سه‌شنبه, آوریل 16, 2024
خانهمعرفی فیلمبهترین فیلم های اسپانیایی | از دیگران تا هزارتوی پن

بهترین فیلم های اسپانیایی | از دیگران تا هزارتوی پن

اخبار هنری :

از آثار ماندگار لوییس بونوئل تا پدرو آلمادوار. در این مقاله به معرفی ۴۰ فیلم جذاب اسپانیایی زبان می پردازیم.

در سال‌های اخیر فیلم‌های اسپانیایی در سرتاسر جهان شهرت بسیار پیدا کرده‌اند. سینمای اسپانیا بسیار غنی است و فرقی نمی‌کند طرفدار چه ژانری باشید، ده‌ها فیلم خوب اسپانیایی وجود دارد که دیدن آن‌ها به همه توصیه می‌شود. این فهرست شامل بهترین فیلم‌های تمام دوران اسپانیا است.

از آنجایی‌که جدایی سینمای اسپانیا از تاریخ و سیاست آن تقریباً غیرممکن است، فیلم‌های حاضر در این فهرست از سال‌های بسیار دور اسپانیا شروع می‌شوند و تا سال‌های اخیر ادامه پیدا می‌کنند. قطعاً نمی‌توان تأثیر دولت فرانکو و فرهنگ متأثر از آن و فیلم‌سازان آن دوره بر تاریخ اسپانیا را نادیده گرفت یا دست‌کم شمرد. پس چه‌بهتر که سینما و تاریخ اسپانیا را از دهه‌های ابتدایی سده ۱٩٠٠ بشناسیم.

۱. فیلم Viridiana

فیلم ویریدیانا

  • سال ساخت: ۱۹۶۱
  • کارگردان: لوئیس بونوئل
  • بازیگران: سیلویا پینال، فرانسیسکو رابال، فرناندو ری، خوزه کالوو
  • میانگین امتیازات Viridiana در IMDB: ۸.۱

خلاصه داستان: ویریدیانا دختر جوانی است که در شرف انجام آخرین عهد خود برای راهبه شدن است. او پیش از بستن آخرین تعهد به دیدار عموی بیوه‌اش می‌رود. شباهت زیاد ویریدیانا با همسر مرحوم عمویش موجب رخ‌دادن تراژدی ناراحت‌کننده‌ای می‌شود. پیامدها و نتایج فاجعه‌بار این تراژدی تصمیم او برای بازگشت به صومعه را تغییر می‌دهد. پس از آن، ویریدیانا تلاش می‌کند تا با ایجاد پناهگاهی برای مردم بی‌بضاعتی که در اطراف املاک عمویش زندگی می‌کنند، از گناه خود بکاهد. اما هیچ‌چیز آن‌طور که باید پیش نمی‌رود.

اگر از طرفداران سینمای لوئیس بونوئل باشید بهتر از دیگران می‌توانید نشانه‌ها و سمبل‌های این کارگردان بزرگ را درک کنید. البته سمبلیسم در ویریدیانا چندان پیچیده و غیرقابل‌درک نیست. هر بیننده‌ای که بتواند از روند داستان سر در بیاورد می‌تواند نشانه‌های آن را به‌راحتی درک کند. پیشنهاد می‌کنیم موقع تماشای این فیلم به‌دقت به داستان و نشانه‌ها دقت کنید.

این فیلم باوجوداینکه نخل طلای کن را برنده شد اما تماشای آن در فرانسه ممنوع بود همچنین واتیکان آن را محکوم کرده بود. ولی هیچ یک از این مشکلات نتوانست سد راه ثروتی شود که بونوئل به‌واسطه این فیلم به‌دست آورد. حرفه بونوئل در زمان ساخت این فیلم به بن‌بست رسیده بود اما پدر سورئالیسم سینمایی توانست دوباره به موفقیت برسد.

۲. فیلم Pan’s Labyrinth

فیلم هزارتوی پن

  • سال ساخت: ۲۰۰۶
  • کارگردان: گیرمو دل تورو
  • بازیگران: ایوانا باکورو، آریادنا گیل، سرگی لوپز، ماریبل وردو
  • میانگین امتیازات Pan’s Labyrinth در IMDB: ۸.۲

خلاصه داستان: داستان فیلم درباره اوفلیا، کودکی تنها و رؤیاپرداز است که با مادر و پدرخوانده‌اش زندگی می‌کند. پدرخوانده‌اش یک افسر نظامی است که وظیفه دارد منطقه را از وجود شورشیان پاک کند. اوفلیا در تنهایی خود دنیایی پر از موجودات خارق‌العاده و سرنوشت‌های مخفی می‌سازد. است با اوج‌گیری سرکوب پس از جنگ، دنیای واقعی آن‌قدر ترسناک و مرگ‌آور می‌شود که اوفلیا باید ازطریق افسانه‌ای ساخته خود با جهان پیرامونش کنار بیاید.

بی شک هزار در پن یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های گیرمو دلتورو است. این فیلم تخیلی و دلهره‌آور با پس‌زمینه رژیم فاشیستی که در سال ۱٩٤٤ در روستاهای اطراف اسپانیا رخ می‌دهد، تحسین منتقدان زیادی را برانگیخت و همچنین برنده سه جایزه اسکار و سه جایزه بفتا شد. این فیلم یک ماجراجویی فانتزی در دنایی جنگ‌زده است که با تفاسیر سیاسی و فلسفی مختلفی آمیخته شده است و دیدن آن به همه توصیه می‌شود.

۳.فیلم The Discreet Charm of the Bourgeoisie

فیلم جذابیت پنهان بورژوازی

  • سال ساخت: ۱٩٧۲
  • کارگردان: لوئیس بونوئل
  • بازیگران: فرناندو ری، دلفین سیریگ، پل فرانکور، بول اوژیر
  • میانگین امتیازات The Discreet Charm of the Bourgeoisie در IMDB: ٧.٨

خلاصه داستان: فیلم درباره طبقه بورژوازی است که با وجود اتفاقات عجیب‌وغریبی که برایشان رخ می‌دهد، مصرانه به خوردن شام و ادامه مهمانی شام پافشاری می‌کنند.

وقتی با فیلمی ساخته لوئیس بونوئل طرف هستیم نمی‌توانیم فقط آن را تماشا کنیم. فیلم‌های بونوئل تحلیلی عمیق می‌طلبند. این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شده است. بونوئل بعد از اثر شگفت‌انگیز Tristana قصد ساخت فیلم دیگری را نداشت زیرا خودش معتقد بود به تکرار افتاده است و خلاقیت از کارهایش رخت بسته است. اما او با فیلمنامه‌نویس همیشگی خود، ژان کلود کریر فیلم جدیدی ساخت و درباره خود معضل «تکرار» صحبت کرد. این فیلم همچنین یک کنایه تندوتیز به بورژواها است. بسیاری از منتقدان این فیلم را هم رده سگ اندلسی قرار می‌دهند.

٤. فیلم All About My Mother

فیلم همه چیز درباره مادرم

  • سال ساخت: ۱٩٩٩
  • کارگردان: پدرو آلمودوار
  • بازیگران: سیسیلیا راث، ماریسا پاردس، کاندلا پنا، آنتونیا سن خوان
  • میانگین امتیازات All About My Mother در IMDB: ٧.٨

خلاصه داستان: مانوئلا، پرستار آرژانتینی است که در بخش پیوند اعضای بیمارستان رامون در مادرید کار می‌کند. او مادری مجرد است که پسری به نام استبان دارد. استبان آرزوی نویسنده شدن دارد و عاشق دنیای سینما و بازیگری است.

این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان سال ۱٩٩٩ شده است. بعد از بونوئل، آلمودووار با فیلم‌های تند و تیزش در اسپانیای پس از فرانکو، سرشناس‌ترین فیلمساز اسپانیا است. همه چیز درباره مادرم فیلم بالغ است که نمونه مشابه آن کمتر در سینمای امروز پیدا می‌شود. همه چیز درباره مادرم با وجود ظاهر ساده‌اش، در باطن به‌دلیل روابط پیچیده. مدام در حال تغییر اشخاص داستان، فیلمی پیچیده محسوب می‌شود.

٥. فیلم The Exterminating Angel

فیلم ملک الموت

  • سال ساخت: ۱۹۸۴
  • کارگردان: لوئیس بونوئل
  • بازیگران: سیلویا پینال، ژاکلین آندره، انریکه رامبال، خوزه باواریا
  • میانگین امتیازات The Exterminating Angel در IMDB: ٨

خلاصه داستان: مهمانان خانه سینیور نوبیل به‌دلیل غیر قابل توضیحی قادر به ترک خانه میزبان خود نیستند. اما چرا؟ چه رازی در پس این مسئله نهفته است؟

بر کسی پوشیده نیست که بونوئل عاشق ابراز و بیان همه چیز با زبان سورئالیسم است. این فیلم دومین فیلم از سه‌گانه بونوئل با همکاری گوستاو آلسترید و سیلویا پینال است. مسائل مطرح شده در این فیلم آن‌قدر متنوع و عمیق است که درباره هر یک از آن‌ها می‌توان ساعت‌ها حرف زد. این فیلم چالش‌برانگیز بسیاری از موضوعات روز جامعه‌اش، موضوعاتی چون اراده، طبقات اجتماعی، مذهب، جبرواختیار و غیره را مورد سو ظن خود قرار می‌دهد. ملک الموت کمدی سیاهی است که درباره ازدست‌رفتن اختیار صحبت می‌کند. کارنامه کاری بونوئل سرشار از فیلم‌های است که مناسبت‌های اجتماعی مختلف، مسائل جنسیتی و مذهبی و طبقات اجتماعی را به بوته نقد گذاشته است. سینمای بونوئل سینمای ساده‌ای نیست و دیدن آثار او جهشی بزرگ در جهان‌بینی شما ایجاد می‌کند.

٦. فیلم That Obscure Object of Desire

فیلم میل مبهم هوس

  • سال ساخت: ۱٩٧٧
  • کارگردان: لوئیس بونوئل
  • بازیگران: فرناندو ری، کارول بوکت، آنجلا مولینا، جولین برتو
  • میانگین امتیازات That Obscure Object of Desire در IMDB: ٧.٨

خلاصه داستان: ماتیو مردی میان‌سال است که رفاه و منزلت اجتماعی خوبی دارد. روایت این داستان در قطار می‌گذرد. جایی که ماتیو داستان عشقش به دختری جوان به نام کونچیتا را برای هم‌سفرانش نقل می‌کند. داستان اصلی فیلم در فلش بک ها روایت می‌شود.

میل مبهم هوس آخرین فیلم لوئیس بونوئل کارگردان شهیر اسپانیایی و پدر سورئالیسم در سینما است و براساس رمانی به نام زن و مترسک نوشته پیر لوئیس ساخته شده است. درست مانند دیگر فیلم‌های بونوئل این فیلم نیس بر علیه مسائل اخلاقی و مذهبی و اجتماعی که رو به انحطاط رفته بودند، می‌شورد. هنر بونوئل نشان‌دادن افول شخصیت‌های مختلف جامعه در جایگاه خودشان است. لوئیس بونوئل به زیبایی می‌تواند شخصیتی را به تصویر بکشد که بیننده هم او را عاشقانه دوست بدارد و هم از او متنفر باشد. آثار بونوئل سرشار معماهایی به‌ظاهر ساده‌اند که اگر در آن‌ها عمیق شویم پیچیدگی و عمق آن‌ها ما را متعجب می‌کند.

٧. فیلم Talk to Her

فیلم با او حرف بزن

  • سال ساخت: ۲٠٠۲
  • کارگردان: پدرو آلمودوار
  • بازیگران: روزاریو فلورس، خاویر کامارا، داریو گراندینتی، لئونور واتلینگ
  • میانگین امتیازات Talk to Her در IMDB: ٧.٩

خلاصه داستان: این فیلم درباره دو مرد است که معشوقه‌هایشان در کما به سر می‌برند. شیوه بر خود آن‌ها با یک اتفاق تقریباً مشابه، ‌ دوستی‌شان با یکدیگر و روایت گذشته، ساختار فیلم را شکل داده است.

اقتباسی اسپانیایی از رومئو و ژولیت شکسپیر، ساخته احساسی‌ترین کارگردان سینما، پدرو آلمودوار. فارغ از میزانسن‌های جذاب آلمودوار، موسیقی زیبا و رنگ‌پردازی بی‌نظیر فیلم، ‌ فرم روای فیلم به‌تنهایی می‌تواند مخاطب را در خود غرق کند. افسردگی، تنهایی، صمیمیت و عشق مضامین اصلی این فیلم هستند. رومن پولانسکی برای فیلم پیانیست باخت. همچنین فیلم با او حرف بزن برنده بهترین فیلمنامه اورجینال شده است. این فیلم نامزد بهترین کارگردانی اسکار بود اما آن را به رومن پولانسکی برای فیلم بی‌نظیر پیانیست باخت.

٨. فیلم The Executioner

فیلم جلاد

  • سال ساخت: ۱۹۶۳
  • کارگردان: لوئیس گارسیا برلانگا
  • بازیگران: نینو مانفردی، اما پنلا، خوزه ایزبرت، خوزه لوئیس لوپز وازکز
  • میانگین امتیازات The Executioner در IMDB: ۸

خلاصه داستان: خوزه جوانی عضلانی و خوش‌تیپ است و بنا به دلایلی کسی حاضر به ازدواج با او نیست. از طرف کارمن دختر یک جلاد بیمار در آستانه بازنشستگی است که به‌خاطر شغل پدرش کسی با او ازدواج نمی‌کند. به نظر می‌رسد که کارمن و خوزه برای هم ساخته شده‌اند. آن‌ها رابطه خوبی را شروع می‌کنند و خوزه قرار است جانشین پدرزن خود شود و …

برلانگا یکی از فیلم‌سازان پرکار و تأثیرگذار حکومت فرانکو بود. او آن‌قدر بااستعداد بود که توانست سانسورهای فرانکو را در فیلم‌هایش دور بزند و نوع جدیدی از کمدی سیاه را برای ساخت فیلم‌های خود خلق کند. مثل بسیاری دیگر از فیلم‌های برلانگا، تکیه این فیلم نیز بر کنایه و شوخی استوار است و دیالوگ‌های پرشور آن را به اوج می‌رساند. فیلم جلاد نگاهی نقادانه به مسئله مجازات اعدام دارد. ارزش‌های اخلاقی در دوران حکومت فرانکو به‌شدت سقوط کرده بودند در نتیجه فیلم‌سازانی چون برلانگا حرف‌های زیادی بری گفتن داشتند.

٩. فیلم The Others

فیلم دیگران

  • سال ساخت: ۲۰۰۱
  • کارگردان: الخاندرو آمنابار
  • بازیگران: نیکول کیدمن، کریستوفر اکلستون، فیونولا فلانگان، آلاکینا مان
  • میانگین امتیازات The Others در IMDB: ۷.۶

خلاصه داستان: گریس، مادری تنهاست که با دو فرزندش در یک عمارت دورافتاده و بزرگ زندگی می‌کنند. او منتظر بازگشت همسرش از جنگ جهانی دوم است. اما اتفاقات ترسناکی رخ می‌دهد. خدمتکاران بی‌دلیل از خانه می‌روند و به‌مرور رازهای ترسناکی برملا می‌شوند که …

این فیلم از معدود فیلم‌هایی است که هم توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند و هم تحسین منتقدان را به‌دست بیاورد. فیلم دیگران بر نحوه تعامل ما با جهان (دیگران) تأکید می‌کند. شخصیت‌های این فیلم ترسناک هیچ یک از المان‌های معمول شخصیت‌های فیلم ترسناک را ندارند. آن‌ها معصومیت و مهربانی فیلم‌های درام و عاشقانه را دارند. این مسئله ایجاد فضای ترسناک را حتی سخت‌تر از حالت عادی می‌کند. اما این فیلم از پس همه این مشکلات بر می‌آید و به شاهکاری دیدنی بدل می‌شود.

۱٠. فیلم Tristana

فیلم تریستانا

  • سال ساخت: ۱۹۷۰
  • کارگردان: لوئیس بونوئل
  • بازیگران: کاترین دونو، فرناندو ری، فرانکو نرو، لولا گاوس
  • میانگین امتیازات Tristana در IMDB: ۷.۴

خلاصه داستان: تریستانا که با مرگ مادرش تنها شده است، می‌خواهد با قیم اشراف‌زاده اما فقیرش، دون لوپه زندگی کند. تریستا جوان معصوم است و دولوپه مردی بی‌بندوبار. علاقه پدرانه دون لوپه خیلی زود عوض می‌شود. تریستانا ابتدا مخالفتی نمی‌کند اما کم‌کم این عشق مریض دست‌وپای تریستا را با بندی نامرئی می‌بندد. در همین بین تریستانا عاشق مردی به نام هوراشینو می‌شود و …

این فیلم اقتباسی از رمان گالدوس نویسنده اسپانیایی است که با دیدگاه سورئالیسم، ‌ نقد او بر مسائلی چون مذهب، ‌ جنسیت، مشکلات اجتماعی و غیره آمیخته است. بونوئل در این شاهکار اصیل با نماهای تکرارشونده و سریعش منعکس‌کننده نگاه ناامید بونوئل به اسپانیای زمان خودش است. او باقدرت تمام زوال و پوسیدگی و فساد اسپانیا را به نمایش می‌گذارد.

۱۱. فیلم Open Your Eyes

فیلم چشمانت را بازکن

  • سال ساخت: ۱۹۹۷
  • کارگردان: الخاندرو آمنابار
  • بازیگران: ادواردو نوریگا، پنه لوپه کروز، چیته لرا، فله مارتینز
  • میانگین امتیازات Open Your Eyes در IMDB: ٧.٧

خلاصه داستان: پسری به نام سزار در تولدش با دختری به نام سوفیا آشنا می‌شود و به او دل می‌بندد. از سویی دیگر، دختری به نام نوریا به سزار علاقه‌مند است اما سزار علاقه‌ای به او ندارد. نوریا از روی حسادت موجب رخ‌دادن تصادفی می‌شود که مرگ خودش و آسیب وحشتناک چهره سزار را به‌دنبال دارد. بعد از آن است که …

دومین فیلم بلند الخاندرو آمنابار یک عاشقانه درام و معمایی با چاشنی روان‌شناسانه است. این فیلم ژانرهای زیادی را در دل خود دارد به همین خاطر نمی‌توان آن را به یک ژانر خاص نسبت داد. پنه لوپه کروز بعد از بازی در این فیلم راهش را به دنیای سینما باز کرد و توانست فیلم را به اوج شکوفایی برساند. چشمانت را بازکن هم رده فیلم‌های چون ترومن شو، یازی و توتال ریکال قرار دارد و تماشای آن برای شما لذت‌بخش خواهد بود.

۱۲. فیلم The Platform

فیلم پلتفرم

  • سال ساخت: ۲۰۱۹
  • کارگردان: گالدر گازتلو-اوروتیا
  • بازیگران: ایوان ماساگو، زوریون اگییلور، آنتونیا سن خوان
  • میانگین امتیازات The Platform در IMDB: ٧

خلاصه داستان: در یک آینده دیستوپیایی، یک زندان عمودی، عمیق و وصف‌ناپذیر وجود دارد. زندانی که زندانیانش گاهی داوطلبانه داخل آن می‌روند. در هر سلول این زندان عمودی دو زندانی زندگی می‌کنند و سکوی حامل غذا روزانه یک‌بار رد می‌شود و ۲ دقیقه در هر طبقه توقف می‌کند. این زندان چیست؟ ‌یک مبارزه غیرانسانی برای بقا یا فرصتی برای همبستگی؟

پلتفرم سرشار از استعاره است. این فیلم در شرایط خاصی عرضه شد. قرنطینه اجباری که در پی کووید ۱٩ در اکثر کشورهای جهان اتفاق افتاد، توانست پلتفرم را به قله شهرت و اوج موفقیت برساند. اما تنها نقطه قوت این فیلم قرنطینه نبود. بلکه فضای زندان گون، استعاره‌های متعدد، سمبولیسم وهم‌آمیز، فیلم‌نامه غنی و کارگردانی قدرتمند آن‌همه و همه ابزارهای گوناگون پلتفرم بوده‌اند.

زندانیان این زندان هر یک به جرم یک رفتار ناپسند اجتماعی در این زندان به سر می‌برند. اما جرم آن‌ها یکسان نیست. یکی برای ترک سیگار داوطلبانه وارد این زندان شده است و دیگران برای جرم‌های چون قتل، فریبکاری و … . درباره این فیلم مسئله ناگفته‌ای وجود ندارد که بتوان بیان کرد. با دیدن پلتفرم متوجه می‌شوید چرا بعضی از فیلم‌ها را باید ده‌ها بار تماشا کرد.

۱۳. فیلم The Secret in Their Eyes

فیلم راز چشمان آن‌ها

  • سال ساخت: ۲٠٠٩
  • کارگردان: خوان خوزه کامپانلا
  • بازیگران: پابلو راگو، ریکاردو دارید، آویر ودینو
  • میانگین امتیازات The Secret in Their Eyes در IMDB: ۸.۲

خلاصه داستان: بنجامین اِسپوسیتو، مأمورِ سابقِ دادگاه فدرال، در حال نوشتن رمانی بر مبنای پروندة تجاوز و قتلی است که سال‌ها پیش، مأمورِ به سرانجام رساندن آن بود. او هنگام نوشتن رمان، به جزئیاتِ پرونده فکر می‌کند درعین‌حالی که عشق قدیمی‌اش، ایرنه هم کم‌کم وارد ماجرا می‌شود و دراین‌میان، حسرت‌های گذشته برای او تکرار می‌گردد …

این فیلم براساس رمانی به نام پرسش چشمانشان ساخته شده است. تا سال ۲٠۱٠ این فیلم در رده بهترین فیلم‌های اسپانیا بود و توانست جایزه اسکار برده و همچنین برنده جایزه گویا در اسپانیا شد. این فیلم درامی قدرتمند با فیلم‌نامه‌ای پر از جزئیات است که روابط و انگیزه‌ها را به بهترین شکل نمایش می‌دهد. پایان‌بندی این فیلم فوق‌العاده است و شما از دیدنش پشیمان نمی‌شوید.

۱٤. The Sea Inside

فیلم دریای درون

  • سال ساخت: ۲۰۰۴
  • کارگردان: الخاندرو آمنابار
  • بازیگران: خاویر باردم، بلن روئدا، لولا دوئناس، مابل ریورا
  • میانگین امتیازات The Sea Inside در IMDB: ۸

خلاصه داستان: فیلم داستان واقعی «رامون سمپدرو» مکانیک سابق کشتی است که در یک حادثه در دریا از گردن به پایین فلج می‌شود و به مدت نزدیک به سی‌سال عدم تحرک رنج‌آور، برای به‌دست‌آوردن حق مرگ مبارزه می‌کند

این فیلم برگزیده فیلم‌های خارجی اسکار سال ۲٠٠٥شد، فیلمی جذاب و تفکربرانگیز است. این فیلم که بیش از ٥٠ جایزه بین‌المللی برده، داستان ساده و دوست‌داشتنی دارد. چالش اصلی این فیلم حق اوتونازی است. اما این مسئله با وجود تم عاشقانه و فلسفی فیلم، اصلاً شما را نمی‌آزارد. این فیلم بیشتر شبیه به سفری احساسی و شاعرانه است که شما را عمیقاً به فکر فرو می‌برد. صحنه خودکشی خودخواسته او با بازی زیبای خاویر باردم بسیار اعجاب‌انگیز است.

۱٥. The Invisible Guest

فیلم مهمان نامرئی

  • سال ساخت: ۲۰۱۶
  • کارگردان: اوریول پائولو
  • بازیگران: ماریو کاساس، آنا واگنر، خوزه کورونادو
  • میانگین امتیازات The Invisible Guest در IMDB: ۸

خلاصه داستان: آدریان دوریا، تاجری ثروتمند است که به‌عنوان کارآفرین نمونه سال برگزیده شده است و تلاش می‌کند تا شعبه جدید شرکت خود را در آسیا تأسیس کند. آدریان مخفیانه از زنش، وارد یک رابطه عاشقانه می‌شود. او با معشوقه‌اش سفری به پاریس را آغاز می‌کند ولی این سفر مقدمه ماجرایی جنایی می‌شود …

مهمان نامرئی از آن فیلم‌هایی است که می‌کوشد درک ما از واقعیت و حقیقت را بیشتر کند. این فیلم یک ماجرا را نقطه‌نظرهای مختلفی بررسی می‌کند و قدرت قضاوت مخاطب را به چالش می‌کشد. این فیلم تفکر و کنجکاوی بیننده‌اش را پرورش می‌دهد. نقطه قوت این فیلم در فریب مخاطبش است. شما بارهاوبارها در این فیلم دچار شک و غافلگیری خواهید شد.

۱٦. فیلم The Spirit of the Beehive

فیلم روح کندوی عسل

  • سال ساخت: ۱۹۷۳
  • کارگردان: ویکتور اریس
  • بازیگران: فرناندو فرنان گومز، ترزا گیمپرا، آنا تورنت، ایزابل تلریا
  • میانگین امتیازات The Spirit of the Beehive در IMDB: ٧.٨

خلاصه داستان: دو خواهر کوچک به نام‌های آنا و ایزابل که در روستایی همراه‌با پدر و مادرشان زندگی می‌کنند به دیدن فیلم ” فرانشکتاین ” به کارگردانی ” جیمز ویل ” می‌روند، آنا خواهر کوچک‌تر به‌شدت تحت‌تأثیر فیلم و شخصیت فرانکشتاین قرار می‌گیرد و در دنیای واقعی خود به‌دنبال این شخصیت می‌گردد و …

این فیلم اولین فیلم ویکتور اریسه بود. داستان این شاهکار سینمای اسپانیایی در سال ۱۹۴۰ می‌گذرد. داستان درست بعد از باخت ارتش جمهوری‌خواهان به ارتش فرانکو شروع می‌شود و در سال‌های آخر رژیم فرانکو اکران شد. هرچند که فیلم با سانسور شدید مواجه شد اما بااین‌وجود ظرافت کار ویکتور اریس و نمادپردازی قدرتمند او توانست بر مشکلات و سخت‌گیری‌های سانسورچی پیروز شود. روح کندوی عسل از خیلی لحاظ‌ها فیلم مهمی است. به جز مسئله نقد سیستم حاکم در اسپانیایی آن زمان، این فیلم (باتوجه‌به زمان ساخت و میزان پیشرفت سینما در آن زمان) جلوه‌های بصری خیره‌کننده‌ای دارد.

۱٧. فیلم Main Street

فیلم خیابان اصلی

  • سال ساخت: ۱۹۵۶
  • کارگردان: خوان آنتونیو باردم
  • بازیگران: بتسی بلر، خوزه سوارز، ایو ماسارد، لوئیس پنیا
  • میانگین امتیازات Main Street در IMDB: ٧.٨

خلاصه داستان: گروهی از مردان تصمیم می‌گیرند برای خوشگذرانی سربه‌سر یک زن مجرد بگذارند. برای همین یکی از آن‌ها باید وانمود کند عاشق او شده است اما اوضاع آن‌طور که فکر می‌کردند پیش نمی‌رود.

مواجه با یک فیلم کلاسیک قدیمی ممکن است مخاطب را کسل کند. اما اگر واقعاً طرفدار سینما باشید دیدن فیلم‌های کلاسیک لذتی وصف‌ناشدنی است که احساسی نو و بدیع به شما می‌دهد. درست است که این فیلم بیش از ۵۰ سال پیش‌ساخته شده است ولی شاهکاری بی‌زمان محسوب می‌شود که اعتبار و کیفیت غیرقابل‌انکاری دارد. این فیلم در بررسی عمیق و دقیق روح انسان عملکردی شاهکار دارد. باردم در این فیلم پرتره‌ای از اسپانیای دهه پنجاه را به تصویر می‌کشد. هرچند که امروز ممکن است نویسندگان و کارگردانان متعددی محتوای این فیلم را به زبان‌های متعددی بیان کرده باشند اما باردم در زمانه خودش نقص‌های خاصی از جامعه را نمایان می‌کند که در آن زمان پنهان و نادیدنی بود.

۱٨. فیلم Nazarin

فیلم نازارین

  • سال ساخت: ۱۹۵۹
  • کارگردان: لوئیس بونوئل
  • بازیگران: فرانسیسکو رابال، مارگا لوپز، ریتا ماسدو، ایگناسیو لوپز تارسو
  • میانگین امتیازات Nazarin در IMDB: ٧.٨

خلاصه داستان: نازارین کشیشی است که در محله فقیرنشین مکزیک کار می‌کند. او به زنی به نام اندرا پناه می‌دهد. اندرا در یک نزاع خیابانی زنی را به قتل رسانده است. این ماجرا موجب خلع لباس نازارین شده و کل زندگی او را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

لوئیس بونوئل یکی از بهترین و مشهورترین سازندگان فیلم‌های اسپانیای زبان است. این فیلم که نخل طلای کن برنده شده است حول مفهوم اومانیسم یا انسان‌گرایی و همچنین ناتوانی مذهب کاتولیک در درک برخی مفاهیم می‌پردازد. بونوئل در این فیلم از زاویه جدیدی به مسائل معنوی و مذهبی زمانه خودش نگاه می‌کند. زاویه‌ای حتی متفاوت با دیدگاه خود او در دیگر فیلم‌هایش. این فیلم به‌یادماندنی قطعاً ارزش دیدن دارد.

۱٩. فیلم Placido

فیلم پلاسیدو

  • سال ساخت: ۱۹۶۱
  • کارگردان: لوئیس گارسیا برلانگا
  • بازیگران: کاسن، خوزه لوئیس لوپز وازکز، الویرا کوئینتیلا، مانوئل الکساندر
  • میانگین امتیازات Placido در IMDB: ٧.٨

خلاصه داستان: در یک شهر کوچک اسپانیایی، گروهی از زنان تصمیم می‌گیرند شب کریسمس را با انسان‌ها نیازمند جشن بگیرند. هر خانواده ثروتمند باید یک بیخانمان را در سر میز شام خود داشته باشد و…

شاید باور نکنید اما برخلاف فیلم‌های مخصوص گیشه که این روزها تولیدشان سر به فلک گذاشته، روزگاری فیلم‌سازان نابغه‌ای چون گارسیا برالانگا صنعت سینما را در دست داشتند. برلانگا یکی از باهوش‌ترین طنزپردازان سینما بود که تاریخ هنر سینمای اسپانیا را متحول کرد. در این فیلم لحن کمدی تمسخرآمیز برلانگا بسیار توسعه‌یافته. این کمدی سیاه یک دادخواهی تند و تلخ درباره وضعیت جامعه اسپانیا در دوره فرانکو و ترحم و صدقه دروغین ثروتمندان جامعه است. در نظر داشته باشید که این کمدی سیاه ممکن است پیش از آنکه شما را بخنداند، اعصابتان را به هم بریزد.

۲٠. Belle de Jour

فیلم زیبای روز

  • سال ساخت: ۱۹۶۷
  • کارگردان: لوئیس بونوئل
  • بازیگران: کاترین دونو، ژان سورل، میشل پیکولی، ژنوویو پیج
  • میانگین امتیازات Belle de Jour در IMDB: ٧.٧

خلاصه داستان: سورین زنی است در غیاب همسرش تصمیم می‌گیرد مدتی در روسپی خانه کار کند. یکی از مراجعین اما به او دل می‌بندد و …

این فیلم براساس رمانی به نام ۱۹۲۰ نوشته ژوزف کسل ساخته شده است. ظرافت و زیبایی از آثار بونوئل می‌بارد. این فیلم یکی از خوش‌ساخت‌ترین کارهای او است و از معدود آثاری که می‌توان تمام وجوه شخصیتی و فکری بونوئل را در آن پیدا کرد. زیبای روز گرچه که براساس رمان کسل ساخته شده است، اما اقتباسی آزاد به سلیقه بونوئل است که گه گاه از چهارچوب رمان بیرون می‌زند. بونوئل اعتقاد داشت که رمان ماده خامی بوده است نیازمند پرورش بیشتر. این فیلم لایه‌بندی‌های متعددی دارد و تماشای آن سرگرمتان می‌کند.

ادامه

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط