پنج‌شنبه, آوریل 25, 2024
خانهنقد و یادداشتبررسی فیلم Tenet، جدیدترین فیلم کریستوفر نولان از دید سایت‌های معتبر

بررسی فیلم Tenet، جدیدترین فیلم کریستوفر نولان از دید سایت‌های معتبر

اخبار هنری : مدتی پیش فیلم Tenet (تنت) ساخته جدید کریستوفر نولان برای منتقدان مطرح به نمایش درآمد و حالا هم نقدهای مختلفی از این اثر بسیار جذاب منتشر شده است.

فیلم Tenet یا در زبان فارسی «تنت» یکی از جدیدترین آثار اکشن، علمی تخیلی، درام و دلهره‌آور شرکت برادران وارنر (Warner Bros. Pictures) است که به‌دست کارگردان تحسین شده و بسیار محبوبی به‌نام کریستوفر نولان، که در رزومه بسیار جذاب خود آثاری مانند فیلم Interstellar (میان ستاره‌ای)، سه‌گانه The Dark Knight (شوالیه تاریکی)، فیلم Inception (تلقین)، فیلم Memento (یادگاری) و غیره را دارد، ساخته شده است. در فیلم تنت، بازیگران و هنرمندان بااستعدادی مانند جان دیوید واشینگتون در نقش پروتاگونیست، رابرت پتینسون در نقش نیل، الیزابت دبیکی در نقش کت (همسر شخصیت ساتور)، مایکل کین، کنت برانا در نقش ساتور، آرون تیلور جانسون، هیمش پنل، دنزیل اسمیت در نقش یک قاچاقچی اسلحه، مارتین دونوان و دیمپل کاپادیا و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم تنت در تاریخ ۲۶ اوت ۲۰۲۰ (۵ شهریور ۱۳۹۹) در سینماهای کشور انگلیس، به‌صورت عمومی به‌نمایش درمی‌آید و تاریخ ۳ سپتامبر ۲۰۲۰ (۱۳ شهریور) برای اکران این فیلم در ایالات متحده تنظیم شده است. تا به این لحظه این اثر هیجانی امتیاز ۷۱ را از بین ۱۷ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود کریستوفر نولان بوده است. در بحث تهیه‌کنندگی این اثر اکشن هم نولان به همراه اما تامپسون همکاری داشتند. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلفی دریافت کرد که تعداد زیادی از آن‌ها در حد متوسط و رو به بالا بودند. از طرف دیگر هم ۳۱ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر اکشن را تماشا کرده بودند، آن را دوست داشتند و امتیاز کلی ۸۷ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند.

از آن‌جا که اخیرا فیلم Tenet به‌صورت خصوصی در برخی سینماهای خاص و تنها برای منتقدان به نمایش درآمده، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Tenet از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

پروتاگونیست (با بازی جان دیوید واشینگتون) که تنها با یک کلمه «تنت» مسلح است، تلاش می‌کند که برای بقای کل جهان و مردم آن مبارزه کند. او برای محقق کردن این هدف وارد یک ماجراجویی می‌شود و به دنیای گرگ و میش جاسوسی بین‌المللی می‌رود. پروتاگونیست وارد ماموریتی می‌شود که در چیزی فراتر از زمان واقعی آشکار خواهد شد. این ماجرا درباره سفر در زمان نیست؛ بلکه وارونگی است.

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Tenet بیندازیم:

جوردن فارلی | توتال فیلم

۱۰۰ از ۱۰۰

فیلم تنت یک معرفی مجدد تقریبا کامل و بی‌نقص با پرده نقره‌ای است. حالا اینکه مخاطبان آماده (در عین مراقب بودن) هستند که در این آشفته بازار به سینماها بازگردند، یک بحث جدایی است. مطمئنا می‌توان گفت که فیلم تنت یک اثر بسیار چالش‌برانگیز است و شاید خیلی‌ها بعد از یک غیبت پنج ماهه نتوانند به خوبی آن را هضم کنند. اما از طرفی هم برای این فیلمساز حرفه‌ای خیلی نادر است که بخواهد همه چیز را برای شما روی میز قرار دهد، آن هم بدون اینگه دیدگاه خودش در معرض خطر قرار بگیرد. خطر و ریسک هیچوقت تا این اندازه بالا نبوده است؛ اما فیلم تنت دقیقا همان چیزی است که سالن‌های سینما به آن نیاز دارند.

رابی کالین | تلگراف

۱۰۰ از ۱۰۰

عمق، ظرافت و شوخ‌طبعی اجراهای پتینسون و دبیکی فقط زمانی به‌صورت کامل آشکار می‌شود که شما واقعا به این درک برسید که داستان فیلم تنت در حال رفتن به چه مقصدی است؛ یا شاید این همان جایی است که در آن بوده است. هنوز سردرگم هستید؟ خب نباشید… یا حداقل سردرگم باشید، اما از آن لذت ببرید. این فیلم از آن دسته آثاری است که باعث می‌شود یک سری‌ها حسابی سردرگم شوند و حس بدی پیدا کنند و خیلی‌های دیگر هم در اضطراب و خوشحالی و البته لذت غرق شوند.

جسیکا کیانگ | نیویورک تایمز

۸۰ از ۱۰۰

اصلا نمی‌توان منکر این شد که چقدر این فیلم لذت‌بخش است. اما بزرگی گیج‌کننده آن فقط باعث می‌شود که هوشمندانه بودن و شجاعت جذاب آن بیشتر به چشم بیاید.

گای لاج | ورایتی

۸۰ از ۱۰۰

درست است که فیلم تنت یک جام مقدس نیست اما پر از مفهوم‌های گیج‌کننده و جذاب، صحنه‌های انفجاری و گران‌قیمت و همچنین سرگرمی‌های مختلف به روش‌های جدید و البته قدیمی است.

لزلی فلپرین | هالیوود ریپورتر

۷۰ از ۱۰۰

فیلم Tenet باعث می‌شود که شما احساس کنید که شناور هستید و هیپنوتیزم شدید اما در عین حال هم تا حدی به‌خاطر تصاویر زیبای آن آرامش می‌گیرید. این فیلم آنقدر سؤال‌های مختلف را در ذهن شما به وجود می‌آورد که تنها گزینه مقابل شما این است که آرامش داشته باشید و اجازه دهید که مغزتان درست مانند یک بادکنک که نسیم ساحلی و هوای گرم می‌ترکد، منفجر شود.

فیل د سملین | تایم اوت

۶۰ از ۱۰۰

این اثر علمی تخیلی و جاسوسی جدید کریستوفر نولان، تصاویر بصری بسیار شدیدی را نشان می‌دهد اما روح کمی دارد.

کاترین شورد | گاردین

۴۰ از ۱۰۰

یک چیز آزاردهنده‌ای در این فیلم وجود دارد که مدام در تلاش است تا جزئیات جنبه شبه علمی خود را به نمایش بگذارد؛ در عین حال هم به شما می‌گوید که احتمالا چیزی را دنبال نکرده‌اید. از یک طرف ما با داستان این فیلم له می‌شویم و از طرف دیگر هم داستان تلاش می‌کند تا به ما بفهماند که چطور اتفاقات درون قصه، واقعا رخ داده‌اند.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Tenet نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای خیلی خوب و بسیار سرگرم کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

زومجی

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط