایرانی را می شناسید که چنین کرده باشند؟نمی گوییم اصلا نبوده،بوده،ولی آن قدر کم که به چشم هیچ کس نیامده.
اگر برخی از بازیگران و تهیه کنندگان ایرانی که صاحب ثروت های افسانه ای هستند،به جای اینکه سرمایه خود را وارد عرصه برج سازی ،بساز بفروشی و بیزینس های مشابه کنند،خرج تولید فیلم می کردند، هرگز سینمای ایران دچار رکود نمی شد و از دست کرونا هم کاری برنمی آمد.
سینماگران هالیوودی نیز بیزینس های مختلفی مانند هتلداری و غیره دارند،اما بیشترشان بخشی از سرمایه خود را وارد چرخه فیلمسازی می کنند تا سینما همیشه زنده و پویا باشد.
خیلی جالب و عجیب است که بعضی از تهیه کنندگان ثروتمند، به جای اینکه سرمایه خود را وارد چرخه فیلمسازی کنند،منتظر هستند نهادها ، سازمان های دولتی و عشق فیلم های سرمایه دار که معلوم نیست ثروت کلان خود را از چه راهی به دست آورده اند،خرج فیلم آنان را بدهند،آن هم مبلغی نجومی که بسیار بیشتر از مخارج فیلم است!
اکثر بودجه هایی که نهادها،سازمان های دولتی و سرمایه گذاران به حساب بعضی از این افراد واریز کرده اند،نه خودشان منتفع شده اند و نه حتی ریالی از آن وارد چرخه تولید فیم در سینمای ایران شده است! سرنوشت این پول های کلان چه شده ؟آیا کسی یا جایی پیگیر این موضوع بوده است؟
با این اوصاف و اوضاع،اصلا نباید کسی انتظار داشته باشد سینمای رو به موت ایران احیا شده و از زیر چادر اکسیژن بیرون بیاید.عنقریب به کما رفته و بعد نیز نفس آخر را خواهد کشید!
اگر از سینمای هالیوود می گوییم و می نویسیم حق داریم،چون آنها طبق اصول رفتار کرده و هر کاری از دست شان برآید برای سینما و مردم انجام داده و می دهند تا هنرهفتم همچنان با قدرت به قدرت نمایی بپردازد.

سیدرضا اورنگ

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط