جمعه, مارس 29, 2024
خانهسردبیربازیگرانی که از هنرنمایی بازماندند

بازیگرانی که از هنرنمایی بازماندند

اخبار هنری : 

ملک مطیعی،فردین،فروزان،پوری بنایی و…

بازیگران نقش اساسی در تولید فیلم ها و موفقیت آنها دارند.بیشتر آثاری که بازیگران در آنها حرفه ای ظاهر شده و بازی خوبی از خویش نشان داده اند،هم مقبول مخاطبان قرار گرفته و هم نظر منتقدان را جلب کرده است.
پیش از انقلاب فضای سینمای ایران با امروز کاملا متفاوت بود و به جز چند فیلم خاص،داستان بقیه آثار در حال و فضایی تقریبا یکسان می گذشت.فیلم های به اصطلاح هنری نیز کمتر از بازیگران مطرح استفاده می کردند.
بازیگران مجبور بودند برای ادامه حیات هنری و معیشتی در فیلم هایی که در سینمای آن مقطع طرفدار داشت و نسبت به دیگر فیلم های ایرانی فروش به مراتب بیشتری داشتند بازی کنند که به اصطلاح به آنها«فیلمفارسی» می گویند.
«فیلمفارسی» ها داستان های چندان قوی نداشته و ساخت آنها خرج زیادی روی دست تهیه کنندگان و سرمایه گذاران نمی گذاشت.فیلمنامه ها که معمولا مانند هم بودند،سریع نوشته شده و تولیدشان آغاز می شد.
به علت هزینه نسبتا پایین تولید این فیلم ها،اغلب آنها سرمایه و سود خود را از گیشه ها بیرون می کشیدند.
متاسفانه بازیگرانی که توانایی بالقوه ای داشتند ناچار بودند به خاطر کسب درآمد و ادامه کار در این گونه فیلم ها بازی کرده و گوش به فرمان کارگردان و تهیه کننده باشند.هیچ گاه فرصت پیدا نکردند در چنین فیلم هایی استعداد و توان بازیگری خود را بروز دهند.
بازیگران زن که باید یا نقش رقاص،روسپی،معشوقه یا دختری که به او تعرض شده را بازی می کردند تا رگ غیرت برادران شان باد کند و چاقوی ضامن دار در دست به شکار متجاوز یا متجاوزان بروند.
در کمتر فیلمی پیش آمد که یک زن توانایی هایش را نشان داده و به عنوان فرد تاثیر گذار جامعه به تصویر کشیده شود.
لوکیشن اصلی «فیلمفارسی»ها کاباره ها ، کوچه پس کوچه های جنوب شهر،عرق فروشی ها و قهوه خانه ها بود.
بازیگر محبوبی چون مرحوم ناصر ملک مطیعی، هرگز در فیلم های آبگوشتی نتوانست توانایی بازیگری خود را نشان دهد،چون فضای فیلم اجازه نمی داد. بهترین فرصتی که ملک مطیعی پیدا کرد تا توانایی خود را نشان دهد، بازی در سریال «سلطان صاحبقران» در نقش امیر کبیر بود.وقتی فیلمنامه جای کار داشته باشد و کارگردان مرد هنرمند و باسوادی مانند زنده یاد علی حاتمی باشد،بازیگر هم تحت هدایت او می تواند بهتر نقش آفرینی کند.
مرحومه فروزان نیز درفیلم «دایره مینا» توانست کمی از نقش خود در «فیلمفارسی»ها فاصله گرفته و گوشه ای از توانایی اش را به رخ بکشد.آذر شیوا که کلا توانست خود را از فضای چنین فیلم هایی بیرون کشیده و در نهایت به خاطر وضعیت مردانه سینمای آن روز،کلا عطای بازیگری را به لقایش ببخشد.پوری بنایی نیز هر زمان فرصت پیدا کرد توانست خودی نشان دهد و روی هم رفته از دیگر بازیگران زن «فیلمفارسی»موفق تر بود.مرحوم فردین هم در چند فیلم،به خصوص در «غزل» گوشه ای از توانایی هایش را نشان داد.پس از انقلاب نیز او در فیلم «برزخی ها» بازی کرد که بعد ممنوع التصویر شد.بهروز وثوقی که به عنوان بهترین بازیگر مرد ایران شناخته می شود،به جز چند فیلم که با کارگردانان صاحب اندیشه مانند علی حاتمی کار کرد،در بقیه فیلم ها چاقو به دست و کفتر پران بود.مطمئنا اگر وثوقی و دیگران پس از انقلاب فرصت بازی پیدا می کردند، می توانستند بهترین بازی های عمر خود را به نمایش بگذارند.
این بازیگرانی که از آنان نام برده شد،فقط به عنوان نمونه بود،افراد دیگری نیز دارای این شرایط بودند که آوردن نام همه آنان مقدور نبود.
پس از انقلاب برخی از بازیگران و کارگردانان دوره گذشته توانستند به کار ادامه دهند و توانایی های خود را بروز دهند،اما بسیاری از آنان به دلیل کج اندیشی و لجبازی برخی از مدیران وقت و حتی امروز، فرصت هنرنمایی پیدا نکردند. متاسفانه اغلب آنان در حسرت بازی کردن ماندند و مردند.از افرادی که نام برده شد،پوری بنایی همچنان در قید حیات است،اما هنوز بعد از گذشت چهل سال حسرت به دل باقی مانده.آذر شیوا هم که خارج از ایران به سر می برد.
تمام این بازیگران،از فروزان گرفته تا فردین و ناصر ملک مطیعی، در اوج دوران حرفه ای خود بودند و در پختگی کامل.اگر فرصتی به آنان داده می شد تا مقابل دوربین ظاهر شوند،شک نکنید که بازی های ماندگاری از خود باقی می گذاشتند.این حق از آنان سلب شد،حقی که پایمال کنندگان آن باید جوابگو باشند.
باید از تجربه و هنر این بازیگران استفاده بهینه می شد.اگر بازیگران جوان در کنار آنان کار می کردند و تجربه می اندوختند،مطمئنا سینمای ایران در عرصه بازیگری بسیار قوی تر بود و کمبودی نداشت.یکی از ضعف های بزرگ سینمای ایران در حرفه بازیگری،استفاده نکردن از تجربه بازیگران قدیمی بود.امیدواریم به پوری بنایی این فرصت داده شود تا مقابل دوربین رفته و لااقل وی حسرت به دل نماند.

حمید توران پور

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط